CITIES: SKYLINES II |
CITIES: SKYLINES II |
Tím Colossal Order pod hlavičkou Paradox Interactive po niekoľkých rokoch priniesol pokračovanie úspešnej budovateľskej stratégie. Mladší hráči sa možno s touto značkou zoznámia až teraz, tí starší, ktorí holdujú danému žánru, sa zrejme tešili na plánovanú dvojku. Rozhodne nemohla uniknúť našej pozornosti a radi sme sa vrátili do mesta v úlohe architekta, ktorý ho postaví úplne od základov. No a takto to dopadlo.
Hra sa sústredí priamo na vec a predhodí vám desať lokalít z rôznych častí sveta, ktoré sa líšia terénom, klímou či dostupnosťou prírodných zdrojov. Môžete si pritom pomenovať svoje mesto, zvoliť európske alebo americké tematické zameranie, zakázať katastrofy, všetko odomknúť alebo si dopriať nekonečné peniaze. Nechýba dobrovoľná výuka, ktorá skúseným budovateľom ukáže to, čo už viac-menej poznajú. Herné princípy totiž nevybočujú zo zaužívaného štandardu, i keď Skylines II má aj svoje špecifické súčasti.
Mesto začínate budovať na štvorcovej parcele, s ktorou si vystačíte v prvých hodinách, ale už zakrátko môžete prikupovať ďalšie. A keď sa pozriete na mapu, zistíte, že vaše teritórium dokážete parádne rozšíriť a postaviť tam skutočné veľkomesto, dokonca megalopolis s obrovskou rozlohou. To ale v prípade, že budete mať veľa trpezlivosti a aj úspech, bude trvať aj desiatky hodín. Začínate totiž skutočne prakticky od nuly, hoci s pekným úvodným kapitálom.
Najskôr musíte vytvoriť drobnú dedinku. Potom malú, väčšiu, ešte väčšiu, prejdete na menšie mesto, väčšie atď. nasledujú fázy veľkomesta, metropoly a až po dvadsiatke krokov vysnívaný megalopolis. Toto sú míľniky, ktoré musíte postupne dosiahnuť získaním potrebných skúseností za výstavbu a rozvoj a každý z nich vám odomkne nové budovy, technológie a služby, ktoré uplatníte pri ďalšom budovaní. Ako aj potrebné finančné bonusy.
Míľniky súčasne prinášajú aj body na doplnkový výskum, kde si sprístupníte rôzne inovácie a stavby v niekoľkých odvetviach navyše. Teda nie sú nevyhnutné, ale oplatí sa vám do nich investovať pre väčší komfort a širšie možnosti mesta. Napríklad v oblasti transportu sa zrejme neuspokojíte s autobusovou hromadnou dopravou, takže si bodmi môžete odomknúť vlak, električku, prístavy s loďami, letiská a dokonca aj vesmírne centrum. Pri elektrine môžete popri sprístupniť geotermálne, vodné, solárne či nukleárne elektrárne a podobne.
Samotná výstavba sa začína cestami, ktoré si vytvoríte na svojej parcele a musíte ich prepojiť s centrálnou diaľnicou na mape, ktorá prechádza aj vaším územím. Popri cestách umiestnite rôzne farebne rozlíšené zóny – rezidenčné na príbytky pre rozličné typy obyvateľov, komerčné pre obchod a služby, industriálne na továrne a podniky. A ešte kancelárske a na špecializovaný priemysel, ktorý vám umožní postaviť farmy a vybrané objekty na spracovanie surovín. Ktoré zóny sú aktuálne žiadané, vám pekne naznačí čiarový ukazovateľ. Zónami pritom určujete len priestor, ale sťahovanie a priama výstavba tam už prebieha automaticky a nečudujte sa, že niektoré pozemky sú obsadené ihneď, iné zostanú dlhodobo neobývané. Vy ich však môžete zatraktívniť službami, úžitkovými a nadštandardnými budovami, ktoré už zrealizujete vy osobne niekde v okolí.
V prvom rade treba zabezpečiť elektrinu, čo je spočiatku možné malou elektrárňou na uhlie, ktorá však spôsobuje značné znečistenie, alebo veternými turbínami, ktorých výkonnosť je veľmi závislá od vetra. Treťou možnosťou je napojenie na elektrickú sieť zo susednej parcely, ktorá vám nepatrí, ale vtedy platíte prenajímateľovi. No a neskôr už viete stavať aj iné elektrárne, ktoré si odomknete. Hlavne nesmiete zabudnúť na prepojenie elektrickými stĺpmi alebo káblami, ktoré viete umiestniť aj pod zemou. Podobným spôsobom zabezpečíte vodu – najlepšie z rieky či z jazera, kde určite treba aj potrubie na odvedenie nečistôt a splaškov. V ďalších etapách pristavujete kliniky a cintoríny, skládky na odpad, školy, budovy pre hasičov, políciu, parky. Nasleduje doprava, poštový úrad, telekomunikačné veže na rádiový a TV prenos, ako aj internet atď.
Potreby a požiadavky ľudí vidíte vo forme farebných grafov a ukazovateľov, ale hlavne vám ich obyvatelia priamo pripomínajú správami, ktoré neustále vyskakujú na obrazovke v chatovacom programe Chirper. Môžu vás pochváliť za dobré služby, nadávať na zlé medicínske zabezpečenie, dopravné zápchy alebo hluk a nečistoty z tovární. Takže niečo pristavíte, premiestnite, zväčšíte alebo inak nadizajnujete cesty a podobne. Veľmi prospešné sú signatárske budovy, ktoré priebežne pribúdajú a môžete postaviť len jednu z každého druhu. Ale prinášajú veľa skúseností a hlavne bonusy pre okolie.
Pri tom všetkom si musíte sledovať rozpočet s príjmami a výdavkami. Priznám sa, zatiaľ čo v iných hrách bez väčších starostí dokážem vybalansovať ekonomiku tak, aby som prosperoval, tu som s tým mal dlhodobo problémy. Negatívne čísla v Skylines II dlhodobo prevažovali a nad vodou ma držali miliónové odmeny za dosiahnuté míľniky. Peniaze sa dajú získať z daní, služieb poskytnutých mestom, predajom prebytkov a z vládnych dotácií. Výdavky sú na udržiavanie ciest, chod inštitúcií a servis. Všetko sa to dá zvýšiť či znížiť, ale je to na úkor kvality, ako aj spokojnosti ľudí, ktorých celkové šťastie ovplyvňujú rôzne faktory, od zdravia, daní a majetku, až po vzdelanie. Záchranou v núdzi môžu byť pôžičky, ktoré je ale potom nákladné splácať.
Hoci si pri kúpe parciel vyberáte aj podľa terénu, ten si môžete podľa potreby ľubovoľne meniť. Vytvárať tam vodné plochy a priekopy, alebo naopak jazero zasypať, nastaviť kopec. Počas progresu, ktorý sa dá zapauzovať a viacnásobne urýchliť, môžete sledovať dianie v meste aj mimo neho, upgradovať vybrané budovy (civilné sa zlepšujú samovoľne), nastavovať dištrikty a ich pravidlá a povolenia, trasy a zastávky verejnej dopravy, robiť si pekné zábery vo foto móde a počúvať hudbu s prepínaním viacerých rádiostaníc v hre. Takže si viete meniť žánre a snáď si tam nájdete optimálnu muziku.
Grafika je dobrá. Nemôžem povedať, že úchvatná, ale moderná a spĺňa dnešné štandardy. Nastavení je tam neúrekom, ale nenašiel som tam (v novinárskej verzii) DLSS ani Ray tracing. Z iných nastavení poteší napríklad stanovenie intervalu aj počet slotov automatického uloženia progresu. Hardvérovo je to pomerne náročné, zaznamenal som častý pokles snímkovania, hlavne pri väčšom meste, čo je ale už pochopiteľné. No autori pripustili určité technické problémy. Spomenuli, že oficiálne vydaná hra bude mať lepšiu optimalizáciu a už podnikli prvé potrebné kroky. Poteší aspoň to, že pri testovaní hra aspoň fungovala bez závažných chýb.
Užívateľské rozhranie mi síce pripadalo prehľadné a vcelku praktické, i keď vizuálne nudné. Krajina pri pohľade zhora nevýrazná a mdlá a po jej zastavaní sa môj dojem zlepšil len čiastočne. Lepšie sa na to pozerá priblížením kamery pekne zblízka, kedy môžete sledovať ruch v uliciach s pobehujúcimi ľuďmi a jazdiacimi (no často neprirodzene parkujúcimi) autami. A niekedy je to s pekným kontrastom s oblohou, napríklad pri polárnej žiare.
Pri konštrukciách sa podľa výberu odvetvia obraz zmení na farebnú schému, aby ste videli, kde je potrebný zásah alebo požadovaná výstavba a je to OK. Väčšiu výčitku mám však k napájaniu káblov, potrubí, zdrojov a nastavovaní plotov tovární, čo je riešené veľmi nešikovne. Umiestnenie v trojrozmernom priestore opticky klame a často musíte na milimeter presne trafiť prepojenie a v správnej výške. Niekedy sa mi to podarilo až po niekoľkých pokusoch, išiel ma pritom trafiť šľak a neraz som si ponadával.
Okrem toho ma sklamala iba vlažne spracovaná a dizajnovo nudná možnosť sledovať každého človeka, auto či dom v hre. Pri ľuďoch sa ukážu aspoň nejaké charakteristiky, pri vozidle alebo dome zvyčajne len strohé základné údaje. V iných hrách sme to videli zrealizované lepšie. Uvidíme, čo celkovo s hrou spraví možnosť modovania, ktorá v novinárskej verzii zatiaľ nebola, ale autori ju prisľúbili. A svoje zrejme spraví aj plánovaná expanzia a prídavné balíčky.
Cities: Skylines II je dobrá budovateľská stratégia, ktorá spĺňa súčasné štandardy, ale priznám sa, čakal som od toho trochu viac. Pri manažmente som nenašiel nič také, čo by som už nevidel v predošlej časti alebo v iných hrách zameraných na výstavbu mesta. Oceňujem možnosť vystavať naozaj obrovské mega sídlo s komplexnou štruktúrou, ale pôsobí to na mňa dosť neosobne, strojovo. Absenciu príbehu by som v tomto prípade až tak nevyčítal, ale možno nejaké motivačné úlohy okrem míľnikov a viac osobný prístup k obyvateľom mesta by bol fajn. Nebolo by zlé ísť aj trochu viac do hĺbky – niektoré veci sú až príliš zjednodušené a hodilo by sa aspoň pár zjavných noviniek, ktoré by hru výraznejšie odlíšili od konkurencie. Časom však zrejme celkovú úroveň pozdvihnú plánované prídavky a výtvory komunity.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Paradox Interactive / Colossal Order Štýl: Managementová
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|