HELLO NEIGHBOR 2 |
HELLO NEIGHBOR 2 |
Séria Hello Neighbor nemá dobrú povesť, známky pri hodnotení sú mimoriadne nízke a v hrách sú chyby. Napriek tomu to autori nevzdali a pokračujú v rozvíjaní série. A tentoraz to nedopadlo úplne najhoršie, hoci nemôžete očakávať top kvalitu a vývojári sa nevyhli často naozaj zbytočným kazom. Ale tento diel si nájde viac fanúšikov.
Priznám sa, nehral som predošlé časti (jednotka a Hide and Seek) a k tomuto počinu som pristupoval bez predsudkov aj skúseností, ktoré by ma nejako negatívne či pozitívne ovplyvnili. A možno aj preto, že sa v každej hre snažím nájsť niečo dobré a väčšinou to aj nájdem, hoci niekedy pod hrubým nánosom špiny, dal som Hello Neighbor 2 šancu a napokon som sa aj bavil. Nie síce perfektne, ale obstojne. Nebola to úplná strata času.
Prvý problém nastal hneď v úvode hry. Chýba jej akýkoľvek tutoriál alebo aspoň strohé informácie, čo a ako vlastne treba robiť. U niektorých titulov je to hneď jasné, lebo sa podobajú na mnohé iné, ktoré sa hráčom dostávajú do rúk. Tu je to trochu komplikovanejšie. Niežeby mal Hello Neighbor takú hĺbku, či náročné a unikátne mechanizmy, ale predsa len štruktúra hry nie je úplne bežná a všedná. A práve preto si zaslúži a potrebovala by vysvetlivky. Tu ale nenájdete ani len náznaky a stručné popisy predmetov, ktoré zbierate a používate. Takže hoci je sympatické, že hra obsahuje české texty, okrem položiek v hlavnom menu hry ich veľmi často neuvidíte.
A tak sa stalo, že v prvých hodinách som síce rýchlo pochopil, ako fungujú jednoduché adventúrne prvky, lenže až neskôr som si uvedomil, že na to nemôžem ísť zoširoka. Je totiž zbytočné snoriť po všetkých budovách mestečka Raven Brooks a okolí (možno jedine po dokončení príbehu), lebo stredobodom deja je vždy len jeden dom. A až keď tam vyriešite všetky problémy, sprístupní sa ďalší, ktorý opäť treba dôkladne prekutať a vyriešiť kauzu s jeho majiteľom, aby na rad prišiel zas iný barák. Prípadne aby ste sa mohli vrátiť k tomu najdôležitejšiemu domu, ku ktorému sa viažu všetky nitky udalostí. Takto napokon treba v určenom poradí zdolať hlavolamy a susedov v niekoľkých príbytkoch a príde finále. A prídavky, ale k tým sa ešte vrátime.
Každý vybraný dom skrýva nejaké tajomstvo a je v ňom jeden sused, prípadne suseda, čo vás naháňa, keď vleziete dnu a prichytí vás. Nie je to nič tragické, len vás vykopne na ulicu, prípadne vráti späť na miesto predmet, ktorý ste vnútri našli a chceli ho niekde použiť. Veci, ktoré ste už premiestnili tam, kde to bolo určené, už však, našťastie, znovu hľadať nemusíte. Môžete pokračovať ďalším krokom. Nemáte obmedzený život ani nič také, takže skúšať do môžete donekonečna, respektíve kým nespravíte, čo máte alebo vám nedôjde trpezlivosť a nevykašlete sa na to.
Interaktívnych objektov nie je veľa a väčšinou, keď už sa dajú zobrať, majú aj svoju úlohu a nejaké uplatnenie. Ako inventár vám slúži taštička na zips, kam síce nenapracete veľa predmetov, ale kým objavíte ďalšie, spravidla už tie predošlé zužitkujete. Niekedy dokonca priamo v miestnosti, kde ste ich našli. Sú to napríklad páčky, ktoré treba dať do učených mechanizmov, batérie do ovládača, závažia na spínače, makety a figúrky, ktoré treba položiť na stojany, ručička do stojanových hodín a podobne.
Okrem toho občas zistíte, že sa niektoré obrazy dajú odsunúť alebo nejaké predmety zatlačiť a niečo tam objavíte. Neraz ale pritom treba použiť nástroje - nožnice na pásky a pavučiny, páčidlo na odstránenie priklincovaných dosiek alebo kľúč na skrutky a matice. Všetko to vedie k získaniu kľúčov od zamknutých miestností, číselných kódov od trezorov, či útržkom fotografie, ktoré vás napokon nasmerujú k hlavnému tajomstvu domu.
Používanie vecí je väčšinou vcelku logické a ako sa uplatnia, zistíte jednoduchou úvahou. Ak uvidíte vypchatého medveďa bez hlavy a v inej časti domu je zas len macova kotrba, viete, kam patrí. Keď je vec v kocke ľadu a v dome je kuchyňa s ohniskom, tiež si dáte dve a dve dokopy. Občas sa ale vyskytnú aj trochu absurdné riešenia. Napríklad asi by ste nepredpokladali, že mikrovlnnú rúru otvoríte aktivovaním trofejí s diviačími hlavami. V zásade ale na všetko skôr či neskôr prídete, nie je to také náročné, skôr je problémom to, že niektoré veci ľahko prehliadnete a občas netušíte, kde po nich máte pátrať.
A potom je tu ten sused, čo vám nedovolí len tak v pokoji sa prechádzať po dome a riešiť si puzzle. Dotyčný sa neustále premáva po chodbách a miestnostiach a neraz vás vyruší a znervózňuje. Občas pomôže útek, keď nie je príliš blízko, viete sa pred ním schovať do bezpečia skrine alebo pod stôl. Či vyleziete oknom. Väčšinou (ale nie u každého suseda) funguje aj vybehnutie von z domu, tam to majiteľ vzdá a vráti sa späť.
Na vašu prítomnosť môžu upozorniť pasce, naukladané či vŕzgajúce dosky, na ktoré vkročíte. Nie je to veľký hluk, ale stačí na to, aby sa domáci raz-dva ocitol nablízku. Neraz vás však vypátra akýmsi šiestym zmyslom, aj keď si dávate pozor – a nemá to nič spoločné s vyspelou AI, skôr je to taký podfuk od autorov hry. Podľa potreby ale aj viete odviesť jeho pozornosť, keď napríklad postáva tam, kde práve potrebujete ísť. Úmyselne niečo rozbijete alebo nastavíte budík, ktorý o chvíľu zazvoní a máte suseda tam, kde ste chceli. Polohu suseda môžete niekedy zistiť použitím prenosnej kamery a displeja, kde uvidíte sondovaný priestor.
Bohužiaľ, tým sú ale taktické možnosti prakticky vyčerpané. Stealth systém je len letmo načrtnutý, ale nie dostatočne rozvinutý pre potreby hry, kde ho vlastne neustále musíte využívať. Zatiaľ čo sused o vás vie aj pri absolútnom tichu a keď sa presúvate pomaly a v prikrčení, vy neraz zistíte jeho polohu len vtedy, keď ho priamo zahliadnete a vstúpi vám do cesty. Obvykle nerobí žiadny hluk, na ktorý by ste mohli reagovať, len zrazu stojí za vami. Nedá sa pozerať cez kľúčové dierky, aby ste zistili, či náhodou nie je hneď za dverami, ktoré chcete otvoriť. Ani vykuknúť natočením hlavy spoza steny. A nenájdete tu ani iné osvedčené špionážne prvky, ktoré sa bežne využívajú v stealth žánri.
Hlavne pri vydaní hry sa k nedostatkom pridali ešte určité chyby, ktoré tiež prispeli k nižšej kvalite produktu. Pri recenzovaní, mesiac po vydaní Hello Neighbor 2, som v hlavnom príbehu na veľa bugov a technických problémov nenarazil. Úplne naopak je to však s prídavkami, ktoré vyšli v rovnakom termíne. Hello- copter je doplnok vo forme diaľkovo ovládanej helikoptéry s kamerou a závesným hákom a je v podstate OK. DLC Back to School pridáva naháňačku v škole, ktorá však dosť často padá a fatálnou chybou je, že postup sa tam nedá uložiť, takže musíte začať od začiatku, čo vás zrejme rýchlo omrzí. Ukladá sa jedine progres v mestečku s hlavným príbehom, ale škola je na samostatnej mapke. Podobne je to s prídavkom Late Fees, ktorý sa odohráva na ďalšom separovanom mieste v knižnici a hráči ho zniesli pod čiernu zem, lebo je zabugovaný a bez ukončenia. A bez možnosti ukladania. Katastrofa.
Vzhľad hry je vcelku dobrý. Pestrofarebný vizuál s rozprávkovým štýlom pripomína hlavne staršie klasické adventúry, ale prečo nie? Zamrzia však neviditeľné bariéry a niektoré disharmonické úseky, užívateľské rozhranie mohlo byť praktickejšie a mestečko nemuselo pôsobiť tak mŕtvo. Veď okrem hŕstky podozrivých susedov tam mohli byť aj ďalší ľudia, aspoň sem-tam nejaký dedko na lavičke, deti na bicykli alebo pár klebetníc s nákupnými taškami. Ozvučenie je skromné, hudba celkom príjemná.
Hello Neighbor 2 je obstojný kúsok, ktorý sa hodí pre hráčov, čo začínajú s adventúrami alebo puzzle hrami. Prináša nenáročné hlavolamy a niekoľko menších dobrodružstiev v jednotlivých domoch, ktoré napokon tvoria ucelenú hru. Vo všetkom však cítiť, že sa s tým dalo urobiť viac a mohlo to byť lepšie. Noví hráči na začiatku nevedia čo robiť, lebo im to hra vôbec neozrejmí ani im nepomôže. Samotný príbeh je len symbolickou spojnicou bez výraznejšej dejovej línie, stealth mechaniky mali byť viac prepracované, mestečko menej sterilné, hrateľnosť sa dala posunúť ešte trochu ďalej, hoci nie je vyslovene zlá, len trochu nedotiahnutá. Rôznym chybám sa dalo vyhnúť. Napriek všetkému tam ale je aj slušná porcia zábavy, len mohla byť lepšie dochutená a vhodnejšie naservírovaná. Skúste. Ale DLC nehrajte, obsahovo sú síce zaujímavé, ale kvôli ich mimoriadne zlému technickému stavu nepoužiteľné.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Xbox One Xbox Series X|S Vývoj: tinyBuild / tinyBuild Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|