BLOCKBUSTER INC. |
BLOCKBUSTER INC. |
Pred pár desiatkami rokov boli simulačné hry alebo takzvané tycoon hry neodmysliteľnou súčasťou našich počítačov. Ak ste aj vo voľnom čase nemanažovali zoologickú záhradu, zábavný park alebo železnice, veľká časť populácie mala skúsenosť s tou najznámejšou simulačnou hrou, The Sims. V čase, keď svetu kraľovalo jej druhé pokračovanie, vyšla aj kultová hra The Movies od legendárnych Lionhead Studios. Tá si získala hráčov možnosťami manažovania vlastného filmového štúdia, ale aj tvorby skutočných krátkych filmov pomocou editora. Čaru The Movies podľahli aj vývojári z malého štúdia Super Sly Fox, ktorí sa so svojou hrou pokúšajú priniesť rovnaké mechaniky, no v modernejšom kabáte.
Blockbuster Inc. vám dá všetky nástroje na to, aby ste vytvorili najúspešnejšie filmové štúdio ovešané oceneniami a s miliónovými ziskami za kvalitné a občas aj brakové filmy. Vďaka detailnej výuke sa ľahko naučíte všetky zdanlivo komplikované procesy manažovania zamestnancov štúdia a produkcie od 20. rokov minulého storočia po súčasnosť. Stačí si v úvode hry zvoliť, ktoré desaťročie, preferujete a môžete začať stavať svoje štúdio od úplných základov. Blockbuster Inc. je v zásade sandbox zážitok, v ktorom sa čas od času objaví čiastková úloha, ktorú keď splníte, získate určitú odmenu. Hra obsahuje zopár šablón pri stavbe, no inak si všetko musíte vytvoriť sami.
Hra tak ponúka možnosti budovania všetkých miestností, ktoré jednotlivé oddelenia potrebujú, a nemenej dôležité je aj navrhovanie vlastných filmových kulís. Ak vás budovateľský aspekt až tak nebaví, v hre sú preddefinované miestnosti, ktoré vám proces uľahčia, no nemôžete očakávať žiadne impozantné kalifornské budovy so škridlovými strechami. Scenáristom aj režisérovi predsa stačia aj štyri steny a stôl s písacím strojom. Ak by ste si však mali dať na niečom záležať, tak je to stavanie kulís, ktoré sú potrebné na vytvorenie dostatočne pútavých filmov.
Hra ponúka takmer dve desiatky žánrov a pre každý z nich má pripravené kulisy so všetkým, čo žáner definuje. Stredoveké a upírske filmy sa nezaobídu bez sviečok, lustrov či rakiev a či už natočíte pirátsku komédiu alebo zombie horor, limituje vás len vaša fantázia, úroveň technológií v danej dekáde a rozpočet. Opäť však všetky kulisy musíte postaviť od nuly, preto menej kreatívnych návrhárov poteší možnosť stiahnuť si kulisy od iných hráčov prostredníctvom Steam workshop. Po staviteľskom aspekte prichádza na rad manažovanie ľudských zdrojov a obsadzovanie všetkých dôležitých pozícií. Najmete zamestnancov, navrhnete im pracovných rozvrh a môžete začať natáčať.
Tvorba filmu je relatívne zdĺhavý proces, zahrňujúci písanie scenára, natáčanie a prípadne postprodukciu, preto je potrebné často nechať čas plynúť rýchlejšie. Žiadna scéna nie je na prvýkrát natočená dokonale, preto budete musieť niektoré scény pretáčať v snahe, že vám AI vypočíta priaznivejšie percento výkonu. Po čase oľutujete, že ste zamestnancom dopriali podmienky v súlade so slovenským zákonníkom práce a začnete zvažovať dlhší pracovný čas, pretože čakanie na dokončenie filmu bude až otravne dlhé. Po vydaní filmu si prečítate recenzie, ktoré často AI vyprodukuje bez toho, aby text súvisel s vašim dielom a výsledné percento úspechu ovplyvní zisky v kinách aj nálady vašich zamestnancov.
Filmy môžete nechať celé na AI, aby vybrala žáner, zasadenie aj všetky kľúčové aspekty, od rozpočtu po jednotlivých hercov. Alebo si zvolíte cestu skutočného režiséra a v editore budete režírovať každú scénu. Stačí umiestniť hercov na správne pozície, vybrať im jednoduché akcie a nastaviť pohyb kamery. Blockbuster Inc. však nemá natoľko prepracovaný editor scenára a snímok, aby vám vznikli reálne filmy ako v The Movies, ktoré sa neraz objavili na YouTube ako krátke animované diela. Problém je najmä v obmedzenom množstve animácií, ktoré postavy vykonávajú v nekonečnej slučke a scény preto nikdy nedokážu zobraziť vašu víziu a už vôbec nie sú presvedčivé.
Aj keď sa môžete venovať každému detailu vo filme, postrihať scény podľa seba, doplniť zvuky, efekty, titulky, na konečnom skóre sa to až tak veľmi neodrazí. Väčší vplyv má skôr to, či kulisy súvisia s témou, či sú hlavné hviezdy známe a či ste trafili všetky aspekty daného žánru, ako miera akcie, romantiky, napätia či násilia. Z natáčania vlastných filmov sa tak časom vytratí čaro a necháte AI rozhodovať za vás, aby ste chrlili jeden film za druhým. Asi takto nejako vznikajú nové pokračovania Rýchlo a zbesilo. A podobne ako Universal Pictures a Vin Diesel sa aj vy v Blockbuster Inc. začnete topiť v peniazoch bez väčšej námahy.
V hre je náročnejšie skutočne zlyhať ako uspieť. Obťažnosť sa nastavuje iba na začiatku v podobe vášho počiatočného rozpočtu. O pár filmov neskôr však už nebude problém vyhrať väčšinu ocenení a úspešne odkúpiť aj iné štúdiá. Jedinou možno trochu až zbytočnou činnosťou navyše, ktorá vás vytrhne z vašej rutiny, je sledovanie potrieb a slávy vašich zamestnancov. Známe tváre vyžadujú špeciálne benefity v podobe cateringu a ubytovania, ktoré musí byť v súlade s úrovňou hviezdy. Postupne hercov či režisérov budete musieť sťahovať do čoraz luxusnejších nehnuteľností v meste Filmwood.
Čo sa však Blockbuster Inc. darí dobre, je reprodukovať atmosféru najdôležitejších dekád filmovej produkcie. Od čiernobielych filmov, postupnej dominancie zvukových filmov, cez zlatú éru v tomto prípade Filmwoodu, hra vám ukáže počiatky kinematografie aj technologické pokroky vo filmovej tvorbe. Tvorcovia si celkom umne vybrali jednoduchý art štýl, ktorý navodzuje dojem bábik v hračkárskom domčeku. Namiesto realistickej grafiky uvidíte jednoduchšie modely postáv, ktoré majú skôr úlohu pracovať vo vašej mravčej farme, ako pútať svojou krásou na striebornom plátne. Rovnako soundtrack je veľmi jednoduchý a skladá sa z pár piesní, ktoré sa vám časom zavŕtajú do podvedomia.
Všetka jednoduchosť a v mnohých ohľadoch aj nedokonalosť pramení z faktu, že na tejto hre pracovala iba hŕstka vývojárov. Ich sen priniesť modernú manažmentovú hru o tvorbe filmov sa splnil, no hre chýba hĺbka, vďaka čomu by vás dokázala prikovať k režisérskej stoličke na desiatky hodín. Blockbuster Inc. je hra, ktorá vznikla z čistého entuziazmu, no práve málo skúseností s balansovaním manažmentových aspektov a absencia dostatočne motivujúcich misií sa na hre značne podpísali. Nie každému štúdiu sa na prvý pokus podarí vynikajúca hra. A tak ako aj filmové recenzie v hre, aj my musíme konštatovať len mierne nadpriemerný výsledok, čo však ešte neznamená, že sa o pár rokov a hier neskôr nebude Super Sly Fox topiť peniazoch a kupovať iné štúdiá.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Games Operators / Super Sly Fox Štýl: Managementová
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|