ABRISS - BUILD TO DESTROY |
ABRISS - BUILD TO DESTROY |
Hry založené na búraní rôznych objektov s dôrazom na fyziku sú príjemným relaxom. Aj keď už málokedy dokážu niečím prekvapiť. Abriss sa o to pokúša a chce priniesť nejaké inovácie v tomto žánri. Do istej miery sa to podarilo a v neposlednom rade je hra zábavná, takže si demolačné práce užijete. Ale rovnako aj výstavbu búracích mechanizmov.
Základom je kampaň s množstvom levelov, ktoré sa sprístupňujú po splnení podmienok v tých predošlých alebo získanými bodmi na odomknutie. Úrovne sú začlenené do rôznych prostredí, aj keď medzi nimi veľký vizuálny rozdiel neuvidíte, ale líšia sa hlavne pridanými hernými mechanikami a prvkami. Vždy máte pridelené nejaké predmety v určitom množstve, ktoré môžete ľubovoľne použiť, aby ste dosiahli hlavný cieľ – zničenie červených bodov v konštrukcii na obrazovke. Podmienkou je, že musíte začať stavať na žltom stavebnom kameni.
Spočiatku dostanete nejaké hranoly, ťažké kocky a spojnice, ktoré udržujú požadované predmety v celku. Pribudnú otočné súčiastky, čapy, bomby, motory, lasery, magnety, podvozky a iné vecičky, z ktorých sa dá kadečo postaviť a použiť na splnenie úlohy. Pritom aj v prostredí sú mechanizmy a objekty, ktoré vám môžu pomôcť alebo ich treba deaktivovať. Napríklad výťah niečo presunie, zrkadlá odrazia laserové lúče, spínače otvoria nezničiteľné brány a podobne. Niekedy búranie prebieha vo viacerých fázach. Takže v prvej si napríklad vyčistíte časť oblasti a tam potom môžete využiť zvyšok svojich vecí na dokončenie cieľa.
Optimálne by ste okrem červených bodov mali zbúrať aj čo najviac stien a štruktúr okolo nich, aby ste dosiahli čo najlepšie hodnotenie. Po nastavení, vyskúšaní, prípadných opravách a úpravách spustíte demolačný proces a ak to vyjde, môžete pokračovať v ďalšom leveli. Alebo skúsite prejsť ten istý s lepším výsledkom. Dôležité pritom je nielen postavenie funkčných konštrukcií alebo mechanizmov, ktoré vďaka pôsobeniu fyziky spôsobia čo najväčšie škody. Vo fáze spustenia demolácie často máte možnosť a niekedy priam musíte v správnej chvíli niečo aktivovať (jednotlivo alebo v skupine). Môže to byť výbuch bomby, keď sa ocitne v správnej polohe, naštartovanie alebo vypnutie motorov, otáčanie súčiastok, napríklad diel, aby boli v správnom uhle a podobne. Ak pritom niečo prešvihnete, nevadí, reštartujete demolačný proces.
Nastavovanie objektov a sledovanie úkonov pri demolácii je pôsobivé. Neraz vyžaduje viacero reštartov, úprav a precízne plánovanie. Keď všetko klape, vidíte pred sebou veľmi pôsobivé demolácie, trieštenie objektov, výbuchy a padajúce časti stien. Pri klasifikácii po splnení levelu vidíte, akú hranicu úspešnosti ste pri demolácii dosiahli. Je vyjadrená v percentách a pri dosiahnutí 100 ste jednoznačným expertom. Plus vidíte počet využitých ťahov, teda následných krokov pri plnení úlohy. Optimálne dáte väčšinu levelov na jeden šup, bez dodatočných úkonov.
No zatiaľ čo mechaniky hry a celkové prevedenie pôsobí veľmi dobrým dojmom, komfort hráča narušuje ťažkopádne ovládanie. Pri skladaní a formovaní objektov a ich úpravách musíte veľmi precízne ukladať každú jednu vec. Pritom niečo aj zmeniť, odstrániť a nahradiť iným. Kamera, ktorú môžete polohovať, priblížiť a vzdialiť vám pri tom do istej miery pomáha, ale aj tak je napasovanie predmetov neraz problém. V 3D priestore bez nejakej mriežky alebo inej pomôcky sa skrátka neraz netrafíte presne. Nie je síce problém chybu opraviť, ale pri opakovaných nepresnostiach vás to často zdržuje a veľmi spomaľuje.
K tomu je aj spustenie procesu demolácie, vyhodnotenia, opravy, reštartu a podobne trochu zmätočne rozčlenené do niekoľkých fáz v striktnom poradí, ktoré niekedy len zdržiava. Ak chcete dynamicky robiť viaceré opravy svojich konštrukcií a priebežne skúšate ich efekt, proces nápravy sa tu len zbytočne naťahuje. Nie je to totiž tak, že niečo urobíte, otestujete, hneď stopnete a okamžite sa vrátite k výstavbe. Musíte čakať, kým neprebehne celá demolačná sekvencia aj s výbuchom, kým môžete robiť ďalšie úpravy. Pri reparáte vám inak môže pomôcť nápoveda v menu hry, kde sa v krátkosti objaví spôsob riešenia v danom leveli.
Okrem ťaženia v hre nájdete aj sandbox, kde si vyberáte miesta s bariérami a môžete bez obmedzení používať všetky konštrukčné prostriedky na ničenie. Vcelku nápaditý je Endless mód, kde máte plošinu obklopenú vežami a pokúšate sa ich búrať s obmedzeným množstvom predmetov. Veže sa po zničení obnovujú, ale vám sa za to zvyšuje skóre a navyše získavate za odmenu nové súčiastky. Takto to pokračuje, kým máte z čoho stavať. Doplnková ponuka je teda slušná a predĺži životnosť hry.
Nastavenia grafiky sú strohé, nanajvýš tak rozlíšenie, anti-aliasing a kapacita snímkovania. Ale v tejto hre to postačí. Trojrozmerné objekty, na ktoré sa pozeráte polohovateľnou kamerou, vyzerajú celkom dobre. A autori si dali obzvlášť záležať na spracovaní demolácií a výbuchov. Keď sa trieštia múry a vo voľnom priestore poletujú úlomky, vyzerá to pôsobivo. Audio je skromnejšie, počujete hlavne zvuky výbuchov, hudba len nenápadne znie v pozadí.
Abriss vie, ako má stavať, vie aj búrať, dokáže pobaviť. Ak vás lákajú demolačné hry s cieleným ničením objektov, kde musíte špekulovať pri hľadaní riešení, tu si prídete na svoje. Ešte keby to tak tvorcovia obalili príbehom, aby ste v tom ničení našli nejaký hlbší zmysel. Dala by sa k tomu napasovať nejaká pekná sci-fi story, napríklad o rebeloch, ktorí bojujú v kybernetickej budúcnosti. Hrateľnosť ako taká je ale fajn, fyzika robí, čo má a roztrieštené objekty majú svoj efekt. A na tom tu záleží najviac.