BULWARK: FALCONEER CHRONICLES |
BULWARK: FALCONEER CHRONICLES |
Možno ste si už aj vy pri hraní stratégií položili otázku, či sa v nich ešte dá vymyslieť niečo naozaj nové, čo u konkurencie nenájdete. Napríklad štandardný systém RTS s výstavbou osídlenia a produkovaním jednotiek sa len s drobnými obmenami používa už od Dune 2, ktorá vyšla v roku 1992. Aj keď sa ním potom viac preslávili série Warcraft či Command & Conquer. Podobne je to so 4X stratégiami, kde najnovšie máme kopu Civilization klonov a iba mierne odlišnosti sú v grand stratégiách v štýle Hearts of Iron. Bulwark je ale naozaj iný.
Inakosť ale nemusí byť vždy vyslovene prínosom. V tomto prípade to znamená, že si hráči môžu ťažšie zvykať predovšetkým na ovládanie, ktoré značne narušuje zaužívané štandardy. Neznačí to, že je zlé alebo príliš komplikované, skôr naopak, ale prsty, ktoré roky robili v stratégiách prakticky to isté, skrátka neľahko opúšťajú zaužívanú rutinu. Takže s ovládaním sa v Bulwarku popasujete asi najviac. Aspoň spočiatku. Potom sa ale do toho dostanete a možno si poviete, že je to vlastne fajn. No popritom zistíte, že hra so zaujímavo nastavenými základmi v pokročilej fáze už nemá veľmi čo ponúknuť. A preto pomerne rýchlo omrzí.
Ako je to teda konkrétne s tým ovládaním? Základom hry je výstavba na malých ostrovčekoch roztrúsených na mori, kde treba vybudovať ťažobné veže na drevo, kameň a železo, dostať k nim pracovnú silu a prepojiť to s prístavmi, ktoré komodity a robotníkov prevážajú, kam je treba. Pritom všetko na pevnine musí byť prepojené mostíkmi. Výstavba sa uskutoční jednoduchým kliknutím na ťažobný symbol v okruhu surovín. Vznikne veža, ktorá sa dá prepojiť s iným bodom a vežou a viacnásobne upgradovať, aby bola vyššia, účinnejšia, zväčšila svoju rozlohu, prípadne plnila aj obrannú funkciu. Deje sa to klikaním na symboly priamo na zvolenej budove, pričom kruh je štandardné vylepšenie, na ktoré bude treba kameň a kov.
Ďalšie symboly v tvare štvorca a trojuholníka rozširujú plochu okolo veže, umožňujú vytvoriť jej širšiu základňu a tým ju aj ťahať do väčšej výšky. Súčasne poskytnú priestor na automatické pristavenie obydlí a vytvoria obranu na ostreľovanie prípadných nepriateľov. Ovládaciu schému môžete mierne pozmeniť v menu hry, kde je na výber okrem myši aj gamepad a alternatívne funkcie. Samotný režim voľnej výstavby a scenáre sa pritom zásadne nelíšia - len v jednom prípade je to bez frakcií a obmedzení ťažobných veží.
Presun po mori a prepínanie medzi jednotlivými ostrovmi sa uskutočňuje prostredníctvom vzducholode. To je vlastne jediná jednotka, ktorú priamo ovládate a vo vzdušnom, respektíve geodetickom režime s ňou viete vytvárať prístavy. Štandardné budovanie všetkého ostatného ale vyžaduje prepnutie do pozemného režimu, v ktorom vôbec nemanipulujete so vzducholoďou. Tieto režimy si teda podľa potreby prepínate a môžete ešte využiť mapu, kde si viete naplánovať trasu preletu alebo sa okamžite preniesť na vami okupované miesta. Súčasne tam vidíte nové ostrovy, voľné ložiská, ale aj ďalšie frakcie.
Frakcie sú spočiatku zvyčajne neutrálne a po označení sa vám otvoria diplomatické možnosti s niekoľkými voľbami. Spravidla je to info o osídlení, možnosť vytvoriť obchodný prístav s výmenou vybraných komodít alebo pracovnej sily. K tomu môžete navrhnúť spojenie s vami, alebo rovno drsne žiadať kapituláciu, ktorej predchádza vyvolanie vojny. Ak však spolupracujete, vzájomné vzťahy sa časom zlepšujú a trpezlivosť prinesie nového spojenca alebo územie. Okrem toho na mori často natrafíte na malé plošiny alebo lode. Plošiny zvyknú ponúkať nejaké menšie úlohy a niekedy ich môžete rozobrať a suroviny, prípadne aj unikátne budovy použiť inde.
Lode po označení ponúkajú svoje služby a nie je dôvod ich odmietať. Keď sa k vám pridajú, môžete potom tieto plavidlá priraďovať k námorným trasám medzi prístavmi, ktoré prepojíte. Vždy si vyberáte kapitánov (na jednej trase môžu byť až traja) a mali by ste to urobiť podľa toho, čo dokážu prevážať. Niektorí vozia iba kameň a pracovnú silu, iní železo a podobne, takže treba brať do úvahy, čo sa na jednotlivých ostrovoch ťaží a požaduje. Inak linka fungovať nebude. Plus kapitáni vojenských lodí na trase slúžia ako ozbrojená eskorta proti prepadom. Kapitáni a velitelia, ktorých vyhľadáte a spoznáte, sa vám zapisujú na špeciálnej obrazovke do takzvaného soul tree, kde vidíte aj prehľad frakcií, okupovaných základní a miest.
Boje bývajú väčšinou vyprovokované vami, inak je zvyčajne na mape pokoj. Viete sa do nich zapojiť so svojou vzducholoďou, prípadne aj jednotkou, čo ju sprevádza. Bitky prebiehajú na vode aj vo vzduchu a môžu sa zaobísť aj bez vašej priamej účasti, hlavne keď veže na ostrovoch ostreľujú nepriateľské letky.
V praxi to celkom obstojne funguje, len je častým problémom málo extraktorov, ktoré potrebujete na nové ťažobné veže. Dajú sa získať viacerými spôsobmi, napríklad od iných frakcií, ale ich akútny nedostatok vás často brzdí a komplikuje ďalší postup. Na druhej strane, okrem toho vlastne v hre nič výnimočné nerobíte, len expandujete a dosť tomu celému chýba hlbší zmysel.
Grafika hry je štýlová, na krajinu sa dívate zhora, ale môžete meniť polohu kamery a uhol pohľadu. Spolu s atmosférickou hudbou a svojím zasadením Bulwark pôsobí priam étericky. Autor si dal námahu aj s dabingom, hlavne v príhovoroch v úvode a pri objasňovaní niektorých pravidiel. Nastavenia ako také sú všetky zhrnuté na jednej obrazovke. Môžete hrať vo vysokom rozlíšení s vysokou snímkovou frekvenciou a anti-aliasingom, to je v podstate všetko.
Tomas Sala s hŕstkou pomocníkov vytvoril trochu divnú hru, o ktorej výnimočnosti sa nedá pochybovať. Ale zábava je už iná vec a tej sa tu síce tiež dočkáte, ale len v obmedzenej miere. Ak vám postačí objavovanie zaplaveného sveta bez hlbšieho zmyslu a príbehu, Bulwark vás môže osloviť a možno sa vám zapáči aj inakosť, akú v iných stratégiách nenájdete.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One PS5 Xbox Series X|S Vývoj: Wired Productions / Tomas Sala Štýl: Stratégia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|