MINECRAFT LEGENDS |
MINECRAFT LEGENDS |
140 miliónov predaných kópií. 22 rôznorodých platforiem. Nespočetné množstvo procedurálne vygenerovaných svetov, v ktorých hráči vyťažili a poukladali už miliardy blokov. Aj takéto štatistiky si na konto pripísal dnes už skutočne legendárny fenomén verejne známy ako Minecraft. Pravdepodobne ste už aj vy počuli o tejto nie práve najmenšej hre, ktorá už od svojho pôvodného vydania v roku 2011 aj naďalej dostáva pravidelné updaty, udržiava dedikovanú komunitu miliónov hráčov a produkuje kvadrilióny online obsahu. Niet preto divu, že unikátny kockovaný a kreativitu povzbudzujúci svet Minecraftu sa snažil už dlhšie rozširovať svoje fantastické svety a príbehy aj za hranice jedného titulu. V roku 2020 sme tak dostali slušnú diablovku, no a dnes by som vám rád predstavil najnovší prírastok do kockovanej rodinky.
Autori z Mojang Studios a Blackbird Interactive nám pod hlavičkou Xbox Game Studios ukuchtili miestami plochú, no aj tak kvalitnými chuťami vybalansovanú chuťovku Minecraft Legends. RTS titul, ktorý sa pýši nielen pestrofarebným nádherným vizuálom, ale aj slušnými budovateľskými a armády organizujúcimi mechanikami. Legendy rozširujú dobre známy svet, rozprávajú príbeh bytostí zjednotených proti veľkej hrozbe a ukazujú nám, aké zábavné môže byť hranie stratégií nielen sólo, ale aj s parťákmi. Vyťažíte všetky esenciálne suroviny, vystaviate svoje neprekonateľné základne a hor sa aj s pomocou ďalších staviteľov proti invázii piglinov!
Úspech predurčujúca kolekcia blokov
V prvom rade by som teda rád charakterizoval, akým titulom vlastne Minecraft Legends je a následne sa vrhol na rozanalyzovanie každej jeho kocky. Táto real-time stratégia obsahujúca managementové a taktické prvky žije príbehom odohrávajúcim sa na ploche nádherného, z Minecraftových prostredí polepeného otvoreného sveta. Samotná hra by sa však dala rozdeliť na dva nosné celky, ktorými sú príbehová kampaň podporujúca aj kooperáciu a následne multiplayerový režim verzus, teda PVP kompetitívna časť.
Veľká pochvala hneď na začiatku rozhodne patrí aktívnemu PR tímu, ktorý spolu s kódom zaslal aj odkaz na Discord server, určený na spojenie sa s ostatnými recenzentmi Legiend. Vďaka tomuto približne dvestočlennému zoskupeniu som mal možnosť dohodnúť sa aj s ostatnými nadšencami virtuálnych kociek na ideálnom čase pre testovanie PVP aspektov, ktoré sa ukázali ako rozhodne najzábavnejšou súčasťou hry. MInecraft Legends zopárkrát šliapne aj vedľa, a to najmä preto, že hra bude pre nadšencov RTS titulov pôsobiť mierne plocho a mechanicky nekomplexne a pre detské publikum bude zas zložitejšia. Nič to však nemení na fakte, že tu je enormne vysoká dávka znovuhrateľnosti. Ak sa teda hre dostane aspoň zlomok lásky, ktorou je obdarovávaný najstarší zo švédskych dobrodružných titulov, rozhodne sa budeme mať na čo tešiť!
Invázia monštruóznych rozmerov!
Nik ani len netuší prečo, či ako sa to vlastne stalo. Uprostred jedného krásneho slnečného dňa svet Overworldu doslova zamorili Nether portálmi trieliace armády prasacích mutantov, známych pod menom Piglini a začali svojimi ohnivými oštepmi ničiť všetko navôkol. Roztrieštený a ustráchaný svet bolo potrebné opäť spojiť a postaviť sa pekelným hrozbám spoločne. Tri mocné bytosti jestvujúce na vyššej úrovni existencie – Foresight (Predvídavosť), Action (Akcia) a Knowledge (Rozum), nepretržite sledovali vývoj udalostí a nakoniec sa rozhodli zasiahnuť. Vybrali sa preto do sveta klasického Minecraftu, kde hlboko v improvizovanej bani našli nič netušiaceho Steva. S jeho pritakaním ho promptne vtiahli do magického portálu, na druhej strane ktorého prevezmeme kontrolu už my. Simplifikovaný príbeh má teda jednoduchú zápletku, ktorá v hre prosto funguje. Zjednoťte armády Overworldu a osloboďte opäť uzurpované územia, zbavte ich Piglinov a zabráňte ich návratu.
Vyzbrojený generál povedie revolúciu
Po úvodných filmčekoch nasleduje, samozrejme, krátky tutoriál, ktorý vás naučí ako hru ovládať a predstaví vám bližšie dary, ktoré vám takzvaný Celestials ochotne venovali. Spomínané bytosti vás obdarovali legendárnou lutnou, plameňmi stvorenia, zástavou odvahy, truhlicami pomocníkov a, samozrejme, mapou. Tieto sú vlastne nástrojmi umožňujúcimi realizáciu základných mechaník, pomocou ktorých budete robiť všetky akcie vo svete. Navyše k tomu pridali aj koňa pre rýchlejší pohyb a hor sa portálom do okupovaného sveta osadníkov, medzi zvery a nočné monštrá. Hrdina je obmedzený iba na pohyb s mountom, takže to či budete jazdiť na koni, dúhovom pštrosovi, najrýchlejšom fialovom tigrovi alebo dokonca akýkoľvek povrch preliezajúcom chrobákovi, užijete si objavovania sveta. A, samozrejme, nesmiem zabudnúť ani na diamantový meč, ktorým viete priamo zo sedla zrážať jednotky dosť efektívne a možnosť obraňovať si vlastné jednotky rozhodne oceníte.
Legendárna lutna je určená na hranie tónov, pomocou ktorých budete motivovať k činom vašich Allay pomocníkov, zatvorených v truhliciach pomocníkov. Počet Allay jednotiek je indikovaný v ľavom dolnom rohu obrazovky, bude, samozrejme, expandovateľný a tieto príšerky jednoducho plnia funkciu typických NPC zberačov zdrojov a staviteľov. Žlté Allay stvorenia stavajú akúkoľvek budovu, stenu či inú štruktúru, ktorú im na svojej uprostred dolnej časti obrazovky lokalizovanej lište zvolíte. Modré tvory zas ťažia suroviny, ktoré sú voľne rozmiestnené vo svete. Drevo, kameň, uhlie, červený kameň redstone, diamanty, železo a zlato vyťažíte, no prizmarín a magický lapiz padá z nepriateľov a piglinských budov. Každá akcia vo svete má svoju unikátnu melódiu, ktorú váš generál pre motivovanie postáv zahrá.
Vlajka odvahy slúži zase na organizáciu vašej poctivo nakradnutej alebo vybudovanej armády. Totižto ktorýkoľvek tvor okrem Piglinov odpovie na volanie vlajky v drobnom vyznačenom okruhu a bude za vás bojovať až do svojej smrti. Vlastné vytrénované jednotky golemov, akýchsi prastarých prvotných obyvateľov, Illagerov, zombie, creeperov či kostlivcov podobne zvolávate a taktiež ich viete navádzať na zhromažďovanie na jedno konkrétne miesto. Pri presune svetom za vami poslušne trieli celá vaša armáda podobne ako v hernej sérii Pikmin, no neodporúčam skúšať to na miestach s agresívnou eleváciou terénu... Ak túžite po väčšej kontrole jednotiek, je tu k dispozícii aj veliteľský mód, v ktorom môžete buď navádzať, alebo nechať útočiť nielen jednu náhodnú jednotku alebo celú armádu, ale aj triediť podľa typu jednotiek. Plamene stvorenia v pravom dolnom rohu následne indikujú, aký maximálny počet jednotiek vás môže naraz nasledovať a, samozrejme, tu tiež nechýbajú vylepšenia.
Minimalistické a tematicky zapadajúce UI pekne zdobí celú scenériu, no osobne by som ocenil možnosť jeho vypnutia alebo aspoň aktivácie iba v súbojoch, podobne ako na to šiel Elden Ring. Avšak poteší fakt, že svet nie je zaplnený indikátormi a jediné ikonky tak uvidíte na kompase v hornej časti obrazovky. Celý zážitok rozhodne umocňuje príjemné a intuitívne ovládanie. Váš hrdina brázdiaci krajinou na preferovanom zvierati a kopa vojenskej posádky poskakujúca niekde v pozadí. Na začiatku hry si zároveň musíte z hŕstky dostupných skinov vybrať vami preferovaný vzhľad hrdinu (malo by pribudnúť aj tvorenie vlastného vzhľadu postavy, ak už vlastníte MC účet so skinom). Jedným výletom cez menu sekcie zároveň zistíte, že aj v tomto titule nájdete aj za reálne (na hernú menu transformované) peniaze zakúpiteľné kozmetické predmety.
Rozmanito generované stavenisko so slabou motiváciou objavovať
Podobne ako v klasickom Minecrafte, aj tu zažijete náhodnú generáciu vášho ostrova, a tak si každý hráč zahrá vlastne trochu odlišnú hru. Svet je tvorený zlepencami dobre známych prostredí, a tak nechýba vyprahnutá savana, nehostinná tundra, vysoké hory, divoká džungľa, tajga, lesy, bariny, piesočnaté púšte a, samozrejme, je to všetko obklopené oceánom či pretkané riekami. Svet je krásny a pohlcujúci, no vzhľadom na jeho veľkosť a v pomere k tomu generovaný obsah nemá toho veľa, čo by ponúkol. Prehľadávaním narazíte buď na nových mountov, veľké útočne-obranné veže, občasnú truhlicu s nejakými zdrojmi, odkazy na predkov, bojové kempy Piglinov, no a v neposlednom rade dediny osadníkov, zombíkov, creeperov a kostlivcov. A to je vlastne asi tak všetko. Niežeby toho bolo zúfalo málo, ale keď ste to už videli raz, je to ako dookola nachádzanie dediny v Minecrafte, či inej neustále sa opakujúcej štruktúry.
V základnom Minecrafte viete nudné a repetitívne prvky spestriť vlastnými stavbami. Tu sa o to môžete pokúšať tiež, avšak opäť ste limitovaní špecifickou selekciou budov. Cez schody/mosty, hradby, štruktúry opravujúce či vylepšujúce dielne, obranné veže a ich útoky zosilňujúce budovy, až po TNT katapulty a vylepšovacie oltáre. Budov je rozhodne dosť a nechýbajú ani stanice pre tvorbu vojakov. Váš hrdina má pre uľahčenie budovania k dispozícii štyri rôzne lišty, z ktorých jedna slúži na výber zdrojov, ktoré chcete ťažiť, ďalšia slúži na stavbu tréningových kempov pre vojakov, treťou je sekcia pre stavanie všetkých zvyšných budov a uzatvára to sekcia pre vylepšovacie oltáre.
Jedným z najdôležitejších miest na mape je rozhodne akási fontána života, umiestnená presne uprostred sveta. Tu využijete spomínané oltáre, kedy máte možnosť umiestniť ich limitovaný počet okolo štyroch špicatých prizmarínových vežičiek. Vylepšenia sú napríklad permanentným rozšírením vášho inventára, takže unesiete viac zdrojov, dajú vám možnosť ťažiť nové suroviny okrem základného dreva a kameňa, no taktiež vám rozšíria počty dostupných jednotiek. A načo vlastne využijete tie obrovské armády? V prvom rade buď na obranu dedín, alebo na organizovanie útokov proti Piglinom. Dediny akumulujú pre vás v mestskej truhlici neustále zdroje, ktoré si môžete po jej naplnení kedykoľvek vyzdvihnúť. Truhlica sa naplní taktiež po každom úspešnom odrazení útoku.
Piglini útočia na dediny v pravidelných nočných cykloch, a preto je nutné ich poriadne obrniť a mať v zálohe mocné vojsko. Počas noci náhodne zaútočia na jednu z dostupných dedín a vám je určený časovač, v priebehu ktorého musíte fontánu uprostred pomerne nudnej a prázdnej lokality ochrániť. Toto sa deje nielen v dedinách osadníkov, ale aj v centrách, kde spolunažívajú pre franšízu dobre známe monštrá. Kým stoja vlajky v týchto lokalitách, môžete tvoriť jednotky creeperov a ostatných príšeriek bezproblémovo. Kempy Piglinov sú buď drobnejšie predsunuté základne, alebo rozťahané a náročné kempy, obsahujúce nielen portál predurčený na zničenie ťažších unikátnych nepriateľov, ale aj vlastnú úroveň náročnosti, vyžadujúcu poriadnu prípravu. Hra vás vždy pri takejto náročnej lokalite vždy decentne upozorní a poprípade odporučí lepšiu prípravu.
Kompetitívne kockované súboje hviezdia
Hra si dosť zakladá na svojej znovuhrateľnosti, a preto nabáda po prvom prejdení príbehu na opätovné vygenerovanie nového sveta. Takto sa rozhodne priblížite k zážitku, ktorý dobre poznáte z klasického Minecraftu. Avšak po dohraní som nepociťoval potrebu vracať sa k sólo hre (ktorá sa, mimochodom, dá hrať v kooperačnom režime), ale naopak opätovne navštíviť potenciálom sršiace vody kompetitívneho Verzus módu. Otestoval som viacero hier s inými recenzentmi a na moje vlastné počudovanie sa mi vždy podarilo vyhrať. Predpokladám však, že neskúsenosť hráčov bola jediným faktorom, vďaka ktorému sa mi takýto zázrak podarilo uskutočniť. Avšak predpokladám, že obsah balansujúce zmeny sú už na ceste, nakoľko tu sa ukázali smrtiace taktiky s TNT katapultmi...
V kompetitívnom režime si zahráte 1 proti 1 alebo maximálne 4 proti 4. Jeden zápas si vyhradil približne hodinku môjho času, a to asi najmä kvôli absencii komunikácie. V hre sa, žiaľ, nenachádza žiadny hlasový ani textový chat, a tak sa bolo potrebné spoliehať na ochotu ľudí písať do Discordu alebo snažiť sa využívať nie veľa informácií poskytujúce pingy/upozornenia vybiehajúce v krátkej textovej forme v ľavom hornom rohu. Každý zápas je potom akousi miniaturizáciou základného konceptu známeho z kampane, nakoľko sa pohybujete po výrazne menšej mape, na ktorej sa väčšinou nachádzate iba vy, nepriatelia, neustále obnovujúca sa skupina kempov Piglinov a zopár truhlíc. Táto mapa väčšinou obsahuje iba drobnú selekciu dostupných prostredí a zdroje sú tiež redšie rozmiestnené.
Je škoda, že jeden tím nemôže hrať za Piglinov, do hry by to určite prinieslo potrebnú variabilitu a osviežilo by to tak celý zážitok. Takto sa budete musieť iba brániť pred nájazdmi jednotiek nielen vášho oponenta, ale aj otravných prasacích mutantov. Kompetitívny mód je extrémne zábavný a viem si osobne predstaviť, že by sa hra dostala aj do vyšších sfér kompetitívneho hrania, nakoľko stresujúcich momentov, akcie a priestoru na zlepšovanie schopností hráčov je tu neobmedzene! Za celú Verzus sekciu hry rozhodne veľký palec nahor a už len aby prišlo viacero rozšírení a bonusov, ktoré udržia tento formát nielen nažive, ale aj v prosperujúcom stave.
Legendárna paleta s hŕstkou chýb
Hra vyzerá skutočne nádherne. Obzvlášť nasvietenie je bravúrne a rovnako nemôžem poprieť luxusnosť prestrihových scén aka cinematicov. Mojang každým ďalším updatom Minecraftu alebo vydávaním hier či iného obsahu dokazuje, že plne animovaný film z tohto sveta, ktorý by zachytával ich autentickú prezentáciu, jednoznačne potrebujeme! Podobne fantasticky je naďalej na tom aj hudobná stránka. Od jemných akustických tónov určených pre ovládanie Allayov, cez ambietné upokojujúce melódie, až po epické symfónie sprevádzajúce veľkolepé súboje. Samozrejme, audio všeobecne žiari a štandardy si Mojang zachováva aj pri absurdných a rozkošne nemotorných animáciách každého moba, osadníka aj pohybu našej postavy.
Hŕstka chýb spomenutá v označení tejto sekcie smeruje najmä k viacerým grafickým glitchom, na ktoré som v priebehu hrania narazil. Podobne ako v Minecrafte upadali občas bloky do čiernej verzie vlastných textúr, aj tu som narazil na sčernenie celých objektov. Viackrát sa do temnoty ponorilo aj samotné menu, kedy hra po odchode z Verzus módu odmietala akokoľvek spolupracovať a bolo tak potrebné násilne ukončiť program. Prepady snímkovania počas behania svetom boli pomerne časté, avšak toto trhanie netrvalo nijako dlho a skôr pripomínalo načítavanie ďalších údajov, ako je to v klasickom Minecrafte.
Atraktívny RTS mix s prímesou Pikminov zameraný na prístupnosť
Tak si to teda zhrňme. Zábavný herný model, ktorý na veľmi simplifikovanej úrovni kombinuje prvky legendárnych stratégií, obohacuje ich hrateľnosť o hlavného protagonistu a neustále za ním cupkajúce jednotky. Audiovizuálny zážitok, na základe ktorého som mal z prvých videí skeptický pocit, sa ukázal ako neprekonateľne poctivá práca Mojangu, ktorá rozhodne nie je presýtená alebo rušivá. Na to, samozrejme, organicky nadväzujú aj otázky prístupnosti, s ktorými sa opäť popasovali autori obstojne. No a nemôžem opomenúť bravúrny PVP zážitok, ku ktorému sa budem rozhodne v priebehu nasledujúcich rokov s radosťou vracať! Áno je tam zopár záškubov či už v podobe grafických glitchov, zmäteného AI-ka hľadajúceho cestu a ani tá kreativita vlastne nie je to čo by ste od MC franšízy čakali... No predsa to všetko funguje tak akurát na legendu!
Minecraft Legends nie je revolúciou a ani nikdy neašpiroval na priečky prelomových titulov. Avšak myslím si, že názov bol hre zvolený úplne ideálne. Chcem, aby moja aj ďalšie recenzie prispeli k tomu, aby sa tento titul stal podobne ako naďalej rozširujúci sa vesmír kreatívneho Minecraftu legendou, o ktorej si ľudia budú ešte dlho šepkať. Či už to bude len vďaka bravúrnemu zvládnutiu toho, o čo sa pokúša so svojím prístupnejším pohľadom na stratégie, alebo vďaka nekonečnému zdroju jedinečných „lore“ momentov, ktoré sme formou legiend vďaka tomuto novému dobrodružstvu objavili, respektíve naďalej objavovať budeme.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Switch Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Xbox Game Studios / Mojang Štýl: Stratégia / Ťahová
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|