SENSIBLE SOCCER 2006 |
SENSIBLE SOCCER 2006 |
Zelená je tráva, futbal to je hra... spieva si v týchto dňoch nejeden fanúšik najpopulárnejšej kolektívnej hry na svete. Dôvodom k radosti sú prebiehajúce majstrovstvá sveta vo futbale. Zatiaľ čo najlepšie témy sveta sa po vydretej kvalifikácii snažia dostať zo základných skupín na štadiónoch v Nemecku, Codemasters hráčom servíruje svoju predstavu zábavného počítačového futbalu v titule Sensible Soccer 2006 (SS). Prvý SS zabodoval už v roku 1992 a to na všetkých dôležitých platformách Amigou a PC začínajúc, GameBoyom a Jaguarom od Atari končiac. Jednoduchý futbal založený na rýchlom vertikálnom pohybe miniatúrnych hráčov si získal srdcia mnohých hráčov vďaka svojej priamočiarosti. V iných futbaloch sa bolo treba doslova minúty prebíjať z jednej strany ihriska na druhú, v SS ste štadión prebehli za ten istý čas niekoľkokrát a stačili ste pri tom dať aj zopár gólov.
Jeden z odomknuteľných povrchov - turf.
|
V daždi sa hrá rovnako ako pri slnečnom počasí.
|
Radosť zo streleného gólu.
|
Dve bránky, dvadsaťdva hráčov, rozhodcovia a lopta. To je všetko, čo potrebujete na každý futbalový zápas. V tomto smere ani SS nie je výnimkou, stačí si zvoliť jeden z herných módov. Tých sa v hre nachádza pomenej: priateľský zápas, prednastavený turnaj, vlastný turnaj. Mód Priateľský zápas ponúka najrýchlejšiu možnosť, ako sa dostať na trávnik. Jednoduchý výber dvoch ľubovoľných mužstiev, nastavenie pravidiel, štadióna a iných drobností a hráči už pobehujú po ihrisku. Prednastavený turnaj kopíruje významné futbalové udalosti, od afrického šampionátu, až po majstrovstvá sveta. Turnaje sú rozdelené geograficky na americké, európske, africké atď, pričom v niektorých zónach sa nachádza viac súťaží (V Európe je to Euro cup, Super cup a European Cup.) Oplatí sa vyhrať všetky turnaje, nakoľko bonusom po zdarne ukončenom finále sú bonusy v podobe nových kopačiek, dresov, lôpt či povrchov pre štadióny. Posledná možnosť, vlastný turnaj umožňuje vytvorenie turnaja/ligy/súťaže podľa vlastných predstáv. V základnom menu nájdete ešte tlačidlá slúžiace na vytvorenie vlastného mužstva či hráča a niekoľko doplnkových položiek (resume, load, options, data editor). Tréning, nácvik zahrávania štandardných situácií a hlavne hra pre viacerých hráčov úplne absentuje.
Slovenská Republika sa v ponuke svetových tímov nevyskytuje, čomu sa vzhľadom na stav nášho futbalu ani nedivím. Horšie je, že v hre nenájdete ani jedného známeho hráča. SS totiž nedisponuje licenciou a tak po ihriskách pobehujú hráči Backhem, Rineldonhi, Risocky, Nadvad alebo Zodena. Fanúšikovia si rýchlo domyslia, koho títo zkomolenci majú predstavovať, „obyčajní“ ľudia by si iste radšej zahrali so Zidanom alebo Rosickým. Odmyslime si nereálnych hráčov a venujme sa futbalu samotnému. Oproti serióznym titulom (FIFA, Pro Evolution Soccer) je zrejmý posun na stranu zábavnosti na úkor realistickosti. SS sa okrem smerových kláves ovláda len 3 tlačidlami. Jedno slúži na prihrávku/strelu po zemi, druhé na prihrávku/strelu vzduchom v útoku a skĺzačku v obrane.
Tretie tlačidlo je priradené šprintu, ktoré hráča na limitovaný čas premení na Asafu Powella. Ďalšie tlačidlá slúžia len na inicializovanie striedania, zapnutia replay režimu a pár iných drobností, pri bežnej hre ich potrebovať nebudete. Naháňanie sa za loptou je zobrazené v top-down pohľade, vždy útočíte resp. bránite smerom zhora nadol alebo opačne. Hráčovi, ktorý má na svojich kopačkách loptu sa zobrazuje pred telom šípka určujúca smer letu lopty. Smer sa dá vo vzduchu mierne korigovať, čo má za následok efekt odkopu s falšom. Točené strely si nájdu uplatnenie pri rohových či priamych kopoch, dokážu však aj hravo oklamať brankára.
Skrumáž pred bránou.
|
S rozhodcom sa neradno zahrávať.
|
Z tohto bolo nakoniec brvno.
|
Rýchlosť a dynamickosť sú hlavné výsady Sensible Soccer 2006. Nehrozia žiadne taktické manévre s loptou pred vlastnou bránou, ani prepracované prechody do útoku a tobôž nie komplikované ofsajdové pasce (aj keď ofsajd sa samozrejme píska). Pár prihrávkami alebo prešprintovaním sa dá behom niekoľkých okamihov dostať z obranného pásma až do blízkosti súperovej svätyne. Futbalisti neovládajú žiadne efektné kľučky a o loptu prídu akonáhle im cestu skríži protihráč. Hlavičkovanie a streľba z prvej sa dejú automaticky, netreba stláčať osobitnú klávesu. Všetko je podriadené tomu, aby si SS mohol zahrať vyslovene hocikto.
Bohužiaľ, všetky pozitívne vlastnosti sú zatlačené do úzadia už po niekoľkých odohratých zápasoch. Presne viete, ako bude každý ďalší stret s oponentom vyzerať. Umelá inteligencia sa nedokáže prispôsobiť štýlu vašej hry ani vážnejšie potrápiť svojou obtiažnosťou. Stačí krátky tréning a s Jordánskom bez zapotenia rozdrvíte Brazíliu. Brankári si nedokážu poradiť s určitými strelami zo strednej vzdialenosti, naopak nezmyselne vyrážajú strely smerujúce niekoľko metrov od brány a pri jedenástkach ľúbia ostať zamrznutí v strede brány. Pri outovom vhadzovaní si to počítač z neznámych príčin väčšinou namieri priamo na najbližšie stojaceho protihráča. Absolútnym negatívom je, že viacerí hráči si to môžu navzájom „rozdať“ iba pri jednom počítači.
Zabudnite na sieťové zápasy a turnaje. Tie by síce mohli do hry vniesť motivačný faktor, v Kuju Entertainment si ale zjavne myslia niečo iné. Striedanie hráčov je ďalším bezbolestným úskalím. Časté šprintovanie rapídne znižuje hladinu futbalistovej staminy, keď klesne na nulu, treba ho vymeniť za čerstvého náhradníka. Keďže sú hráči na ihrisku označení iba iniciálkami (viď. obrázky), z hľadania správneho človeka v mennom zozname (kde sú tiež uvádzané len skratky) sa stáva malé peklo. Navyše v zozname nie je nijak zaznačená stamina hráčov a keď treba vymeniť hráča JC za JD a náhodou máte v tíme ešte ľudí s iniciálkami CJ a DJ, riešite celkom slušný logický problém.
Podobne zameraným hrám nikdy nekraľovala grafika, predsa len ide o niečo iné než o úchvatný vizuálny zážitok. Cel-shadová grafika posúva hráčov do rozprávkového sveta, obrovské hlavy tento pocit ešte podčiarkujú. Vyslovene odfláknuté tribúny s placatými bitmapami miesto divákov však tak roztomilo rozhodne nepôsobia. Postavičky sa sem-tam zaboria nohami do trávnika až po úroveň pásu – je to pekne vidieť na videu z hrania. O kvalitách použitých textúr svedčí veľkosť inštalácie, ktorá neprekračuje ani 600 MB. Zjavne teda nemôžete od SS očakávať ani žiadny audio komentár. (Kam by sa aj do tých 600 MB zmestil?) Počas zápasov budete počuť iba skandovanie divákov v troch rôznych intenzitách, zvuky odkopávanej lopty a sem tam hvizd rozhodcovskej píšťalky.
Penaltová situácia.
|
Francúz, plešina, iniciály ZZ... žeby Zidane?
|
Nie nie, to je Zodena.
|
Moje prvé momenty v spoločnosti SS sa niesli v znamení zábavy a dobrého pocitu z rýchleho futbalu. So stúpajúcim počtom odohratých zápasov ale krivka zábavnosti nadobudne nebezpečne prudkú zostupnú tendenciu a je bohužiaľ minimum prvkov, ktoré by sa jej pomáhali padanie zastaviť. Ak aj prepáčime grafiku, ktoré nesie nálepku „zábavná“ a nie všetkým musí sedieť, ostatné chyby môžeme tolerovať len ťažko. Slabučká umelá inteligencia, problémy pri striedaní, absencia multiplayeru po sieti a chýbajúca licencia FIFA sú zásadné, neospravedlniteľné mínusy.
Pozn.: Výslednému hodnoteniu zvýšte o 10 percent, keď máte k dispozícii nejakého futbalového fanatika, ktorý je ochotný neustále vám robiť spoločnosť pri hre viacerých hráčov na jednom počítači.
RECENZIE HRÁČOV |
7.5
ACE
29.10.2006
Futbal, vraj najobľúbenejší kolektívny šport na svete. Hádam každý ako malý chlapec (a niektoré diev...prečítať celé
|
PC
PS2 Xbox Vývoj: Codemasters / KONTIKI / Kuju Štýl: Šport | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|