RED DEAD REDEMPTION (SWITCH) |
RED DEAD REDEMPTION (SWITCH) |
Recenzovať takéto záležitosti dokáže byť prekvapivo náročné. Nielen kvôli nejakej nostalgii, osobným dojmom alebo čomukoľvek inému. Je to jednoduché kvôli tomu, že to je dobré aj zlé zároveň. Také tie unikátne situácie, kedy to vlastne žiadne jedno číslo nedokáže zhodnotiť. Žiadna jedna tabuľka plusov a mínusov nevystihne, čo vlastne dostanete a či sa vám to oplatí. Preto tu musíte prelúskať celý tento text, kde vám zhodnotím to, čo toto nové vydanie Red Dead Redemption prináša, čo mu chýba, čo vám dokáže ponúknuť a v čom vás zase vie sklamať. V ideálnej situácii by sme takéto veci nemuseli riešiť, lebo by bola pôvodná verzia hrateľná. Minimálne teda na PS4. A keďže PC verzia nevyšla, siahol som po jedinej novej verzii, ktorá podľa mňa ešte aspoň ako-tak dáva zmysel – Switch verzia.
Píše sa rok 1911 a divoký západ už nie je taký divoký, ako býval kedysi. Pomaly sa civilizuje, prichádza pokrok a drsných pištoľníkov už veľa nezostalo. Vy sa chopíte jedného z tých posledných a ak ste hrali Red Dead Redemption 2, už ho dobre poznáte. John Marston nie je člen gangu, snaží sa viesť slušný život. V sprievode agentov FBI prichádza do mestečka Armadillo v štáte New Austin, kde ho obyvatelia majú za chlapa z veľkomesta, no ešte netušia, akú má za sebou minulosť. Teraz tu má jedinú úlohu – chytiť členov svojho bývalého gangu.
Marston má síce vzhľad drsného zločinca, no je to slušne vychovaný chlap s obrovským rozhľadom. Ak ste hrali dvojku, už to koniec koncov viete. Dosť netradične totiž dvojka z roku 2018 príbehovo predchádzala jednotke, a teda nám ukázala ešte mladého Johna, ktorý ani nebol hlavnou postavou príbehu. V zásade sú ale hry napísané tak, že nezáleží na tom, v akom poradí ich hráte. Pokojne môžete po dvojke nabehnúť na jednotku, aj keď to teda bude grafický skok späť, ale zistíte, ako ďalej pokračoval príbeh Dutchovho gangu. Rovnako si ale stále dokážete zahrať najskôr jednotku a dvojku po nej.
Niektoré veci v hrách starnú horšie – grafika, svet, rozsah interakcií a ďalšie. Niektoré napríklad zrejú ako dobré víno a oceníte ich aj po rokoch. Red Dead Redemption si pred 13 rokmi hráči zamilovali vďaka príbehu a postavám. To sú veci, ktoré stále fungujú výborne aj po toľkých rokoch. Protagonista je jeden z najlepších, akého ste kedy v hrách mohli spoznať. John Marston nie je jednorozmerná postava. Má mnoho vrstiev, vie byť drsný, ale vie sa aj rozrozprávať o svojej rodine. Scenáristicky, dizajnovo aj hlasovo je to jednoducho podmanivý hrdina, ktorý nie je čierny a ani biely. Zabíja aj pomáha, k niekomu prirastie, iných si zase znepriatelí.
Veľká časť jeho povesti je na vašich pleciach a vaše akcie tak rozhodnú, či po vás muži zákona začnú okamžite strieľať, alebo vás budú ľudia po uliciach zdraviť ako ctihodného občana. Môžete lúpiť, môžete ľudí okrádať, môžete ľudí aj na počkanie zastreliť. Ak si to niekto všimne, nahlási vás a začne vás naháňať šerif a jeho zástupcovia. Vtedy musíte ujsť z ich dosahu a dostatočne dlho sa tam držať. Je to systém, ktorý už dekády poznáme z GTA a tu to nebolo inak. Dokážete si však budovať aj dobrú povesť a to pomáhaním ľuďom. Napríklad niekde prepadnú dostavník rovno pred vaším nosom. Máte možnosť to ignorovať, ale aj zasiahnuť. Nie je to quest ani misia. Len náhodný event, ktorý sa odohrá na mape a vám môže priniesť odmenu a aj trochu slávy navyše.
V hre však skvele fungujú aj ďalšie postavy a to ako kladné, tak aj záporné. Hneď v úvode vám skríži cestu Bonnie MacFarlane, slobodná rančerka, ktorá má dobré srdce a stará sa o obrovský ranč. Nevyhýbajú sa jej problémy a práve s nimi jej môžete pomôcť. Navyše tým získate aj niečo na oplátku a v boji proti bývalým „kolegom“ v gangu sa hodí každá ruka. Nigel West Dickens je zase klasickým archetypom westernového podvodníka, ktorý predáva hadie oleje a čo ja viem čo ešte. Skvelou postavou je strelený lovec pokladov Seth, ktorého využijete, no on tiež využije vás. To je len pár mien z rozsiahlej palety, ktorú na ceste naprieč americkými aj mexickými mestečkami stretnete.
Príbeh hry sa totiž rozprestiera na oboch stranách americko-mexickej hranice na západe. Najskôr budete behať len po jednom malom mestečku a niekoľkých usadlostiach, neskôr ale prejdete hranice a objavíte nové misie, nové príbehy a nové postavy. Toto je ale bod, kedy pre mňa osobne hra začala strácať zo svojho čara. V Mexiku budete na začiatku (a aj konci) občianskej vojny, budete ťahať za nitky na oboch stranách, niekto bude ťahať za vaše nitky, postupne sa to zamotá, príde zrada, no a následne aj rozmotá. Mexiko trochu zmení ráz krajiny, ale misie tam začnú byť trochu viac repetitívne.
Kým predtým ste plnili naozaj pestré misie, v Mexiku to akosi začne byť o tom istom. Ale aspoň ten príbeh a postavy tam stále fungujú veľmi dobre. Našťastie ani v Mexiku nebudete tráviť večnosť a vrátite sa späť, objavíte ďalšie miesta a aj jedno veľké mesto. Tam oceníte kontrast medzi vidiekom predtým a progresom teraz, pričom to v hre dobre funguje nielen z hľadiska dizajnu, ale aj tematicky. Celkovo je príbeh pekne rámcovaný práve kontrastom medzi starým divokým západom a moderným pokrokom. Vizuálne, tematicky aj scenáristicky, kde je to jeden z motívov hlavného záporáka.
Redemption, v slovenčine vykúpenie, je ďalšou nosnou témou hry, ktorá je spracovaná výborne. Navyše to nie je len prvoplánovo, že sa chce John Marston vykúpiť z hriechov svojej minulosti tým, že chytí členov svojho gangu. Hra má z tohto pohľadu výborne napísaný koniec, ktorý pravdepodobne mnohých nahnevá, ale tým dobrým spôsobom. Rockstar tu vedel veľmi pekne pracovať so svojím hrdinom a navyše tu je podobná práca s koncom. Keď už skončí dej na západe v rámci Redemption, stále to nie je úplný koniec. Za hriechy minulosti sa pyká a tu s tým scenáristi narábali náramne dobre.
V rámci nového vydania pre PS4 a Switch to ale nie je koniec. Síce tu nenájdete multiplayerové režimy, lebo sa asi súčasnému Rockstaru nechcelo zase rozbehnúť servery, ale súčasťou týchto verzií je aspoň rovno expanzia Undead Nightmare. Tá prichádza s vlastným príbehom, ktorý síce nie je kánon, ale dokáže pobaviť. Čerpá inšpiráciu zo zombie Béčok, neberie sa až tak vážne a dobre známym postavám pridáva niečo nové. Z niektorých sú zombíci, niektorí zomrú, niektorí sa správajú úplne inak. Takto sa robia poctivé spin-offy.
John vyriešil Dutchov gang, je späť so svojou rodinou, no od idylky to má ďaleko. Jednej noci počas splnu zaútočia zombíci a John tak musí opäť tasiť kolty, aby sa s nimi porátal. Teraz musí zistiť, čo rozpútalo túto zombie apokalypsu, ideálne ju aj vyriešiť a vyliečiť tých nakazených. Do deja teda vstupujú známe postavy, ale aj nové. Nechýba prepojenie na nadprirodzené sily, staré kliatby a neviem čo všetko ešte. Navyše aj tu je samotný koniec opäť veľmi zaujímavý a s časovým posunom ukazuje udalosti, ktoré prišli po tom, čo sa John so zombíkmi porátal.
Ako základný Red Dead Redemtion, tak aj Undead Nightmare sú ukážkou klasickej Rockstar formulky v oblasti third person akcií v otvorenom svete. Postupne objavujete ďalšie zákutia relatívne veľkej a komplexnej mapy, kde na vás čaká obrovská porcia obsahu. Hlavné misie sú potrebné pre postup v príbehu a máte ich vyznačené na mape. Vedľajšie misie vám môžu zadávať postavy len tak niekde posedávajúce a podobne. Niektoré pritom naozaj dokážu chytiť za srdce, ale sú tu aj výzvy, napríklad strelecké, zberateľské, v sťahovaní z kože a podobne. No a potom sú tu ešte spomínané udalosti – môžete zabrániť lúpeži, prepadnutiu, môžete niekoho zachrániť pred vlkmi alebo v prípade Undead Nightmares pred zombíkmi.
Vo svete pritom získavate zdroje, napríklad aj sťahujete zvieratá z kože, zbierate rôzne bylinky. Oplatí sa prehľadávať mŕtvoly, či po kapsách nemajú pár dolárov alebo guliek, ktorých nikdy nie je dosť. Zozbierate tiež rôzne zbrane, nájdete rôzne predmety a všetko dokážete využiť v tom, aby ste si pomohli v rámci progresu. Viete dokonca aj lootovať truhlice, akurát si pri tom musíte dať pozor, aby vás niekto nevidel, keď to je u niekoho v dome. Taktiež budete chytať a krotiť kone, aby ste sa mali po svete na čom prepravovať. V Undead Nightmare navyše nájdete aj špeciálne zbrane alebo špeciálne kone, no ich získanie nebýva jednoduché.
Čo povedať k technickej kvalite hry? Je to len čistý port titulu z roku 2010 a je to badať. Našťastie Switch verzia beží vo vyššom rozlíšení a s lepším snímkovaním ako kedysi Xbox 360 a PS3. Ešte aj v handhelde sa to hýbe lepšie. Ale nečakajte absolútne žiadne vylepšenia. Fakt by z Rockstaru neubudlo, keby aspoň vylepšil textúry, tiene, nasvietenie. Dokážu to robiť amatéri v modoch, tak prečo nie stovky profesionálnych vývojárov? Aspoň ten zvuk obstal v teste časom. Efekty nezostarli, hudba je veľmi dobrá, dabing je priam vynikajúci. John Marston ožil vďaka hlasu a výkonu Roba Wiethoffa a bez neho by tá postava nikdy nebola až tak zaujímavá. Skvele sa ale predviedli aj ďalší herci. Z technických vecí môžem ešte vypichnúť, že hra podporuje HD Rumble funkciu Switchu, čo je divné rozhodnutie zo strany autorov, ktorí tu nepriniesli žiadne iné zmysluplnejšie vylepšenia, ale práve toto.
A to je ten problém. Za čistý port 13 rokov starej hry bez významných zmien a vylepšení si Rockstar pýta 50 eur. A robí to len vďaka tomu, že môže – PS4 nemala spätnú kompatibilitu a Switch tu vtedy nebol. RDR je stále výnimočne kvalitná hra, v ktorej necháte pokojne 30-60 hodín (vrátane Undead Nightmare) a nebudete sa ani chvíľu nudiť. Ale vydať takto skvelú hru v iba takto odfláknutej podobe mi pomaly pripadá ako jej urážka. Pred pár týždňami sme dostali nový Quake 2 a tam Bethesda predviedla, ako sa to má s klasickými hrami robiť.
RECENZIE HRÁČOV |
10
|
9.5
|
10
KONEV
9.2.2011
Obľubujete filmy z Westernovou tematikou? Spomínate s radosťou na filmy ako Sede...prečítať celé
|
9.5
|
PC
PS3 Xbox 360 Switch PS4 Vývoj: Take Two / Rockstar San Diego Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|