F1 MANAGER 2023 |
F1 MANAGER 2023 |
Kto je vášmu manažérskemu srdcu najbližší? Je to nudný „účtovník“ s emocionálnym rozsahom na úrovni Commodoru 64? Alebo sa skôr cítite ako Whinny Spice a názory na pravidlá meníte podľa toho, ako sa vám aktuálne darí? Prípadne sa skôr vidíte v taliansko-americkom inžinierovi s nemeckým prízvukom, ktorý si užíva novo nadobudnutú slávu? Vlastne to je úplne jedno, tu sa totiž môžete stať kýmkoľvek. Môžete riadiť svoj vlastný tím štýlom vám vlastným a ukázať všetkým, že aj Williams dnes dokáže vyhrávať veľké ceny a bojovať o tituly. Závisí už len na tom, či na to máte chuť a odvahu. A či ste si kúpili minulý ročník.
Minulý ročník sa mi osobne veľmi páčil a naozaj som si ho užil na desiatky hodín. Fanúšikom F1 som snáď od polovice 90. rokov a tu som mohol viesť vlastný tím pri dobre spracovanej simulácii manažmentu a so všetkým, čo moderná formula ponúka. Chvíľu trvalo, kým som sa dostal k F1 Manager 2023, ale na hru som sa tešil. Manažmentovky sú o relaxe, nie strese. Hrajú sa pohodlne, pokojne a človek si pri nich užije kopec trochu inej zábavy. Vo výsledku som však trochu sklamaný. Stále tu máme kvalitnú hru najmä pre fanúšikov. Akurát by sme v druhom ročníku čakali o niečo viac.
Hra sa môže pochváliť tým, čo prakticky žiadna konkurencia, keďže motošportových manažmentoviek tu máme už trochu viac. Jej prezentácia je jednoducho bezkonkurenčná a vo veľkom ťaží z oficiálnej F1 licencie. Reálne tímy, jazdci, tváre, grafika, jednoducho všetko. Toto je zážitok pre F1 fanúšikov a so všetkým, čo k nemu patrí. Ak nepatríte medzi fanúšikov EisKing dua a prenosy sledujete cez Sky Sports, oceníte komentátorské duo David Croft a Karun Chandhok, ktoré odvádza veľmi dobrú robotu a komentár je vhodne pripravený na pestrú paletu situácií. Časom sa síce niektoré situácie začnú opakovať, ale aj tak to znie dobre.
Základná premisa je v zásade veľmi jednoduché, ale to len na povrchu. Pod ním vás čaká halda rozhodnutí, riadenia a pokojne aj desiatky hodín. Ste manažérom, vyberiete si jeden z tímov a potom je už len na vás, kam to dotiahnete. Ak si vyberiete niektorý z lepších tímov, očakávania sú vyššie a rovnako aj sklamania môžu byť veľké. Ak si zoberiete napríklad Haas, môžete viac-menej len prekvapiť a aj keď sezónu neskončíte práve najlepšie, stále to vaše vedenie môže brať ako normálnu vec. Zato neúspech pri riadení top tímov vám vedia veľmi rýchlo spočítať a môže to skončiť tak, že dostanete padáka.
Druhý ročník prichádza s reáliami aktuálnej sezóny, ktorá pomaly končí. Čakajú vás tak aktuálne pravidlá, ale aj aktuálny kalendár. To znamená, že si zajazdíme v Katare alebo aj Las Vegas, kde nás čaká premiéra na novom mestskom okruhu. Rovnako nás čakajú aj šprintové víkendy, kedy musíte voliť trochu rozdielne stratégie na víkend (vzhľadom na obmedzené tréningy a aj iné zostavy gúm). Týchto je v hre šesť a tiež zodpovedajú aktuálnej sezóny. Akurát rozstrely tu nenájdeme v tej reálnej podobe. Autentickosť je ale veľmi dobrá a nemusíte sa báť, že by tu chýbala nejaká výrazná súčasť. Práve naopak.
Čo sa týka realistickosti, nie je to úplne najhoršie, no s tým, ako plynie čas, občas to začne zachádzať do sci-fi oblasti. V priebehu sezóny sa misky vás v prípade niektorých tímov začínajú nakláňať na jednu či druhú stranu. Tímy prinášajú vylepšenia, upravujú monoposty a podľa toho sa niektorí zlepšia, iní zhoršia. Frontier to tu úplne nevedel odhadnúť. Top trojka je jasná, aj keď Aston Martin dokáže dominovať viac ako v realite. Ale taký Haas dokáže prekvapiť už v polovici sezóny a aj keď vystrieľate rozpočet na upgrady, stále dokáže byť lepší ako vy v jednom z top tímov. Vo viacerých ohľadoch sa zdá, akoby hra ešte vo veľkej miere vychádzala z minulej sezóny, čo sa týka formy a jej vývoja. Ale aspoň bude vaša virtuálna sezóna 2023 oveľa výživnejšia ako tá skutočná (u mňa sa medzi Verstappenom a Leclercom rozhodlo až v posledných pretekoch).
Potom je tu druhý aspekt a to balans jednotlivých situácií, ktorý mi prišiel trochu uletený extrémnym smerom. Takúto dobu po vydaní by som už čakal, že to bude všetko vybalansované updatmi, no stále to nepôsobí úplne ideálne. Napríklad problémy pri výmene pneumatík sú pomerne ojedinelé (ak nie ste vo Ferrari), no tu sa vám stanú v každých pretekoch aspoň raz a nielen vám, ale aj ostatným. Nie je nič netradičné, že pri 20 jazdcoch a 2 pitstopoch v pretekoch zažijete aj 10 pokazených pitstopov vo veľkej cene a to je strašný „bizár". Rovnako sa mi zdá, že má hra na jednotlivých okruhoch vytipované problémové miesta a v nich častejšie spôsobuje nehody. Problém je, že na takúto napríklad zákrutu majú len jeden model kolízie, takže sa vám môže stať, že oba Red Bully vyletia v rovnakej zákrute úplne rovnakým spôsobom len 2 kolá od seba, čo tiež nepôsobí najlepšie.
Čo obnáša manažérsky chlebík? Nie je to úplne jednoduché. Vo svojich rukách máte prakticky celý tím, takže ho riadite počas týždňa a aj v priebehu pretekárskych víkendov. Na starosti tak máte najímanie personálu vrátane inžinierov, jazdcov a aj pit crew. Taktiež sa musíte starať o ich spokojnosť, o ich tréningy (tlačte príliš na pílu v prípade pit crew a keď sa vyčerpajú, začnú sa kopiť problémy). Na starosti máte aj vylepšovanie aktuálneho monopostu a starostlivosť o jeho jednotlivé časti, vývoj monopostu na ďalšiu sezónu, sponzorské zmluvy, rozhodovanie v hlasovaniach ohľadom pravidiel a mnoho, naozaj mnoho ďalšieho. Snáď len nejakú úplatky, podvody a iné nekalosti tu chýbajú.
V priebehu sezóny musíte stále kalkulovať v rámci svojho rozpočtu, aby ste robili čo najlepšie možné rozhodnutia. Niekedy treba vylepšiť zázemie tímu (lebo zlepší napríklad náladu jazdcov), inokedy zase musíte prísť s upgradom podlahy, aby ste so súpermi udržali tempo, potom zase musíte vyjednávať nové zmluvy, lebo šéf aerodynamiky nechce predĺžiť kontakt. A musíte rátať s tým, že nikdy neviete, kedy vás Magnussen zostrelí v zákrute a vy budete potrebovať behom týždňa vyrobiť obe krídla, bočnice, ERS, prevodovku a ďalšie veci. Čím rýchlejšie to potrebujete, tým je vyššia cena. Nehovoriac o tom, že časť týchto vecí podlieha reguláciám a nemôžete ich meniť bez obmedzení, časom prídu aj penalizácie. Ale niekedy to za ten risk stojí.
Samozrejme, pri navrhovaní upgradov musíte vedieť pracovať aj s ďalšími zdrojmi okrem peňazí. Tie sú v prípade niektorých tímov ešte ten najmenší problém. Stačí mať dobre sponzorské zmluvy, dobre finišovať a peňazí nebudete mať nedostatok (aj keď aj tak nemôžete hlúpo rozhadzovať). Problémom je skôr to, že máte obmedzený čas vo veternom tuneli a aj inžinierov, ktorí sa danej veci môžu venovať. Môžete samozrejme najať ďalších, ale to sa zase prejaví na sumách za výplaty. A ten čas vo veternom tuneli nenafúknete nijako. Ale to k manažmentovkám patrí a tieto aspekty si budete užívať.
Všetky tie činnosti a celé plánovanie zvládnete, no a prídete súťažný víkend. Záleží na tom, či je jeho súčasťou aj šprint, čo mení celkový formát, ale v zásade musíte vedieť zvládnuť tréningy, kvalifikácie a nakoniec si aj v pretekoch vyjazdiť čo najlepšiu pozíciu. Pomedzi to sa snažíte prísť s čo najlepšími stratégiami (môžete si ich pripraviť vopred podľa predpovede, pozície na štarte a podobne) a rovnako aj autá vyladiť čo najlepšie, aby jazdcom vyhovovali a tí sa tak do pretekov pustili s čo najvyššou úrovňou spokojnosti.
Niektoré časti si môžete nechať simulovať, ale v zásade sa nedokážete pohnúť bez vášho riadenia. Škoda, že sa nedajú simulovať aj preteky. Hlavne teda v situácii, keď vás úplne rozbije spomínaný Magnussen a druhé auto dostane defekt. Vtedy nedokážete preskočiť na koniec. Vašich jazdcov ale dokážete výrazne ovplyvňovať – tempo, využívanie pneumatík aj paliva, nasadenie ERS, zmena stratégie za behu, motivácia k agresívnejšiemu predbiehaniu a podobne. Aj v pretekoch je toho veľa a neustále budete mať plné ruky práce. Nevraviac ešte o situáciách, keď sa v Spa spustí dážď a musíte meniť stratégiu na intermediálky, ktoré ale zase nechcete prehriať a čo najskôr chcete naskočiť na klasické gumy, keď trať preschne.
Problém tohto všetkého je, že aj keď to je kvalitné ponorenie do sveta riadenia F1 tímov, všetko to poznáme z minulého ročníka a v mnohých ohľadoch prišli len kozmetické zmeny. Pritom pri takýchto hrách očakávame trochu iný vývoj a práve rozširovanie možností aj hĺbky. Tu sme okrem kariéry dostali akurát nový režim s možnosťou prepísania už uskutočnených pretekov, ktorý síce poteší, ale ak máte v knižnici minulý ročník, asi budete zbytočne dávať peniaze za nový. Zvlášť, keď mám dojem, že balans je tu o niečo horší, náročnosť veľmi kolíše a pribudli aj nejaké tie technické neduhy. V predchádzajúcej časti som nahral o pár hodín viac ako tu, ale tu som videl viac bugov.
Grafická stránka je na športovú manažmentovku stále úchvatná a padnete na zadok z toho, ako realisticky to všetko vyzerá. Takéto hry sú často hlavne o tabuľkách a na grafiku samotného športu sa nekladie taký dôraz. Tu ale preteky vyzerajú skvele, jazdci sa podobajú predlohám a monoposty sú detailné. Tento ročník som hral na konzole, predchádzajúci na PC a mám dojem, že PC verzia bola o niečo kvalitnejšia. Ale to je len drobnosť. Zvuk je tiež veľmi dobrý, autentický a realistický. Pomáha fakt, že je množstvo z neho prebraté zo skutočných pretekov, takže tu nájdeme reálne zvuky áut, kolízií a aj vysielačky medzi jazdcami a pitwall. Akurát kolízie stále vyzerajú občas až komicky zle.
F1 Manager 2023 mi pripadal o niečo horší ako minulý ročník. V drobnostiach, nie dôležitých veciach, ale aj tak. To je prvý aspekt, ktorý sťahuje hodnotenie dole. Druhým je fakt, že sme po predchádzajúcom ročníku čakali novinky a vylepšenia v každom ohľade, no dostali sme v zásade mechanicky aj obsahovo to isté. A to hre tiež nepomáha. Stručne tak na záver len uzavriem tým, že ak ste fanúšikmi F1 a toto bude pre vás premiéra, hru berte. Ak máte ročník 2022, môžete s ním ešte spokojne zostať.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Frontier Developments / Frontier Developments Štýl: Managementová
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|