SHADOW GAMBIT: THE CURSED CREW |
SHADOW GAMBIT: THE CURSED CREW |
Ahoooy, hráčsky duch z nehostinnej pevniny! Tvoje rozrušené klepkanie prstami po klávesoch je veru na mieste. Správne tušíš, že Inkvizícia brázdiaca divokými vodami si brúsi svoje rapíry a zapaľuje panenský biely oheň práve pre tvoje smrteľné, strachom roztrasené telo. Nič sa však neboj, prisahám ti, že všetky tvoje nehybné končatiny ľahko rozbehám touto čiernou perlou, akože som kapitánom najslávnejšej lode v celom zatratenom Karrribiku! Teda ak sa rozhodneš pridať k posádke legendárneho Mordechaia a staneš sa tak členom mojej prekliatej posádky.
Nebudem ti klamať, skostnatené telá nie sú žiadnou výhrou a neustále prenasledovanie inkvizíciou k výhodnej dohode neprispieva, arrr... Avšak v mojej posádke plnej kostlivcov so srdcom na správnom rebre sa ti okrem príležitosti ukojenia hladu po zlate či sláve dostane aj možnosť zažiť, čo to je skutočná sloboda s vetrom medzi kosťami. Tak čo, potrasieš prekliatej legende bezmäsitou rukou?
Marley napni plachty, plavíme sa zakliatym Karibikom!
„Už od roku 2008 plačúce a hry tvoriace“ nemecké štúdio Mimimi Games rozhodne vie ako tvoriť poctivé stealth taktické stratégie, čo dokazuje práve sériami Shadow Tactics či Desperados. Po ninjoch a kovbojoch inšpirujúcich sa hrateľnosťou legendárneho Commandos si však autori konečne povedali, že už majú dosť nekonečného plazenia za cieľom, a tak nám predstavujú pirátske dobrodružstvo obohatené o kvantum nadprirodzena. S posádkou ôsmich prekliatych zatratencov pevniny sa vydáme na plavbu pomedzi ostrovy takzvaného Lost Cribbean, s vidinou získania pokladu legendárneho kapitána Mordechaia. A nedopraví nás tam nik iný ako kapitánova stará známa, teda oživená loď duchov Red Marley, ktorá skrýva skutočné kuriózne tajomstvá ukladania spomienok. Ale o tom neskôr...
Posádka pooozor! Kapitán pri kormidle.
Cestu započnete s jednou z hlavných protagonistiek celej hry, ktorou je jamajská pirátka Afia Manicato, prahnúca po večnej sláve a aj nejakom tom zlate. Hneď v úvode hry preto oslobodzuje Inkvizíciou zajatú Marley, za čo ju loď odmení pozíciou navigátorky. Spolu sa vyplavia nájsť nemŕtve zvyšky Mordechaiovej posádky, z ktorých snáď postavia mužstvo schopné nielen hľadať poklad, ale aj sa postaviť zlovestnej vodkyni celej inkvizičnej sekty, Ignacii.
Spočiatku je rozhodne potrebné predstaviť kapitána, ktorým sa vlastne stáva loď samotná, teda po krvi Inkvizície bažiaca Marley. V hre však loď plní úlohu nielen HUBu, ale aj hlavného rozprávača, sprevádzajúceho posádku každou misiou. Ženský rod využívajúca Marley je reprezentovaná v dialógoch aj prestrihových scénach ako hmlovitá, na zeleno žiariaca lebka s akýmisi chápadlami. Jej hlavnou nadprirodzenou schopnosťou je takzvaná Soul Memory, teda priamo svetom hry vysvetlená mechanika ukladania a načítavania vášho progresu. Marley totižto svojimi čas manipulujúcimi schopnosťami pohltí spomienku na dané miesto/čas a na povel hráča opäť oblasť reštartuje v čase. A to do poslednej uloženej alebo vami zvolenej pozície z ponúkanej histórie.
Afia je jedna postava z osemčlennej prekliatej posádky, ktorú budete v priebehu hrania postupne nachádzať a následne aj prostredníctvom čiernych periel nabitých dušami oživovať. Vďaka magickej šabli, zarazenej priamo do jej hrude, má možnosť po jej vytiahnutí narušiť časopriestor a teleportovať sa tak na krátke vzdialenosti či dokonca priamo zmraziť niekoho v čase. Afia aj všetky ostatné postavy majú štyri základné schopnosti doplnené o piatu bonusovú, odomknuteľnú časom za veľmi pomaly zozbierané skúsenosti. Každý člen posádky disponuje jednou schopnosťou základného útoku, pri ktorom zabije (alebo pri nenásilnom postupe omráči) nepriateľa a druhou, ktorá je výstrelom z kresadlovej pištole. Zvyšné dve sú po tom pre každú postavu unikátne, podobne ako ich dizajny, príbehy a celá osobnosť.
Do posádky ďalej patrí bradatý škótsky lodník Mr. John Mercury, ktorého chrbát dekoruje kotva využívaná pre ponor pod hladinu reality a sprevádza ho aj vrhateľná rybka Sir Reginald. Bretónska siláčka a kanónistka Gaëlle le Bris s magickým lanom pritiahne posádku do kanónu a vystrelí ju alebo aj nepriateľov kamkoľvek zasiahne, no nechýba jej ani zopár petárd na odlákanie pozornosti. Moja milovaná, faunou zmutovaná doktorka Suleidy si ľahko nechá vyrásť krík na schovanie alebo čudným peľom odláka nepriateľov na opačný smer. No taký japonský jednoruký kostlivec Toya of Iga je nielen hlavným kuchárom, ale aj poriadne pripraveným zabijakom. Kdekoľvek vo svete umiestni totem, ku ktorému sa môže kedykoľvek premiestniť, plus mu nechýba ani tradičná píšťalka pre upútanie pozornosti inkvizície.
Neustále fajku žužľajúci a dublóny rozhadzujúci pruský vojvoda Pinkus von Presswald pôsobí vždy elegantne a pripomína mi svojou excentrickou náturou a zaujatosťou samým sebou samozvaného lorda Kennetha Haighta z Elden Ringu. Ako majster kajút by sa mal starať aj o administratívu lode, avšak lepší je v prevteľovaní sa a následnom ovládaní tiel nepriateľov, či rozhadzovaní zlatiek pre odlákanie pozornosti. Holandský lovec pokladov Quentin Aalbers je bezhlavým kostlivcom, ktorý v rukách nosí nielen vrhateľnú zlatú lebku s korunou, ale aj magický prút uschovávajúci všetko prekliate bohatstvo či mŕtve telá v jeho na chrbte umiestnenej truhlici. No a španielska babička Teresa la Ciega je so svojou krátkodobo oslepujúci dym či smrteľný šíp vystreľujúcou kušou hlavným ostrostrelcom posádky. Jej šatku cez vypálené oči dopĺňa aj hák či protéza v tvare stračej nôžky.
Nadprirodzená zakrádačka priamo pod frňákom Inkvizície
Ak ste sa už niekedy stretli s hrateľnosťou spomínaných Commandos, Desperados či Shadow Tactics, tu budete ako doma. V základe je to celkom jednoduché. V HUBe, teda na palube lode Marley si každý člen posádky poctivo plní vlastné úlohy a majú akúsi formu jednoduchej rutiny. Ak sa nachádzate na lodi, môžete plniť aj takzvané Crew Tales, teda akési príbehy posádky. Tieto vzhľadom na váš progres v hre postupne sprístupňované segmenty príbehu jednotlivých členov posádky odhalia čosi z ich života, ukážu vám veľmi kvalitne napísané pirátske interakcie a zároveň predstavia takú trochu remixovanú hrateľnosť. Bude potrebné hľadať liek na záhadnú chorobu rozširovanú kostlivcami, nájsť Quentinove zapatrošené čačky či zahrať sa na detektíva s Teresou.
Z HUBu sa však dostávate priamo do misií, ktoré plníte na desiatich rôznych spôsobov. Na niektoré sa pozriete aj viackrát, avšak úlohy sú väčšinou natoľko rozmanité, že uvidíte vždy inú časť ostrova a navyše aj v inú hodinu dňa. Každá misia si od vás vypýta fundamentálne odlišné množstvo času, ktoré sa vzhľadom na váš prístup bude ešte výrazne obmieňať. Niekedy som tak pri jednej misii strávil zopár minút a inokedy som sa zase prehupol aj cez hodinovú stopáž na finálnej obrazovke, kde si ľahko v zrýchlenom a takticky oddialenom zhrnutí pozriete, ako ste postupovali. Každopádne sa však každá misia začne v kapitánovej kajute pri navigátorskom stole, kde si zvolíte nielen ostrov, ale aj vašu trojčlennú posádku, s ktorou sa danej inkvizítorskej či inej hrozbe postavíte.
Marley alebo Afia vám poskytne akúsi formu prebriefingu pre celý ostrov a aj pre danú misiu. Následne si zvolíte miesto vylodenia z niekoľkých dostupných a hor sa do člnu, smer pevnina! Po mape nájdete roztrúsenú kopu nepriateľov, ktorí sa vám aj so svojimi trojuholníkovými zornými poľami dozaista postavia bez najmenšieho zaváhania (a ich agresivita a presnosť závisí, samozrejme, aj od vybranej obťažnosti). Keďže teda ide o stealth stratégiu, väčšinu času budete vaše tri pirátske zázraky prírody kliknutiami myši navigovať v izometrickom pohľade v podrepe naprieč celou mapou. Okrem klasického izometrického pohľadu obohateného o natáčanie kamery však môžete kameru oddialiť aj do neprehľadného pohľadu zvrchu či dokonca až do pohľadu na mapu celého ostrova. Tu uvidíte nielen váš cieľ, ale aj všetky jednotky nachádzajúce sa na mape.
Napríklad aj v jednotkách či už vašich alebo nepriateľských výrazne pocítite posun oproti Shadow Tactics, nakoľko AI postáv je zas o kus lepšia. S pirátmi tak už dokáže prekonať aj viacero vertikálnych úrovní súčasne bez toho, aby ste museli klikať na každú lianu či rebrík zvlášť. Niektoré misie zvládnete splniť bez jednej vraždy, v iných zase padne členov inkvizície na desiatky! Avšak to ako sa s cieľom danej mise vysporiadate, je už iba na vás.
Plánujete eliminovať každého nepriateľa na mape? Dozaista môžete! Plánujete sa iba preplaziť naprieč celou mapou k cieľu bez jedinej vraždy? Môžete sa o to pokúsiť! Možnostiam postupu sa rozhodne medze nekladú. Najväčším pomocníkom pre realizáciu strategických stealth postupov sa však okrem ukladania spomienok loďou stane práve už dnes ikonický shadow režim, v ktorom organicky zapauzujete hru a dostanete tak možnosť naplánovať kroky naraz pre všetky postavy. Potom jednoducho vaše zvolené kroky potvrdíte a len sa kocháte, ako vaša trojica súčasne imobilizuje tri ciele pozerajúce sa jeden na druhého (a tretieho) a tak podobne. Najväčším rozdielom sa tak okrem novej dosekanej animácie ukladania a načítavania stáva jedine fakt, že všetky tieto mechaniky sú vzhľadom na nadprirodzenú náturu titulu vysvetliteľné aj priamo v príbehu.
Poklad o akom sa nikomu ani len nesnívalo!
Keď už sme opäť pri tom príbehu, ten sa, ako bolo dúfam z úvodu jasné, bude točiť práve okolo pokladu bývalého kapitána Red Marley, teda legendárneho jednookého Mordechaia. Ten skryl svoja najväčšie bohatstvo na neznámej lokácii zo strachu pred inkvizíciou, a tak bude len na nás, či jeho chodníčky plné indícií a hádaniek dokážeme zdolať. Zo začiatku je však potrebné odomknúť tajné, piatimi reťazami zviazané dvere, nachádzajúce sa hlboko v čas a priestor popierajúcich útrobách lode. Zistíme, že kapitán venoval každú reťaz jednému z členov posádky, a tak sa stáva nachádzanie čiernych perál a energie duší našou prvou úlohou. S pomocou nich totižto postupne privedieme každého člena posádky naspäť k zakliatemu životu.
S postupom v aktoch sa dozviete, že pre každého člena posádky si kapitán zároveň pripravil aj vlastnú a unikátne dlhú misiu, s ktorou sa bude potrebné popasovať. Nikdy však nesmiete zabudnúť ani na fakt, že celý čas vás bude naháňať, resp. vašim pokusom o plnenie príbehu zabraňovať, najvyššia Inkvizítorka Ignacia. V mene panenského ohňa šíria svoju vieru násilím a všetky vaše stretnutia s ňou vám tak naženú zimomriavky. Ignacia sama disponuje unikátnymi a kreatívnymi schopnosťami, ktoré by ste však podľa vývojárov mali objaviť v hre sami. A nakoľko veľakrát som zažil vďaka neznalosti príbehu skutočne wau momenty a nemálo prelomení štvrtej steny, rozhodne s ich názorom súhlasím!
Čo sa týka spomínanej Inkvizície, tak okrem Ignácie tu, žiaľ, veľa variácií nenájdete, nakoľko v hre sa dokopy nachádza iba päť druhov ďalších typov nepriateľov, čo je teda pri množstve misií aj kvante zvyšného kvalitného obsahu pomerne málo. Mocní prognostikári sú akýsi najvyšší kňazi, ktorí odhalia vopred každý váš krok a útočníka zmrazia ľahko na mieste. Preto je pre ich elimináciu vždy potrebné využiť aspoň dve postavy. Iudex patrí medzi strelcov s poriadnym dosahom výstrelu aj rozhľadu a kindred sú zas prepojenými indivíduami, ktoré sa vedia navzájom oživovať. Ponuku dopĺňa už iba vyššie postavený commissarius a tuctoví vojaci acolyte. U nich občas narazíte aj na variácie s lampášom, kadidlom alebo dokonca obrovským zvonom, pomocou ktorého sa vyhlasuje poplach.
Atmosféra nadprirodzena na palube, no aj v podpalubí...
To čo však robí z tohto nadprirodzeného stealth strategického dobrodružstva takmer dokonalý titul, je okrem vyšperkovanej hrateľnosti aj kvalita prostredí, audia, množstvo detailov, vynikajúci technický stav a v neposlednom rade, samozrejme, aj herecké výkony zosilňujúce efekt celého diela.
Každý ostrov je unikátnym prostredím, kde nájdete napríklad rozsiahle pláže, hrubé steny inkvizičných palácov, živými rastlinami obrastenú divočinu či iné, chátrajúce ostrovné obydlia. Grafický kabát s pirátskym šmrncom hre náramne sedí a aj hravé farby a akási karikatúra celého art štýlu komplimentuje elegantne tematické zasadenie hry. Vyzdvihnúť určite treba vynikajúci soundtrack, ktorého tóny vás na epické pirátske dobrodružstvo zlákajú už aj v hlavnom menu. Niektoré tóny, najmä tie prítomné na načítavacích obrazovkách, sa časom síce stanú dosť repetitívnymi, ale voči ich pirátskej kvalite zachytávajúcej presne tú atmosféru, akú by ste očakávali, rozhodne namietať nemôžem. Podobné, ak nie vyššie kvality, dosahujú aj zvuky jednotlivých schopností, prostredia a iných ambientných efektov, na ktoré v priebehu hrania narazíte.
Dead man tell no tales...yet
Piráti zvykli tvrdiť, že mŕtvy muž žiadne príbehy už neprerozpráva, a tak vyššie uvedená fráza nadobudla význam hovoriaci o tom, že nezostali žiadni preživší. Takéto pravidlo sa však v nadprirodzenej hre s prekliatymi nemŕtvymi pirátmi a mechanikami popierajúcimi normálny časopriestor dodržiava len veľmi ťažko... Už len váš domov v podobe lode duchov, na ktorej je posádka zložená prevažne z kostlivcov, tak nejako nezapadá. Mne a ani vám to, predpokladám, vadiť nijako zvlášť nebude, nakoľko práve to čudesné nadprirodzeno je niečo, za čím sem asi všetci mierime. Inkvizícia súperiaca o poklad legendárneho kapitána s prekliatymi pirátmi je dokonalou zjednodušenou zápletkou pre pirátsky príbeh a osobne aj po zhodnotení celej tejto parády môžem iba všetkými desiatimi odporúčať, teda minimálne aspoň to demo, ktoré môžete nájsť na Steame.
Shadow Gambit: The Cursed Crew je titulom pre skutočných entuziastov stealthu a strategického postupu, no hra v sebe skrýva omnoho viac, ako by sa iba z opisu či fotografií mohlo zdať. Je to zábavná jazda od začiatku až do úplného konca, a to aj napriek tomu, že niekedy máte dojem, že vývojári až zbytočne miestami naťahujú hernú dobu. Avšak aj napriek hŕstke nedostatkov sa toto, s poriadne čiernou dušou tvorené plavidlo, drží bezpečne na hladine a s veľmi veľkým náskokom predbieha ostatné plavidlá ašpirujúce k poriadnemu pirátskemu lovu za pokladom!
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Mimimi Games / Mimimi Games Štýl: Stratégia / Taktická
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|