ARA: HISTORY UNTOLD

ARA: HISTORY UNTOLD

7.5

Alternatívna história národov (iba) trochu inak

Recenzia na PC verziu

Hoci stratégií je vo všeobecnosti v posledných rokoch pomenej, klonov a odnoží legendárnej série Civilization je čoraz viac. Patrí k nim aj ARA, ktorá chce byť zdatným konkurentom a má na to všetky predpoklady. Vydali sme sa do jej sveta, aby sme tvorili alternatívnu históriu a spoznali silné stránky aj slabiny hry.

Mnohé charakteristiky ARA sedia aj na Civilization a jej obvyklé pravidlá v duchu 4X grand stratégií. V úvode si vyberáte národ a slávnu osobnosť jeho histórie, ktorá vystupuje v úlohe lídra. Hoci v skutočnosti to ani nemusel byť reálny panovník – napríklad Johanka z Arku, Mikuláš Kopernik a podobne. Navyše niektorí vodcovia majú moderné ošatenie, napríklad sako a kravatu, iní čelenku a chatrný odev z peria, ale to nie je vyslovená chyba, možno jedine estetická. Výber je bohatý a mali by ste si pritom všímať aj bonusové vlastnosti, ktoré pomôžu vašej civilizácii pri napredovaní. Po národe si vyberiete predvolenú alebo náhodne generovanú mapu a niektorú z mnohých obťažností a ste pripravení zapísať sa do histórie. Všetko prebieha v ťahovom režime na kolá.
 
Podobne ako v Civilization, začínate s jedným mestom, ktoré počas progresu rozširujete o nové dištrikty s rôznou hojnosťou zdrojov. Vrátane jedinečných, ako je hrozno, vanilka, káva, kone, ložiská zlata a podobne. Posielate do terénu prieskumníkov, čím odkrývate územia, získavate jednorazové suroviny, kontakty s inými národmi, ako aj malými nezávislými kmeňmi. Často pritom máte rôzne voľby s bonusmi, ale niekedy aj postihmi pri výskyte rôznych udalostí. Môžete zakladať ďalšie mestá osadníkmi, ktorých produkujete popri armádach a nových budovách v poradovníku manažmentu osídlenia. Postupný vývoj vedie k evolúcii a prechodu do pokročilých období s čoraz modernejšími technológiami. Od lovcov s oštepom v kožušine a drevených chatrčí sa tak dostanete až do veku umelej inteligencie, satelitov, internetu a pokročilej mechanizácie, s továrňami vyrábajúcimi autá, tanky a robotov. Ak dovtedy prežijete.

Ara: History Untold
Ara: History Untold Osobnosti označené ako idoly môžete využiť ako poradcov, výrobcov majstrovských diel alebo oporu v boji.
Osobnosti označené ako idoly môžete využiť ako poradcov, výrobcov majstrovských diel alebo oporu v boji.


Ara: History Untold Boje nekoordinujete, ale môžete si ich aspoň pozrieť.
Boje nekoordinujete, ale môžete si ich aspoň pozrieť.


Ara: History Untold Pri výstavbe sú aj unikátne stavby, ktoré môže mať len najšikovnejší národ.
Pri výstavbe sú aj unikátne stavby, ktoré môže mať len najšikovnejší národ.





Svet je totiž neľútostný a ak sa nebudete poriadne snažiť, alebo sa neubránite útokom iných národov, vaša civilizácia skončí možno už v raných obdobiach. Alfou a omegou je prestíž, ktorá rozhoduje o vašom konečnom víťazstve alebo prehre. Pri hraní sa porovnáva celková prestíž zúčastnených národov, ktorá je súhrnom úspechov vo vojenskej oblasti, obchode, náboženstve, kultúre, vede, priemysle a dopadu s triumfami a vylepšovaním. Optimálny je rozvoj vo všetkých smeroch, ale ak niečo zanedbáte, môžete to dotiahnuť väčším úspechom v niečom inom. Každopádne, treba sa snažiť, lebo postup je rozdelený na dejstvá a v každom z nich sú z hry vyradené dva (prípadne pri vyššom počte zúčastnených možno viaceré) národy s najnižšou prestížou. Takýmto spôsobom sa priebežne znižuje množstvo civilizácií a vy sa musíte snažiť, aby ste nezaostávali. Samozrejme,  viete niekoho vytlačiť aj zničeným celej frakcie, ale nie je to nevyhnutné.

Môžete napredovať hoci aj úplne bez bojov, hlavne na nižších obťažnostiach (je ich naozaj veľa), kde sú rivali menej agresívni, ak sa chcete viac sústrediť na pokojný rozvoj. Avšak chýbajúcu prestíž, predovšetkým tesne pred vyraďovaním, viete pomerne rýchlo navýšiť práve vojnami a vyhrávaním bitiek. Spôsobov je však skutočne viac. Systém porovnávania prestíže je dobrou podmienkou výhry v hre, len v poslednej fáze to mohli tvorcovia urobiť trochu inak. Pred konečným vyhlásením by bolo fér uznať ako víťazov prvé tri národy a nie len jediný na samom vrchole. Veď aj na súťažiach sú ocenení prví traja v poradí. Tu vám však hra oznámi, že ste prehrali, hoci ste celkovo skončili na druhom mieste, a to aj vtedy, ak ste s výhercom finišovali v aliancii – tú by tiež mohla hra brať do úvahy.

Jednotlivé zložky hry majú rôznu úroveň kvality. Niektoré sú veľmi precízne a idú pekne do hĺbky, iné skôr povrchné a plytké. Celkový manažment  hry má veľa spoločného s Civilization, ale v niečom zaostáva a v inom má zas trochu navrch. Pri hospodárení je zaujímavý mikromanažment s dôrazom na detaily. Napríklad keď budujete úžitkové budovy, môžete ich vylepšiť na pokročilé, ale aj podporiť ich produkciu doplnkami. Z farmy urobíte zavlažovanú farmu, priradíte jej kamenné alebo kovové nástroje, pluh, hnoj a podobne a príspevkami z pokladne ešte viac zvýšite úrodu. A ešte hojnejšia bude, keď priradíte odborníkov. Navyše pri produkcii presne stanovujete, ktoré produkty sa vyrábajú a v akých množstvách. Ak chcete len jeden druh, nastavíte nekonečno.

Pri verbovaní vojsk podľa ich sortimentu vám nesmú chýbať kone, kolesá, oceľ, strelný prach, palivo, motory a podobne, inak ich jednoducho nevytvoríte, hoci ste si ich odomkli vývojom. Globálny rast miest závisí od výstavby, dostatku potravín a celkovej spokojnosti vyjadrenej niekoľkými parametrami. Tie môžete zvyšovať vybavením – napríklad dodávkami piva, liečivami, klenotmi, ak ich máte dostatok. V meste sa potom zvýši produktivita, úroveň znalostí, zdravie, obranyschopnosť, šťastie. Jeho status v ďalších érach ovplyvní aj výber štátneho zriadenia (kmeň, monarchia, teokracia, republika, komunizmus, fašizmus...), kde nastavujete politický bonus a daňovú sadzbu.

Technologický pokrok závisí od vašich priorít. V každej vývojovej fáze máte na výber niekoľko oblastí, ktoré po výskume prinesú inovácie, odomknú nové budovy a jednotky. Je na vás, čo uprednostníte. Keď máte dostatok technológií, môžete pristúpiť k prechodu do ďalšej éry, ale s tým, že inovácie, ktoré ste nevyskúmali, už zostanú pre vás nedostupné. Je to trochu zvláštne, ale všimnete si, že v ďalších érach sú nástupcovia týchto odvetví, ktorí vám opustené technológie nahradia a doplnia pokročilými verziami. Takže vlastne o nič zásadné neprídete.

Veľkým prínosom pre váš národ sú idoly. Sú to vlastne svetové osobnosti, z ktorých si priebežne vyberáte najvhodnejších kandidátov. A môžete ich využiť v niekoľkých oblastiach. Idol má určité predpoklady a bonusy na zastávanie postu hlavného poradcu,  poradcu pre domáce záležitosti alebo vojenského poradcu. Ak mu nedáte niektorú z týchto funkcií, viete ho namiesto toho určiť na vytváranie majstrovských diel. Každé takéto dielo prináša prestíž a dá sa umiestniť v múzeu. Napokon je to možnosť priradiť idol ku konkrétnej armáde, čím  zvýši jej silu a účinok.

Ara: History Untold
Ara: History Untold Pri úžitkových budovách si detailne nastavíte výrobu a produkciu.
Pri úžitkových budovách si detailne nastavíte výrobu a produkciu.


Ara: History Untold Zaujímavo je riešené zoskupovanie armád do formácií a ich nasadenie.
Zaujímavo je riešené zoskupovanie armád do formácií a ich nasadenie.


Ara: History Untold Mestá sa rozrastajú a môžete si nárokovať nové oblasti, ktoré k nim pripojíte.
Mestá sa rozrastajú a môžete si nárokovať nové oblasti, ktoré k nim pripojíte.





Vojenská oblasť je riešená zaujímavo. Vyprodukované jednotky sa ukladajú ako rezervy. Keď ich budete chcieť nasadiť, vytvoríte z nich formáciu (oddiel, prápor, légia...) aj s výberom taktického zoskupenia (voľné, štítová stena....). Formácie môžu mať  jednu alebo viacero jednotiek s patričným rozmiestnením. A po ich vytvorení určíte mesto, pri ktorom sa objavia. Potom ešte treba čakať pár ťahov na preskupenie a už s nimi môžete mašírovať po mape. Boje sa začnú stretnutím s nepriateľskou formáciou alebo pri obliehaní miest, ktorým niekedy treba zničiť hradbu streľbou z katapultov či dela. Priebeh bitky je automatický, ale môžete si ho pozrieť a ak trvá viac kôl, viete pridať posily z inej formácie nablízku. Vybojované mesto si môžete privlastniť alebo vyhladiť.

Vojna je riešená svojsky a trvá podľa toho, akú možnosť ste vybrali (alebo váš nepriateľ) v diplomatickom okienku pri jej vyhlásení. Najpraktickejšia je šarvátka, počas ktorej môžete ničiť nepriateľské armády a dobýjať mestá a po vypršaní limitu (zvyčajne 25 kôl) sa konflikt jednoducho skončí. Obe strany ďalej nemôžu bojovať a znovu to smú skúsiť až po dlhšom časovom úseku, či už v odvetnej vojne, svätej alebo expanznej. Časový limit nemá len najväčšia – vyhladzovacia vojna. Inak je diplomacia skôr slabšia. Hoci je dostačujúca, nedáva veľký priestor na pokročilú komunikáciu. Môžete navrhnúť obchodnú dohodu alebo zmluvu o výskume, poslať dar, riešiť hranice, odsúdiť frakciu za nejaké úklady, vyhlásiť vojnu alebo spojenectvo. Všetko má však len základné voľby a nejde do hĺbky. Samotná aliancia veľa výhod neprináša, maximálne môžete prizvať partnera do spoločného boja.

Súčasťou hry je aj náboženstvo, ktoré si v jednej z prvých fáz hry ľubovoľne zvolíte. Následne ho môžete šíriť aj pomocou misionárov a hlavne si priebežne vyberáte z náboženských veršov, ktoré vám pridávajú bonusy vo výskume, produkcii, znalostiach, či pri získavaní jedla. Zažijete aj obdobia zlatej éry, kedy za všetko získavate extra veľa prestíže.

Ara: History Untold
Ara: History Untold Diplomacia je dosť chudobná, ale keď sa uskromníte, postačí.
Diplomacia je dosť chudobná, ale keď sa uskromníte, postačí.


Ara: History Untold V neskorších etapách môžete produkovať zaujímavý mix jednotiek z rôznych období.
V neskorších etapách môžete produkovať zaujímavý mix jednotiek z rôznych období.


Ara: History Untold Priebežne zmeníte aj štátne zriadenie.
Priebežne zmeníte aj štátne zriadenie.




ARA má na pomery 4X stratégie veľmi peknú grafiku. Umožňuje typický pohľad na mapu z veľkej výšky, ale aj s možnosťou slušného zoomu. Vtedy nahliadnete do osídlení, vidíte pekne domy aj maličkých obyvateľov, prípadne  vyčkávajúce armády. V boji zas sledujete potýčky z niekoľkých uhlov kamery. Ak dlhšie nič nerobíte, napríklad si odskočíte, hra skryje HUD a ukáže pohľad na vybranú časť mesta, kým znovu nepoužijete myš či klávesnicu. Používateľské rozhranie je obstojné, ale zrejme si naň budete chvíľu zvykať. Menu miest sa otvorí po kliknutí na ich názov a sú tam zložky s atribútmi mesta, dištriktmi a ich úrovňou zastavania, plus výber projektu. Pri pohľade na terén sa na stranách otvárajú záložky s výrobou, vylepšovaním a armádami, keď použijete patričné ikony. V ľavom dolnom rohu je permanentná ikona na vytváranie armád, v pravom charakteristické tlačidlo na ďalší ťah s dôležitými upozorneniami. Zvuky sú skromnejšie a to dáva väčší priestor vyniknúť solídnej hudbe.

Hoci ma spočiatku značná podobnosť s populárnou 4X sériou trochu nudila, postupne som objavil silné stránky tejto hry, predovšetkým detaily pri nastavovaní ekonomiky alebo vytváraní vojenských zoskupení, ktoré vo mne vzbudili záujem. Na druhej strane, je tu aj slabšia diplomacia a niektoré menej prepracované zložky. V konečnom dôsledku je to však vydarený klon Civilization, ktorý v niečom prevyšuje svoj nepochybný vzor a v inom zas trochu zaostáva. A dobre sa naň (aj) pozerá. V Game Passe určite vyskúšajte.


napísal uni 23.9.2024
Páči sa mi! (+1)
7.5
Vo svete
T.B
Ohodnotiť
ARA: HISTORY UNTOLD
+ solídny klon obľúbenej 4X stratégie s niekoľkými pozoruhodnými rozdielmi
+ dôraz na detaily a vylepšenia v ekonomike a pri produkcii
+ zaujímavo riešené vytváranie armád
+ prestíž so súhrnom všetkých faktorov ako kľúčový prvok víťazstva
+ vizuálne príťažlivé na daný žáner
+ česká lokalizácia
- slabšia diplomacia a niektoré ďalšie zložky hry
- prílišná podobnosť so známou konkurenciou
- na používateľské rozhranie si možno budete chvíľu zvykať
- nič zásadne nové neprináša


RECENZIE HRÁČOV
PC
Game Pass

Vývoj: Xbox Game Studios / Oxide Games
Dátum vydania: 24. september 2024
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Lotr:return to moria - môj rev... (13)
Mám už cez 100 hodín odohraného času a tak si hovo...
|34 aoc cu34g2xp/bk (16)
Opäť naskladnili tento TOP monitor cena/výkon/kval...
|Arma 3 dlc (2)
ahojte. možná budem za blbca,ale kúpil som dlc - m...
|Ps5 závodná hra (4)
Zdravim, existuje nejaká hra na ps5 v ktorej netre...
|Xbox brasil store (33)
Zdravím. Dlhodobo nakupujem hry z Brazílskeho stor...
|Svet, ukrajina, vojny ... (26726)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk