Čo priniesol Telekom Esport Cup turnaj troch krajín? |
Telekom tento rok skúsil niečo netradičné 26. novembra zorganizoval esport turnaj troch krajín v League of Legends hrách.
Telekom tento rok skúsil niečo netradičné 26. novembra zorganizoval esport turnaj troch krajín v League of Legends hrách, ktorý sa konal v Bratislave a organizoval ho spoločne so sesterskými spoločnosťami Telekom rodiny z Maďarska a Českej republiky. Ako takýto turnaj prebieha, ako si ho užili hráči a čo znamená pre organizátorov? To vám priblížime nielen my, ale aj priamo zúčastnení.
Očakávaný turnaj v League of Legends v budove Slovak Telekomu začal naberať reálne kontúry pár dní vopred. Kým sa navozili a pripojili všetky počítače, rozložil nábytok, pripravila oddychová zóna a celkové zázemie, ubehlo veľa hodín. V piatok podvečer nastúpili záťažové testy, hru si vyskúšalo pár zamestnancov a organizátorov v internom turnaji, zbehli merania sietí, kde sa preniesli kopy gigabajtov.
Deň D jednotlivé tímy rozhodne nepodcenili. Mobilný turnaj vo Wild Rift začal o desiatej a hlavný LoL turnaj okolo jedenástej, no nejedna skupina hráčov krúžila okolo počítačov už o pol deviatej ráno. Nasať atmosféru, zoznámiť sa s PC i prostredím a otestovať prípravu chcel každý tím.
Mobilný turnaj zbehol pomerne rýchlo - dve partičky okolo kapitánov Žolíka a Redyho si na gaučoch zmerali sily za necelé dve hodinky. Víťazom sa stal tím Žolíka. Paralelne odštartoval aj hlavný turnaj ôsmich tímov v dvoch skupinách a začali sa rysovať prví favoriti. Ako spomenuli samotní organizátori z Esport1 a Playzone, skúsení borci sa ukážu už po hodine či dvoch partičkách a potom sa už len ukáže, či sa predpoklady naplnia alebo nie. Zo slovenskej osmičky nakoniec zvíťazil tím ESTUBA (v zložení Martin "Necromartin" Jucha, Jakub "Goksi" Goga, Peter "Samyaza" Červeň, Janko "Džejno" Wittenberger a Eduard "Siriass" Matanin).
Slovenský turnaj taktiež zbehol rýchlo - naše tímy hrali zápasy rýchlejšie ako napríklad v Česku. Maďarský turnaj štartoval dokonca neskôr, lebo sa čakalo na kompletnú zostavu hráčov, k čomu sa ešte dostaneme. České finále vyhral tím Inside Games Challengers. Dva najlepšie tímy z každej krajiny postúpili do medzinárodnej časti, kde sa hralo v v dvoch trojčlenných skupinách.
Tým pádom sa posunul aj štart medzinárodného turnaja zo 16:30 na cca 17:30. Turnajová sobota sa natiahla až do neskorých večerných hodín, lebo sa musela opakovať aj finálová partička, kde sme mali zastúpenie v podobe lokálnych víťazov ESTUBA. Zo slovensko-maďarského finále napokon vzišiel víťaz v podobe tímu Ezmegaz z Maďarska.
Martin "Necromartin" Jucha z ESTUBA celý turnaj okomentoval nasledovne: "Ak bude príležitosť, určite sa prihlásim aj nabudúce. Predsa len LAN akcií s LoL u nás moc nie je. Stretnúť sa s kamarátmi/tímom osobne a zahrať si turnaj je oveľa lepšie ako hrať online z domu a konkrétne Telekom turnaj som si veľmi užil. Jediná škoda bola, že to dali do jedného dňa aj so zahraničnou časťou, a preto aj finále bolo best of 1. Určite odporúčam každému, kto si chce zmerať sily v hrách so svojím tímom, aby na takúto akciu šiel."
Michal Žolík Smutný, ktorý si na pomoc priniesol aj Michala "fallenreject" Pročka si turnaj pochvaľoval a tešil sa zo super hostí a vysokej úrovne turnaja.
Ako druhý na Slovensku skončil tím Lunik 9 (Marco "Stein" Kocvár, Samuel "keve" Koráb, Andrej "Aklehsim" Múdry, Márió "Tank" Molnár, Tomáš "Schizoid" Kocian), ktorého zástupca Keve sa k turnaju a k jeho prípadnej budúcej účasti vyjadril takto: "Viac menej bol náš tím len banda kamarátov, čo sme sa rohodli si to zahrať. Určite sa plánujem všetkých možných turnajov zúčastniť a odporúčam to každému, tá skúsenosť a atmosféra je nenahraditeľná. Je to pre slovenský esport super a bol by som veľmi rád, keby viac firiem dávalo peniaze do esportových eventov, propagácií atď."
Zároveň sme si na rozsiahlejšie interview ulovili aj jedného z organizátorov. Ten nám prezradil viac o prípravách, dôvodoch, problémoch, ale aj technológiách. Na otázky nám odpovedal Vladan Pekovič - riaditeľ technológií a IT spoločností Slovak Telekom a T-Mobile Czech Republic.
Prečo ste sa v Telekome rozhodli takto vstúpiť do oblasti organizácie esportu?
Vnímame, že herný priemysel pomáha vylepšovať naše technológie a ich možnosti. Vieme, že hráči sú veľmi nároční, ak ide o prenosové rýchlosti, odozvu i ďalšie faktory. Preto sme si chceli otestovať naše top siete na hernom turnaji a nie iba v jednej krajine, ale naprieč skupinou našich operátorov. Na jednej strane sme vybrali optickú sieť ako prvú voľbu pre profi hráčov pre hlavný turnaj a na druhej strane aj 5G ako novú technológiu pre mobilnú verziu hry.
Vieme, že turnaj bol výsledkom spolupráce troch spoločností z troch krajín v rámci Telekom rodiny. Ako k tejto spolupráci vlastne došlo?
Naši maďarskí kolegovia dostali vlani nápad, že si zorganizujú celonárodný herný turnaj. A keďže bol úspešný a Magyar Telekom bol spokojný s projektom, rozhodli sme sa s nimi spojiť a pridať k turnaju ešte ďalšie dve krajiny. Náš medzinárodný turnaj sa tak odohrával na troch rôznych miestach v rovnakom čase. A tým, že sa turnaj stal medzinárodný a chceli sme ho stihnúť za jeden deň, rozdelili sme ho na dve časti. Najprv prebehla lokálna časť v každej krajiny s národnými tímami a jej víťazom. Potom postúpili najlepšie tímy do medzinárodnej časti, aby sme našli celkového víťaza troch krajín.
Hrala sa dvojica League of Legends hier. Prečo ste si vybrali práve tieto hry na svoj prvý medzinárodný turnaj?
Vlani si vybrali naši maďarskí kolegovia za partnera esport1 a titul League of Legends. A keďže mali pozitívnu spätnú väzbu a táto hra má už etablovanú históriu a komunitu, rozhodli sme sa ju nemeniť. Navyše sme pridali mobilnú verziu LoL: Wild Rift pre menší turnaj na 5G sieti.
Vieme, že počas turnaja ste riešili neočakávané výzvy. Maďarská vetva odštartovala neskôr a finále sa muselo opakovať. Môžete nám povedať, čo sa stalo?
Áno, počas dňa nastali dva neočakávané momenty. Najprv sme riešili posun maďarského turnaja, lebo jeden z tímov nebol na štarte, hráč totiž meškal kvôli smrteľnej vlakovej nehode a následným obmedzeniam. Tak sa rozhodli počkať, kým bude tím kompletný a turnaj zahájili o hodinu neskôr.
Čo sa týka finále, v tomto prípade nastala chyba mimo našej siete, pretože konektivita prerušená nebola, a tak sa rozhodcovia rozhodli zopakovať zápas. Chápem, že toto môže štvať mnohých hráčov, fanúšikov a aj nás všetkých, ale je to niečo, čo sa môže prihodiť v každej športovej súťaži. Pamätám si veľké futbalové zápasy, ktoré museli rozhodcovia prerušiť kvôli hmle alebo iným neočakávaným problémom. Život je v tomto smere nepredvídateľný, aj ten online...
Každý turnaj sú zaslúži aj zodpovedajúci hardvér. Vieme, na akých PC a mobiloch sa hralo. Čo ale sieťová časť hardvéru? Aké technológie ste pre turnaj pripravili?
Pripravili sme najlepšie možné siete, dokonca aj s prvkami budúcnosti. Na hlavný turnaj bola pre hráčov pripravená najrýchlejšia optická sieť Telekomu s rýchlosťou 10 Gbps s ultranízkou odozvou okolo 2,3 milisekundy.
Druhý turnaj v LoL: Wild Rift sme mohli ukázať silu 5G technológie s rýchlosťou do 1 Gbps a odozvou okolo 12-15 milisekúnd.
Použili ste 10 Gbps technológiu, ktorá ešte nie je v predaji? Bol to nejaký test alebo prvá ukážka siete?
Áno, štandardne sú predávané pripojenia do 1 Gbps, ale komerčne ešte 10 Gbps optickú sieť na Slovensku nemáme. Ale poslúžila ako výborný test pre desiatky PC, réžiu a produkciu turnajov. Pre najlepší zážitok hráčov sme sa snažili pripraviť sieť v najlepšej podobe, aká môže byť v našich podmienkach dostupná.
Prečo ste zvolili 5G sieť namiesto Wi-Fi pre mobilný turnaj?
Pri 5G sieti stále hľadáme najlepšie príklady jej využitia a vieme, že videohry môžu byť jedným z nich. Wi-Fi by bola samozrejme dobrá voľba, ale rozhodli sme sa ísť plne mobilnou cestou. Takže nasadili sme ako top kombináciu Samsung Galaxy S22 a našu 5G sieť. LoL: Wild Rift je mobilná hra a chceli sme priniesť aj zážitok na mobilnej sieti. Chceli sme ukázať, že v budúcnosti môžu byť turnaje hrané na 5G sieti aj na autobusovej zastávke, štadióne či v pohybe, toto by 5G sieť mohla umožniť.
Plánujete v budúcnosti nejako rozšíriť svoje aktivity v tejto sfére? Napríklad viac turnajov a v iných hrách?
Tým, že toto bol náš prvý turnaj, potrebujeme viac času na jeho zhodnotenie a aj porovnať si skúsenosti zo všetkých troch krajín, či už hráčske zážitky alebo jednotlivé technológie. Mnohé krajiny v skupine Deutsche Telekom sa angažujú v esportoch a turnajoch. Zatiaľ je predčasné sľúbiť, že League of Legends turnaj sa stane každoročnou tradíciou alebo skúsime v oblasti esports aj niečo iné. Ale tento koncept sa nám veľmi pozdáva a chceme sa na hráčov sústrediť aj v budúcnosti.
Aký potenciál vidíte v oblasti esportu a progamingu?
Ten potenciál vnímame nielen pri esporte a progamingu, ale celkovo v hernom segmente. Napríklad prvý raz v histórii bola časť našej vianočnej ponuky zameraná iba na hráčov a herný hardvér – nadupaný herný notebook, herný 34“ monitor, herné slúchadlá, Xbox Series S konzoly sú na sklade a máme predobjednávky na PlayStation 5, lebo stále ide o nedostatkový tovar.
Ale ak mám povedať za seba k esportom, vidím ich ako progresívnu a rozvíjajúcu sa oblasť. Spája mladých ľudí po celom svete s technológiami a ani si to nemusia uvedomovať. Esporty sa etablovali tak rýchlo, že som pozitívne prekvapený. A ak mladá generácia hrá videohry v rozumnom objeme, je to výborná cesta k relaxu či spájaniu sa s inými hráčmi. Nehovorím, že každá krajina z našej skupiny si bude kupovať vlastný esportový tím o jeden či dva roky, ale určite sa chceme prepájať s touto cieľovou skupinou.
Ďakujem za rozhovor.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Nové výpredaje spustené 30
- Postavu Ciri bude v The Witcher 4 hrať Ciara Berkeley 93
- Far Cry 7 je v príprave, príde aj Far Cry extrakčná akcia 77
- RECENZIA: The Thing: Remastered 20
- Nvidia zrejme pripravuje neurálne renderovanie do RTX 50 grafík 82
- Testy novej Intel Arc B580 grafiky ukazujú výkon nad RTX 4060 71
- RTX 5060 Ti má dostať 16GB pamäte, ale RTX 5060 zostane pri 8GB 133
- Stalker 2 dostal veľký patch 1.1, vylepšuje A-life 112
- EA spustilo odmeny pre predplatiteľov EA Play a Xbox Game Pass Ultimate 16
- Steam spustil zimný výpredaj a hlasovanie o hru roka 61 zobraziť viac článkov >