História Counter-Strike |
Keďže prichádza Counter Strike 2, pozrime sa, čo k nemu viedlo a kedy vlastne celé CSko začalo.
Counter-Strike je už legenda multiplayerového žánru, ktorá už funguje cez 20 rokov a to stále v pôvodnom štýle bez výraznejších obmien. Je to niečo, čo sa iným hrám zatiaľ nepodarilo, a to už buď preto, že sa firmy o hry prestali starať, alebo ich menia každý rok (COD). Valve pri CSku pochopilo, ako hru udržiavať a vyvíjať a aktuálne im CSko spravilo rekordy v počte súčasných hráčov. Hralo ho totiž 1.5 milióna hráčov naraz.
Ale ako to všetko začalo?
Hra vznikla pôvodne fanúšikovský mod pre Half Life. V roku 1999 ho vytvorili Minh Lee a Jess Cliffe ako tímový multiplayer s protiteroristickou tématikou. Išli do toho bez veľkých ambícií, ale mod sa stal tak populárny, že ich zobralo Valve a vytvorili z toho samostatnú hru a to už v roku 2000.
Presnejšie v začiatkoch Lee pracoval v Barking Dog Studios, terajšom Rockstare Vancouver, ktoré ho zobralo, keď robili klon CSka nazvaný Global Operations. Ale potom ich oslovilo Valve, pre ktoré robili Counter-Strike Beta 5.0. Následne však už Lee odišiel do Valve, kde spravil betu 6 a 7 a následne finálnu verziu 1.0. Rovnako zobrali Cliffeho, ale Lee z Valve odišiel po tom, ako Valve zrušilo prechod na Counter Strike 2.0 na Source engine. Vo Valve sa už vtedy veľmi báli zmien v hre. Toto prvé CSko skončili s veľmi populárnou verziou 1.6.
Pôvodná hra mala Bomb Defusal, Hostage Rescue a Assassination režimy. Už od začiatku mala nákup zbraní pri štarte každého kola
Hra neskôr dostala port na Xbox v roku 2003. Vtedy Valve skúšalo prvú expanziu na konzoly.
V roku 2004 Valve vydalo novú verziu hry a konkrétne Counter-Strike: Condition Zero, ktorú najskôr robilo Rogue Entertainment, následne sa presunulo do Gearboxu, ktoré tiež nestíhalo, tak to presunuli do Ritualu a nakoniec to skončilo v Turtle Rock štúdiu. To nakoniec pracovalo aj predtým na botoch pre CSko. Samotné Valve to vtedy nechcelo robiť, keďže sa sústredili na Team Fortress 2 a svoj nový Source engine.
Hra stále bola na pôvodnom Goldsrc engine z Half Life, ale s upgradovanou grafikou a okrem multiplayeru už mala aj kampaň. Presnejšie dve menšie kampane.
Reakcie však neboli veľmi dobrá a priemer hodnotení bol okolo 60%, a tak sa týmto smerom už v budúcnosti nevydali. Multiplayer Condition Zero následne nahradil Counter Strike: Source
Hneď po Condition Zero vydalo Valve Counter-Strike Source, prvý hru, ktorú si vydali sami. Toto bola už vylepšená verzia CSka na ich Source engine a základ zostal rovnaký, ale už bola výraznejšie upravená grafika, ako aj hrateľnosť, kde napríklad počas behu bol pridaný väčší rozptyl streľby.
Majitelia Condition Zero hru dostali zadarmo a bola pribaľovaná aj k ATI grafikám a bola aj pridaná k Half Life 2. S touto hrou zároveň Valve rozbehlo svoj Cyber Café Program.
Counter-Strike Neo - 2004
Popritom sa Valve rozhodlo expandovať aj do iných sfér a licencovalo Counter-Strike do Japonska na automaty. Hru vydalo Namco a hru nadizajnovalo ako futuristickú anime verziu originálnej hry. Pridali výber misií pre jedného hráča, minihry a sezónne eventy.
Counter-Strike Online - 2008
Licencovanie na východ pokračovalo a teraz do Kórei, kde hru prebral Nexon a prispôsobil ju miestnemu publiku. Teda hru dal zadarmo a pridal mikrotransakcie, ale aj režimy ako Deathmatch, Zombie Infection, Scenarios alebo PvPvE. Bola to hra ešte na GoldSrc engine z pôvodného CSka.
Tretí veľký update Counter Strike zažilo v roku 2012, kedy CS: Source nahradilo Counter-Strike Global Offensive. Pôvodne ho robilo Hidden Path entertainment, ktoré sa staralo o CS: Source a pracovalo na konzolovom porte hry, ale Valve tu videlo príležitosť v upravenej hre, a tak hru vydalo ako novú verziu CSka.
S updatom v roku 2013 Valve rozbehlo v CS:GO obchod so skinmi, ktorý bol veľmi úspešný a postupne expandoval aj mimo samotnej hry. Teraz existujú rôzne stránky s nákupom a predajom skinov.
Stále bežala na Source engine a prakticky tam beží dodnes, keďže je to stále aktuálna verzia hry aj po 11-tich rokoch. Aj keď počas rokov nastala zmena napríklad v platení, kde hra prešla na free 2 play a dostala aj battle royale - Danger Zone režim.
Hru Valve skúsilo znovu vydať aj na konzoly a to Xbox 360 a PS3 v Half-Life Orange boxe, ale tiež sa to neujalo a podpora tam rýchlo skončila.
Counter-Strike Online 2 - 2013
V roku 2013 vyšla aj refreshnutá verzia Counter-Strike Online 2, ktorý už dostal Source engine a rôzne vylepšenia. Stále sa však výrazne odlišoval od západnej verzie, keďže Nexon všetko prepracoval pre svoje publikum.
Counter-Strike Nexon: Zombies - 2014
V roku 2014 skúsil Nexon nový smer CSka a spravil Zombie spin-off. Ten bol znovu len na GoldSrc engine a ponúkol 50 máp a 20 režimov. Okrem štandardných bojov tak prišli aj boje proti zombíkom. Hra však bola všeobecne zle prijatá pre zlé používateľské prostredie, mikrotransakcie a slabú grafiku. Neskôr v roku 2019 hru premenovali na Counter-Strike Nexon: Studio.
Counter-Strike 2 - 2023
Už toto leto príde Counter-Strike 2, ktorý posunie hru znovu na nový engine a tentoraz na Source 2, ktorý umožní ako zlepšiť vizuál, tak materiály a pridá aj dynamické a fyzikálne efekty napríklad na dymovniciach, ktoré zmenia taktiku hry na mapách. Opravený bol aj problém so závislosťou na tickrate serverov.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 285
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 95
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 80
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >