História Fallout série |
Spolu s vydaním seriálu sa oživil záujem o Fallout sériu. Zhrňme si jej hry a vývoj.
Spolu s vydaním seriálu sa oživil záujem o Fallout sériu. Zhrňme si pri tejto príležitosti jej hry a aj postupný vývoj. Tá dostala už desiatku hier, pričom prvá vyšla v roku 1997. Aj keď samotný vývoj série začal v roku 1994 a to ako spirituálny nasledovník Wastelandu. Interplay totiž stál za obomi hrami a vo Falloute chcel skúsiť nový smer.
Vo Falloute vytvorili svet, ktorý prebral povojnovú kultúru 50-tych rokov v USA, ale presunuli ju do roku 2077. Znamená to, že moderné mikročipy ešte neboli vynájdené, všetko funguje na oblých obrazovkách, elektrónkach, veľkých čipoch a jadrovom palive. Ponúka to tak netradičný svet. Svet, v ktorom sa spoločnosť Vault-Tec rozhodla rozbehnúť biznis s Vaultami, protiatómovými krytmi, v ktorých si bohatí ľudia môžu objednať miesto v prípade atómovej vojny. Tá sa nakoniec v roku 2077 aj začala a to medzi USA a Čínou. Povrch zeme bol zamorený radiáciou, aj keď nie úplne zničený.
Samotných krytov bolo 120 a jednotlivé hry a aj teraz seriál, väčšinou vyrozprávajú príbeh jedného človeka z vaultu. Tí sa z rôznych dôvodov vydávajú von do zničeného sveta.
Fallout - 1997 - PC [karta hry]
Vývoj Falloutu začal v Interplayi a dlho na ňom pracoval sám Tim Cain, ktorý vytvoril aj prvý engine hry. Následne sa tím rozšíril na niekoľko desiatok vývojárov. Pre zaujímavosť pôvodne chcel Tim nazvať hru Vault-13: A GURPS Post-Nuclear Role-Playing Game, to bolo zamietnuté, rovnako ako Armageddon, ale potom tvorca Wastelandu Brian Fargo navrhol názov Fallout a ten sa ujal.
Jednotka vzhľadom na vydanie v 90-tych rokoch ponúkala izometrický pohľad a ťahové boje. Pridal však aj hlboké RPG parametre a SPECIAL systém na definíciu postáv. Zároveň tu bola zaujímavosť a to obmedzenie na 150 herných dní, počas ktorých ste museli hru prejsť.
Hra sleduje príbeh osadníka Vaultu 13, ktorý sa v roku 2161 dostáva von zo svojho krytu v Južnej Kalifornii. Musí totiž nájsť súčiastku, ktorá je zodpovedná za recykláciu vody. Pokazila sa a celý kryt má teraz spomínaných 150 dní pokým voda dôjde. Našu postavu vybavia Pipboyom 2000 a vydávame sa s ňou do pustiny. Síce nachádzame súčiastku, ale aj mutantov a nové mutácie, ktoré musíme preskúmať a zastaviť.
Pre zaujímavosť, v hre sa dostávame aj do mestečka Shady Sands, ktoré je súčasťou príbehu Fallout seriálu.
Hru si môžete zahrať aj zadarmo cez web.
Fallout 2 - 1998 - PC [karta hry]
Fallout 2 pokračoval hneď v úspechu jednotky. Vtedy sa ešte hry robili rýchlo a keďže engine tu bol zachovaný a len sa zmenilo prostredia pribudli vylepšenia celý vývoj trval menej ako rok. Hra dostala viac vecí do vybavenia, viac možností, ale aj vylepšené zbrane z jednotky. Rozšíril sa aj počet nepriateľov a pribudli komplexnejšie prostredia. Ale prišli aj dospelejšie témy ako prostitúcia, otroctvo, mafia. Novinkou bola aj reputácia postavy.
V dvojke sa dostávame do roku 2241, 80 rokov po jednotke a 164 rokov po atómovej vojne. Tentoraz nie sme Vault dweller, ale hráme za potomka dwellera z jednotky nazvaného Vyvolený. Dostáma Vault oblek, PiPboya a vydávame sa za cestu za záchranou našej dediny (teraz v Oregone) od sucha. Musíme získať teraformačné zariadenie Garden of Eden Creation Kit (GECK). Stopy nás vedú na územie frakcie Enclave, ktorú vedú pozostatky vlády Spojených štátov. Tie terorizujú obyvateľov bývalej krajiny, vďaka pokročilým technológiám a majú aj GECK. Dostávame sa na ich základňu na ťažobnej plošine a vybavujeme si účty.
Fallout Tactics: Brotherhood of Steel - 2001 - PC - [karta hry] recenzia 8.3
Následne po dvojke si hlavná línia hry dala pauzu a vývojár Micro Forté sa pod distribúciou Bethesdy postaral o strategický spin-off Fallout Tactics. Ten predstavil frakciu Brotherhood of Steel. V hre tak preberáme postavy z armády bratstva ocele a ich bojovníkov. Pričom v hre teraz ide o taktické o boje a len minimálne o interakciu s postavami. Síce je tu obchodovanie a niekoľko dialógov, ale nie je to štandardná RPG hra. Pritom ani nie je v otvorenom prostredí, keďže sa hráči presúvajú medzi hlavným bunkrom a misiami.
V príbehu sa dostávame do spomínanej jednotky Brotherhood of Steel, pričom ten vysvetľuje aj jej vznik. Sú to totiž tiež pôvodne Vault Dwelleri ale mali militarizovaný Vault a keď vyšli von vytvorili vojenskú jednotku zameranú na obnovenie civilizácie a získanie, alebo vytvorenie nových a lepších technológii. Po rôznych vnútorných rozporoch sa časť bratstva dostáva do Chicaga, kde sa v roku 2197 dostávame do príbehu aj my.
Bratstvo vtedy začína hľadať Vault Zero. Základný vault, ktorý má aj nukleárne možnosti a ovláda celú sieť Vaultov. Po ceste však jednotke do cesty stavajú noví nepriatelia Beastlordi, ľudí, ktorí ovládajú zvieratá, pridávajú sa noví mutanti, ale hlavne armáda robotov, pochádzajúca práve z Vaultu Zero.
Fallout Brotherhood of Steel - 2004 - PS2, Xbox [karta hry]
Nasledujúca hra bola znovu od pôvodného Interplayu, ale bola čisto konzolová a pokračovala s príbehom Brotherhood of Steel frakcie, ale teraz v akčnom RPG poňatí. Prakticky bola niečo ako diablovka vo Fallout svete. Len teraz hra nemala otvorený svet, len 50 menších alebo väčších oblastí, cez ktoré sa bolo potrebné prebojovať.
V hre hráte za jednu z postáv, ktoré sa práve pridali k bratstvu a vydávate sa s ňou na prvú misiu. V nej pomáhate zradnému starostovi mesta, následne sa stretávate aj Vault Dwellerom z prvej hry, likvidujete vodcu kultu, alebo sa stretávate aj s mutantným generálom vo Vaulte.
Je to celkovo slabšia hra a Bethesda ju ani nepovažuje za súčasť série.
Fallout 3 - 2008 - PC, Xbox360, PS3 [karta hry] recenzia 9.5
Pôvodne mal byť Fallout 3 ešte od Black Isle, ktoré ho vyvíjalo pod kódovým menom Project Van Buren, ale Interplay zkrachoval a tak značka zostala v rukách Bethesdy, ktorá v roku 2008 vyvinula Fallout 3 na svojom Gamebryo engine z Oblivionu. Zrušený tak bol izometrický pohľad ako aj ťahové boje a prakticky celý systém hrateľnosti bol upravený na modernejší a na potreby 3D enginu.
Nová hra bola postavená do ruín Washingtonu a otvorené prostredie zachytávalo aj okolité územia Marylandu a Virgínie. Celé územie je v hre označené ako Capital Wasteland. Zároveň Fallout 3 dostal aj DLC obsah, ktorý hráčov zobral do Pennsylvanie, predvojnovej Aljašky, alebo do vesmíru.
Tu sa dostávame roku 2277 do postavy dwellera z Vaultu 101. Tento Vault nemal byť nikdy otvorený. Ale niečo sa stane a náš otec za záhadných okolností odíde z Vaultu, po nás rovno posileajú stráže, ale utekáme a vydávame sa hľadať otca von do pustiny. Spoznávame zničený Washington a iné nástrahy sveta, ako aj nevybuchnutý bombu, ghoulov, život na lietadlovej lodi, ale aj Vault 112 a znovu aj dve známe frakcie Enclave a Brotherhood of Steel. Zisťujeme, že váš otec chce získať Garden of Eden Creation Kit a pokračovať vo svojej práci z Vaultu.
Fallout: New Vegas - 2010 - PC, Xbox360, PS3 [karta hry] recenzia 8.5
Krátko po trojke vyšiel spinoff Fallout: New Vegas a to od pôvodných autorov, z Black Isle, ktorý vytvorili Obsidian Entertaniment. Znovu sa tak pustili do práce na Falloute a zapracovali do neho aj nápady z ich Van Duren konceptu.
Hra je samostatne pokračovanie a odohráva sa štyri roky po udalostiach z Fallout 3 v roku 2281 a teda 204 rokov po atómovej vojne. Odohráva sa v meste New Vegas, postavenom na ruinách Las Vegas a dostávame sa do neho ako postava kuriéra. Teda teraz nie sme dwellerom, ale sme poštárom v tomto svete.
Rovno na začiatku hry našu postavu okradnú a postrelia. Doktor z malého mestečka nás však zachráni, aby sme sa mohli vydať na cestu za pomstou, ale aj za získaním balíka, v ktorom bol Platinum Chip. Je to totiž čip na ochranu New Vegas pred vojnou. Nestihol sa tam však pred vojnou dostať.
Fallout Shelter - 2015 - Mobil, PC, Xbox One, PS4 [karta hry] recenzia 6.0
V roku 2015 vyšiel zaujímavý mobilný free 2 play spin-off od Falloutu. Ten je zameraný čisto na staranie sa a expandovanie svojho Vaultu. Ponúka bočný pohľad a manažmentové prvky ako vo vnútri vaultu, tak možnosť vysielania ľudí mimo neho.
Hra začala pôvodne na mobiloch, neskôr v roku 2016 prišla aj na PC o rok na to na Xbox a v roku 2018 aj na Switch a PS4. Doteraz je slušne hrávaná a dostáva neustále updaty. Najnovšie aj s bonusmi zo seriálu.
Hra v Ázii dostala Fallout Shelter Online verziu aj s PvP bojmi.
Fallout 4 - 2015 - PC, Xbox One, PS4 [karta hry] recenzia 8.5
Ďalšie veľké pokračovanie prišlo v roku 2015 a teraz znovu od Bethesdy, ktorá vylepšila systém z Falloutu 3, ponúkla lepší vizuál, nové možnosti a tentoraz ako prvá hra v sérii mala aj plne predabovanú hlavnú postavu. Z hrateľnosti pribudol napríklad manažment vlastného outpostu, rozsiahlejšie craftovanie so získanými materiálmi a upgradovaním.
Tentoraz sa začiatok hry odohráva tesne pred vojnou v roku 2077, kedy sa so ženou a dietaťom dostávame do Vaultu 111 v Bostone. Je to kryogenický vault a boli sme tak zamrazený. Preberáme sa až v roku 2287, kedy je náš druh zavraždený a dieťa unesené. Ostatní obyvatelia vaultu sú už mŕtvi a neostáva nám nič iné, ako vybrať sa do pustiny hľadať dieťa.
Hra dostala aj sériu expanzii, kde prišli Automatroni, Far Harbor s novou lokalitou, Nuka World so zábavným parkom a aj sériu rozšírení workshopu. Pribudol aj HD texture pack.
Fallout 76 - 2018 - PC, Xbox One, PS4 [karta hry] recenzia 7.0
Bethesda následne pracovala na pokračovaní série, ktoré bolo orientované na online a ponúklo tak znovu inú ponuku v tomto svete. Titul umožňuje hráčom hrať na verených, alebo súkromných serveroch, v ktorých sa môžu spojiť vždy štyri hráči kooperačne a zároveň môžu na serveroch stretávať iných hráčov, ale aj AI nepriateľov. K tomu napriek tomu, že je hra online, má dostatočne hlboký príbeh, ktorý sa ďalej rozvíja a rovnako aj prostredie ďalej expanduje.
V príbehu sa tu dostávame ešte pred všetky hry a to do roku 2102, teda do prakticky čerstvo zničeného sveta, do ktorého sa dostávame ako jeden z prvých osadníkov. Dostávame sa tam z Vaultu 76 umiestneného v Apalačských vrchoch. Túto oblasť sa budeme snažiť rekolonizovať, ale zároveň je len úvodným regiónom v hre. V tejto základne prvej lokalite sa na začiatku snažíme zistiť viac o tajomnom more, ktorý sa rozširuje medzi miestnymi obyvateľmi. Zisťujeme, že ich ovládajú Scorchbeats, masívne zmutované netopiere, ktorých základ nájdeme v jaskyniach. Zisťujeme, že atómová bomba by to mohla vyriešiť.
Síce pri vydaní hra mala len jednoduchý základ a hodnotenia neboli vysoké, ale postupne sa možnosti rozširovali a to ako s menšími tak s väčšími updatmi. Spolu už hra dostala 18 rozšírení. Pridávali ako questy, tak nové možnosti, nové frakcie ako Settlerov, Raiderov, neskôr prišlo aj Brotherhood of Steel v Steel Dawn a Steel Reign rozšíreniach a Expeditions updaty pridali napríklad The Pitt lokalitu Pittsburghu, alebo Atlantic City, ktorá bolo teraz rozšírené o New Jersey. Medzitým prišli aj mimozemšťania, battle royale, rôzne eventy, bossovia a veľa ďalšieho obsahu. Ďalšie prídavky sú v príprave.
Fallout TV seriál - 2024 [recenzia]
Len pre doplnenie si spomeňme aj seriál, ktorý teraz prišiel na Amazon Prime a ktorý rovnako rozpráva príbeh Vault dwellerky, ale z Vaultu 33 v Kalifornii. Príbehovo sú tam prieniky s Falloutom 1, keďže sú tam podobné lokality a aj odkazy na niektoré ďalšie fallouty. Sme tu už v roku 2296, teda najďalej ako hry doteraz išli. Zároveň Vault má zaujímavosť je to prepojenie rovno troch vaultov 31, 32 a 33.
Seriál však veľmi dobre približuje aj Brotherhood of Steel, keďže sledujeme aj postavu jedného z nich a nakoniec je tu aj postava Ghoula, ktorá nám ukáže zmutovaného človeka.
Teraz čakáme na Fallout 5, ten však príde najskôr okolo roku 2030, alebo aj neskôr ak ho bude chcieť robiť samotná Bethesda. Tá totiž teraz robí na novej Elder Scrolls hre a kým príde Fallout, to ešte potrvá. Jedine, že by to dali Obsidianu a ten by to dokázal priniesť skôr.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 99
- RECENZIA: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl 277
- Half-Life 2 je k svojmu 20. výročiu zadarmo 84
- Aké hodnotenia dostal Stalker 2 v recenziách? 94
- Zľavy na PS5 konzoly a príslušenstvo boli spustené 80
- Chcete si zložiť herné PC s AMD Ryzen procesorom? 113
- Aký výkon má PS5 Pro oproti RTX 4070 v Alan Wake 2? 163
- Takto vyzerá prostredie Skyrimu na Unreal Engine 5 27
- Ako to bolo s Half-Life Episode 3? Prečo ju Valve nedokončilo? 63
- Stalker 2 predstavil niektoré z artefaktov 67 zobraziť viac článkov >