RAZER KAIRA PRO HYPERSPEED |
RAZER KAIRA PRO HYPERSPEED |
PlayStation 5 priniesla väčší záujem o haptiku. Spätnú väzbu v perifériách máme už dlho, v automatoch bola známa už v 70. a 80. rokoch, do konzol sa dostala v roku 1997, keď Nintendo ako prvé predstavilo gamepad s vibráciami, respektíve to skôr bola expanzia N64 Rumble Pak pre Nintendo 64 gamepad. Dnes sme ale oveľa ďalej. Spätná väzba nemá len vrčať a vibrovať. Má nám poskytovať ďalšie informácie z hry prehlbujúce zážitok. V ovládačoch, vo volantoch, dokonca je aj súčasťou PSVR 2 a niektorí výrobcovia už experimentovali aj s audiom. Jedným z nich je Razer, ktorý ponúka haptickú spätnú väzbu vo svojich headsetoch.
Razer Kaira Pro HyperSpeed je najnovší z nich a vychádza z dobre známeho modelu, ktorý sa akurát teraz rozrástol o zbierku nových technológií. Razer sa s ním síce sústredí hlavne na PlayStation 5, čomu sa podriadilo viacero aspektov, ale v zásade ho môžete používať naprieč platformami, keďže okrem HyperSpeed pripojenia používa aj Bluetooth, takže ho môžete prepojiť s PC, telefónmi, Switchom a ďalšími platformami. Navyše na každej z nich môžete využívať aj haptickú spätnú väzbu, ktorá nie je závislá od platformy. Stále je ale headset oficiálne licencovaný pre PlayStation a výhodou je úplne bezproblémové párovanie a fungovanie s konzolou.
Kaira Pro HyperSpeed sa s cenovkou 250 eur radí medzi tie drahšie herné headsety, aj keď rozhodne nie najdrahšie. Ale máte od neho už nejaké očakávania, čo sa týka výbavy, vyhotovenia, funkcií a aj kvality zvuku. Niektoré prekonáva, v iných bohužiaľ trochu zaostáva. Balenie je jednoduché, obyčajné, ale pekne vyplnené penou, kde má všetko svoje miesto a pekne doň zapadne. Jednoducho tak môžete vybrať a ukladať späť headset podľa toho, kedy ho používate. Okrem headsetu je v balení receiver (USB-C), odnímateľný boom mikrofón a kábel na nabíjanie. Kábel je dostatočne dlhý a opletaný.
To, že je headset oficiálne licencovaným PlayStation príslušenstvom, sa nepodpísalo len pod PS logo na slúchadlách. Celkový dizajn je tomu prispôsobený. Nesie síce stále podpis dlhé roky známeho radu Kaira, ale je trochu upravený a modernizovaný. Farebne kombinuje čiernu s bielou, vnútro slúchadiel je dokonca modré, čo je príjemný malý detail. Spestrujú to drobné metalické prvky, ale základ je v plaste. Ten je však vyhotovený kvalitne, pôsobí pevne, ale zároveň aj pomerne pružne. Dôležité ale je, že headset vyzerá dobre, jednoducho a elegantne. Navyše pekne sadne do police alebo niekam vedľa vašej PS5.
Výhodou takéhoto vyhotovenia je, že je pevné, odolné, nevyzerá zle a je aj ľahké. Headset totiž váži len 365 gramov, čo síce nie je najmenej, ale stále sa pohybuje skôr v kategórii tých ľahších. Z toho zase pramení lepší komfort počas používania. Jednoducho dokážete upravovať veľkosť a slúchadlá držia na miestach, ako ste ich nastavili. Rovnako aj náklon slúchadiel sa prispôsobí vašej hlave. Náušníky síce nepôsobia práve najpriedušnejšie, ale sú pohodlné a dajú sa vybrať, keď ich chcete vyčistiť. Pokryté sú syntetickou kožou. Aj hlavový most je mäkký s pamäťovou penou a je pokrytý priedušnou látkou.
Slúchadlá obsahujú všetky dôležité ovládacie prvky a ich rozmiestnenie je veľmi slušné. Na oboch slúchadlách nájdete niečo, takže sa Razer vyhol tomu, aby jednu stranu prepchal a na druhej nič nebolo. Umiestnenie prvkom je navyše intuitívne, takže ich ľahko nahmatáte. Na ľavom slúchadle je port pre mikrofón, USB-C port na nabíjanie, tlačidlo na zapnutie/vypnutie, koliesko na ovládanie hlasitosti a aj slider na vypnutie mikrofónu. Na pravom slúchadle je zas koliesko na ovládanie zvukového mixu, tlačidlo na nastavovanie intenzity haptiky a tlačidlo na prepínanie režimov pripojenia. Toto slúži aj na prepínanie režimov ekvalizéra, ktoré má headset prednastavené.
Na oboch slúchadlách sú logá Razer, ktoré podporujú RGB podsvietenie. Pri hraní tak môže headset blikať a svietiť podľa vašich nastavení. Ma to tu slúži už dobre známa Razer Synapse aplikácia, ale väčšina funkcií headsetu sa dá používať aj bez toho, stačí ho pripojiť. Koniec koncov tieto detailnejšie nastavenia v Synapse sú dostupné len na PC, na konzolách si musíte vystačiť s default nastavením. Môžete si nastaviť zvukový prejav, mikrofón a aj podsvietenie. Môžete sa s tým pekne vyhrať a ak chcete z headsetu dostať čo najlepší zvuk, odporúčam to, ale naozaj sa dá používať pohodlne aj bez toho.
Razer v tomto headsete využíva vlastné 50mm TriForce Titanium meniče, ktoré poznáte z iných headsetov a ak s nimi máte skúsenosť, zhruba už viete, aký zvukový zážitok dostanete. Poďme ale najskôr na čísla. Podporovaný rozsah je 20 Hz – 20 kHz s impedanciou 32 Ω (1 kHz) a citlivosťou 108 dB. Odpojiteľný boom mikrofón disponuje frekvenčným rozsahom 100 Hz – 10 kHz a citlivosťou -54 ± 3 dB @1kHz. V oblasti herných headsetov sú takéto špecifikácie úplne bežné a nie je to tak niečo, čím by headset vyčnieval.
Zvuk je jasne ladený na hry, prípadne aj filmy. Ponúka tak výraznejšie basy, aby akcia, výbuchy a všetky tie efekty poriadne dunili až vo vašich kostiach. Rovnako stredy sú veľmi pekne vyvážené, výšky sú presné, aj keď nie až tak výrazné, ako by ste si pri počúvaní niektorých hudobných žánrov želali. Toto je bežné ladenie herných headsetov, ktoré zvyknú byť prebasované. Nehovorím, že sa s headsetom nedá počúvať hudba rôznych žánrov, ale počul som už aj lepšie znejúce headsety. Chce to trochu pohrať sa s nastaveniami a výsledok bude o niečo lepší. Aspoň ale za každých okolností headset pekne oddeľuje vrstvy a nástroje, takže sa hlasy nezlievajú, rovnako nástroje.
Ak si ale pustíte hry a filmy, zážitok je výrazne lepší a cítite, že toto je oblasť, na ktorú je headset vytvorený. Rád headsety testujem s úvodnou scénou Baby Drivera, lebo tam je všetko, navyše veľmi dobre namixované a ešte aj s dobrým priestorovým zvukom. A tu to všetko fungovalo slušne. Nie najlepšie, ale stále nadpriemerne. A ak chcete, môžete si k tomu zapnúť vibrácie rovno na ušiach v troch stupňoch intenzity. Niekedy to naozaj pekne spolu zapadne so zvukom a aj efektmi ovládačov (pokojne aj volantu). Niekedy ale nie. Haptika vychádza zo zvuku, reaguje na bicie, basy a podobné tóny. Pustíte si The Only Thing They Fear Is You s najvyššími nastaveniami a na konci piesne vám odpadnú uši. To zase nechcete. To isté platí aj pre niektoré fakt akčné scény z Doom Eternal.
To všetko sa navyše podpisuje aj na batérii, ktorá už tak nemá práve najdlhšiu výdrž. Záleží aj od pripojenia (Bluetooth alebo HyperSpeed), haptiky a podsvietenia, ale ak si vystačíte bez toho, dostanete sa na 30 hodín. Nie najmenej, nie najviac. Chceli by sme ale o niečo viac. S rýchlym pripojením, haptikou a podsvietením ste ale na 11 hodinách a to je veľmi málo. Rovnako je sklamaním aj mikrofón. Opäť, nie je to niečo vyslovene zlé, ale od takto veľkej značky a v tejto cenovej hladine by ste chceli o niečo viac. Možno by ste chceli aj možnosť prepínať si zvukový mix medzi BT a HS pripojenými zariadeniami, no to tu tiež nie je.
Chcete haptiku, dobré ponorenie do hier a filmov a k tomu bleskové 2,4GHz pripojenie? Toto je slušná voľba. Navyše ak nemáte predchádzajúci Kaira Pro. Ak ale headset máte, možno tu neuvidíte veľa dôvodov na upgrade. Nejaké nedostatky tu sú, pri takejto cene možno zabolia o niečo viac a vy začnete zvažovať, aké máte ešte alternatívy. Kaira Pro HyperSpeed ale stále môže byť dobrý headset k vašej PS5, ku ktorej sadne dizajnovo, haptika pekne doplní haptické možnosti DualSense ovládačov a ani ten herný zvuk naozaj neurazí.