COMMANDOS: ORIGINS |
COMMANDOS: ORIGINS |
Séria Commandos má v českých a slovenských hráčskych srdciach výnimočné miesto. Ako nedávno spomenul aj Daniel Vávra, kreatívny riaditeľ vývoja Kingdom Come 1 a 2: „Vo východnej Európe, sme trochu zvláštni. Máme radi hry, ktoré nás trestajú. "A kto si pamätá pôvodné dva diely Commandos (predtým než prišiel nie veľmi podarený 3D pokus), určite potvrdí, že to boli hry, ktoré neodpúšťali. Quick save a quick load boli vaši najlepší kamoši. Ale bola to súčasť zážitku, ktorý dovtedy nikto neponúkol.
A odvtedy? Pamätáte sa na Desperados, Robina Hooda alebo z posledného obdobia napríklad Shadow Tactics? Na tie prvé možno nie, na tú japonskú záležitosť asi áno. Po nečakanom úspechu Commandos sa totiž doslova roztrhlo vrece s taktickými real-time stratégiami. Hráči zistili, že ich tento štýl baví. Lenže – podobne ako pri klasických RTS hrách typu Duna – sa to časom jednoducho prejedlo.
Nová éra
Teraz tu však máme úplne inú hru. Commandos: Origins nie je remake, remaster ani iný podobný hybrid (niežeby mi to vadilo, ale mám hardvér, ktorý zvládne pôvodné diely). Neočakávajte pôvodné misie – určite nie v rovnakom nastavení. Áno, duch ostáva zachovaný, niektoré lokácie sa môžu opakovať, ale je to úplne nová hra. So starými pravidlami. Iba vylepšenými, aby hráčov neodrádzali.
Koncept taktických RTS hier je síce starý a u nás (v ČR a SR) dobre známy, ale väčšina dizajnérov ho časom vymenila za loot boxy a iné systémy, ktoré hráčov motivujú inak. Ale o čom boli pôvodné Commandos? Boli to logické hry, kde malo zmysel len jedno (alebo veľmi málo) riešení. Áno, existovali aj iné cesty, ale boli také slabé, že sa ich neoplatilo skúšať. Dvojka bola v tomto o čosi zhovievavejšia. Commandos: Origins je však iná liga.
A pritom stále verná duchu série.
Gameplay ako za starých čias
Nemajte strach – žiadny šok pre nových hráčov sa nekoná. Môžete si vybrať, ako veľmi chcete mať v hre zobrazenú nacistickú ideológiu. Výborné je, že ešte pred voľbou obťažnosti si zvolíte, aké UI prvky (ikony, ukazovatele) chcete mať aktívne. Možno si poviete, že to je zbytočné, ale v takýchto hrách sú vizuálne indikátory absolútne kľúčové.
Základná hrateľnosť ostáva – ovládate elitnú jednotku, ktorej členovia plnia špecifické úlohy. Každý vojak vie niečo iné a musíte to nielen využiť, ale aj naplánovať. Zabiť pár nacistov a odtiahnuť ich do krovia vie každý. Ale naplánovať operáciu tak, aby všetko prebehlo presne – niekde v Arktíde alebo Afrike – to už nie je také jednoduché. Ale je to neskutočne zábavné.
Toto nie je remake
Nebudem tu donekonečna popisovať gameplay – YouTube je na dosah ruky. Ide o zážitok. A ten je…skvelý! Predstavte si, že niekto robí remake alebo remaster (ako nedávno Gothic), ale rozhodne sa to spraviť inovatívne a lepšie. Presne to sa stalo pri Commandos: Origins. Claymore Game Studios preukázali úctu k značke, ale zároveň išli vlastnou cestou. A vyšlo im to.
Detailné spracovanie
Jednotlivé misie sa nesú v duchu pôvodnej hry, ktorú ste mohli úprimne dohrať za pár desiatok minút. Jedna noc a bolo hotovo – ak ste vedeli, čo robíte. Commandos: Origins ale ponúka viac ciest k cieľu. Môžete ísť čisto stealth, alebo na štýl „guns blazing“. Obe možnosti fungujú, aj keď stealth má miernu výhodu – a je často jednoduchší, bez ohľadu na UI či obťažnosť.
Pozor – UI nastavenie a obťažnosť sú dve rôzne veci. V jednej hre možno neuvidíte žiadne ikony, v druhej sú nepriatelia agresívnejší a ich zorné polia (cones) sú farebne rozlíšené - zelené, žlté a červené.
Ovládanie a prístupnosť
Claymore Game Studios ponechali ovládacie schémy z pôvodných dielov – a je to dobre. Podporujú aj gamepady, ale úprimne, kto by hral takúto hru na ovládači (pokiaľ nehráte na konzole)? Ovládanie prebieha cez myš a klávesnicu, no možnosti prispôsobenia sú široké. Hra myslí aj na hráčov s hendikepom.
Základné rozhranie nebolo zmenené – iba rozšírené o nové možnosti. A to je výhoda. Pôvodné UI fungovalo dobre, len nebolo pripravené na konzoly alebo úpravy obťažnosti. A to je kľúčové – pretože zážitok z hrania už nie je o neustálom ukladaní a načítavaní pozícií. Jasné, môžete tak hrať, ale nie je to nutnosť. Dizajn Origins je premyslenejší, priateľskejší a zábavnejší.
Dizajn a hrateľnosť
Ešte raz – nejde o remake. Ide o prequel. Takže podobnosti s pôvodnými hrami sú možné, ale náhodné. Lokácie, misie aj ich dizajn sú úplne nové. Jasné, príbeh musí nejako nadviazať na jednotku – ale kto tu rieši príbeh Podstatné je, že máte tím špeciálnych operatívcov, každý z nich má unikátne schopnosti a nie vždy ich máte k dispozícii v každej misii.
Dizajn je silne singleplayerový, ale mimo úvodnej tutoriálovej misie je tu aj kooperácia pre dvoch hráčov. Zatiaľ čo pôvodné Commandos boli puzzle hry s jedným (dvomi) riešeniami, Origins ponúka voľnosť. Môžete ísť brutálne, potichu alebo kombinovane – je to ako novšie diely Hitmana. Už to nie je o jedinej správnej ceste, ale o prístupe, ktorý si zvolíte.
Neviem, čo lepšie povedať
Commandos: Origins som pochválil zo všetkých strán. Ak ste hrali pôvodné dva diely, hru už máte asi predobjednanú. Ak ste mladší – vygooglite si, o čo ide. Dôležité je, že všetko tu sedí. Obsah, tempo, možnosti. Každý si môže prispôsobiť zážitok podľa seba – od obťažnosti, cez UI, až po zobrazenie nacistickej symboliky.
Záver
Ak radi plánujete a rozmýšľate, ako prekabátiť (alebo zlikvidovať) nepriateľa, ste tu správne. Dizajnovo aj technologicky precízne zvládnutý reštart série, ktorá bola roky stratená, dopadol lepšie, než sme dúfali. A ak nehráte len FPS, kartičky alebo Minecraft, túto hru si zahrajte.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Kalypso / Claymore Game Studios Štýl: Stratégia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|