NOCTURNAL |
NOCTURNAL |
Speedrunning patrí medzi TOP výzvy hráčov nielen klasických hier, ale aj moderných. Tieto výzvy sú samé osebe zbytočné a keď si uvedomíme, koľko pritom hardcore hráči strávia hodín, aj trochu nezmyselné. Väčšinou si hráči speedrun v danej hre zvolia sami, ale existujú prípady, keď ich tomu núti hra samotná. Síce je to len môj názor, ale takým neoficiálnym príkladom je pre mňa aj Resident Evil 3 remake. Osekaný obsah, malé mapy, jeden hlavolam, rýchly spád celku, tak nečudo, že speedrunneri sa bili, kto ako prvý prejde hru do hodiny. Oficiálny príklad speedrunner hry je však 2,5D skákačka Nocturnal, ktorá má na túto výzvu v hlavnom menu vlastnú sekciu.
Švajčiarske štúdio Sunnyside Games funguje v hernom biznise už desiaty rok, ale len pred pár rokmi si dovolilo spustiť svoj prvý samostatný projekt Towaga: Among Shadows, ktorý spadá do kategórie 2D survival s animovanou grafikou. Tento rok však vyšlo pod vydavateľom Dear Villagers doslova na svetlo so svojím vraj najambicióznejším projektom Nocturnal, ktorý sa chváli vo svojej prezentácií zaujímavým riešením boja s mečom a temnou, ale zato atmosferickou grafikou.
Po rokoch cestovania hrdina Ardeshir sa vracia na svoj rodný ostrov, ktorý nájde pokrytý tajomnou hmlou. Následne si musí preraziť cestu pomocou ohňa a ocele, aby zistil, čo sa stalo s jeho obyvateľmi. Jeho jedinou zbraňou proti temným nepriateľom je meč poháňaný ohňom a svetlom. Elementmi, ktoré vám nebudú v temnej hmle vždy poruke.
Nocturnal je moderná akčná 2,5D platformová hra, ktorá sa zo začiatku javí ako typická skákačka, ale už hneď v prvých minútach hrania vám ponúkne zaujímavý systém boja a nahodí tak prekvapivé výzvy. Totiž okrem jasných pohybov a skákania do strán využívate v boji meč, ktorý síce bežným smrteľníkom ubližuje, ale temným protivníkom z hmly neškodí. Na to slúžia v hre rôzne zapálené fakle, kahance a sviece, ktorými si svoj meč dobijete ohňom a svetlom a vaše útoky budú mať následne silný dopad na protivníkov. Avšak len dočasne. Totiž váš ohnivý meč pomaly vyhasína a musíte ho znova zapáliť. Keď však nájdete nové zdroje ohňa alebo si ich stihnete vytvoriť zapálením vyhasnutých ohnísk, viete pokračovať v boji ďalej. Taktiež váš ohnivý meč slúži nielen ako zdroj svetla, využiteľný hlavne v podzemných častiach interiérov bez okien, ale aj ako spúšťač rôznych platforiem a dverí napojených na konkrétne fakle. Neskôr sa k vášmu ohnivému arzenálu pripojí vrhacia dýka a v posledných častiach hry sa vaša postava stane samotným ohnivým elementom.
Aj keď je hrateľnosť hry vcelku unikátna, veľmi rýchlo môže upadnúť do stereotypu. Útoky mečom vykonávate len jedným tlačidlom, takže na kombinácie zabudnite. Švihy meča vám však neraz dopomôžu k dlhšiemu preskoku cez prekážku. K obrane dopomáha rýchly úskok a neskoršie získate counter block, s ktorým viete nepriateľom zásadne odobrať zo života. Ohnivá dýka vám v boji vie čiastočne pomôcť, ale zázraky od nej nečakajte. Svojimi ohnivými zbraňami viete podpáliť predmety, ako koberce, nástenné ornamenty alebo ťahavé rastliny, ktoré vám môžu otvoriť cestu, ubrať zo života nepriateľom alebo odkryť tajné miestnosti. Pomerne veľa predmetov, ktoré nájdete naprieč temným ostrovom, viete zničiť, ale len keramické vázy a hrnce ukrývajú mince, za ktoré si u nájdenej sochy fénixa viete upgradovať váš meč a postavu. Základ celej hry je však len o hľadaní a zapaľovaní zdroja svetla a ohňa. Žiadne iné úlohy v hre nenájdete. Niekedy vám cestu skomplikuje určitý zdroj vody (nie však nepretržitý dážď v exteriéroch, čo je čudné) a vy musíte okľukou alebo určitou cestou preniesť zdroje svetla medzi jednotlivými ohniskami. Síce to oživuje hrateľnosť, ako aj niekoľko sekvenčných hádaniek, ale pri krátkej hernej dobe je to len malá čerešnička.
Dary Fénixa sú upgradovací systém hry vo veľmi jednoduchom rozpoložení. Za nájdené mince si vo vetve týchto darov viete postupne vylepšiť silu úderov meča, ako aj jeho dĺžku horenia, počet životov, uzdravovanie a následne špeciálne útoky, keď nájdete dostatočný počet mincí. Avšak aj keď prejdete celú hru a rozbijete snáď všetky nájdené predmety, nebudete mať dostatok financií, aby ste si plne vylepšili všetko, čo sa dá. Upgrady sa vám odomykajú postupne za stále vyššiu sumu.
Vaše odobraté životy sa vám postupne naplnia, keď prejdete checkpointom v tvare studnice alebo si oddýchnete na nájdenej stoličke. Po vašej smrti začínate od posledného checkpointu s plným počtom životov, čo rozhodne poteší pri tuhších sekciách. Neskôr si budete môcť dobiť životy pomocou ohnivého meča, a to dokonca aj počas boja. Checkpointy sú väčšinou rozmiestnené férovo, ale miestami sú trochu ďalej ako obvykle. Nie je to však frustrujúce, len si treba zvyknúť na prostredie a útoky nepriateľov. Stále si treba sledovať plameň meča. Keď vám vyhasne, máte len pár sekúnd, aby ste našli v interiéroch bez okien zdroj svetla, inak vás hmla pohltí.
Temní démoni sú hlavnými nepriateľmi tejto fantasy hry, ale stretnete sa aj s ľuďmi, ktorých síce napadla temná hmla, ale úplne neovládla. Veľkú rôznorodosť protivníkov však netreba očakávať. Síce sú dizajnovo odlišní, ale stále sa pohybujúci v rovnakej farebnej škále. Animácie postáv sú však na kvalitnej úrovni. Či už démoni, alebo napadnutí ľudia majú rovnaké typy útokov a zbraní podľa toho, v akej sú zbrojnej kategórií. Stretnete hlavne vojakov s kopiami a mečmi a neskôr s lukmi. Niektoré typy démonov budú po vás navyše hádzať pulzné sféry alebo po vás skočia sami. Každý nepriateľ má nad sebou zobrazený počet životov, čo dáva počas boja určitý prehľad, keďže démonov pohltených hmlou máte niekedy problém identifikovať v tmavých zákutiach.
Bossovia sú na tom podobne, len s viacerými životmi, ale zato s efektívnejšími útokmi. Okrem silnejších úderov zbraňami si vedia doplniť životy alebo na vás spustia paľbu projektilov z každej strany. Prípadne vás naháňajú polovicou levelu, aby ste sa im postavili na jeho konci. Obťažnosť nepriateľov je, pochopiteľne, vzostupná, avšak férová a možno vám spôsobí pár rušných chvíľ v poslednej tretine hry pri väčšom počte protivníkov. Keď si sprístupníte lepšie upgrady, bude to pre vás viac zábavné ako frustrujúce.
Prezentácia hry ťahá na viac animovanú grafiku, čoho dôkazom je intro a outro hry. Avšak grafická stránka počas hrania má melancholickú až snovú atmosféru a štýl, hlavne keď sa dostanete do exteriérov. Cítiť z nej určitý smútok až bolesť prostredia a ľudí, ktorí boli napadnutí temnou silou. Dizajn levelov je však príliš sterilný a často sa opakuje. Budete prechádzať tými istými interiérmi a exteriérmi znova a znova bez obmeny. Rovnaké sály sa budú miešať s rovnakými záhradami s permanentným dažďom. Menším plusom je len členitý dizajn úrovní, ktorý okrem bežných preskokov ponad priepasťami ponúkne aj prepínacie platformy s pohyblivými fakľami a bitky na širokých výťahoch. Veľmi dlho si na to zvykať však nemusíte, keďže hru prejdete aj na prvýkrát za 3 hodiny bez námahy.
Smutné je, že po dohratí nie je okrem speedrunningu dôvod hrať hru znova. Po poslednej aktualizácií, kde tvorcovia pridali výber levelu, sa môžete vrátiť ku konkrétnym úrovniam a ponachádzať vytrhnuté listy, ktoré vám prezradia niečo o príbehu hry. Osobne som čakal viac, keďže väčšina hráčov podobných hier nebýva fanúšikmi ústredného speedrunningu, ktorý, mimochodom, okrem permadeath a výsledného času nič iné neponúka.
Zvuková stránka ma svoje dve strany. Ambient ostrova pod temnou hmlou a v obydliach preplnených temnými silami skvelo navodzuje atmosféru s dodatočnými soundtrackom. Hlavne pri súbojoch. Tým pár konverzáciám, čo máte s niekoľkými preživšími, dávam však palec dole. Jednotlivé dialógy sú len prehmkané a bez tituliek sa z nich nedozviete nič. V hre nájdete aj pomalé pasáže medzi úrovňami, tzv. oddychové na upokojenie, ale kvôli tomu ste si hru nezapli.
Nocturnal obsahuje rýchlu a svižnú akciu, ako aj zaujímavý systém hrateľnosti s ohňom a svetlom. Môže sa chváliť grafikou, atmosférou a zábavnosťou aspoň na tých pár hodín. Ak vás však nebavia stereotypné úlohy, rovnaký dizajn úrovní a po dohratí nebudete mať chuť skúsiť speedrunning alebo nájsť všetky skryté predmety, nevidím dôvod kupovať si Nocturnal za plnú sumu.
RECENZIE HRÁČOV |
7.5
????
19.6.2023
+ gameplay kombinujúci boj, skákačku aj puzzle prvky+ pekný art+ presné ovládanie (na game...
zobraziť
|
PC
Switch Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Sunnyside Games / Sunnyside Games Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|