PRIHLÁS

COMMANDOS: ORIGINS

COMMANDOS: ORIGINS

10

Niektoré návraty sa skrátka vydaria

Recenzia na PC verziu

Séria Commandos má v českých a slovenských hráčskych srdciach výnimočné miesto. Ako nedávno spomenul aj Daniel Vávra, kreatívny riaditeľ vývoja Kingdom Come 1 a 2: „Vo východnej Európe, sme trochu zvláštni. Máme radi hry, ktoré nás trestajú. "A kto si pamätá pôvodné dva diely Commandos (predtým než prišiel nie veľmi podarený 3D pokus), určite potvrdí, že to boli hry, ktoré neodpúšťali. Quick save a quick load boli vaši najlepší kamoši. Ale bola to súčasť zážitku, ktorý dovtedy nikto neponúkol.

A odvtedy? Pamätáte sa na Desperados, Robina Hooda alebo z posledného obdobia napríklad Shadow Tactics? Na tie prvé možno nie, na tú japonskú záležitosť asi áno. Po nečakanom úspechu Commandos sa totiž doslova roztrhlo vrece s taktickými real-time stratégiami. Hráči zistili, že ich tento štýl baví. Lenže – podobne ako pri klasických RTS hrách typu Duna – sa to časom jednoducho prejedlo.

Nová éra

Teraz tu však máme úplne inú hru. Commandos: Origins nie je remake, remaster ani iný podobný hybrid (niežeby mi to vadilo, ale mám hardvér, ktorý zvládne pôvodné diely). Neočakávajte pôvodné misie – určite nie v rovnakom nastavení. Áno, duch ostáva zachovaný, niektoré lokácie sa môžu opakovať, ale je to úplne nová hra. So starými pravidlami. Iba vylepšenými, aby hráčov neodrádzali.

Koncept taktických RTS hier je síce starý a u nás (v ČR a SR) dobre známy, ale väčšina dizajnérov ho časom vymenila za loot boxy a iné systémy, ktoré hráčov motivujú inak. Ale o čom boli pôvodné Commandos? Boli to logické hry, kde malo zmysel len jedno (alebo veľmi málo) riešení. Áno, existovali aj iné cesty, ale boli také slabé, že sa ich neoplatilo skúšať. Dvojka bola v tomto o čosi zhovievavejšia. Commandos: Origins je však iná liga.
A pritom stále verná duchu série.


Gameplay ako za starých čias

Nemajte strach – žiadny šok pre nových hráčov sa nekoná. Môžete si vybrať, ako veľmi chcete mať v hre zobrazenú nacistickú ideológiu. Výborné je, že ešte pred voľbou obťažnosti si zvolíte, aké UI prvky (ikony, ukazovatele) chcete mať aktívne. Možno si poviete, že to je zbytočné, ale v takýchto hrách sú vizuálne indikátory absolútne kľúčové.

Základná hrateľnosť ostáva – ovládate elitnú jednotku, ktorej členovia plnia špecifické úlohy. Každý vojak vie niečo iné a musíte to nielen využiť, ale aj naplánovať. Zabiť pár nacistov a odtiahnuť ich do krovia vie každý. Ale naplánovať operáciu tak, aby všetko prebehlo presne – niekde v Arktíde alebo Afrike – to už nie je také jednoduché. Ale je to neskutočne zábavné.

Toto nie je remake

Nebudem tu donekonečna popisovať gameplay – YouTube je na dosah ruky. Ide o zážitok. A ten je…skvelý! Predstavte si, že niekto robí remake alebo remaster (ako nedávno Gothic), ale rozhodne sa to spraviť inovatívne a lepšie. Presne to sa stalo pri Commandos: Origins. Claymore Game Studios preukázali úctu k značke, ale zároveň išli vlastnou cestou. A vyšlo im to.

Detailné spracovanie

Jednotlivé misie sa nesú v duchu pôvodnej hry, ktorú ste mohli úprimne dohrať za pár desiatok minút. Jedna noc a bolo hotovo – ak ste vedeli, čo robíte. Commandos: Origins ale ponúka viac ciest k cieľu. Môžete ísť čisto stealth, alebo na štýl „guns blazing“. Obe možnosti fungujú, aj keď stealth má miernu výhodu – a je často jednoduchší, bez ohľadu na UI či obťažnosť.

Pozor – UI nastavenie a obťažnosť sú dve rôzne veci. V jednej hre možno neuvidíte žiadne ikony, v druhej sú nepriatelia agresívnejší a ich zorné polia (cones) sú farebne rozlíšené - zelené, žlté a červené.

Ovládanie a prístupnosť

Claymore Game Studios ponechali ovládacie schémy z pôvodných dielov – a je to dobre. Podporujú aj gamepady, ale úprimne, kto by hral takúto hru na ovládači (pokiaľ nehráte na konzole)? Ovládanie prebieha cez myš a klávesnicu, no možnosti prispôsobenia sú široké. Hra myslí aj na hráčov s hendikepom.

Základné rozhranie nebolo zmenené – iba rozšírené o nové možnosti. A to je výhoda. Pôvodné UI fungovalo dobre, len nebolo pripravené na konzoly alebo úpravy obťažnosti. A to je kľúčové – pretože zážitok z hrania už nie je o neustálom ukladaní a načítavaní pozícií. Jasné, môžete tak hrať, ale nie je to nutnosť. Dizajn Origins je premyslenejší, priateľskejší a zábavnejší.


Dizajn a hrateľnosť

Ešte raz – nejde o remake. Ide o prequel. Takže podobnosti s pôvodnými hrami sú možné, ale náhodné. Lokácie, misie aj ich dizajn sú úplne nové. Jasné, príbeh musí nejako nadviazať na jednotku – ale kto tu rieši príbeh Podstatné je, že máte tím špeciálnych operatívcov, každý z nich má unikátne schopnosti a nie vždy ich máte k dispozícii v každej misii.

Dizajn je silne singleplayerový, ale mimo úvodnej tutoriálovej misie je tu aj kooperácia pre dvoch hráčov. Zatiaľ čo pôvodné Commandos boli puzzle hry s jedným (dvomi) riešeniami, Origins ponúka voľnosť. Môžete ísť brutálne, potichu alebo kombinovane – je to ako novšie diely Hitmana. Už to nie je o jedinej správnej ceste, ale o prístupe, ktorý si zvolíte.

Neviem, čo lepšie povedať

Commandos: Origins som pochválil zo všetkých strán. Ak ste hrali pôvodné dva diely, hru už máte asi predobjednanú. Ak ste mladší – vygooglite si, o čo ide. Dôležité je, že všetko tu sedí. Obsah, tempo, možnosti. Každý si môže prispôsobiť zážitok podľa seba – od obťažnosti, cez UI, až po zobrazenie nacistickej symboliky.

Záver

Ak radi plánujete a rozmýšľate, ako prekabátiť (alebo zlikvidovať) nepriateľa, ste tu správne. Dizajnovo aj technologicky precízne zvládnutý reštart série, ktorá bola roky stratená, dopadol lepšie, než sme dúfali. A ak nehráte len FPS, kartičky alebo Minecraft, túto hru si zahrajte.


napísal Sleepless.code 9.4.2025
Páči sa mi! (+10)
10
Vo svete
7.2
Ohodnotiť
COMMANDOS: ORIGINS
+ skvelý dizajn misií
+ výborné technologické spracovanie
+ úcta k pôvodnej značke
+ skvelá zábava
+ možnosti prispôsobenia UI a obťažnosti



RECENZIE HRÁČOV
PC
Xbox Series X|S
PS5

Vývoj: Kalypso / Claymore Game Studios
Štýl: Stratégia
Dátum vydania: 9. apríl 2025
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Zdroj k 5070ti (21)
čus,pozerám sa po zdroji 750W-850W 12V 2x6 (mám 6...
|Vyber handheldu (0)
Ahojte, teraz mám starší SteamDeck LCD a rozmýšlam...
|Hlasitosť dialógov bluray (4)
Zdar, prosím vás existuje nejaké riešenie ako zvýš...
|Switch 2 vs. steam deck oled (7)
Mám takú dilemu vlastním Switch OLED mám tam dosť ...
|Sony inzone buds (1)
Ahojte, máte niekto skúsenosti so Sony inzone buds...
|Sector hraje ... (124960)
:diskoška o HRACH, ktore prave hravate, ale aj o t...
|Screenshots (62228)
Vkladajte sem vaše zaujímavé screenshoty z hier. O...
|Pochváľte sa svojím herným str... (326)
Ako hardwareového nadšenca ma napadlo vytvoriť vlá...
|Hudba (1)
Fórum určené pre hudobné témy...
|Metal & rock (7947)
diskusia o tvrdej hudbe...
|Svet, ukrajina, vojny ... (37694)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk