VAMPIRE: THE MASQUERADE – JUSTICE |
VAMPIRE: THE MASQUERADE – JUSTICE |
Roky ležala značka World of Darkness nepovšimnutá. Až sa pomaly zdalo, že na ňu bežné publikum zabudlo a poznali ju len fanúšikovia stoloviek. Starší hráči poznali Vampire: The Masquerade – Bloodlines, ale tam to skončilo. V posledných rokoch sa to zmenilo a značka World of Darkness pod Paradoxom nabrala na sile. Ten ju navyše licencuje ďalej a vzniká množstvo rôznych hier na široké spektrum platforiem. Navyše to nie je len o upíroch, ale do pozornosti sa dostali aj Werewolf: The Apocalypse alebo Wraith: The Oblivion. Ak teda máte radi World of Darkness, teraz toho máte na výber naozaj kopu. A pre VR platformy prišla koncom minulého roka aj hra Vampire: The Masquerade – Justice.
Justice je VR stealth RPG, kde sa z vás stane rovnomenný upír. Ako Justice tak trestáte vinných a teraz sa vydávate do Benátok, aby ste našli vraha svojho majstra. Niekde tam medzi kanálmi a sa nachádza a musíte sa k nemu dostať. Nebude to však jednoduché. Musíte postupovať nenápadne a zároveň si získať priazeň predstaviteľov lokálnych klanov. Hra prináša osobný príbeh o pomste, ktorý je rozprávaný v dvoch rovinách. V tej prvej, ktorá sa odohráva v súčasnosti, Justice hovorí niekomu oproti sebe, ako hľadal vraha svojho majstra. V tej druhej sa vrátite do minulosti a priamo to prežijete.
Nie je to nejako extrémne spletitý príbeh a vlastne ani nie je dôležité to, komu Justice svoj príbeh rozpráva. Aj keď je teda možné, že si takto autori pomaly pripravujú pôvodu pre prípadné pokračovanie. Skôr je to o využití samotnej VTM značky, kedy spoznávate klany a rituály medzi nimi, čo od vád hra vyžaduje napríklad v rámci jednej z hádaniek, ktoré vás čakajú ku koncu príbehu. No a taktiež je to o hrateľnosti viac ako o príbehu. Nemôžem povedať, že by bol nejaký extrémne dobrý, ale zase ani zlý. Len tu nehrá prím.
Upíra si možno predstavujete ako nejakého ultimátneho predátora, ale vo VTM je to trochu inak a v Justice to platí dvojnásobne. Nemôžete behať po uličkách Benátok a masakrovať každého, koho v nich nájdete. Kľúčom k postupu je byť nenápadný. Nepriateľom sa budete vyhýbať a ak už ich musíte zlikvidovať, nech to nikto iný nevidí. Nenápadne s atak musíte zakrádať odzadu, chytiť ich za krku, nakloniť a už len zahryznúť. Znie to jednoducho, akurát škoda, že to v hre občas nie je také intuitívne, ako to vyzerá.
Áno, máte rôzne schopnosti a časom sa napríklad naučíte, ako nechať nepriateľom explodovať hlavu, ale hra je dizajnovaná na stealth. Preto sa ani nemôžete púšťať do nejakých väčších bojov. Možno dokážete poraziť dvoch nepriateľov po sebe, ktorí vás videli, ale to je tak maximum. A málokedy sú na vás na jednom mieste len dvaja. Trafia vás dvakrát z brokovnice a už sa môžete vrátiť na posledný checkpoint. Levely sú dizajnované ako akési hádanky, kde máte rozosiatych nepriateľov a kamerové systémy s nastavenými cestami pohybu a potom je na vás, aby ste sa pomedzi to všetko dostali k cieľu.
Áno, hra je založená na klasických leveloch, aj keď to je RPG a mohlo by sa zdať, že Benátky sú vám otvorené. Viac-menej vždy je to o tom, že sú vám záhadne akurát všetky cesty zavreté či zamknuté, iba tá jedna z vášho úkrytu k vášmu cieľu je dostupná. Po nej so tu a tam roztrúsení nepriatelia na rôznych miestach a keď ich prekonáte v uličkách, dostanete sa ku dverám, za ktorými už začína skutočná misia. Tá zvykne mať aj dva dodatočné ciele (nebyť videný, nikoho nezabiť) a v hre nájdete aj pár vedľajších úloh. Ak ste ale čakali nejakú veľkú upírsku RPG, akurát vo virtuálnej realite, tu to nenájdete.
Na druhej strane, možností postupu je tu vždy viacero a je len na vás, ako budete situácie riešiť. Pokojne môžete zlikvidovať aj úplne všetkých nepriateľov v celej misii. Je to len na vás. Akurát sa teda musíte snažiť pohybovať tak, aby vás nikto nevidel. Môžete loziť po rímsach, strechách a podobne. Samozrejme, s určitými obmedzeniami. Napríklad sa nedokážete dostať úplne na strechu a celé to obísť. Ak vás totiž niekto zbadá prípadne vás zachytí kamera, hra začne byť trochu nefér. Naspawnuje totiž do levelu ďalších nepriateľov a občas to robí príliš okato. Napríklad sa dvaja z ničoho nič zjavia rovno vám pred nosom. Pôsobí to hlúpo a keď to takto na vlastné oči uvidíte, o to viac si uvedomíte, ako to je nefér.
Takže nenápadne lozíte, teleportujete sa a postupne získate aj ďalšie upírske schopnosti. Napríklad chvíľkovú neviditeľnosť, ktorá vám veľmi pomôže skryť sa pred nepriateľmi, aj keď bez vylepšení už tak nefunguje aj na kamery. Samozrejme, príde spomínané explodovanie hláv, pekelné pasce a niektoré ďalšie. Schopnosti sú navrhnuté dobre a postupne si ich budete vylepšovať v rámci skúsenostného stromu za nazbierané body. Sami si tak určíte, na aké veci sa chcete zameriavať. Pokojne môžete využívať aj tri druhy šípok z akejsi minikuše na vašom zápästí. Líšia sa efektom a podľa toho aj použitím.
Ale pozor, nič z toho nie je zadarmo. Na využívanie schopností a aj výrobu týchto šípok potrebujete krv. Respektíve vám využívanie tohto všetkého zvyšuje hlad. Keď dosiahne určitú úroveň, nedokážete využívať inú schopnosť okrem základného teleportu, takže ste medzi nepriateľmi dosť stratení. Preto je vhodné myslieť aj na to, že sa občas musíte nakŕmiť. Hlavne teda v prípade, ak volíte postup, ktorý je založený na využívaní schopností. Ak sa len ku každému prikradnete odzadu a vyciciate ho, vtedy schopnosti veľmi nevyužívate. Ale chce to zase lepšie plánovanie.
Hra má nejaké silné a aj slabšie momenty, ale v zásade patrí medzi tie kvalitnejšie vo VR. Dokonca aj prekonáva dĺžku techdema a trvá nejakých 7-8 hodín. Závisí od toho, koľko jej obsahu chcete splniť a objaviť. Ale sú tu nejaké veci, ktoré ťahajú celkový dojem dole. Napríklad glitche, kedy sa niečo niekde zasekne a podobne. VR hry tým trpia pravidelne, rovnako aj divne poohýbané končatiny a ďalšie neduhy. Osobne ma ale najviac sklamali súboje s bossmi, ktoré sú veľmi antiklimatické a v zásade aj nudné. Sú tu ale len dva (respektíve tri, keďže jeden sa skladá z dvoch častí) a nakoniec budete radi, že ich nie je viac. Proti vám stoja silné postavy s rôznymi silnými schopnosťami, proti ktorým vy so svojimi schopnosťami zvládnete figu borovú. Nakoniec skončíte tak, že do niečoho rukami udierate (alebo zoberiete tehlu a udierate tehlou).
Neviem odhadnúť, aký je prienik fanúšikov World of Darkness univerza a majiteľov VR headsetov. Asi nebude veľký, ale táto malá skupinka by sa mohla pozrieť na Vampire: The Masquerade – Justice. Nie je to zlá hra, aj keď má svoje chyby. Stealth je spracovaný pomerne dobre, využitie značky je slušné a príbeh neurazí. Dabing je veľmi dobrý, rovnako aj hudba ku hre pekne sadne. Graficky to nie je najlepšie, ale má to svoj štýl a vie to byť aj pekne krvavé. Pri tom, aké suchoty sú aktuálne na niektorých VR platformách, to nebude zlá voľba. Zabavíte sa, ponoríte sa do zaujímavého sveta a niektoré nápady sú spracované naozaj dobre.
RECENZIE HRÁČOV |
VR Oculus Quest PS VR 2 Vývoj: Fast Travel Games / Fast Travel Games Štýl: Akcia / RPG
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|