HOMEWORLD 3

HOMEWORLD 3

7.5

Vesmírna odysea pokračuje

Recenzia na PC verziu

Svojho času priam prevratná vesmírna stratégia z roku 1999, po ktorej nasledovalo priame pokračovanie, pár odbočiek a v roku 2015 remaster prvých dvoch častí, dostala plnohodnotný tretí diel. Pôvodná hra bola unikátna predovšetkým svojím trojdimenzionálnym priestorom, ktorý celkovo využívala a stal sa charakteristický pre celú sériu. A je aj základným pilierom aktuálnej trojky.

Homeworld 3 má niekoľko jazykových verzií, ale škoda, že nie aj češtinu a ponúka na výber tri ovládacie schémy, čo je v trojdimenzionálnej stratégii vítané. Avšak v praxi sa napriek tomu nevyhnete aspoň občasnej dezorientácii a problémom s polohovaním jednotiek. Tu treba zdôrazniť, že sa všetko dá otáčať a vnímať v plnom rozsahu 360 stupňov a nie je jednoduché optimalizovať kameru a pohyb jednotiek vo všetkých smeroch. Na druhej strane, tvorcovia to hráčom tentoraz aj sami komplikujú. 

V otvorenom vesmíre, kde poletujú len nejaké meteority, je to pomerne dobre zvládnuteľné. Lenže autori v trojke stavili na menšie úseky vesmíru alebo preniesli misie na povrch planét a skoro všade umiestnili rôzne platformy a masívne konštrukcie, medzi ktorými musíte balansovať. Hlavne „ tam vonku“ to predstavuje dosť veľkú záťaž, obzvlášť, keď  je vaša materská loď a jej flotila z viacerých strán obklopená bariérami. S loďami sa vtedy ťažšie manévruje a odhaduje ich poloha. No predovšetkým majú veľký problém pri zameraní a zasahovaní cieľov na plošinách v rôznych výškových úrovniach. 

Homeworld 3
Homeworld 3 Niektoré momenty sú vizuálne veľmi pôsobivé.
Niektoré momenty sú vizuálne veľmi pôsobivé.


Homeworld 3 Kampaň viac zaujme príbehom ako samotnou hrateľnosťou.
Kampaň viac zaujme príbehom ako samotnou hrateľnosťou.


Homeworld 3 Za loďami zostávajú efektné svetelné pásy, ktoré kontrastujú s farebným pozadím.
Za loďami zostávajú efektné svetelné pásy, ktoré kontrastujú s farebným pozadím.





Nepomáha tomu ani slabá umelá inteligencia jednotiek, ktoré nie sú veľmi samostatné. Nevedia sa napríklad nastaviť tak, aby sa ich rakety či lúče vyhli objektom v dráhe strely. Alebo keď majú niečo zničiť na vrchu plošiny, namiesto toho ju atakujú zospodu. V niektorých misiách je to menej viditeľné, v iných veľmi citlivé. Obzvlášť hlúpo pôsobí, keď získate ničivú bombu vypaľovanú z materskej lode a hoci pekne vidíte trajektóriu, podľa ktorej je dráha letu čistá, explózia nastane  predčasne, lebo zlyhalo moderné zameriavanie s AI. Toto sú rušivé veci, ktoré majú negatívny vplyv na hrateľnosť.

Zostaňme ešte chvíľu pri AI. Tá by sa mala u jednotiek riadiť nastavením ich správania, teda či budú pasívne,  neutrálne, čiže reagujúce len na okolité podnety, alebo agresívne, čiže budú aj prenasledovať a vyhľadávať nepriateľov. Plus k tomu viete stanoviť formácie pri viacerých označených lodiach. V praxi to funguje, ale len do istej miery. Moje lode napríklad pohotovo atakovali nepriateľov v dosahu, ale keď prilietali ničivé navádzané rakety na moju materskú loď, väčšina obrancov ich ignorovala. Z niekoľkých desiatok jednotiek, ktoré stáli v ceste raketám, sa pokúsili hrozbu zastaviť len dve-tri. Ostatné, aj napriek agresívnemu režimu, neurobili samostatne nič. Až keď som im manuálne označil cieľ, pálili aj tie ďalšie. Vo vypätých situáciách, kedy treba zvládať nápor nepriateľov na viacerých miestach, môže byť takéto zlyhanie AI fatálne. 

Až zúfalo zlá je umelá inteligencia zberačov surovín. Sú to lode, ktorých máte v kampani maximálne päť a po pokyne automaticky ťažia suroviny v dosahu. Okrem toho vedia aj obsadzovať vybrané špeciálne objekty alebo zošrotovať vraky, čo už je ale len na manuálny pokyn s presným označením každého kusu. Najhoršie na ich správaní je, že bez akéhokoľvek pudu sebazáchovy idú ťažiť hoci aj na doprostred nepriateľskej základne, kde je mnoho obranných veží a letiek, ktoré ich, samozrejme, zničia. Nečakajte, že ťažobná loď pod útokom sa bude pokúšať uniknúť.  Ak ju manuálne nepresmerujete alebo ju neochránite vojenskou eskortou, nechá sa zlikvidovať. Môžete síce vyrobiť nové ťažobné lode, ale takto o ne zbytočne prichádzate, dochádza k prerušeniu prídelov surovín a nepriateľ tak ľahko získa taktickú a početnú výhodu.

Dobre, nezačali sme práve najlepšie, úvodná kritika je dosť ostrá, ale to neznamená, že je Homeworld 3 zlý. Má nedostatky, ktoré znižujú celkovú úroveň produktu (a to sa ešte dostaneme k technickým chybám), ale určite sa na hre dajú nájsť aj pozitíva. Takže napríklad základný manažment  s produkciou a vylepšovaním lodí rozumne funguje. Je pomerne jednoducho zvládnuteľný a intuitívny. Kľúčová je vaša materská loď, ktorá sa veľmi pomaly šinie vesmírom. Priamo v jej útrobách sa vyrábajú všetky dostupné jednotky aj prebieha ich upgradovanie. Všetko pritom pekne vidíte na bočnej lište na pravej strane obrazovky. Je to skrátka celistvý zoznam položiek, kde vidíte ikony a názvy a vy jednoduchým naklikaním vyberiete, čo sa vynalieza, vylepšuje a vyrába a v akom počte.

Vyrobené vylieta v okolí a potom si to už koordinujete a označujete myšou. Prípadne využijete klávesové skratky. Napríklad F4 vyberie všetky vojenské sily. Sortiment zahrňuje drobné prieskumné lode, stíhačky a bombardéry, ďalej rôzne korvety, fregaty, utility a masívne kapitálne lode. Vrátane krížnikov a prepravných, ktoré môžu podobne ako materská loď produkovať na svojej palube iné jednotky. V ponuke sú aj opravárenské lode, ktoré sa držia v úzadí, ako aj mínové lode, ktoré na pokyn vytvárajú mínové polia. Tie ale v trojdimenzionálnom priestore nie sú veľmi efektívne, lebo nepriatelia nálože jednoducho obletia a samotné „mínovače“ sú pre nich nezaujímavý cieľ.

Hra obsahuje viacero režimov, takže budete mať z čoho vyberať. Samozrejmosťou je kampaň, ktorá je prešpikovaná desiatkami futuristických prestrihových scén a celkovo pôsobí priam filmovo. Vidieť snahu autorov o rôznorodú náplň misií (oslobodzovanie korábu, prerušenie nepriateľského zásobovania, zničenie prístavov, odstránenie senzorov, aby mohla materská loď nepozorovane preletieť). Avšak samotný priestor na misie je veľmi obmedzený, poletujete po veľmi limitovanej ploche, ktorú spravidla treba vyčistiť a do ďalšej misie sa plynulo presuniete cez hviezdne brány a inicializovaním hyperpriestoru. Nepôsobí to tak epicky ako konflikty v predošlých Homeworld hrách. Väčšina misií je na strednej obťažnosti ľahká a ich zdolanie trvá bežne pár desiatok minút. Medzi ne sa však zamiešalo aj pár veľmi náročných, až frustrujúcich. A výsledkom je síce príbehovo pomerne zaujímavá, ale po hernej stránke zle vybalansovaná kampaň.

Homeworld 3
Homeworld 3 Niekedy je to poriadna mela a orientujete sa podľa čiar, ikon a symbolov.
Niekedy je to poriadna mela a orientujete sa podľa čiar, ikon a symbolov.


Homeworld 3 Režim War Games je variabilnejší ako kampaň aj vďaka vylepšovaniu artefaktmi.
Režim War Games je variabilnejší ako kampaň aj vďaka vylepšovaniu artefaktmi.


Homeworld 3 Skirmish má jasný cieľ - zničiť materské lode protivníkov.
Skirmish má jasný cieľ - zničiť materské lode protivníkov.





Naopak zábavnejšiu hrateľnosť prináša režim War Games, ktorý môžete hrať vo forme multiplayeru, ale aj sólo, online alebo offline. Stanete sa veliteľom, ktorý preniká do útrob vesmíru a čelí sám alebo so spolubojovníkmi  rôznym výzvam. K dispozícii máte prepravnú loď – Carrier, avšak s obmedzeniami sortimentu jednotiek. Za splnené ciele a progres si ale môžete vyberať vždy z trojice artefaktov, ktoré prinášajú rôzne bonusy. Napríklad zvýšia kapacitu stíhačiek, dostrel, množstvo života či iné parametre vybraných lodí. Počas progresu získavate skúsenosti a levely, odomykáte nové posily, možnosti a modifikátory obťažnosti. Svojim lodiam môžete upraviť zafarbenie a emblém. Dané voľby prinášajú väčšiu variabilitu, výzvy a podnecujú znovuhrateľnosť, ako aj spoločné výpravy hráčov.

Ponuku režimov dopĺňa rýchly zápas a Skirmish, ktorý obsahuje death match proti AI alebo živým protihráčom v multiplayeri. Cieľom je zničiť materské lode súpera alebo nepriateľského tímu a ochrániť tú svoju. Pritom je dostupný kompletný sortiment lodí, ktoré ale treba pred produkovaním vyskúmať, plus vylepšenia. Dôležité je atakovať nepriateľov, získať čo najviac surovín a na hlavu poraziť protivníkov. Hra je pripravená na výtvory moderov, takže v blízkej budúcnosti sa dajú očakávať aj zaujímavé príspevky od komunity.

Homeworld ukazuje, ako má vyzerať grafika v moderných stratégiách. Zahrňuje slušné nastavenia, ktoré obsahujú štandardné a pokročilé možnosti, vrátane DLSS či FSR2 upscalingu a HDR. Výsledkom sú veľmi pekné prestrihové scény, ale aj výjavy priamo pri hraní v rôznych prostrediach. Autori chceli dosiahnuť väčšiu, pestrú  variabilitu lokalít, čo sa im aj podarilo. Avšak hoci na povrchoch planét je výrazný jas a kolorit pochopiteľný,  presvietený a občas až dúhový otvorený vesmír je trochu menej autentický. Viac by sa mu hodila tajomná temnota, ktorá tu trochu chýba. Inak všetko môžete otáčať a zoomovať, pre lepší prehľad je v hre 2D mapa, kde sa tiež dajú presúvať jednotky.

Homeworld 3
Homeworld 3 Medzi úlohami je aj obsadzovanie dátových veží.
Medzi úlohami je aj obsadzovanie dátových veží.


Homeworld 3 Misie sa niekedy odohrávajú na povrchu planét.
Misie sa niekedy odohrávajú na povrchu planét.


Homeworld 3 Vesmír v hre vôbec nie je tmavý, ale práve naopak, často mimoriadne svetlý.
Vesmír v hre vôbec nie je tmavý, ale práve naopak, často mimoriadne svetlý.





Hudba znejúca v pozadí je solídna a svojím štýlom pripomína arabský folklór, ktorý sa hodí k púšti či nomádom. No vzhľadom na spôsob, akým je ponímaná kampaň, to nie je vyslovene zlý výber. Popri menej výrazných zvukoch, čo je pochopiteľné, vzhľadom na obmedzenia vo vesmírnom vákuu, hru dopĺňajú plne dabované dialógy a brífingy. 

Hranie nám znepríjemňovali rôzne chyby, ktoré snáď autori čo najskôr odstránia a zaplátajú. V jednej misii nebolo možné pokračovať ďalej, lebo sa jednoducho neobjavili nepriateľské jednotky, s ktorými sa bolo ešte potrebné konfrontovať. Bug zostal aj súčasťou automaticky uloženého checkpointu a pomohol len kompletný reštart misie. Inokedy opakovane hra úplne zamrzla – spravidla po kritickom útoku na materskú loď a pokuse o ukončenie misie.

Hoci Homeworld 3 sérii hanbu určite nerobí a let do vesmíru má svoje čaro, nedá sa povedať, že by to bol skok alebo väčší krok dopredu. Príbeh kampane s početnými prestrihovými scénami má niečo do seba, ale hrateľnosť je tam trochu v úzadí, navyše je nevybalansovaná a skôr si užijete ostatné režimy, vrátane multiplayeru. Nečakajte však rozľahlé mapy a scenáre, bojuje sa v pomerne malých a obmedzených priestoroch a ešte vám to miestami kazia chyby.  Ak chcete niečo epickejšie, možno by stála za zváženie Homeworld Remaster Collection s vynovenými aj klasickými podobami prvých dvoch častí.


napísal uni 10.5.2024
Páči sa mi! (+3)
7.5
Vo svete
7.9
Ohodnotiť
HOMEWORLD 3
+ futuristický príbeh s mnohými prestrihovými scénami v kampani
+ dynamickejší režim War Games a multiplayer
+ ľahko zvládnuteľný manažment s produkciou a vylepšovaním lodí
+ dobrá atmosféra a niektoré pôsobivé výjavy
- hrateľnosť v ťažení je skôr slabšia, misie zle vyvážené
- nepríjemné bugy
- niekedy dezorientácia a konfliktné objekty v okolí
- malé mapy s limitovaným priestorom
- AI jednotiek v určitých situáciách a podmienkach totálne zlyháva


RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: Gearbox / Relic Entertainment
Štýl: stratégia / realtime
Dátum vydania: 13. máj 2024
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Kupon ps5 (0)
Zdravim, koupil jsem na internetu kod do ps peneze...
|Lies of p (2)
Mam cez game pass lies of p pc stiahnutiu češtinu...
|Soundbar-pc (6)
čafte používate niekto soundbar k pc? repro 2.1 so...
|Cpu a gpu - dobra cena (7)
Ahojte, Chcel som sa pred kupou poradit s vami o...
|Indiana jones - error 0x800700... (5)
Má niekto problém pri sťahovaní Indiana Jones z ga...
|Svet, ukrajina, vojny ... (30982)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk