ENDLESS OCEAN LUMINOUS |
ENDLESS OCEAN LUMINOUS |
Switch už beží skôr na voľnobeh. Síce tento rok dostane ešte niekoľko silných hier, ale aj na ich ponuke je už badať, že nová konzola je za rohom a s touto generáciou Nintendo už len nejako dobehne do cieľa. Keďže však už nedostaneme ťažkotonážne tituly ako Zelda, Mario (klasika, nie pripravovaný remaster Paper Maria) alebo Metroid, dostávajú šancu aj iné hry na to, aby vynikli. Je to príklad Endless Ocean Luminous, čo je oživenie dnes už zabudnutej série z Wii. Tam Nintendo prinieslo dve časti, v ktorých sa z hráčov stali potápači, ktorí mapovali podmorský život. No a to isté platí aj pre novú hru.
Endless Ocean Luminous z vás spraví potápača, ktorý skúma neprebádaný oceánsky región s názvom Veiled Sea. Začína to pomerne jednoducho, potápate sa, sprevádza vás vaša verná AI spoločníčka a vysvetľuje vám, ako sa to vlastne hrá. Do hry sa dostanete pomerne rýchlo a všetko je tu vlastne pomerne jednoduché a intuitívne. Pritom neberte to tak, že by ste tu nemali nič zaujímavé na robote. Práve naopak. Akurát je hra veľmi rozumne navrhnutá tak, aby vám dokumentovanie podmorského života a naň naviazaných mechanizmov išlo od ruky. Pri svojich prvých ponoroch objavíte veľkú záhadu a okamžite dostanete možnosť pridať sa k organizácii, ktorá chce zachrániť tento jedinečný morský ekosystém.
Hra má príbehový režim, kde sa často viac hovorí ako hrá. Zo začiatku je to vlastne taký veľmi rozšírený tutoriál. Prvá kapitola slúži na zoznámenie sa s herným svetom a postupne aj nabalí herné mechanizmy. Zároveň sa dozviete kľúčové detaily o príbehu. Existuje tu svetový koral, ktorý ale pomaly zomiera. Ak zomrie, vymrie kompletne celý región a život v ňom skončí. Pomáha mu ale svetlo, ktoré sa do sveta vracia tým, že ho ďalej mapujete, skenujete nové druhy rýb a podobne. No a taktiež je tu odkaz prastarej civilizácie, ktorý vám v záchrane sveta pomôže.
Objavíte totiž prastarú tabuľku s 99 okienkami, ktoré zodpovedajú 99 tajomstvám. Tie musíte postupne odhaliť, aby ste sa dostali až na samotný koniec a zachránili oceán. Nie je to nejaký veľkolepý scenár, ale funguje a dáva vám motiváciu hrať ďalej. Hlavne ale ponúka aj niečo navyše. Ekologický podtón hry vám ukáže, ako neuveriteľne pestrý a bohatý je podmorský život a že by bola škoda, ak by sme on prišli. Musíme si ho tak vážiť a chrániť, lebo ani sa nenazdáme a poškodenie už bude nezvratné. Nečakajte tu pretláčanie nejakej eko agendy. To vôbec. Práve naopak, je to tu o tom, aby vás hra poučila o rôznych druhoch a pomedzi to vám dáva čriepky príbehu o tom, ako ich zachraňujete.
Pričom označenie čriepky príbehu je veľmi presné. Príbehu tu vlastne až tak veľa nie je. Niekoľko scén s vaším potápačským kolegom, AI a o tom, ako sa do sveta pomaly vracia život, ale musíte ďalej hľadať, bádať a skenovať. A to sa nedeje v príbehovom režim. Tam je priamej hrateľnosti len pomerne málo. Niektoré kapitoly sa skladajú len asi z dvoch častí a pritom je možné, že si v ani jednej nezahráte a je to len séria prestrihových scén. Celkovo je tu len nejakých 13 kapitol a tým, že sú také krátke, tak samotným príbehom ani veľa času nestrávite. Ale ani ho nemôžete prejsť na jednu šupu.
Nepochopiteľne totiž hra progres v príbehu uzamyká za isté míľniky v režime sólo či multiplayerového potápania. Napríklad musíte naskenovať určité množstvo rýb a podobne. Umelo sa tak predlžuje herná doba niečím, čo sa postupne stane dosť stereotypným. A tak sa stále dookola ponárate, skenujete ryby a iné morské potvory a hľadáte poklady. Lebo tých 99 políčok odkryjete aj tým, že nájdete staré mince. Síce pri potápaní nájdete aj kopy iného bordelu, ale len tieto mince vám budú postupne otvárať okienka. A kým ich nebudete mať všetkých 99 otvorených, tak sa k poslednej príbehovej kapitole jednoducho nedostanete. Tak si pripravte nejakých 20-25 hodín času na neustále potápanie a prechádzanie prostredí meter za metrom.
Čiže vlastne tu príbeh je, ale nie je vôbec ťažiskom hry. Dáva jej zmysel a podobne. Ale strávite v ňom extrémne málo času. Najviac času strávite tak, že si necháte vygenerovať nové prostredie a idete sa tam potápať, kým ho nemáte prebádané na 100% a aj so všetkými naskenovanými živočíchmi. Potom si dáte vygenerovať iné a idete tam a zase sa opakuje to isté. Okrem toho sú v jednotlivých prostrediach aj už spomínané kopy pokladov a kopy rýb a inej hávede. No a aj pár jednoduchých úloh, kedy nájdete odkaz prastarej civilizácie, že na toto miesto máte priplávať napríklad s bielym žralokom, aby ste ju splnili. V hre totiž viete tagovať naskenované ryby a plávať s nimi.
No a taktiež každá mapa obsahuje 7 unikátnych rýb, ktoré sa líšia od zvyšku. Keď ich naskenujete všetkých 7, na mapu príde jedinečný tvor, ktorého musíte tiež naskenovať, čo vám zase otvorí jedno okienko. Ono to nakoniec všetko splníte, akurát to trvá dlho a fakt vás bude veľmi štvať, že je príbehový progres zamknutý za takýmto „sandboxom“. Lebo to potápanie nie je zlý zážitok. Hrateľnosť je zábavná a táto hra je úplne parádny relax, pri ktorom strávite 2 hodiny ani neviete ako. Objavíte krásny podmorský svet a dozviete sa haldu informácií o živočíchoch, o ktorých ste nemali ani len poňatia, že existujú. Alebo môžete hrať celý víkend Helldivers a potom si na hodinku pri tomto odpočinúť a vyčistiť si hlavu od frenetickej akcie. Tak funguje Endless Ocean najlepšie. Len ten progres a umelé naťahovanie zabolí.
Pritom tu naozaj je čo objavovať. Celkovo hra ponúka 578 rôznych druhov živočíchov, keďže to nie sú len ryby, ale aj drsnokožce, hlavonožce, článkonožce, cicavce či dokonca vodné vtáctvo. Nájdete tu aj naozaj unikátne a už aj vyhynuté druhy, takže stále máte čo objavovať a spoznávať. Pritom ide aj o štatistiky a sú tu samce aj samice, jednotlivci rôznych veľkostí, takže si do tabuliek môžete zapisovať rekordy najväčšie alebo najmenšieho úlovku. Navyše sa prostredie vždy vygeneruje inak a druhy sú rozmiestnené tak, aby dávali zmysel. Niektoré vo veľkej hĺbke, iné pri ľade, ďalšie v jaskyniach a podobne. K tomu je tu 340 pokladov, ktoré môžete tiež hľadať a je k nim krátky popis, ktorý vám ich priblíži.
Už skôr som naznačil, že okrem sólo potápania je tu aj multiplayerové a to až pre 30 hráčov naraz v jednom prostredí. S priateľmi sa viete spolu ponoriť vďaka tomu, že jednotlivé prostredia majú nejaké ID, na ktoré sa viete pripojiť. Pritom každý multiplayerový ponor trvá hodinu a obsahovo je rovnaký ako sólo – skenovanie, poklady, úlohy, špeciálne druhy a splnenie úlohy. A takto dookola. Akurát tu môžete spolu komunikovať gestami a ikonkami, ktoré rozmiestnite na mapu, aby ste ostatným pomohli. Škoda však, že tu nie sú nejaké tabuľky a podobné veci. Respektíve sú, ale tie hodnotia len váš rank v 5 oblastiach (tímová práca, výskum, poklady...). Nehodnotia vás v rámci toho, kto ako prispel k dosiahnutiu cieľa, kto je lepší a kto horší. O súťaženie tu nejde, čo je možno škoda.
Endless Ocean Luminous môže byť medzi najkrajšími hrami na Switchi, fakt sa na ňu pozerá dobre a podmorské prostredia si vás získajú, keďže vedia byť naozaj členité, rázovité a unikátne. Grafika nie je pritom nejaká zložitá, ale modely rýb sú detailné a prostredie je pekné. Teda v rámci toho, že ste hlboko pod hladinou. Zvuk je tiež veľmi pekný a doplnený o ambientnú hudbu, ktorá sa k relaxačnému duchu hry hodí. So slúchadlami je to skvelé, keď si pokojne plávate a zrazu sa tesne nad vami ozve spev veľryby. Otočíte sa a kocháte sa tým majestátnym tvorom a jeho ozvučením.
Endless Ocean Luminous nie je hra pre herných novinárov, ktorí majú týždeň na to, aby ju prešli a skrz naskrz všetko vyskúšali. Je to otravné. Toto je hra, ktorú budete hrať rok. Tu dáte hodinu, inokedy zase napríklad len 10 minút. Budete postupovať po maličkých krôčikoch, aby ste sa dopracovali do konca. Aj tak sa ale začne vkrádať stereotyp a jednoducho autorom neodpustíte, že príbeh, aj keď vlastne veľmi krátky, je uzamknutý za repetitívnym progresom, ktorý od vás chce to, čo ste už robili, ale zas a vo väčšom.