SHIP SIMULATOR 2006 |
SHIP SIMULATOR 2006 |
Začnime malým kvízom. Odpovedajte len áno alebo nie. Radi sa nudíte? Máte radi domáce upratovanie? Je vaším snom šoférovať tanker? Máte radi Kelly Familly? Páčil sa vám film Titanic, ale len časť s potopením lode? Milujete stereotyp? Zbožňujete pomalé a nudné simulácie hocičoho? Čakáte radi v dlhých radoch? Obľubujete nakupovanie v preplnených hypermarketoch? Máte hák na jednej ruke a na pleci papagája? Podporujete nekvalitných a darmožráčskych developerov? Ukájate sa pri pohľade na novú jachtu z komárenských lodeníc? Robí vám dobre pohľad na skupinu plávajúcich tankerov po Dunaji? Ste gay? Milujete Leonarda Di Capria? Ak sú vaše odpovede prevažne áno, potom je tu určitá šanca, že sa vám bude Ship Simulator 2006 páčiť.
VStep je firma, ktorá sa zaoberá simuláciami virtuálnej reality. Pochádza z Holandska a v tom čo robí, je určite dobrá, má to však jeden háčik. Autori sa snažili skúsenosti získané na rôznych simuláciách využiť v hernej branži. Ja si predstavujem vývoj Ship Simulator 2006 nejako takto. Niekto od nich je pravdepodobne veľký fanúšik Titanicu. Začal si len tak vo voľnom čase modelovať túto loďku a pochválil sa kamarátom z firmy. Tých práca nadchla a medzi modelovaním lodí a prostredí pre firmy, pomáhali vo voľnom čase na Titanicu. Keď už začala nadobúdať svoje akurátne rozmery a tvary, začali vymýšľať, ako z toho vymlátiť nejaké peniaze na ďalší večer v jednom z ich coffe shopov. Spojili hlavy s Titanic Research and Modelling Association a vytvorili presný model, ktorý chceli použiť v hre.
Taxikárska misia
|
Taxi zvnútra
|
Volal niekto taxi?
|
Lenže do akého prostredia Titanic zasadiť? FPS? RTS? Adventúra? Nikto nemal skúsenosti so žiadnym z týchto žánrov. A potom niekomu nad hlavou zasvietila žiarovka a navrhol simuláciu lodí. To bude terno, takýto simulátor ešte nikto nespravil! Boli tu lietadlá, autá, vlaky, ale lode nie. A hlavne to bude zfachu a netreba sa stresovať. A tak okolo Titanicu vystavali hradby z omáčky a pridali pár modelov lodí zo šuplíka. Voila, Ship Simulator 2006 je na svete.
Netvrdím, že nápad to bol zlý, ale celé poňatie simulácie smrdí až za roh. Po inštalácii hra zaberie celých 260 MB (bez inštruktážnych videí) a prvú facku do ksichtu dostanete už v úvodnom menu. Ako som krútil s potenciometrom audia, tak sa zvuk ani hudba neozývali. Proste nie sú! Na nejaké nastavovanie grafiky a efektov rovno zabudnite, možné je nastaviť len rozlíšenie a odlesky lodí. Ak náhodou vlastníte LCD, ktorý nie je štandardne podporovaný, alebo chcete urobiť predsa len nejaké zmeny v hocičom, musíte editovať konfiguračný súbor asi 200 znakmi. Debilizmus. Taktiež pri inštalácii mi hra s radosťou oznámila, že CPU nedosahuje požadovaného minima, aj keď išla v pohode a minimum je CPU 1,2 GHz. Nechápem.
Preplávať kanál s rýchlou lodičkou je otázka pár minút. Horšie je to však s tankerom, ktorý sa sprááááááávaaaaa naozaaaaaaaaj pooooomaaaaalyyyyyy. Potom stačí po dvadsiatich minútach hrania niekam zapikovať a môžete hrať znova. Nie že by sa loď hneď potopila, ale tanker nestojí korunu, aby ste len tak bohapuste mohli niekam narážať. Takže, keď sú škody (podľa autorov) neúnosné, misiu dohrať môžete, ale ďalšia sa proste neodomkne. Aby ste boli úspešní treba zmáknuť ovládanie. Nie je to nič ťažké. Motory vpred a vzad, kormidlo doprava a doľava, poprípade bočné trisky. Aj arkáda má viac ovládacích prvkov, ale ak je to tak aj vskutočnosti, tak sa nedivím komu všetkému dovolia riadiť tanker a prečo je toľko nehôd.
Náraz o 3, 2, 1...
|
Kapitán, asi naberáme vodu.
|
Športové žihadlo
|
Na výber je niekoľko typov misií. Jedna nudnejšia než druhá. V mission objectives je napríklad, doplávaj k navigačnej bóji číslo 7, deje sa tam niečo divné. Keď sa tam po útrapách konečne doplazíte, tak zistíte, že miesto červeného žeriavu je tam modrý. Naozaj divné. Alebo treba preplávať X bodov a zakotviť loď lanom pomocou ikony, zachrániť sa topiaceho z vody, skočiť cez skokanský mostík, alebo robiť taxikára, čo je úplne to isté ako zakotvenie lanom, len čakáte X sekúnd, než akože nastúpia pasažieri. Všetko trvá dlho a je to s kocábkou náram, náram. A je to náram, náram-ná nuda. Ak ste vytrvalí, tak sa možno prepracujete aj k Titanicu, ale ten sa nachádza až skoro na samom vrchole rebríčka misií, ktorých je okolo 40. A načo by ste to robili, keď sa to dá celé opinkať pomocou editora misií.
V editore sa pripravte, že si môžete vytvoriť nejakú super nudnú misiu, presne takú ako v hre. Je to ale veľmi jednoduché a prehľadné. Ja som s pomocou editora a následného hrania tohto scenára vytvoril menšiu machinimu, ktorá je niekde pod článkom, čiže aspoň určité plus editor má. Navyše si môžete v scenári nastaviť rovno Titanic a nemusíte prechádzať celou hrou, aby ste sa ku nemu dostali.
Ďalšia zrada prichádza v podobe umelej inteligencie. Ono totiž žiadna nie je!. V editori sú totiž plavby jednotlivých lodí presne zadefinované a z trasy v prípade hroziacej kolízie neuhnú ani o milimeter. Asi je to logické. Vy predsa so 150 metrovým tankerom uhnete rýchlejšie než 10 metrový škuner a misiu vďaka zničenému majetku tiež neopakuje on, ale vy.
Prostredie je „pestré“ a obsahuje celé tri miesta, kde sa dá plaviť. Na výber sú prístav Hamburg, Rotterdam a thajské ostrovy Phi Phi. Naozaj pestrá škála, navyše Hamburg ako keby Rotterdamu z oka vypadol. Modely lodí sú urobené veľmi dobre a najlepšie je na tom samozrejme Titanic, po ktorom sa môžete aj prejsť stlačením ikony topánok na kapitánskom mostíku. Okolité prostredie ale nedopadlo veľmi dobre a je to len hromada krabíc rozhádzaná pri brehu s lowres textúrami, nech už je ich lokácia akokoľvek presná a textúry akokoľvek pravdivé.
K hudbe a zvukom som sa sčasti vyjadril hore, počas hry je počuť aspoň aké-také šumenie mora a škrekot čajok, v Hamburgu a Rotterdame k tomu pribudnú zvuky zo staveniska a nakladacích prác. Celkovo sa v zvukovej banke v adresári s hrou nachádza asi 15 zvukov, z toho je 5 enviroment loops. Sila. Hudba samozrejme absentuje aj počas hry. Zvukár sa zaručene nepretrhol. Ak si myslíte, že ste dostatočný psychopat hrať niečo podobné online, tak bohužiaľ (chvála bohu) tu nič podobné nie je. Na druhej strane by taký „tanker race“ pre nespavcov mohol bodnúť. Do 5 minút by zaspali a vyhral by ten, kto sa zobudí skorej a priviaže lano v cieli.
Teraz mu urobím takú myšičku, že sa z toho po....
|
Ešte môžeš, môžeš. To už je moc.
|
Vytrásanie čiernych pasažierov.
|
Autori sa pýšia tým, že prácou na modeli Titanicu strávili celý rok. Ostatné práce tipujem tak na dva mesiace. Taktiež neblahá číslovka za menom a reči autorov o domodelovaní aj interiérov Titanicu smerujú pravdepodobne k Ship Simulator 2007 (bože uchovaj). Na jednej strane tu máme výborne vymodelovaný Titanic a aj niektoré iné lode, na strane druhej leží všetko ostatné, teda hrateľnosť, zábava, grafika a hudba. Ak môžete, tak sa Ship Simulator 2006 vyhnite veľkým oblúkom a aj keby sa placka s menom hry dodávala ako bonusová hračka do Happy Meal, tak by som ju nechcel a dal radšej nejakému bezdomovcovi na plašenie trúsiacich vrabcov a holubov.
PS. Nezabudnite si pozrieť pokračovanie Titanicu pod článkom!
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Lighthouse Interactive / VStep Štýl: Simulácia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|