ATOMFALL |
ATOMFALL |
Tím Rebellion si na chvíľu oddýchol od Sniper série a pustil sa do survival akcie Atomfall. Zdá sa, že zmena skúseným vývojárom prospela, pretože výsledok je nad očakávanie dobrý. Je vidieť, že si autori dali na hre záležať a putovanie katastrofickým svetom nie je márne.
Po úvodných nastaveniach je na výber päť obťažností, pričom autori odporúčajú rovno druhú najťažšiu – survivor. Tá má predstavovať výzvu s vysokou mierou akcie, survivalu a prieskumu. V praxi je to ale taká solídna, normálna obťažnosť, takže ak nie ste hráč začiatočník, nižšiu ani neskúšajte a naopak ak chcete viac vzrušenia, pokojne si to dajte na maximum. Sympatické je, že hra vás v úvode nezaťažuje banálnymi a siahodlhým vysvetľovaním, čo a ako máte robiť. Okienka s radami síce priebežne vyskakujú, ale môžete ich hneď zrušiť, alebo sa tak potom automaticky stane po niekoľkých sekundách.
Precitáte s amnéziou v schátranom bunkri, kde sa na vás obracia o pomoc zranený vedec v plynovej maske. Stačí pozbierať pár predmetov v okolitých miestnostiach a priamo v menu postavy použiť prvý recept na výrobu obväzu. Ďalšie získate neskôr po objavení a preštudovaní plánov výroby. Za ošetrenie vám dá vedec prístupovú kartu, aby ste sa dostali von a mohli začať naplno objavovať zaujímavé prostredia a komunitu ľudí, ktorí, podobne ako vy, uviazli v karanténe. Je to miesto po jadrovej katastrofe v Británii, kde boli preživší izolovaní od zvyšku sveta a prakticky ponechaní napospas osudu. Inšpiráciou je skutočná lokalita a udalosť v oblasti Windscale v Severnom Anglicku a dej hry sa odohráva päť rokov po tejto katastrofe. Do istej miery to pripomínal STALKERA, ale celková atmosféra a prieskum má blízko aj k Falloutu.
Ani za vysokými múrmi a bez akejkoľvek podpory však preživší nestratili nádej a chuť žiť. Preto tam okrem ruín a zničených áut a vojenskej techniky nájdete aj funkčné osídlenia prakticky so všetkým, čo k tomu patrí. Či už je to dedinka Wyndham, ktorá vyzerá malebne, ale je pod prísnou kontrolou armády, kolónia lesných fanatikov, označovaných ako druidi alebo prísne strážený vojenský komplex. K tomu v krajine natrafíte na rôzne podzemné bane a chodby, ako aj staré bunkre a často sa tam ukrývajú rôzne tajomstvá, odkazy, ktoré vás navedú ďalej, ale aj modro svetielkujúci ghúlovia. Od tých je lepšie držať sa ďalej, ale keď už sa musíte priblížiť, treba húževnato bojovať, aby vás neotrávili a nezabili. Ideálne je však skúsiť stealth postup, spomaliť krok, prikrčiť sa a obchádzať naokolo bez veľkého hluku. A to platí aj pri banditoch, ktorí majú svoje miestečká, kde vás zabijú alebo chytia do pascí. Či už sa potknete na drôte, nabodnete, alebo sa priblížite k fľaši s horľavinou pripevnenej na strom či stenu, ktorá vzápätí vybuchne.
Darebáci sa navyše často aj pohybujú po určitých trasách, takže vám znenazdajky môžu vstúpiť do cesty. Ale upozornia na seba popiskovaním. Celkovo síce nepriatelia nie sú veľmi bystrí a ich AI neexceluje, ale mieria veľmi presne, vedia vás nepekne zraniť a dlho prenasledovať, kým vás neuštvú. No ani k bežným neutrálnym ľuďom a vojakom by ste nemali pristupovať príliš blízko, lebo začne stúpať hodnota na ukazovateli ich podozrenia. Keď sa priveľmi zvýši, začnú byť aj tieto postavy agresívne. Obzvlášť si treba dávať pozor, keď sa ocitnete v určitých budovách a vyhradených priestoroch bez povolenia. Vtedy ste pokladaní za zlodeja a dostanete aj upozornenie a ak vás niekto prichytí, okamžite zaútočí. Paradoxom je, že keď ste vo verejných budovách a priestranstvách a niekomu niečo vezmete zo stola, ani nepohne brvou. Platí to aj v kostole...
No v krajine stretnete aj vyslovene priateľské NPC, s ktorými môžete hodiť reč a neraz aj obchodovať. V dialógoch sú rôzne voľby a čo je super, pri každej aj vidíte označenie, či je to reakcia priateľská, prosebná, výhražná a podobne. Ak si teda nie ste istí čo povedať, stačí sa zamerať na to. Môžete napríklad získať informácie láskavým prejavom alebo vydieraním. Obchod je založený na výmene vecí s miskou váh, teda niečo za niečo. Získať môžete suroviny, zbrane, muníciu, potravu, recepty.
Keď dôjde ku konfliktu a odmietnete zutekať, môžete bojovať holými rukami, dať protivníkovi úder päsťou alebo ho odkopnúť, čím ho aj odstrčíte. Väčšie poškodenie spôsobíte palicou, pálkou, sekerou či kosákom. No ak sa k protivníkovi nenápadne dostanete odzadu, dokážete ho zlikvidovať aj úplne potichu. Na diaľku môžete použiť luk alebo strelné zbrane, pričom treba aj manuálne nabíjať a sledovať si stav munície, ktorej nikdy nie je nazvyš.
Munícia je rozdelená praktickým spôsobom na päť druhov – náboje do všetkých revolverov, brokovníc, šípy a podobne. Je to fajn systém, len maximálna kapacita je značne obmedzená, môžete mať podľa druhu 20 - 80 nábojov. To stačí na menšie potýčky, ale keď je viac nepriateľov v skupine, už môže nastať problém. Ale zbraní môžete mať niekoľko, takže si ich prehodíte podľa potreby. Medzi protivníkmi sú banditi, modrí ghúlovia, vojaci, ľudia, ktorých ste naštvali, roboti, ktorých treba oslabiť a vybrať im batériu. Ale niekedy na vás znenazdajky zaútočia aj potkany, vtáky a hmyz. Protivníci sa po istom čase znovu oživia, čo môže byť niekedy otravné, keď sa vraciate na určité miesta, ktorými ste sa predtým sťažka prebojovali.
V inventári sú štyri sloty na veľké zbrane, osobitný priestor na náboje, suroviny a na zvyšok je pomerne neveľká úložná kapacita s dvanástimi slotmi. Plus máte vyhradený extra slot na baterku ideálnu v tme, ďalší na detektor kovov a neskôr to bude ešte skvelé zariadenie na presmerovanie energie, ktoré dokáže aj vypnúť ochranné veže a alarmy. A detektor je super vecička, ktorá vás sama upozorní, keď je v dosahu zahrabané niečo kovové, Následne so zameriavačom pomocou svetelného signálu nájdete správne miesto a vyhrabete nález. Spravidla je to zberateľská skrinka s niečím užitočným vo vnútri. Inventár síce rýchlo zaplníte a zamrzí aj ďalšie obmedzenie – koľko kusov jednotlivých surovín môžete mať, ale pomôže vám pneumatická tuba. Je to zariadenie suplujúce osobnú truhlicu, teda tam dáte svoje prebytky a na iných miestach v inej tube si ich môžete zas vybrať. Najpoužívanejšie zbrane a predmety si inak viete začleniť do kruhového menu s rýchlou voľbou.
Vaša postava síce priamo nezískava levely, ale môže v teréne objaviť tréningové stimulanty, ktoré jej prinesú skúsenostné body. Jeden, ale častejšie viac bodov potom môžete investovať do rozvoja talentov zaradených pod útoky zblízka, z diaľky, survival a kondíciu. Ďalšie kategórie už vyžadujú objavenie manuálu v teréne alebo jeho kúpu o obchodníkov, prípadne to môže byť odmena. Takýmto spôsobom si zvyšujete odolnosť, zlepšujete vrhacie schopnosti, získate viac koristi alebo permanentne viac života. Zlepšíte sa v lukostreľbe, mierne si rozšírite kapacitu munície a surovín, získate odolnosti voči jedom či radiácii a podobne. Autori sa v tomto smere zrejme inšpirovali hrami The Last of Us, kde funguje podobný systém vylepšenia postavy, ako aj výroba vecí v osobnom inventári.
Život je reprezentovaný ukazovateľom rozdeleným na niekoľko dielikov. Pri zranení sa vaša postava čiastočne zregeneruje, ale inak potrebuje na liečenie medikamenty. Všímať si treba aj srdcový tep, ktorý sa zvyšuje pri behu, vzrušení a v boji a pri veľkom vyťažení sa vyčerpáte. Je to pekná obdoba staminy. Aj keď je hra označená ako survival, táto zložka je zastúpená len v obmedzenej miere. Áno, môžete si vyrábať rôzne veci na použitie, ktoré vám pomôžu prežiť, ale je ich málo a napríklad nemusíte prijímať potravu ani piť vodu, aby ste zahnali hlad a smäd. Jedlo síce v hre nájdete, ale slúži hlavne na doplnenie zdravia a nápoje majú povzbudivý účinok – dočasne zvýšia odolnosť voči útokom, popáleniu, radiácii, či odstránia jed.
Oblasť karantény, teda váš svet, v ktorom žijete, je rozdelená na niekoľko stredne veľkých oblastí s rôznymi objektmi a zaujímavosťami. Keď niečo nové objavíte alebo sa to dozviete, zaznamená sa to vo forme záujmových bodov a objavov a ukáže aj na mape. Priama navigácia vás ale nevedie úplne za ručičku a niekedy viete presne kam ísť len vďaka písaným odkazom, pričom neraz ucelenú informáciu získate až z viacerých správ. V krajine je mnoho vecí na zbieranie, či už priamo v prírode, alebo z obývaných aj opustených a zničených bodov, bunkrov a podobne. Neraz musíte podliezť úzkou štrbinou pod dverami alebo naopak nad dverami či nájsť iný úzky a nenápadný otvor. Občas potrebujete vyslovene kľúč. Najlákavejšie sú bunkre a tajné moderné priestory v podzemí. Ich preskúmavanie pripomína valuty z Falloutu. Ale všade sa dá nájsť niečo pozoruhodné, hoci sú to aj veci, čo by za normálnych okolností pôsobili všedne. Napríklad aj stavenisko s bagrom je príjemným osviežením.
Prostredie pritom výrazne čerpá z anglickej kultúry a natrafíte napríklad aj na charakteristickú stredovekú pevnosť či palisády a modly pološialených lesných ľudí. No azda najviac charakteristické sú červené telefónne búdky, ktoré majú v hre špecifický účel. Často, keď popri nich prechádzate, ozve sa zvonenie a keď zodvihnete slúchadlo, neznámy hlas vám niečo naznačí alebo priamo poradí. Takýmto spôsobom ste usmerňovaní pri hraní - ale nie obmedzovaní. Môžete voľne objavovať všetky zákutia a ísť kedy chcete a kam chcete – ak vás pritom niekto nezabije. A všetko, čo sa vám pozdáva, si viete zvečniť vo fotomóde. Ozvučenie je solídne a neraz aj dôležité pri stealth postupe, kde viete reagovať aj podľa zvukových prejavov nepriateľov a kreatúr.
Všetko vnímate z pohľadu prvej osoby a interiéry aj exteriéry vyzerajú veľmi dobre. Je tam množstvo objektov na preskúmanie a zbieranie, rôzna architektúra a špecifické miesta. Inventár a menu postavy má jednoduchší dizajn, ale hlavné je, že je to prehľadné. Najlepšie na tomto post-apokalyptickom svete je to, že na rozdiel od väčšiny konkurencie nie ste tulákom v takmer ľudoprázdnej krajine. Na tomto svete je vidieť, že ho postihla katastrofa a niečo nie je v poriadku, ale pritom tam nechýba komunita a život. Aj keď o ten váš často niekto usiluje, vždy si máte aj s kým podebatovať alebo skrátka len prejdete okolo niekoho, kto nemá v úmysle vás zabiť len preto, že vás vidí, ale ide si vlastnou cestou.
Vývojári z Rebellionu dokázali, že sa neboja nových výziev, prekročili pomyslenú čiaru a posunuli svoju tvorbu do nových sfér. Atomfall je ukážkou precíznej práce, hoci s určitými rezervami. V hre si užijete solídnu akciu a prieskum neokukaného anglického prostredia v tieni apokalypsy. Dopĺňajú to ľahké RPG a survival prvky, ktoré však mohli byť zapracované viac do hĺbky. Pri výrobe by sa žiadalo viac rozmanitých receptov. Ale všetko spolu slušne ladí a veľmi dobre sa to hrá. Ak máte Game Pass, neváhajte ani minútu, ale Atomfall odporúčame aj ostatným hráčom, ktorí majú radi katastrofické vízie sveta.