DEAD RISING DELUXE REMASTER |
DEAD RISING DELUXE REMASTER |
Capcom za posledné roky úspešne oživil Resident Evil sériu a teraz to skúša s Dead Rising, aj keď, žiaľ, nie remakmi, ale len remastermi. Je to trochu škoda, keďže remake by mohol potiahnuť hru ďalej, ale aj remaster môže potešiť. Hlavne v tomto prípade umožní hráčom, ktorí hrali originál, znovu prežiť začiatok zombie nákazy a novým hráčom vychutnať si rovno vylepšenú verziu hry.
Samotná Dead Rising séria ponúka iné poňatie zombie nákazy ako Resident Evil. Tam bola viac hororová atmosféra s niekoľkými zombíkmi a bez otvoreného sveta. Tu svojho času skúsil Capcom Japan vytvoriť otvorený svet a posadiť do neho stovky, až tisíce zombíkov. Zároveň stavili viac na zábavu. Ani nie tak v umiestnení, keďže zombie nákaza je stále tragédia, ale ukázali, že zabíjanie zombíkov nemusí byť dramatické a náročné. Nakoniec preto umožnili zabíjať zombíkov po desiatkach, a to s hocičím, čo príde pod ruku a aj v rôznych zábavných oblekoch.
Séria je pritom umiestnená v rôznych menších až stredne veľkých otvorených lokalitách. V jednotke je obchodný dom, v dvojke kasínové mestečko, v trojke je už väčšia časť mesta so štyrmi štvrťami a prešli sme tým, aby sme sa vo štvorke vrátili späť do lokality jednotky. Zároveň je štvorka aj posledná časť série, keďže Capcom rozpustil kanadské štúdio, ktoré sériu prebralo a odvtedy sa do toho nemá kto pustiť. Capcom tak prakticky robí len remastery a nové edície pôvodných hier. Dead Rising teraz už dostáva svoj druhý remaster, teraz nazvaný Deluxe Remaster.
Obchodný dom
Nový remaster prvej Dead Rising hry nám tak znovu ukáže úvodné rozpútanie nákazy. S fotografom Frankom Westom sa v ňom vydávame na výpravu do Willamette Parkview Mall, obchodného domu, v ktorom sa niečo stalo. Nie je jasné, čo presne, ale vojenský záujem o túto oblasť naznačuje niečo veľké. Frank na obchodný dom vyskakuje z helikoptéry, ale rýchlo zisťuje, že zrejme spravil chybu. Obchodný dom je totiž plný nemŕtvych ľudí bažiacich len po niečom živom. On tu teraz musí prežiť 72 hodín. Totiž až vtedy sa po neho vráti helikoptéra. Tento čas môže využiť na pátranie po tom, čo sa vlastne stalo.
Hlavne čas je dôležitým faktorom v hre. Totiž to, že máte tri dni herného času, je doslovné a čas stále beží. Máte tak obmedzený čas na svoju záchranu a aj na všetky misie. Zároveň aj misie prichádzajú v určitom čase a niekedy tak máte veľa voľného času (novinkou v remasteri je možnosť pretočiť čas rýchlejšie) a pri vedľajších misiách máte pre zmenu len určitý čas, aby ste sa k nim dostali a splnili ich. Celé to je taký časový stres, nie síce veľký, ale na väčšiu zábavu a preskúmavanie je obmedzená doba. Na to si však môžete vyhradiť čas pri ďalšom prejdení, kedy sa otvorí sandboxový infinity režim. Ten bol pridaný v predchádzajúcom remasteri a zostal aj tu. Je však škoda, že tentoraz nepribudli ďalšie režimy.
Samotný príbeh v hre je rozprávaný a posúva sa vpred vďaka preživším, ktorých nájdete v obchodnom dome. Pomáhate im, zisťujete ich príbehy a postupne aj to, čo sa tu stalo. Budete zachraňovať ďalších ľudí, ale nachádzať aj šialených psychopatov, ktorí sú prakticky bossovia v hre a vytvárajú pre vás väčší problém ako samotní zombíci. Aj keď ich ničenie je často príliš retro a ukazujú vek hry. Totiž vydržia aj sto rán z pištole a sú príliš predskriptovaní. Musíte ich tak len repetitívne ničiť. A to neplatí len pre bossov, ale prakticky všetkých ľudí, proti ktorým bojujete. Takto z odstupom z toho cítiť skôr PS2 éru hier ako Xbox360 éru, v ktorej hra vyšla. A to platí aj pre NPC postavy, ktoré musíte sprevádzať. Hrateľnosť pri nich nemá až taký štýl ako pri zabíjaní zombíkov, tam je to dynamické, rýchle, zub času im neublížil a obstáli veľmi dobre.
Nákaza
Samotných zombíkov sú v obchodnom dome tisíce (asi boli výpredaje) a bude na vás, ako si s nimi poradíte. Je to pomalá verzia zombíkov, prispatá a lenivá, ale svojimi počtami vytvárajú zombíci ohrozenie. Útočia, keď ste blízko nich a síce pomaly, ale isto vás prenasledujú. Viete ich obchádzať, ale viete ich aj veľmi efektívne zabíjať. Môžete ich totiž zabíjať prakticky všetkým okolo. Môžete zobrať lavičku a zabiť aj piatich naraz, môžete ísť s baseballovou pálkou, gitarou, lopatou, rôznymi hračkami, ale sú tu aj motorové píly, sekery, meče a, samozrejme, aj strelné zbrane. Aj keď strelné zbrane sú často najmenej efektívne a míňanie nábojov na zombíkov je zbytočné.
Spolu v hre nájdete cez 250 rôznych vecí na ich likvidovanie. Rátajte s tým, že vždy môžete niesť len niekoľko vecí a tie sa postupne ničia, takže stále budete likvidovať niečím iným. Z iných vecí nachádzate aj rôzne pochúťky na jedenie, ktoré vám doplnia energiu. Mimochodom, zdravie je tu riešené cez niekoľko dielikov, z ktorých vám pri každom útoku zombíka ubudne jeden. Ale keďže hra má aj skillovanie, postupne dieliky viete zvýšiť, rovnako zlepšujete svoj hod, silu útokov, rýchlosť a aj počet vecí, ktoré odnesiete. Zároveň vám postupne odomkýnajú nové pohyby a možnosti.
Ničiť zombíkov je zábava, ale môže tiež postupne klesnúť do stereotypu až otravovania. Je dobré nesnažiť sa zabiť každého a skôr sa zombíkom vyhýbať. Respektíve meniť zbrane, ale aj meniť obleky, ktoré to celé oživia. Zároveň, keďže ste fotograf, môžete si oživiť hrateľnosť aj fotením. Môžete zachytávať brutálne, zábavné alebo dramatické momenty a hra vám to bude hneď vyhodnocovať. K tomu máte aj zoznam vecí, ktoré môžete fotiť, aby ste si skompletizovali zberateľské veci do kolekcie.
Celé to na prvýkrát prejdete tak za 12-20 hodín, podľa toho, čo všetko sa rozhodnete plniť. Ale pozor, úspešné prejdenie hry znamená splnenie všetkých hlavných prípadov, pričom hra pokračuje aj ak niektorý nesplníte. Ale to zároveň znamená, že nespoznáte celý príbeh a po troch herných dňoch sa môžete helikoptérou evakuovať. Ak však splníte všetky misie, dostanete sa do Overtime časti hry, čo je prakticky záver a ak ho splníte v určenom čase, dostávate najlepší koniec. Podľa udalostí sa však môžete dostať k šiestim rôznym koncom. Ak hru prejdete v Overtime móde, otvorí sa spomínaný Infinity sandbox režim, v ktorom je síce stále obmedzený čas, ale môžete hrať 35 hodín. Problém je, že postave klesá zdravie a musíte tak priebežne hľadať jedlo a celé je to viac o snahe prežiť.
Deluxe Remaster?
Remaster sám osebe nie je zlý a ani nie taký dobrý, ako by sme chceli. Teda autori prehodili hru na RE engine, zlepšili väčšinu textúr, objektov, postavy majú pekné spracované tváre a ako celok to nevyzerá zle. Z úprav hrateľnosti pridali aj automatické ukladanie pozície, možnosť vybrať si nové ovládanie, v ktorom viete naraz aj chodiť a strieľať. Vylepšená bola AI vašich spoločníkov (aspoň to tvrdia autori, ale ak bola, tak len veľmi mierne), rozšírili sa možnosti pri fotografovaní. Mierne zlepšený bol aj HUD.
Sú to pekné vylepšenia, ale chcelo by to viac. Žiaľ, autori sa vôbec nepohrali s kódom, a tak napríklad zbytočne vidíte, ako sa zombíci objavujú pred vami (hlavne vo vonkajšej lokalite), Niekedy vidieť kontrasty ostrej a slabšej grafiky a niekedy vidieť, že by sa zišli nové animácie alebo lepšie dotiahnuté objekty. Konkrétne autori povedali, že animácie naschvál nechali rovnaké, aby sa nestratil štýl pôvodnej hry. Ale miestami to až tak nesedí s vylepšenou grafikou, hlavne s hlavnou postavou, ktorá sa mi teraz zdala deformovaná, má superširoké plecia a s prehnutým chrbtom vyzerá, ako keby mala nejakú skoliózu.
Ale minimálne na PC môžete čakať, že sa to hýbe dobre, má to hlboké nastavenia, v ktorých nechýbajú ani moderné upscalingy a generovania frejmov. Je tu nastaviteľné všetko, ale stále grafika je obmedzovaná pôvodným dizajnom, mimo ktorého autori nešli. Teda nahrávania budú prakticky pred každou prestrihovou scénou, a to aj napriek tomu, že trvajú sekundu alebo dve. Kľudne to mohli upraviť. Rovnako pôvodný dizajn vidieť aj pri generovaní zombíkov. Tých hra generuje len niekoľko desiatok metrov pred vami a na otvorenom priestranstve to výrazne vidieť. Je to škoda, keďže dnešný hardvér by to zvládol, a pritom stačilo len pridať vyššie nastavenie počtu zombíkov. Rovnako by zvládol aj lepšiu AI zombíkov a hlavne NPC postáv. Čo dnešný hardvér, respektíve hráč zrejme nezvládne, sú niektoré veci, ktoré autori scenzurovali. Už tak nedostanete hodnotenie Erotica bonus za fotky žien a fanúšikovia si už všimli, že z nejakého dôvodu mäsiarsky psychopat už nie je Číňan, ale beloch.
Dead Rising ukazuje, že aj po rokoch má štýl. Špeciálne hordy zombíkov a ich zabíjanie je nadčasové a pekne si ho užijete aj v dnešnej dobe. Rovnako vylepšenia ovládania a grafiky sú decentné, nie dokonalé, ale potešia. Je tu však viac nedotiahnutých vecí, hlavne v hrateľnosti, ktoré by pocit z hry výrazne zlepšili. Vyznieva to ako dobrý remaster, ale akoby Capcom išiel len po úplne nevyhnutných úpravách a nechcel sa v tom vŕtať viac. Je to aj škoda. Uvidíme, aké budú predaje a či postupne Capcom prinesie ďalšie remastery a eventuálne aj plnohodnotné pokračovanie.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS5 Xbox Series X|S Vývoj: Capcom / NeoBards Entertainment Štýl: Akcia / Survival
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|