TESTAMENT: THE ORDER OF HIGH HUMAN |
TESTAMENT: THE ORDER OF HIGH HUMAN |
Na prvý pohľad dokonalá hra – úplne hrá do karát, pretože neponúka rozložitý otvorený svet s tonou vedľajších úloh. Zároveň je to RPG s rôznorodými možnosťami. Pohľad z prvej osoby a fantasy prostredie evokuje Skyrim a nielen tým, ale aj kompasom v hornej časti obrazovky. Bližší pohľad na hru nám pripomenie ešte jeden zaprášený klenot z hernej minulosti – Dark Messiah of Might and Magic, a bol by som rád, keby k tomu mal najbližšie.
Autori chceli tak nejak všetko a zároveň nič nezvládli na výbornú. Inšpirovať sa bojovým systémom s Dark Messiah bol dobrý nápad, len v porovnaní s ním aj v dnešnej dobe aktuálny titul zaostáva. Toporné ovládanie, nešikovná kombinácia klávesov – s ktorou som hral polovicu hry a tú druhú polovicu som si nevedel navyknúť na trochu lepšie zmenené ovládanie. Krkolomné ovládanie ma ničilo najviac. Cítil som sa ako v minulom storočí, kedy sa ovládanie hier snažilo skopírovať kozmickú loď. Prepínanie z luku na meč a na kúzla často prinášalo pestré situácie – napr. prepnutie z anglickej na slovenskú klávesnicu a k inej zbrani som sa ani za ten svet nedostal.
Tak je to tu ale so všetkým – na prvý pohľad to vyzerá dobre, ale v chode to už tak zaujímavé nie je. Nepriatelia nepobrali inteligenciu. Spočiatku som z toho obviňoval škriatkov a inú háveď – ale keď došlo na vyššie bytosti ako napr. High Human – vysoký človek – veľmi nepodarený fantasy výmysel, ktorý už kritizoval kde-kto. Nedáva to zmysel a to sa to dostalo aj do názvu titulu. Skrátka a dobre, boj s nepriateľmi je za prvé nudný a za druhé, keď ich pošlú na hráča nespočítateľné množstvo, tak aj frustrujúci a neprehľadný.
Dobrým kamošom sa mi stal luk – zo všetkých možností najprijateľnejší variant. To najmä vtedy, keď si ho postupne vylepšíte. Budete tak môcť spomaľovať čas – približovať mierenie, strieľať rýchlejšie, alebo ho vylepšiť o výbušnú muníciu...vylepšovanie je však pomerne dosť obmedzené a počas vývoja musíte nutne vybrať aj z perkov, ktoré vás nezaujímajú. Takým spôsobom som bol donútený využívať mágiu, aspoň na skúšku a najmä kvôli komplikovanému prepínaniu funkcií som sa na to s výnimkou pár situácií (prevažne boj s bossom) vybodol. Šľak to traf! Dobré kúzlo, ktoré berie protivníkovi život a mne to pridáva, mohlo byť zaujímavé.
Pohľad z hráčových očí mi ale vyhovoval a fakt som si zaspomínal na to najlepšie aj zo Skyrimu, ale hlavne z Dark Messiah – druhý menovaný, hoci vyšiel ešte v praveku, v roku 2006, je stále vynikajúcou záležitosťou, ktorej ani dnes nič nechýba. V súbojových častiach prevláda kvantita nad kvalitou a keďže v tejto hre môžete stráviť aj štyridsať hodín, tak prevažná väčšina z toho nie sú zábavnejšie puzzle, ale nudnejší súboj, ktorý mohol byť ťahákom celej hry. Škoda. Nezachraňujú to ani súboje s bossmi, ktoré sú tiež slabo spracované. Buď som sa stretol s tým, že boli nezáživné a nudné, alebo extrémne náročné a to aj na najnižšej obťažnosti. Treba uhýbať lúčom, oživovať sa, niekedy je nutnosť boj na diaľku, ale potom zistíte, že munícia sa dá doplniť príliš nedostatočne a podobne. Vzhľadom na topornosť sú súboje namiesto znamenitej gymnastiky len paródiou na pohyb. Zase nečakajte úplnú tragédiu, ale kto čaká vyslovene zábavu, takú ako dokážu niektoré moderné hry, bude sklamaný. A sklamanie je slovo, ktoré vystihuje celý tento projekt.
Pretože aj príbeh mohol byť niečím viac – v rukách boha, kráľa Arona, sa ocitáte v momente, kedy vás váš brat pripravil o moc a vy strácate všetky svoje nadobudnuté schopnosti. Objavovanie tohto sveta mohlo byť zaujímavé a nápadité – ostalo to niekde na pol ceste, ale aspoň pre mňa to bola jedna z hlavných motivácií pohnúť sa ďalej. Ide o vysokú fantasy, samé klišé a množstvo nelogickostí – ale čítať zaprášené knihy, počúvať dialógy – to sa dalo. Možno aj preto, že ide o ľahkú angličtinu, ktorá nie je tak komplikovaná ako nejaká vyššia literatúra. Hlavnou motiváciou hnať sa dopredu boli zo začiatku najmä hlavolamy a logické pasáže, ktoré vás doslova prenesú do iného sveta. Prepínali sme plošiny, skákali, brodili sa bludiskom – všetko pomerne jednoducho zvládnuteľné, len to chcelo trochu trpezlivosti, ale práve tieto časti sú klenotom hry a je to niečo nevídané v podobnom hernom žánri.
Striedanie pasáží nie je tak dobre vymyslené ako má napr. séria Uncharted alebo Tomb Raider – pretože akcie je niekedy až príliš a unavený hráč si chce niekde aj oddýchnuť a skôr precvičiť iné zmysly. Z času na čas som narazil aj na truhlice chránené zrkadlovým rébusom, kedy je potrebné zamieriť lúč správne – sú to čoraz ťažšie zábavky, ale stačí aj metóda pokus – omyl a k výsledku sa skôr či neskôr dopracujete. Ono sa to oplatí. Pretože vďaka tomu odhaľujete veľkých pomocníkov do boja, špeciálne jednorazové predmety, ktoré pomáhajú v boji a to extrémne – násobenie sily, ohnivé šípy a hromada iných záležitostí. Keďže v boji najviac treba uhýbať, tak medzi super predmety možno zaradiť aj nekonečné úskoky dozadu na niekoľko sekúnd. Pri bossovi neskutočný pomocník a budem sa opakovať – škoda toho ovládania!
V hre budete mať možnosť vrátiť sa na staré známe miesta cez teleporty a odomykať nové, predtým zamknuté časti – hra tieto prvky dokonca aj plánovite využíva napr. na plnenie vedľajších úloh. Chýba mapa, ktorá mohla byť podobne ako v Tomb Raider radosťou, škoda že jej niet. Rovnako vás z času na čas prepadne temnota, vtedy musíte prepnúť videnie a hľadať balónik, ktorý treba lukom zastreliť – prebojovať sa cez kopu potvor a svet ide ďalej. Prekvapení, ktoré sa neskôr budú opakovať len v šialenom množstve ponúka titul nadostač. V tomto smere sa nudiť nebudete.
Nudiť sa nebudú ani prieskumníci – prostredia sa menia síce pomaly, ale keď už – tak to poteší minimálne oči a zároveň aj mozog, lebo konečne sa obmení masa nepriateľov a nahradí ich ešte nesympatickejšia – napr. lietajúca háveď. Tú som nemal rád ani v Morrowinde a tu je ešte horšia! Zaspomínať si môžeme aj pri pohľade na grafickú prezentáciu, lebo na prvý pohľad pekná grafika je hanbou – najmä pokiaľ sa dá do pohybu. V pohybe ju prekoná kdejaká hra – ale to je daň za to, že na hre pracuje malé štúdio a nie je to vysokorozpočtový titul, tu by som až tak body neznižoval. Každopádne, zázraky nečakajte, ale skôr zarazia veci, ktoré sa urobiť lepšie dali – opakujúce sa predmety, všade rovnaké dookola – málo obmien modelov postáv alebo iných vecí. Podobne slabo je na tom aj hudobný sprievod, zvuky a dabing. Hoci je úspech, že hra nejaký dabing má, nie je na vysokej úrovni a občas som mal pocit, že na mňa rozpráva uspávač hadov.
Lenže všetky tie spomínané mínusy tak nejak cúvajú. V momente, keď si uvedomíte, že hra nemá žiadne zásadné bugy, dá sa dohrať, je rozsiahla, nudiť sa rozhodne nebudete a navyše – ak je to váš šálok kávy a žáner, budete sa baviť do sýtosti – je to ako dovolenka pri mori, ale v priemernom rezorte, s biednou stravou – najete sa, miestami vám bude zle, ale ste pri mori a máte voľno! Takže zhrnuté a podčiarknuté pre tých, ktorí majú radi daný mix žánrov – určite neurobíte chybu, ak si to zahráte. Cenovka nie je vysoká a stojí to určite za to. Prípadne počkajte na zľavy, mám také tušenie, že sa to čoskoro objaví v nejakom výpredaji.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Fairyship Games Štýl: RPG / Akcia | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|