HONEY, I JOINED A CULT |
HONEY, I JOINED A CULT |
Manažment svojho vlastného kultu, v ktorom máte najvyššie postavenie a moc rozhodovať – no neznie to dobre? Ak sa chcete vydať touto cestou, prinajmenšom v hre, toto je dobrý začiatok. Do akej miery sa vám to podarí zvládnuť, to už závisí predovšetkým na vašich manažérskych schopnostiach a strategickom myslení.
Intro možno nie je veľmi povzbudivé – agenti a policajti práve vtrhli do priestorov vášho pôvodného kultu, chcú ho zrušiť a vám dať na ruky želiezka. Musíte ujsť a... založiť nový kult! Pred sebou uvidíte obrazovku so základnými nastaveniami – podoba vášho lídra, informácie o kulte (názov, symbol), oslovenia a garderóba členov, posvätná miestnosť a relikvia. Po úpravách začínate na ohradenom pozemku s niekoľkými budovami, kde vás hra oboznámi so základnými pravidlami a fungovaním. Potom je už osud nového kultu výhradne vo vašich rukách.
Základom je výstavba domov (hlavná konštrukcia, steny, dvere), do ktorých umiestňujete konkrétne miestnosti so špecifickým účelom. Na začiatku potrebujete spálňu, kde bude oddychovať váš líder aj plnohodnotní členovia kultu. Umiestnite tam postele, ku ktorým potrebujete aj skrinky na odkladanie vecí. Ďalšou dôležitou miestnosťou je kúpeľňa so záchodmi a sprchami. Počítajte pritom s tým, že prvé kusy výbavy sú skromné, napríklad vám musí postačiť škatuľa a vedro s vodou a až neskôr po vylepšení to bude plnohodnotné vybavenie. Ideálne je používanie dekorácií a spestrujúcich doplnkov, ktoré zvyšujú celkovú prestíž a atraktívnosť jednotlivých miestností.
Samozrejmosťou je aj jedáleň so stolmi, na ktoré sa bude servírovať jedlo z kuchyne, ktoré treba objednávať a opäť platí, že sa sortiment zlepší až dodatočne. Pri vstupe do areálu je recepcia pre návštevníkov a rozhodne má zmysel údržbárska miestnosť s potrebnou výbavou, odkiaľ smeruje opravár k poškodeným zariadeniam v okolí. Určite dôležitá je kazateľnica, významné miesto na vymývanie mozgov záujemcov o váš kult. Prichádzajú tam občania z okolia, počúvajú vaše fanatické reči a produkujú dôležitú surovinu – vieru. Tú spotrebujú členovia kultu pri svojich každodenných činnostiach, ale využíva sa napríklad aj pri výskume. Ak je viery nedostatok, rastie nespokojnosť, ľudia sa búria a keď je veľmi zle aj nadobro opustia kult.
Sfanatizovaní návštevníci môžu byť naverbovaní ako plnohodnotní členovia kultu a potom nastálo zostávajú v areáli spoločenstva a vykonávajú tam potrebné aktivity. Môžu sa sami rozhodovať, do čoho sa pustia, ale pre lepšie fungovanie kultu je vhodné, aby ste im stanovili, ktoré miestnosti a činnosti budú ich prioritou. Dokonca viete presne stanoviť, čo budú konkrétne vykonávať v jednotlivých hodinách a fázach dňa. Napríklad niektorým stanovíte nočné zmeny, pri ktorých sa uskutočňujú aj určité činnosti, ktoré sa cez deň vykonať nedajú.
Pritom si treba všímať aj schopnosti ľudí, od empatie, cez inteligenciu, sociálne cítenie, improvizáciu, špionáž, plánovanie, až po verejné prejavy. Úroveň týchto schopností však môžete zvyšovať bodmi, ktoré získavajú členovia kultu, keď nadobudnú vyššie levely. Prví záujemcovia majú skôr nižšiu akosť, ale neskôr sa dajú získať aj hodnotnejší a efektívnejší veriaci s väčším potenciálom. Všimnú si vás pri dostatočnej propagácii a výraznom náraste PR. Členovia kultu získavajú aj talenty a často negatívne črty, ktoré ovplyvnia ich správanie a výkonnosť.
Okrem viery a PR generujete aj ďalšie dva zdroje – peniaze a vplyv. Máte ich hlavne od návštevníkov, ktorí chodia na kázne, prehliadajú si areál a prispievajú na chod kultu. Všetko sa dá ale získavať aj z misií, kam posielate vybraných členov kultu s čo najlepšími schopnosťami, aby bola vysoká pravdepodobnosť úspechu. Po priradení stačí počkať na vygenerovanie výsledku misie a ak je úspešná, získate nejaké suroviny, neraz aj špecifické predmety, ktoré slúžia hlavne na zvyšovanie prestíže. Súčasne sa tým zvyšuje neželaný rozruch, ktorý pri veľkom náraste môže spôsobiť protesty obyvateľov z okolia, ako aj privolať policajné hliadky a spôsobiť raziu. Sú však aj také misie, ktorých cieľom je práve znižovanie rozruchu a upokojovanie situácie. Ak však vaši členovia v teréne neuspejú, vrátia sa s postihmi a zraneniami.
Okrem toho sa priebežne objavujú udalosti, respektíve bežné misie, ktoré prebiehajú formou okien s popismi situácií, kde si vyberáte odpovede. Vedie to k odmenám vo forme predmetov a bonusov, prípadne postihom. Status vašej kolónie ovplyvňujú aj správy v novinách, ktoré zvyčajne prinášajú dočasné celoplošné efekty, napríklad zhoršujú náladu, ktorá je dôležitá, lebo nespokojní členovia reptajú a odchádzajú.
Areál priebežne zastaviate a na lepšie prechádzanie od jednej budovy k druhej dobre poslúžia chodníky a cesty. Vytvárate rôzne terapeutické a relaxačné miestnosti a atrakcie, ktoré sú skvelé na vyťahovanie peňazí z vreciek návštevníkov. Samotný líder dostane špeciálnu miestnosť určenú iba pre neho, kde čerpá božské inšpirácie. Tam si vyberiete smerovanie kultu. Momentálne je na výber temnota so zameraním na záhubu sveta, démonické sily a predávanie duší. Ďalej futurizmus, ktorý vedie k ovládnutiu univerza robotmi. Treťou voľbou je mier a láska, so šírením porozumenia a harmónie. Po selekcii potom získate prístup k špecifickým súvisiacim doplnkom a objektom, ako aj misiám priamo naviazaným na zvolený smer. Váš líder niekedy dáva určité požiadavky, ktoré je dobré v komunite splniť, aby napredovala. Samozrejme, za odmenu.
Postupne budete pristavovať mnoho ďalších budov a miestností, pričom väčšinou ich získavate výskumom, na ktorý potrebujete tiež priestor s vybavením a členov, ktorí tam budú pracovať. Strom technológií je bohatý a má tri základné smery, ktoré okrem pokročilých priestorov odomykajú aj lepšie vybavenie, misie, podporné prvky, zvyšujú maximálnu kapacitu členov kultu aj veriacich, ktorí sa chcú k nemu pridať.
Užívateľské rozhranie je vcelku dobré. Na lište na spodnej časti obrazovky sú ikony na prístup k výstavbe, členom, misiám a výskumu. Ďalej zoznam surovín, statusy, ktoré ukazujú stav potravín, poškodené objekty, zranenia členov kultu (ktorých musíte spočiatku posielať do nemocnice, neskôr sa dajú liečiť priamo v areáli), prípadne ich negatívnu náladu a nové levely. Je tam aj počítadlo dní a možnosť zrýchliť čas alebo zapauzovať. Pri výstavbe sa otvorí bočná lišta, kde si vyberáte stavebné súčasti z rôznych materiálov, ako aj druhy miestností, ku ktorým sa automaticky priradí možnosť vkladania súvisiaceho vybavenia. Dekorácie aj konkrétne položky ľahšie nájdete zadávaním vo vyhľadávacom okne.
Grafika je jednoduchá, s pohľadom zhora, pestrými farbami a pohyblivými figúrkami postáv, ako sme to už videli aj v iných manažmentových hrách. Nie je to síce žiadny úchvatný pohľad, ale z praktického hľadiska je to v poriadku, pretože aj pri väčšom počte budov a obydlí máte slušný prehľad na obrazovke. Na pozadí hrá hudba a ak ju vypnete, nebudete už počuť takmer nič, pretože zvukov je naozaj len minimum a už vôbec nečakajte dabing.
Honey, I Joined a Cult je v zásade dobrá, tradičná manažmentová stratégia, so slušným rozvojom spoločenstva, ktorá však začne byť pomerne rýchlo stereotypná a môže vám tam chýbať nejaké väčšie vzrušenie a gradácia. V podstate je hrozba len zanedbateľná, stačí trochu šikovnosti a všetko klape bez väčších problémov a vy v pokročilej fáze už len sem - tam niečo pristavíte, posielate členov na misie a monotónne odklikávate požadované úkony. Oživením by mohla byť napríklad záškodnícka činnosť členov iného kultu alebo agent v utajení, ktorý sa infiltroval do spoločenstva. No možno v budúcnosti v nejakom DLC. Momentálne sú však aj zaujímavejšie hry z tohto žánru, ktoré dokážu viac a dlhšie upútať.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Team17 Digital / Sole Survivor Games Štýl: Stratégia
| |||||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|