BALDUR'S GATE 3 |
BALDUR'S GATE 3 |
Vytvoriť dôstojné pokračovanie legendy je veľmi náročná úloha. Aj pre takého zručného vývojára, akým je Larian Studios, čo má na konte úspešnú sériu Divinity. Sme šťastní, že to v tomto prípade to vyšlo a dokonca na jednotku. Návrat kultovej RPG Baldur’s Gate, ktorá po verzii s predbežným prístupom konečne vyšla kompletná, je hernou udalosťou roka.
Hra sa začína výberom obťažnosti, ale aj povolením nahoty, ktorej sa BG3 vôbec nebráni a ak jej to nezakážete, dočkáte sa aj ľahkých sexuálnych scén. Potom príde na rad výber niektorej z predvolených postáv alebo vytvorenie svojej vlastnej. S nastaveniami rasy (od človeka, trpaslíka a elfa, až po gnóma), povolania, atribútov, minulosti hrdinu, jeho / jej vzhľadu, ale aj ochrancu, ktorý zohráva v príbehu dôležitú úlohu a objaví sa v dôležitých chvíľach.
Začína sa to letom podivného korábu s chápadlami, ktorý unáša obyvateľov krajiny a stroskotá po útoku drakov. Jedným z unesených, čo prežili, ste vy a rýchlo zistíte, že je vás viac a musíte spolupracovať, aby ste dokázali čeliť tomu, čo príde. A hlavne máte spoločnú jednu vec – parazita v hlave, ktorého sa chcete zbaviť, ale nájsť niekoho, kto to dokáže, je veľmi náročné a zdĺhavé a výsledok je otázny. Paradoxne, na jednej strane sa snažíte cudzopasníka eliminovať, na druhej strane vám ale pomáha a prepožičiava unikátne sily. Viete nazerať do mysle iných postáv, čo ale často vyvolá ich nevôľu, ovplyvňovať určité udalosti a využívať psychické sily. A ak to dovolíte, získate aj extra schopnosti, ale to už si musíte do hlavy vpustiť aj ďalšie červy, ktoré spravidla získate od vybraných nepriateľov, ktorí s tou pliagou tiež žili v symbióze. Jeden červ – jedna nová Illithid schopnosť, ktorú si zvolíte priamo vo vašom mozgu. Potom dokážete vyvolať psychické útoky, vytvoriť ochranu pre seba svoj tím a podobne. Lenže za akú cenu? To sa ukáže neskôr.
Ďalší vývoj postáv, ale aj systém bojov, používania predmetov, interakcia počas rozhovorov a iné prvky vychádzajú z pravidiel stolovej fantasy hry a univerza Dungeons and Dragons. Tvorcovia ich zručne zapracovali a všetko spoľahlivo funguje. Prvé potulky krajinou vás zavedú do útočiska druidov a rohatých tieflingov, ktorí čelia útokom goblinov a správne tušíte, že to môžete vyriešiť len vy. Lenže na ktorú stranu sa nakoniec pridáte, je len na vás. A tak to v hre funguje prakticky so všetkým. Pri hlavných aj vedľajších úlohách si môžete zvážiť, komu vyhoviete a proti komu sa postavíte. Súčasťou je presviedčanie, láskavosť, vyhrážanie, intrigy a iné metódy, ktoré môžete aplikovať. Mnohé sú pritom naviazané na vaše atribúty (respektíve vašich spoločníkov), ako je sila, charizma či múdrosť. Niekedy má vplyv aj vaša rasa a povolanie.
Boje sú často krajným riešením, mnohokrát sa im dokážete vyhnúť správne volenými možnosťami v dialógoch. Ale pritom potrebujete aj dávku šťastia. O úspechu totiž nakoniec rozhoduje mnohouholníková kocka. Vždy je pri voľbách stanovená určitá hodnota, ktorú musíte dosiahnuť, aby ste dotyčného presvedčili alebo uspeli v nejakej činnosti (napríklad otváranie uzamknutých dverí náradím). A na kocke môže padnúť dvojka alebo tam zasvieti šestnásť a to je poriadny rozdiel. Určite teda pri tom zohráva úlohu náhoda, ale ako už bolo naznačené, zohľadnené sú aj ďalšie faktory, ktoré prinášajú bonusy a niekedy aj extra hody a navýšia vaše výsledné číslo. Ak zlyháte, buď rovno dôjde k boju, alebo len nedosiahnete, čo chcete. No neraz sa dá pokus zopakovať s inou z postáv v tíme a môžete byť úspešnejší. Alebo si potom viete pomôcť menším podvodom. Hru pred kľúčovým stretnutím uložíte a ak vám pri voľbách šťastie a kocky nežičia, nahráte si uloženú pozíciu a dáte repete. A verte tomu, že čísla bývajú pri viacerých pokusoch diametrálne odlišné. Je fascinujúce, čo sa dá neraz takouto formou dosiahnuť. Napríklad sa mi podarilo presvedčiť vodcu agresívnych kreatúr, aby sa postavil proti svojej svorke a nakoniec zabil aj sám seba.
V krajine sa pohybujete voľne, bez obmedzení, ale niektoré miesta sú pre slabšiu partiu smrteľne nebezpečné. Východiskom je niekedy dobrá výrečnosť alebo využitie stealth postupu. Skupinka vie postupovať v celku, ale smiete postavy aj oddeliť, takže každá môže ísť inam, alebo družina čaká, kým s niekým urobíte prieskum. Niekedy šplháte po vyvýšeninách, objavíte zakopané poklady, na ktoré potrebujete lopatu, viete skákať, čo napríklad umožní prejsť na druhú stranu, keď je rozbitý most a podobne. Občas si všimnete pasce, ktorým sa treba vyhnúť alebo ich deaktivovať. Dá sa zbierať veľa rastlín a surovín, ktoré využijete pri alchýmii priamo u seba v inventári s odomknutými receptmi. Bohatá korisť je z nepriateľov aj truhlíc, ktoré neraz môžete aj rozbiť, vrátane bonusových vecí aj odkazov a kníh s históriou krajiny (väčšinu z nich vysvietite použitím ALT).
Pri potulkách je všetko v reálnom čase, až kým nedôjde k boju, prípadne sami nezapnete ťahový režim. V aktívnej skupine môžete mať maximálne štyri postavy a v bitke individuálne ovládate každú z nich. Spočiatku sú boje dosť nemotorné, hlavne proti presile. Každý z vašich hrdinov stihne v kole maximálne jeden útok alebo zoslanie kúzla a môže sa pritom pohybovať. S pribúdajúcimi levelmi, kde postavy v rôznom štádiu získavajú na výber rôzne nové kúzla a na vyšších úrovniach, podtriedu povolania, doplnkové schopnosti, bonusy a extra útoky, už hrdinovia výrazne silnejú. Potom majú v kole viac útokov, účinnejšie čary a extra možnosti. Špeciálne schopnosti často súvisia s používanou zbraňou, ktorou napríklad omráčite, podrazíte súperovi nohy alebo zasiahnete viac cieľov naraz. Mal by to byť druh zbrane alebo výbavy, ktorú daný hrdina ovláda, aby z nej naplno profitoval. K tomu môžete nejakú vec, ale niekedy aj telo padlého, šmariť do protivníkov alebo niekoho sotiť do jamy. Aj tu využijete skok, na rýchlejší dosah k nepriateľovi alebo naopak, no užitočný je napríklad vtedy, keď stojíte v žeravom poli alebo kyseline. Keby ste tadiaľ ďalej kráčali, viac sa zraňujete, ale preskočením na bezpečnú pôdu sa tomu vyhnete.
Okrem naučených kúzel (a Illithid schopností z parazitov), ktoré sa použitím vybijú a regenerujú sa odpočinkom (o tom o chvíľu), viete v boji použiť aj jednorazové zvitky a vrhať rôzne predmety. K tomu sú tu reakcie, hlavne keď sa nepriateľ pokúša prejsť popri vás. Tie môžete nechať na automatiku alebo vybrať úkon vždy, keď nastane určitá situácia (príležitosť na extra zásah, stealth útok). Súperov môžete zraniť, zabiť, paralyzovať, ochromiť, ale aj oni vás. Každá postava môže mať jednu alebo dve zbrane nablízko, respektíve v druhej ruke štít, má slot na fakľu užitočnú v tme (ale niektoré rasy majú nočné videnie) a ďalší slot na strelnú zbraň, luk alebo kušu. Nepotrebujú muníciu, len ak chcete použiť špeciálne šípy, napríklad s elementárnym poškodením. V individuálnom inventári má každá postava aj priestor na rôzne časti výbavy, vrátane oddychového oblečenia, priestor na šperky. A miestečko na hudobný nástroj, ktorý nemusí mať len bard. Bojovník vie hraním na lutnu prilákať k sebe protivníkov. Každý hrdina má určitú nosnosť podľa svojich atribútov. Pri prekročení stanovenej váhy sa spomalí, lebo je preťažený. Viete pritom zapnúť samostatný inventár jednej postavy, ale aj všetky inventáre celej skupiny naraz, takže môžete pohodlne prehadzovať veci medzi nimi. Prebytky vyhadzujete alebo predáte u obchodníkov, buď priamo za peniaze, alebo vzájomnou výmenou požadovaných a ponúkaných vecí.
Po boji bežne zostávajú zranenia a postavy majú vybité kúzla. Kdekoľvek mimo nebezpečenstva môžete aktivovať odpočinok, ktorý tieto problémy vyrieši. Aktivovaný krátky oddych vám dvakrát od posledného kempovania čiastočne vylieči družinu. Dlhý odpočinok umožní oveľa viac. V rámci neho sa objavíte v tábore, kde sú sústredení všetci hrdinovia, ktorí s vami putujú. Keďže v aktívnej skupine môžu byť maximálne štyria, vrátane hlavného protagonistu, tu je priestor na výmenu postáv. No nielen to, s každým môžete hodiť reč o všeobecných ale aj individuálnych problémoch. Každý má svoj životný príbeh, ktorý môžete spoznávať a plnením úloh, ktoré sa týkajú spoločníkov, si s nimi budujete vzťahy a hlbšie puto. Viete sa zblížiť až natoľko, že dôjde k intímnym vášnivým chvíľam.
V tábore je aj pár doplnkových postáv, napríklad tajomný nemŕtvy, ktorý vám umožní zmeniť svoje pôvodné povolanie alebo najať náhradného pobočníka. Pri odchode z tábora sa otvorí zoznam zásob (nazbierané potraviny) a ak chcete družinu úplne vyliečiť a zregenerovať kúzla, musíte vybrať dostatok jedla na konzumáciu. Dá sa to aj použitím automatiky. Potom bude vaše nastavené kvarteto opäť plne pripravené na ďalšie potulky. Tie vám uľahčí mapa s aktivovanými teleportačnými prechodmi, medzi ktorými sa prenášate jednoduchým kliknutím. Postup sprevádzajú aj rôzne hlavolamy. Niektoré menej náročné, iné dajú zabrať trochu viac alebo musíte byť viac všímaví, aby ste vyriešili problém. Niekedy je riešenie ukryté vo veľmi nenápadných detailoch. Za zmienku stoja aj inšpirácie, čo sú momenty, pri ktorých postavy niečo motivuje a povzbudí a získajú za to bonus aj extra skúsenosti. Môže to byť súhlas s vaším rozhodnutím, objavenie niečoho špecifického, venovanie sa činnostiam, ktoré postavy bavia.
Prečo je Baldur’s Gate 3 úžasná hra
No dobre, mnohé z uvedeného samé osebe neprekvapí, lebo to nájdete aj v iných RPG, obzvlášť v tých, ktoré vychádzajú zo stolových hier a D&D. V čom je teda Baldur's Gate 3 taký jedinečný?
Larian Studios sa podarilo vytvoriť masívnu RPG s kvalitným nosným dejom, ktorý sám osebe vlastne nie je až taký mimoriadny, ale stáva sa unikátnym vďaka sprievodným príbehom vašich spoločníkov. Tie odhaľujú minulosť a osudy postáv, ich pohnútky, vývoj osobnosti a kam až dospejú, to vo veľkej miere závisí na vás, ako ich ovplyvníte. Pritom niekedy sa tieto menšie story priamo týkajú hlavnej zápletky, inokedy odbiehajú trochu mimo, ale je lákavé venovať sa im, či už kvôli rozšírenému zážitku, odmenám alebo priazni spoločníkov. Vaša družina pritom môže mať mnoho postáv, ale niektoré musíte najskôr nejako presvedčiť, aby ste ich mohli priamo využiť v tíme.
Úžasné je aj to, že celé putovanie môže mať veľa menších či väčších odchýlok na základe vašich rozhodnutí a činov. Takmer vždy si môžete vyberať z protichodných možností, ktoré majú významné dôsledky. Ovplyvňujú situáciu v regióne, náklonnosť obyvateľov, prinášajú zvraty. Na rozdiel od iných RPG, kde kľúčové postavy zahynú len vtedy, keď to korešponduje s predpísaným dejom, v BG3 môžu skonať aj dôležité NPC a hrdinovia, ak urobíte veľký prešľap alebo ich vyprovokujete. Takže u jedného hráča sa stanú dôležitými sprievodcami a vernými druhmi niekedy až do úplného konca, u iného sa ich cesta skončí predčasne.
Skutočne sa mi stalo, že pri opakovaní tej istej situácie z rôznych dôvodov (iná reakcia v dialógoch, ne-zabránenie únosu alebo smrti nejakej osoby, zanedbanie určitého úkonu) napokon veci dopadli diametrálne odlišne. Dokonca to zašlo až tak ďaleko, že raz kvôli mne padlo do temnoty celé mesto a obrátili sa proti mne všetci jeho obyvatelia. Pri nahraní a reparáte situácie som všetkých zachránil a získal aj nových druhov a prepojenia, zmenila sa celá vetva príbehu. Toto je skrátka niečo, čo vám bežná RPG nedovolí, alebo len ojedinele. Tu ale takéto situácie absolvujete často a niekedy si ani neuvedomujete, ako výrazne formujete svoje okolie a jeho obyvateľov. Klobúk dole, vývojári v tomto smere odviedli parádny kus roboty. Nehovoriac o tom, ako detailne sú spracované jednotlivé regióny, niektoré aj so stovkami NPC a koľko priestoru je venovaného samotnému folklóru a poznatkom o všetkom možnom.
Prečo Baldur’s Gate 3 nie je dokonalá hra
Dali by sa veľmi dlho prinášať chválospevy na BG3 a určite oprávnene, ale buďme úprimní, výsledok nie je úplne dokonalý. Hra má aj slabiny a chyby, i keď ich väčšinou prevalcuje a zakryje celková kvalita produktu a vzhľadom na masívny obsah sú aj do istej miery pochopiteľné. A to, že tu skutočne sú, potvrdzuje nielen už viacero vydaných hotfixov, ale aj roadmapa autorov, pri ktorej zohľadňujú ohlasy aj kritiku hráčov. Na Twitteri, pardon X-ku, vývojári doslova napísali: „Aktuálny plán: a) Hotfix 4, b) Patch 1 (+1000 opráv a vylepšení), c) Patch 2. Ten už bude zahrňovať aj nejaké požiadavky hráčov.“
Konkrétne sa hre dá vytknúť pathfinding. Štvorčlenný tím v krajine väčšinou ovládate ako skupinu. Máte pod kontrolou jednu postavu a ostatné ju automaticky nasledujú. Dosť často sa mi stalo, že jeden z hrdinov niekde zaostal a zasekol sa všimol som si to, až keď som bol už dosť ďaleko. Najčastejšie sa to prihodí pri výťahoch alebo miestach, kde treba preskočiť nejakú priepasť alebo niekam vyliezť. Je trochu otravné dozerať na to, aby ste niekoho niekde nezabudli. Okrem toho vie naštvať, keď natrafíte na pasce. Ak ich objavíte, ale nedeaktivujete, len chcete obísť, dalo by sa predpokladať, že keď o nich už vaše postav vedia, tak na ne nebudú stúpať. Ale kdeže, pohrnú sa za vedúcim hrdinom priamo cez nálož či jed a pokojne všetkých odpália. Takže je lepšie v takých momentoch radšej zmeniť skupinový režim na oddelené postavy a prejsť do s nimi po jednom. Prípadne v ťahovom režime. To už vlastne súvisí aj s umelou inteligenciou, ktorá by takúto situáciu mala vyriešiť rozumne. Ale slabšie chvíľky AI postrehnete aj v iných momentoch, napríklad keď vás v boji sprevádzajú spriatelené postavy, ktoré ale vy neovládate. Niežeby slušne nebojovali, ale je to trochu bezhlavý spôsob, kde skrátka idú po najbližších nepriateľoch a nijako bližšie s vami nespolupracujú.
A keď už sme pri bitkách, tým sa tiež dá niečo vytknúť. Predovšetkým sú nevyvážené. Iste, svoju úlohu zohráva aj level vašich postáv, ale celkovo je to ako na kolíske – jednoduché boje sa prelínajú s mimoriadne náročnými. A nie je to len preto, že ste sa predčasne dostali na miesto, ktoré je určené pre skúsenejší tím. Stalo sa mi, že som bez väčších problémov porazil hlavného bossa v regióne, ale keď som odtiaľ prechádzal do ďalšej oblasti, prekvapivo mi oveľa väčšie problémy spôsobila skupinka strážcov, čo mi zatarasila cestu.
Ďalej by sa dalo polemizovať o automatickom ukladaní progresu. Určite je fajn automatický save po rozložení tábora, ale okrem toho už sa hra ukladá len veľmi ojedinele. A nie, nesúvisí to s nastaviteľným množstvom slotov na autosave, to je len počet, po ktorom sa už autosave prepisujú a neuchovávajú. Bolo by určite vhodné, keby sa okrem kempu štandardne automaticky ukladal progres aspoň pri dôležitých stretnutiach alebo na začiatku boja. Je síce pravda, že môžete postup kedykoľvek manuálne ukladať a je aj na cloude, ale keď na to pozabudnete, môže sa stať, že trištvrte hodinu idete bez oddychu dopredu, potom nastane fatálna situácia a s hrôzou zistíte, že sa po nahratí vrátite o poriadny kus cesty späť.
No a potom je tu multiplayer. V takejto hre nie je prioritou a pre väčšinu hráčov je nepotrebný. Takže v podstate by mohla byť jeho prítomnosť hodnotená ako plus. Lenže je taký nemastný - neslaný a aj nespoľahlivý. V konečnom dôsledku mi nepripadal ani veľmi zábavný. Môžete využiť lokálne alebo online pripojenie, pri ktorom vidíte súpis dostupných multiplayerových hier alebo si s minimom možných nastavení spustíte vlastnú. Chýbajú tam pritom užitočné informácie, ako je ping, ako aj možnosť obnovy ponuky, takže často pri pokuse pripojiť sa zistíte, že daná hra je už dávno ukončená. Okrem toho mi väčšinou vyhadzovalo chyby a z nejakých dvanástich pokusov som mal úspešné asi dva. Pri samotnom hraní si niekedy môžete vytvoriť vlastnú postavu a jej level sa dorovná, alebo prevezmete jedného z hrdinov hráča, ktorý hru založil. Niektoré rozhodnutia robíte spoločne a každý má pri oddychu vlastnú truhlicu na veci. Pri bežnom postupe v reálnom čase môže ísť každý hráč nezávisle, kam chce. V ťahových bojoch je to dosť nuda, lebo dlho čakáte, kým svoje ťahy vykonajú ostatní a prídete na rad. Nečudo, že záujem o multiplayer je tu teda pomerne malý. Okrem toho natrafíte v hre na príležitostné menšie bugy a glitche, ale, našťastie, nič zásadné. No určite je čo opravovať v najbližších mesiacoch, aby bol výsledok plne uspokojivý.
Grafika a ozvučenie je na vysokej úrovni. Vytvoriť taký masívny svet so stovkami NPC postáv, bohatým folklórom, mestami, podzemnými bludiskami a rôznymi zákutiami si určite vyžaduje veľké úsilie a autori to všetko ponúkajú s veľmi pekným vizuálom. Pri bežnom postupe pritom všetko vnímate z izometrického pohľadu alebo po prepnutí zhora, ale môžete si všetko približovať aj polohovať kameru. V dialógoch a prestrihových scénach väčšinou vidíte tváre postáv často zväčšené na celú obrazovku a vyzerajú naozaj dobre. Niekedy vidíte aj póry na pokožke, nehovoriac o mimike a rôznych výrazoch, ktoré pekne vyjadrujú nálady osôb. A, samozrejme, ešte viac to prehlbuje veľmi kvalitný dabing, ktorý počujete zovšadiaľ a zahrňuje aj rozprávača. Len vaša vlastná postava ho v dialógoch nemá, čo sa ale väčšinou darí úspešne zakryť. Soundtrack je výrazný, heroický, miestami doplnený spevom a pekne dotvára atmosféru. Hru spustíte v režime Direct X11 alebo Vulkan a okrem Steamu vyžaduje aj prepojený launcher Larian Studios. V bohatých nastaveniach je zahrnuté aj DLSS, AMD FSR 1.0, FidelityFX Sharpening, Anti- aliasing, Ambient Occlusion.
Baldur’s Gate 3 je klenot, ktorý síce ešte potrebuje dobrúsiť, ale jeho malé nedostatky nemenia nič na tom, že je to epický zážitok. Základné princípy hry sú síce väčšinou dobre známe, ale spôsob, akým sa formujú postavy a príbeh, s pozoruhodnými možnosťami, ktoré ho môžu dramaticky meniť, to všetko robí z tejto hry unikát. Fanúšikov žánru čaká extáza a našincov môže zamrzieť snáď len to, že nie aj v češtine, ktorá by ich ešte viac zblížila s týmto jedinečným dobrodružstvom. Vydržte, určite aj táto lokalizácia skôr či neskôr bude, nejakí nadšenci sa na to nájdu. Lebo Baldur’s Gate III bude mať veľa, naozaj veľmi veľa oddaných a spokojných hráčov.
RECENZIE HRÁČOV |
9.5
RAWEN333
14.3.2024
+ epický príbeh, pestré a zaujímavé vedľajšie questy, sloboda rozhodovania a prístupu k riešeniu úlo...
zobraziť
|
9.5
MANTOR
11.11.2023
+ audiovizual+ mnozstvo moznosti a interaktivity+ pribeh a vetvenie+ verne spracovanie D...
zobraziť
|
PC
Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Larian Studios / Larian Studios Štýl: RPG
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|