Čo ponúkajú nové RTX 40 Super karty? |
Nvidia rozšírila ponuku svojich kariet o SUPER verzie. Pozrime sa na ne bližšie.
Nvidia vydala nové RTX 40 Super karty a pozrime sa ako doplnili ponuku, respektíve vylepšili niektoré karty. Zvyšovali pamäť a aj výkon, ale zároveň nové karty vymenili niektoré staré.
Aktuálna ponuka tak vyzerá nasledovne:
- RTX 4060 8GB od 308 eur (primárne pre 1080p rozlíšenia)
- RTX 4060 Ti 8GB od 406 eur (1080p/1440p)
- RTX 4060 Ti 16GB od 492 eur (1080p/1440p)
- RTX 4070 12GB od 560 eur (1440p)
- RTX 4070 SUPER 12GB od 625 eur (1440p)
- RTX 4070 Ti SUPER 16GB od 819 eur (1440p/4k)
- RTX 4080 SUPER 16GB od 1149 eur (4k)
- RTX 4090 24GB od 1919 eur (4k)
Všetky karty prichádzajú s plnou podporou RTX funkcií Nvidie, a teda aj ray tracing, Reflex, všetky typy DLSS, ktoré pomáhajú ako s výkonom, tak s kvalitnejším obrazom, a nakoniec toto všetko aj predlžuje životnosť kariet. Práve podpora funkcií je aktuálne dôležitým prvkom pri kúpe grafickej karty.
Ak chcete, základný výkon na bezproblémové 1080p hranie, môže vám postačiť RTX 4060 karta, ktorá je teraz v dobrých cenách. Dostanete slušný framerate a zahráte si ako náročnejšie, tak aj multiplayerovky vo vysokom framerate. Ak si priplatíte, na RTX 4060 Ti už dostanete lepší framerate a viete ísť aj do 1440p rozlíšení. RTX 4060 Ti má aj 16GB verziu, v hrách sa táto zmena prejaví len minimálne a ísť do tejto verzie má zmysel hlavne vtedy, ak pracujete s programami náročnými na grafickú pamäť alebo s AI. Napríklad teraz nový Chat with RTX má síce minimum 8GB, ale odporučených je 16GB.
RTX 4070 teraz doplnila nová RTX 4070 SUPER, ktorá ponúka 12GB pamäte, čo je ideálna v pomere cena výkon pre 1440p rozlíšenia a ako bonus zvládne väčšinou aj 4K rozlíšenia. Nová SUPER verzia je k tomu o 15-20% výkonnejšia ako pôvodná verzia.
Ak by ste však chceli viac, je tu aj nová RTX 4070 Ti Super, ktorá nahradila RTX 4070 Ti, ale spravila upgrade pamäte a má rovno 16GB RAM. Zväčšenie pamäte je preto, lebo je tu teraz použitý čip z RTX 4080, a teda má aj väčšiu zbernicu, ktorá to umožnila. Výkon je do tých 10% vyšší ako pri pôvodnej verzii karty.
Aktuálna RTX 4080 Super nahrádza RTX 4080 síce len s minimálnym zvýšením výkonu, ale s nižšou cenou, u nás cca oficiálne o 240 eur. Karta je však už tak výkonná, že zvládne aj náročnejšie hry v 4K a kde sa už bude 16GB pamäte hodiť a to hlavne do budúcnosti.
Ak plánujete upgradovať zo staršej generácie, zrýchlenie bude vyzerať približne nasledovne:
Celé to uzatvára RTX 4090, ktorá je už viac špecifická karta, skôr sa hodiaca, ak pracujete aj s grafikou alebo výpočtami, ale ak v hrách chcete mať na dlhšie s výkonom postarané, viete ísť aj do nej.
Graf ukazuje nárasty výkonu na príklade Banishers: Ghosts of Eden:
Pritom toto sú len základné rozlíšenia, teraz už má okolo 400 hier zapracované DLSS 2, a teda každá z týchto kariet vám môže s touto funkciou ponúknuť aj o kategóriu vyššie rozlíšenie, respektíve zvýšený framerate. Totiž pri použití DLSS2 sa nároky na pamäť nezvyšujú, keďže hra funguje v nižšom rozlíšení.
DLSS2 je však len jedna jedna z možností upscalingu. Nvidia už pridala aj DLSS 3 s frame generation a DLSS 3.5 s Ray Reconstruction funkciou. Viete použiť aj DLAA, ktoré obraz skvalitní.
DLSS 2
DLSS upscaling má za sebou dlhú históriu, možno si pamätáte, ako v prvej verzii pred piatimi rokmi začínalo pri Battlefielde V. Vtedy ešte bolo obmedzené na fixné rozlíšenia a zároveň často prichádzalo do hier až neskôr po vydaní. S novými verziami sa to lepšilo a vo verzii DLSS 2 už zvýšilo svoju kvalitu a ponúklo univerzálne možnosti použití. Zároveň bolo kvalitnejšie bez rozmazávaní a aj rýchlejšie.
Čo je pri DLSS2 dôležité vedieť, je to, že Nvidia vytvára upscaling cez Deep learning vďaka RTX Tensor jadrám, kde naučené údaje aplikuje na obraz a zaisťuje kvalitný obraz. V Quality nastavení vie byť kvalitnejší ako natívne rozlíšenie s TAA antialiasingom.
DLSS dokáže z menšieho obrazu spraviť väčší pri zachovaní kvality s takmer nezmenenou kvalitou obrazu, dokážu vytiahnuť aj detaily, ktoré natívne nemusia byť viditeľné. DLSS naraz spraví vyhladzovanie, zaostrenie obrazu a upscaling.
DLSS 3.0
Po neskoršej verzii DLSS 2.4 bolo DLSS 3.0 bolo ďalším upgradom DLSS, ale teraz ako doplnok, ktorý pridáva Frame Generation, teda generovanie dodatočných snímkov vo hry. Vždy funkcia zoberie dva frejmy a vytvorí medzi nimi prechodový.
Vytvára ho pomocou motion vektorov a popri AI využíva akcelerátory optického toku. Tie sú len na nových RTX 40 kartách a je to tak obmedzené na aktuálnu generáciu. Zároveň, keďže vytváranie frejmov zvýši oneskorenie odozvy, automaticky sa implementuje aj Nvidia Reflex na zlepšenie odozvy.
Framerate tak môže byť aj dvojnásobné, respektíve aj vyššie, ak si zároveň zapnete aj DLSS2. V niektorých hrách sú samostatné nastavenia a môžete si tak vybrať podľa toho, aký cieľový framerate chcete dosiahnuť.
DLSS 3.5
Najnovšie rozšírenie DLSS bolo smerom k vylepšeniu ray tracingu v DLSS 3.5, kde zatiaľ hlavne v plne raytracovaných hrách ako Alan Wake 2, Cyberpunk 2077 alebo Portal RTX môžete zapnúť túto funkciu a ešte vylepšiť kvalitu a kvalitu ray tracing efektov. Zároveň funkcia zlepšuje aj framerate. Napríklad v Alan Wake 2 o 14%.
Totiž DLSS 3.5 umožní enginom vypnúť denoising funkciu, ktorá tak na jednej strane ušetrí čas a na druhej nerozmaže raytracingové efekty. Celý ray tracing si následne DLSS samé opraví cez AI. Znamená to presnejšie svetelné efekty, kvalitnejšie odrazy, redukciu artefaktov, ako aj presné reakcie na blikajúce svetlá.
Ak je v hre DLSS 3.5 k dispozícii, prináša samé pozitíva, nakoniec tieto hry by išli veľmi pomaly, keďže majú plný ray tracing, ak nie celý obraz, tak väčšinu obrazu prepočítavajú. Preto je vhodné zapnúť aj DLSS 2, teda super resolution, DLSS3 s frame generation a aj následne DLSS 3.5 s rekonštrukciou lúčov.
Krátke video z Cyberpunku nárasty framerate ukazuje:
DLAA
Nakoniec je tu DLAA funkcia, ktorá robí opak DLSS a nezvyšuje rozlíšenie, ale skvalitňuje obraz, prakticky naň implementuje 8xMSAA antialiasing. Niektoré hry ho už zapracovávajú rovno do možnosti antialiasingov. Zároveň vytvorí stabilnejší obraz bez preblikávania a artefaktov.
Všetky tieto funkcie ukazujú, ako je podpora dodatočných funkcii grafických kariet stále dôležitejšia, aby zlepšili kvalitu obrazu, zvýšili výkon alebo rozlíšenie. Nvidia to ponúka v DLSS funkciách vo svojich RTX grafických kartách, pričom plnú ponuku majú v aktuálnej RTX 40 sérii. K tomu sa pridáva Ray Tracing, Nvidia Reflex, ale aj Nvidia Nvenc kodek na kvalitnejšie videá alebo Nvidia Broadcast aplikáciu na videohovory.
Kompletný výber grafických kariet si môžete pozrieť na Alze.
V ďalšom článku sa bližšie pozrieme na Reflex, výhody pre streamerov s NVENC s podporou AV1 a ďalšie funkcie RTX kariet.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaje pomaly končia 137
- Decembrové hry 91
- Witcher 4 je už v plnom vývoji 62
- Stalker 2 dostal sľubovaný prvý patch 311
- Zrušená RTX 4090ti karta bola nájdená medzi odpadom vo výpredaji 21
- Kam sa stratil Xbox Series X? 80
- PS Plus predstavuje svoje decembrové tituly 33
- Light of Motiram vyzerá ako klon Horizon Zero Dawn 59
- Stalker 2 dostal druhý menší patch 169
- RECENZIA: Warcraft Remastered Battle Chest 28 zobraziť viac článkov >