WAR HOSPITAL |
WAR HOSPITAL |
Manažment a simulácia vojenskej nemocnice - to znie celkom zaujímavo. Mohla by to byť príjemná zmena oproti hrám zameraným na výstavbu tradičného nemocničného zariadenia alebo RTS orientovaným len na bojovú zložku. S takýmito myšlienkami som šiel do War Hospital, ale moje nádeje na výnimočný zážitok sa rýchlo rozplynuli a len som si povzdychol, aký je to premárnený potenciál.
Ako je teda zrejmé z názvu, budete mať pod palcom vojenskú nemocnicu a autori ju umiestnili do obdobia prvej svetovej vojny. Všetko sa odohráva prakticky len v jedinej menšej lokalite s niekoľkými budovami, kde koordinujete personál a snažíte sa zachrániť čo najviac ranených. Hlavné objekty sú civilné budovy, ako je napríklad kostol, ostatné sú vojenské prístavby a stany, ktoré sa dajú zhotoviť dodatočne.
Základom nemocnice je priestor na príjem ranených, ktorí sú sem privážaní z frontu. Hlavnou zložkou v tejto budove je chirurgické oddelenie, neskôr môžete pristaviť traumatologické a chemické. Chirurgia je pre väčšinu bežných pacientov, ktorým treba vybrať z tela guľky, ošetriť rany či amputovať končatiny. Ostatné dve oddelenia riešia špecifické prípady, ako je liečba šoku, stresu a mentálnych postihov alebo popálenín a otravy plynom. Každé oddelenie má vlastných doktorov, ktorých ale bude hlavne spočiatku akútny nedostatok, tak ako vlastne aj ďalšieho personálu. Takže si dlhodobo musíte vystačiť s jedným, respektíve dvomi doktormi, ale aspoň je to spočiatku len chirurgia.
Hlavný problém je v tom, že lekári sa rýchlo unavia. Po nejakých štyroch - piatich operáciách už sú totálne vyčerpaní a musia niekoľko hodín oddychovať. Pritom pacientov je na príjme bežne aj viac ako desať a priebežne pribúdajú ďalší. V praxi to znamená, že budete mať veľký problém ošetriť všetkých ranených a mnohí to nakoniec nezvládnu. Máte možnosť niektoré prípady odmietnuť, čím ich väčšinou rovno odsúdite na smrť. Od úmrtia na oddelení sa to líši len tým, že je vtedy menší morálny postih, čo je ale slabá útecha.
Pacientov by ste mali priraďovať doktorom podľa ich stavu, ale aj ďalších kritérií. Ranení v dobrom rozpoložení alebo stabilizovaní môžu čakať dlhšie, vážne prípady by mali, samozrejme, ísť skôr, kritické podľa možnosti okamžite. A ak je medzi zranenými VIP, teda napríklad nejaký generál, je to priorita číslo jedna. Za ich vyliečenie je odmena, za zanedbanie starostlivosti postih. Ďalej si pri pacientoch treba všímať odhadovaný čas operácie, ako aj množstvo medikamentov, ktoré sa pri tom spotrebujú. Niekedy je lepšie uprednostniť viac ranených s menšími problémami, ktorých zoperujete rýchlejšie a s minimom liekov, ako sa pridlho venovať jednotlivcovi, ktorý má veľké ťažkosti, jeho operácia zaberie niekoľko hodín a výsledok je veľmi neistý. Kruté, ale skrátka nedokážete zachrániť každého. Operácie po priradení prebiehajú automaticky, ale občas máte možnosť vybrať zákrok, ktorý ušetrí čas, lieky alebo zvýši šancu pacienta na prežitie.
Ako čoskoro zistíte, v prvých hodinách hry, respektíve počas celej prvej kapitoly, bude úmrtnosť napriek vašej snahe extrémne vysoká. Ten pomer je zhruba jeden preživší na dvoch mŕtvych. Môže za to viacero faktorov – predovšetkým však zle nastavená náročnosť hry. Skrátka a dobre, veľmi dlho nebudete mať dostatok možností, zdrojov a personálu, aby ste s prehľadom zvládli situáciu a nepadali do červených čísel. Hra vám dá už krátko po štarte poriadne zabrať a často budete mať pri hľadaní riešení zviazané ruky. V druhej kapitole sa ale situácia výrazne zlepší, hlavne ak ste v tej prvej nadobudli nejaké posily.
Takže trochu rozumnejšie vybalansované je to v ďalších kapitolách, do ktorých sa vám už ale asi ani veľmi nebude chcieť. Prebiehajú totiž takmer identicky ako tá prvá, len už máte viac osadenstva a nejaké vylepšenia. Stále je to však hlavne o tom, aby ste udržali v prevádzke nemocnicu určitý počet dní s tým, že celková morálka nesmie klesnúť na nulu a oblasť musíte aj ochrániť. Rýchlo zistíte, že je to len séria niekoľkých, neustále sa opakujúcich procesov, ktoré začnú byť veľmi rýchlo monotónne a nezáživné. I keď základný systém nie je vyslovene zlý, samotná hrateľnosť je skrátka dosť nudná.
Medzi ďalšími budovami nemocnice je operačné krídlo, kde sa vykonávajú úkony, ktoré ste nastavili pri príjme ranených. Ďalej je to lekáreň, kde personál vyrába lieky, kantína na stravovanie, kde môžete znížiť dávky, ak je málo potravín, sklad a cintorín, kam sa odvážajú mŕtvi. K tomu ubytovňa pre personál a dôležité rehabilitačné centrum. Tam sa prevážajú pacienti po operácii a odpočívajú, kým nie sú schopní opäť stáť na nohách. Po uplynutí potrebného času sú pripravení na ďalšie zaradenie, čo sa vykonáva prostredníctvom kartotéky.
Uzdravených z rehabilitačného centra môžete poslať do zákopov v blízkosti nemocnice, aby ju chránili. V praxi to znamená, že by ste mali mať pripravených dostatok vojakov na príležitostné prepady nepriateľmi, pričom vopred vidíte, či to bude stačiť a výsledok je generovaný automaticky. Druhou možnosťou pre uzdravených pacientov je presun na HQ – vojenskú základňu, za čo dostanete vojenské odvody, ktoré slúžia ako surovina na nákup liekov, potravín a alkoholu privážaných pravidelnými vlakmi na blízku stanicu. Odvody sa dajú použiť aj na výskum, ktorým odomknete nové liečebné procedúry a produkty, zvýšite produkciu, množstvo personálu a jeho komfort, čo vám v budúcnosti rozhodne pomôže a zlepší vaše výsledky. Napokon môžete pacientov prepustiť a uvoľniť z vojenskej služby, čo zvyšuje morálku v nemocnici.
Vo všetkých budovách a na všetky činnosti je potrebný patričný personál, ktorý tvoria doktori, pomocné lekárske tímy, sestry, inžinieri a prieskumníci. Doktorov sme si už priblížili. Lekárske tímy hlavne prevážajú pacientov na operačnú sálu a jednotlivé oddelenia, ako aj pochovávajú na cintoríne. Sestry asistujú pri operáciách, urýchľujú výber pacientov a ich zotavovanie. Inžinieri zhotovujú prístavby, vyrábajú lieky a potraviny, ako aj zabezpečujú výskum. Prieskumníci sú tak trochu mimo štandardov nemocnice, ale je to také menšie spestrenie hry. Posielate ich totiž na misie na mape, kde po stanovenom čase, po vyriešení istých situácií, ako je odhalenie nepriateľských táborov, prehľadanie osady a podobne, môžete získať nejaké suroviny a odmeny. Ľudia z personálu získavajú vyššie úrovne s možnosťou výberu nových čŕt. Potom môžu pracovať efektívnejšie na vybranom oddelení alebo spotrebujú menej jedla, či sa rýchlejšie regenerujú.
S výnimkou prieskumníkov sa všetci zamestnanci nemocnice prácou unavia a vyčerpajú. Vašou permanentnou úlohou je ich priebežné obmieňanie v jednotlivých budovách a oddeleniach tak, aby nemocnica nestagnovala. Ako už bolo spomenuté, hlavne v prvých hodinách je ale personálu extrémne málo. Neraz nemáte unavených kým nahradiť a pozície zostávajú prázdne, kým sa personál nezotaví. Postupne si ale viete vyžiadať, teda prakticky prikupovať za staff points - body personálu ďalšie posily privážané vlakom a stanoviť 12 alebo 8 hodinové zmeny, čo rozhodne pomôže. Sú tam ale limity a tieto body len veľmi pomaly pribúdajú za splnené úlohy z veliteľstva, ktoré väčšinou súvisia s úspešnými operáciami. Prípadne pošlete inžinierov na opravy vykoľajeného vlaku a podobne, ale budú vám chýbať inde.
Možno pri čítaní to celé neznie tak zle a pravdou je, že manažment je funkčný, i keď nevyvážený. No skutočne v praxi to nie je veľká zábava, aj keď si zrýchlite čas, aby to prebiehalo svižnejšie. Väčšinou budete striedať personál na oddeleniach, priraďovať pacientov doktorom a rozhodovať o zaradení tých, čo sa zotavili a stane sa z toho príšerná rutina. Bez akéhokoľvek výraznejšieho stimulu či spestrenia aj prakticky bez príbehu, ktorý by vás aspoň trochu motivoval, aby ste pokračovali a zistili, čo sa bude diať ďalej.
Navyše hra nie je ani vizuálne príťažlivá. Autori vytvorili jedinú malú lokalitu s niekoľkými domami, odkiaľ sa ani v ďalšej kapitole nikam nepresuniete. Jedine je tu možnosť prepnúť si pohľad na blízke zákopy, z čoho ale veľa nemáte, lebo sa tam ani nedá meniť pozícia obrancov, ani nijako koordinovať či ovplyvniť boj. Za zmienku stojí aspoň možnosť rotácie povrchu a zoom, kedy nahliadnete do útrob každej budovy a vidíte všetko pekne zblízka. Ale vtedy si prakticky len uvedomíte, aké slabé je spracovanie. Obzvlášť krátke pohľady na bojisko v doplnkových scénach sú vyslovene škaredé a vývojári zvolili neprívetivú formu ich zobrazenia.
Zvuky a hudba k tomu sú nevýrazné, no aspoň ojedinele počujete nejaký dabovaný rozhovor. Užívateľské rozhranie síce nie je zložité, ale jednotlivé položky sú zmätočne členené. Asi najlepšie je klikať na jednotlivé budovy, kde sa zobrazia súvisiace možnosti. Vytknúť tvorcom môžeme aj ignorovanie automatického ukladania progresu. Ten by sa hodil aspoň každú polhodinu alebo podľa nastavenia hráča. Je len manuálny save a síce možný kedykoľvek, no ak sa pozabudnete, alebo vám hra zamrzne, prídete o celý progres v niekoľkohodinovej kapitole od miesta, kde ste si hru naposledy uložili.
War Hospital má dobrý nápad a aj základný systém má určitú logiku a hĺbku, ale hra ako taká je nudná a nezáživná. Keď som tak nad tým premýšľal, napadlo mi veľa možností, ako by sa všetko dalo oživiť, aj aký parádny by mohol byť v tomto žánri MASH aj s jeho sanitárnymi vrtuľníkmi. Možno sa do toho nejakí vývojári raz pustia a dúfam, že budú oveľa úspešnejší ako Brave Lamb Studio, ktorému to v tomto prípade s vojenskou nemocnicou veľmi nevyšlo.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Nacon / Brave Lamb Studio Štýl: Managementová
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|