HAMMERWATCH II |
HAMMERWATCH II |
Fantasy role-playing game je jedným z najpopulárnejších herných žánrov súčasnosti. Niekedy mám pocit, že každým dňom pribudne jedna takáto hra bez ohľadu na to, v akej je kvalite alebo aký obsah ponúka. Avšak aj keď v oceáne žánru RPG je nespočetne veľa prakticky rovnakých titulov, vždy si vie každý jeden z nich nájsť nemalú základňu fanúšikov. Ako si ju už určite našila aj pixelová real-time RPG Hammerwatch, keďže je tu pokračovanie, ktoré má vo svojom názve číslo 2.
Štúdio Crackshell nemá vo svojej zbierke veľa titulov a dokonca prvú časť Hammerwatch si vydávalo samo, ale neskôr sa mu podarilo získať financie od známeho vydavateľa Devolver Digital na svoj vlajkový titul Serious Sam, pre ktorý vytvorilo diel Serious Sam's Bogus Detour vo svojskom štýle. To autorom pravdepodobne dopomohlo k vydavateľovi Modus Games, ktorý im zaručil pokračovanie Hammerwatch. Očividne krédo štúdia znie: „Keď ste v niečom dobrí, načo to meniť." Ja sa skôr pýtam, nebolo by fajn pohnúť dizajn svojich hier iným smerom?
Vaša púť začína po porazení draka v hrade Hammerwatch. Následne musíte zhromaždiť svojich hrdinov a vydať sa za sutiny hradu Hammerwatch, aby ste preskúmali bohatý pixelovaný svet drahých pokladov, krutého zla sveta v rôznych podobách, ale aj miestnych ľudí, ktorí vám radi pomôžu v boji proti silným nepriateľom. Pomôžete tak bojovníkom kráľa Rolanda a zároveň aj obyvateľom kráľovstva na ceste za spásou.
Pochopiteľne, začínate tvorbou postavy. Na výber máte niekoľko typických postáv, ako palatín, pustovník, čarodejník atď. ,ktoré si viete dodatočne vyfarbovať. Ešte si vyberiete avatara a jeho estetické prvky a môžete sa pustiť do dobrodružstva. Ocitnete sa v polorozpadnutom hrade tesne po víťazstve nad veľkým drakom. Vašou prvou úlohou je sa dostať von a okrem toho, že si vyskúšate základné pohyby a interakcie, môžete čo-to objavovať v tejto polozrúcanej temnici. Ovládanie je myš + klávesnica a keď si zvyknete na určité skratky, viete sa v bojoch lepšie ošetrovať a dopĺňať si manu. Váš inventár má dosť veľký priestor, takže čo nájdete cestou a v tajných zákutiach, je už vaše a nikdy to nestratíte, kým to sami nebudete chcieť predať alebo odovzdať. Po nájdení východu z temnice zistíte, že ste na ostrove a dostať sa z neho nebude veľmi ľahké.
Po nazbieraní nejakých tých bylín na neskoršie použitie na vás zaútočia vlci, na ktorých si môžete vyskúšať útoky, ako aj uhýbanie. Útoky sú tak rozdelené na dve časti: útok zbraňou, útok mágiou. Tretie tlačidlo využijete hlavne pri uhýbaní. Z väčšiny nepriateľov po zabití vypadne nejaká ta odmena, ktorú si môžete v obchodoch zameniť za potrebné predmety. Po menšom blúdení dorazíte do neďalekej dediny, kde toho veľa nevybavíte, pretože je noc a obyvatelia v tom čase spia.
Hra má funkčné striedanie dňa a noci, ktoré neustále plynie, ale keď ho chcete urýchliť, musíte si zaplatiť nocľah u krčmára. Tu si viete nastaviť, ako dlho chcete spať, avšak cena za spánok sa nikdy nemení pri počte hodín. Počas dňa je život na dedine živší a okrem obchodu vám urečnení obyvatelia dajú popri informáciách o okolí aj nejaké tie úlohy. Zväčša ide o nájdenie nejakého predmetu alebo postavy, ako aj úlohy o odstránení určitých nepriateľov. Zadarmo ani kura nehrabe, takže. za vašu dobre vykonanú prácu budete riadne odmenení. A odmeny je nutné zháňať, keďže niekedy sú v nich okrem zlatých aj predmety, ktoré vás posunú v príbehu či v deji.
Väčšinu potrebných vecí ako zbroj či zbrane nájdete postupným skúmaním okolia a plnením úloh, ale niektoré si viete aj vytvoriť na remeselníckom pulte. K tomu potrebujete náradie a príslušný materiál a jeho stanovené množstvo. Hra všetko do detailu popisuje, takže vždy budete vedieť čo a koľko potrebujete k vytvoreniu daného predmetu. Mágia hrá tiež veľkú rolu a aj keď sa vám dopĺňa sama ako život, pri veľkom tlaku útokov nepriateľov si musíte vypomôcť vyrobenými odvarmi s manou z inventára. Tie si vytvoríte u miestnej čarodejnice, keď jej dodáte zmes bylín, prázdnu fľašu a nejaké tie groše.
Uzdravovacie prostriedky sa v hre bežne povaľujú po zemi ako zelenina a na stromoch pooberáte ovocie, ale keď chcete nejaké lepšie chuťovky na úplne uzdravenie, viete si ich sami pripraviť na sporáku, keď máte poruke panvicu. Okrem zbraní a zbroje v hre Hammerwatch pre vás tvorcovia prichystali predmety, ktorými sa dostanete na nedostupné miesta, ako je lano či lopata alebo si vyskúšate malú minihru lovu rýb s udicou.
Systém vylepšovania a vaše štatistiky vyzerajú na prvý pohľad komplexne, ale po chvíli si ich sprehľadnite. Každý predmet, ktorý zoberiete do inventára, vám okrem popisu ukáže a dokonca aj porovná jeho štatistiky s predmetom, ktorý vlastníte. Vašu postavu si viete klasicky vybaviť nielen zbraňami a oblečením, ale aj rôznymi amuletmi, ktoré ponúkajú rôznorodé vylepšenia. Levelovanie postavy je to v tejto hre pekne zdĺhavé, ako sa na dobrú RPG patrí. Po zabití nepriateľov alebo po splnení úlohy dostávate skúsenostné body, ktoré vám po zavŕšení určitej úrovne dajú istý počet hviezdičiek. Za tie si viete vylepšiť atribúty vašej postavy, ako silu úderu zbraňou, uhýbanie alebo vylepšené uzdravovanie, či efektívnejšie magické útoky.
Keďže ide o fantasy hru, očakávajte od tohto žánru aj pestrých nepriateľov. Okrem vlkov a pavúkov si vychutnáte rôzne príšery a nezabudlo sa ani na draky. Ľudskí nepriatelia vám tiež nedajú dýchať a už prvotní piráti si na vás posvietia, keď im vojdete do teritória. Zo začiatku na vás pôjdu protivníci v malých počtoch a hravo ich dáte dole. Neskôr však, hlavne v úzkych temniciach, ich bude čoraz viac a bez dobrej kombinácie útokov, uhýbania, kúzel a uzdravovania budete často načítavať uložené pozície, ktoré sa sami ukladajú.
Pri hraní Hammerwatch sa neubránim pocitu, že hrám klasickú stratégiu Warcraft alebo hru z tohto univerza. Možno to bol aj zámer alebo inšpirácia tvorcov. Tento pocit mám aj ohľadom dizajnu levelov. Aj keď táto hra má väčší zmysel pre detail ako kultová stratégia z 90-tych rokov, uhol kamery, farebná škála a aj atmosféra sú na rovnakej úrovni. Mapy prostredí sú rozsiahle, členité a s mapou vo vrecku sa v nich nestratíte. Odhaľujú sa síce postupne, ale vždy sa vám ukáže, čo ste objavili a kde viete vojsť či vyjsť. Mimochodom, samostatné úrovne ukrývajú plno tajných priestorov a zákutí plných pokladov, ktoré nájsť bude vcelku výzva.
Pixelová grafika v hre Hammerwatch pôsobí šarmantne a ponúka presne taký detail, akoby ste čakali. Síce inventár neobsahuje detailné tieňovanie predmetov, ale grafika prostredia ponúka okrem pixelovaného detailu slušné animácie, pestrosť a taktiež atmosféru bez rozdielu na to, či objavujete exteriéri ostrova alebo interiéry jaskýň. Atmosférický je aj soundtrack, aj keď so zvukom ide o taký ten štandard žánru. Čo sa však však prehliadnuť, sú grafické chyby v hlavnom menu. Jednotlivé ikony majú neprimerané veľkosti, ktoré sa prispôsobujú fontu písma. Síce spĺňajú svoju funkciu, ale esteticky to pôsobí ako v hre s predbežným prístupom. Čo nie je veľmi profesionálne, keďže to je jedna z prvých vecí, ktorú po spustení hry uvidíte.
Kooperatívny režim je asi to, na čom bola v skutočnosti celá hra postavená, keďže pri svojej vzostupnej obťažnosti, ktorú si ešte viete na začiatku novej hry nastaviť, je lepšie a ľahšie prechádzať veľké úrovne a likvidovať nepriateľov a bossov s priateľmi online.
Dovolím si tvrdiť, že tvorcovia hry Hammerwatch 2 sa vo svojich hrách mierne vykrádajú, aj keď vedia vyvolať u hráča pocit zábavy a radosť z objavovania. Hammerwatch 2 určite poteší fanúšikov nielen prvej časti, ale aj žánru klasickej RPG s pixelovou grafikou. Obťažnosť môže miestami odradiť, ako aj občasné blúdenie, ale ak radi preskúmavate vo veľkom neprebádané a páčia sa vám retro tituly, odpustíte hre aj tie chyby v estetike.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One PS5 Xbox Series X|S Switch Vývoj: Modus games / Crackshell Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|