Kam posunuli NVIDIA GeForce RTX 40 karty ray tracing? Aké ďalšie funkcie ponúkajú? |
NVIDIA ponúka vo svojich grafických kartách bohaté funkcie, po DLSS sa pozrime pozrime teraz na raytracingovú časť a ďalšie funkcie.
NVIDIA ponúka vo svojich RTX grafických kartách bohatú ponuku grafických a AI funkcií, po DLSS sa teraz pozrime aj na ray tracing a ďalšie možnosti, ktoré využijete ako v hrách, tak aj mimo nich. Konkrétne rovno v novej NVIDIA GeForce RTX 40 sérii, kde ponuku funkcií ešte rozšírili.
Zároveň GeForce RTX 40 séria práve bola refreshnutá novými Super verziami kariet, ktoré zvýšili výkon, pridali pamäť a aj znížili cenu.
Presnejšie teraz do série pribudli karty:
- GeForce RTX 4070 SUPER 12GB od 615 eur (ideálna pre 1440p rozlíšenie)
- GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB od 882 eur (pre 1440p/4k)
- GeForce RTX 4080 SUPER 16GB od 1089 eur (pre 4k, ale aj nižšie rozlíšenia ak chcete vyšší framerate)
Zatiaľ čo GeForce RTX 4070 Super upgrade bol zameraný na zvýšenie výkonu, pri 4070 Ti Super ako na výkon, tak na rozšírenie pamäte, keďže karta prišla s čipom z RTX 4080 so širšou zbernicou. Pri GeForce RTX 4080 Super je nárast výkonu menší, ale tu pre zmenu klesla cena.
Čo sa týka samotných funkcií, nové karty podporujú ray tracing a spolu s ním všetky DLSS verzie a ich funkcie. Teda DLSS 2 so Super Resolution, DLSS 3.0 s pridaným Frame generation a aj najnovšiu DLSS 3.5 s Ray Reconstruction funkciou. Funkcie zvyšujú rozlíšenie, framerate a aj kvalitu obrazu.
Špeciálne DLSS 3.5 teraz podporujú technologicky najvyspelejšie hry s plným ray tracingom - Path Tracingom. Ale čo vlastne tieto hry ponúkajú a ktoré to sú?
Path Tracing a Ray reconstruction
Na implementáciu plného Path Tracingu a rekonštrukcie lúčov z DLSS 3.5 už máme pekné príklady. Z minulého roka je to hlavne Cyberpunk 2077, ako aj Alan Wake 2 a práve teraz dostal rekonštrukciu lúčov aj Portal With RTX a ohlásené už boli ďalšie dve zapracovania.
Cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077 už mal od začiatku hlboko zapracované raytracingové funkcie a teraz s updatom 2.0 prišiel do hry aj plný path tracing. Pritom zapracovali všetky verzie DLSS, od dvojky s upscalingom obrazu, cez trojku s frame generation pre zvýšenie framerate až po 3.5 s rekonštrukciou lúčov, ktorá zaistí čo najostrejšie vykreslenie ray tracingových efektov.
Cyberpunk je aktuálne najlepšou prezentáciou grafiky všeobecne. Sú tu prakticky všetky grafické funkcie, možno až na Mesh Shadery.
Tu je pekná ukážka rozdielu zapnutia DLSS 3.5 s rekonštrukciou lúčov. Tá zaistí, že všetko bude ostrejšie. Totiž umožní vypnúť denoiser v engine a samé si obraz odšumí a zarovná tak ako má byť. Nemusí tak riešiť rozmazaný obraz.
Vidieť to na ostrosti tieňov, svetiel, odleskov, tu je malá ukážka:
Zároveň ,keďže sú denoisery v engine vypnuté, získava sa výkon naviac a vidieť to na framerate:
Samozrejme, celé je to náročné na výkon a ak sa vám výkon príliš stiahne, je pridaná Frame generation funkcia z DLSS 3.0. Tá je exkluzívna pre RTX 40 sériu práve pre nové hardvérové možnosti Optical flow akcelerátora, ktorý spolu s motion vektormi vytvorí čo najpresnejší medzisnímok. Zaistí tak lepšiu konzistentnosť záberov. Hlavne však zvýši framerate.
Alan Wake 2
Alan Wake 2 vyšiel minulý rok rovno so zapracovaným path tracingom a DLSS 3.5 na PC. Síce samotný path tracing nemá implementovaný na celý obraz, ale všetky technológie, ktoré ponúka, sú veľmi pôsobivé.
Je to totiž prvá hra, ktorá po rokoch od implementácie využíva čisto Mesh shadery na spracovanie terénu prostredia (tu je pekná ukážka funkcie od Nvidie). To je funkcia, ktorá spracováva terén a detaily jednotlivých objektov priamo na grafickej karte bez záťaže procesora. Eliminuje sa tak doskakovanie, respektíve skokové zmeny kvality objektov. Pomáha to celkovému dojmu z vizuálu hry, ale má to aj určitú cenu. Funkciu nepodporujú staršie karty. Ideálne je mať novú RTX sériu, ale fungujú aj GTX 10 karty. Tie s tým síce pri vydaní mali problém, ale nedávnym patchom im Remedy výraznejšie zvýšilo výkon
Samozrejme, hra podporuje ray tracing, ktorým vykresľuje tiene, pridáva odlesky a path tracingom k tomu prepočítava nepriame nasvietenie. Teda path tracing prekreslí len časť obrazu, ktorú potrebuje. Stále vytvára veľmi kvalitný výsledný obraz. Samozrejme, ako ray tracing, tak path tracing by boli samostatne pomalé, Remedy tiež pridalo všetky verzie DLSS ako Cyberpunk. Keďže hra je náročná na výkon, sú tu veľmi vhodné. Nechýba ani rekonštrukcia ray tracingu.
Tu máme ukážky, ako hra vyzerá bez ray tracingu a aj s path tracingom s rekonštrukciou lúčov. Samozrejme, path tracing už má väčší dopad na framerate
Rovnaké porovnanie, ale vo vnútroných priestoroch, kde vidieť ako path tracing a rekonštrukcia lúčov ešte vylepší vizuál.
Portal With RTX
Portal With RTX má plné pathtracované renderovanie už dlhšie. Nakoniec to bol úvodný titul pre RTX Remix utilitu, ktorou môžu moderi a aj samotné firmy upgradnúť svoje staršie tituly do modernej grafiky. Ten totiž nahradí klasické renderovanie path tracingom, ale zároveň umožňuje zmeniť textúry, objekty zo starej hry a nahradiť ich inými.
Teraz toto zapracovanie NVIDIA posunula ďalej a pridáva do RTX Remixu aj ray reconstruction s DLSS 3.5 (presnejšie to má byť už 3.7 verzia, ktorá optimalizuje pamäť a ešte vylepšuje detaily ray tracingu)
Tu je ukážka scény s path tracingom so štyrmi odrazmi lúčov, zapnutým DLSS na Quality a zapnutým aj frame generation:
Na ďalšom obrázku je pridaná aj rekonštrukcia lúčov:
Na druhom obrázku pekne vidieť, ako sa vrátilo do odleskov viac detailov, ale aj na stenách a podlahe vidieť vyššiu kvalitu bez zašumenia a s kvalitnejším nasvietením.
Spraví to tak ešte vernejší obraz a umožní ešte viac vizuálne vylepšiť staršie tituly. Len sa s nimi musia autori pohrať. Teraz vieme, že spolu s modermi NVIDIA cez RTX Remix pripravuje vylepšený Half-Life 2 RTX a prvú ukážku sme tu už mali.
Ďalšie hry s DLSS 3.5 a plným ray tracingom
NVIDIA nedávno ďalšie dve hry, ktoré dostanú plný ray tracing a zároveň aj DLSS 3.5 a to Naraka: Bladepoint, kam funkcia príde spolu s novým DLC:
Druhým titulom je Black Myth: WuKong, ktorý dostane plný ray tracing už pri vydaní:
NVIDIA Reflex
Ďalšia funkcia, ktorá je teraz dôležitá v hrách, je NVIDIA Reflex. Tá zlepšuje odozvu ovládania a síce bola primárne postavená pre multiplayerovky, kde je skutočne rýchla odozva doslova základ prežitia, tak teraz sa veľmi dobre hodí aj k frame generation funkcii, respektíve aj iným singleplayerovým hrám.
Zapnutie Reflex funkcie optimalizuje proces renderovania hry, zníži čakania v systéme, aby sa vaša reakcia z hry dostala čo najskôr na obrazovku. Pri multiplayerových hrách sa vám tak streľba do hry prejaví rýchlejšie.
Mimo multiplayeroviek hry veľmi dobre využijú Reflex pri zapnutom frame generation v DLSS3, kde funkcia eliminuje lag, ktorý vytvorí pridaný frejm do obrazu. Nakoniec preto aj Reflex automaticky pridajú pri všetkých DLSS3 hrách.
Funkcia sa stále viac využíva aj v štandardných singleplayerovkách, ktoré ju zapracujú, aby hráčom ponúkli rýchlejšiu odozvu, a tak aj rýchlejšie reakcie v bojoch. Aktuálne ju bude mať aj Horizon Forbidden West, ten pridá rovno aj DLSS 3 s frame generation.
NVIDIA Broadcast
Nvidia RTX karty využíva aj NVIDIA Broadcast aplikácia. Tá ponúka možnosť upravovať video chat a teda umožní zmeniť pozadie, upraviť zvuk, ale napríklad aj upraviť oči cez AI.
Vybrané funkcie nájdu majitelia NVIDIA RTX grafických kariet integrované aj v nástrojoch tretích strán ako OBS, Elgato Voice FX a ďalších.
Chat RTX
Teraz vydala NVIDIA aj jednu zaujímavosť a to nainštalovať si vlastné AI k sebe lokálne cez Chat RTX. Síce inštalácia má 60GB, ale ak robíte s AI, oplatí sa vyskúšať. Ponúka možnosť vlastných slovníkov a vlastných zdrojov obsahu, ktorý následne vie analyzovať a odpovedať vám informáciami z neho.
Možnosti pre tvorcov obsahu
Nová RTX 40 séria teraz spravila aj zásadný krok vpred pre streamerov, karty totiž majú pridané NVENC zapracovanie s podporou AV1 kodeku. Znamená to, že priamo grafická karta sa postará o kvalitnejšie prekonvertovanie obrazu do streamu a to pri menšom objeme dát. Keďže AV1 postupne začínajú používať všetky väčšie aplikácie a platformy, môžete tak streamovať, ale aj strihať uložené videá vo vyššej kvalite.
NVIDIA v beta verzii vydala NVIDIA App
Keď spomíname NVIDIA funkcie, spomeňme si aj prichádzajúcu aplikáciu NVIDIA App. Tá je teraz dostupná v beta testovacej verzii a postupne nahradí NVIDIA Control panel a Experience aplikáciu. Prakticky ich funkcie spojí do jednej aplikácie. Vylepší inštalácie ovládačov, ponúkne globálne nastavenia grafiky, ako aj individuálne pre každú hru a aplikáciu. Pritom pridáva do nastavení dve novinky.
Novinkami sú RTX Dynamic Vibrance a RTX HDR, obe AI funkcie upravujúce obraz:
- RTX Dynamic Vibrance - obmedzuje skreslenie a vylepšuje podanie farieb, ktoré tak na obrazovke lepšie vyniknú a pôsobia vyváženejším dojmom
- RTX HDR - oproti tomu umožňuje využiť možnosti HDR monitorov naplno aj v hrách, ktoré vysoký dynamický rozsah neponúkajú. Z 50 najhranejších titulov totiž ponúka HDR len 10 a tento filter môže využiť väčšina ostatných. Aj keď má to dopad aj na framerate hry.
Ak všetky tieto funkcie chcete využiť a ešte nemáte grafickú kartu z GeForce RTX 40 série, pozrite sa po aktuálnej ponuke. Kompletný výber grafických kariet si môžete pozrieť na Alze.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 282
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 95
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 80
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >