CALL OF JUAREZ |
CALL OF JUAREZ |
Do saloonu vstúpil vysoký muž. Klobúk posadený do čela, kolty čertovsky nízko, v ústach cigara. Pianista prestal hrať a aj rozhádaní kartári sa utíšili. Všetci sa ticho pozerali na privandrovalca v zaprášenom plášti a legínach, ktorý sa blížil k barovému pultu. Každý jeho krok sprevádzalo cinkanie ostrohov, čo znelo ako umieračik. Whisky, povedal zachrípnutým hlasom a vyfúkol dym na vyplašeného barmana. Ten pohotovo priniesol fľašu ohnivého moku a trasúcou rukou nalieval do skleneného pohára. Pútnik na dúšok vyprázdnil ponúknutý obsah. Barman znovu nalial a opýtal sa:
„Idete zďaleka?“
„Hej zďaleka. Bol som v Mexiku. Udiali sa tam zaujímavé veci. Počuli ste už o poklade Aztékov a mieste zvanom Juarez?“ muž dopil druhý pohárik a rozhovoril sa...
Mladému tulákovi Billymu sa smola prilepila na päty, sotva sa vrátil z ciest a vstúpil do rodného mestečka. Najprv ho začali naháňať pištoľníci, pretože sa im nepáčilo, že si chce bez platenia užiť s miestnou krásavicou. Potom ho čakalo nemilé prekvapenie na farme, kde našiel v krvi svojich rodičov. Problémy sa však ešte len začali. Objavil sa totiž reverend Ray a keď videl mladíka nad bezduchými telami, obvinil ho z vraždy. Billy nemal čas na vysvetľovanie a rozhodol sa pre útek. A reverend Ray, znechutený neposlušnými ovečkami, ktoré ignorujú bibliu, zobral spravodlivosť do vlastných rúk a je rozhodnutý, v mene Božom, vykonať pomstu a chlapca pripraviť o život...
Rozmýšľate, ktorá zo spomenutých postáv je hlavným hrdinom Call of Juarez? Možno budete prekvapení, ale obidve. V úvode deja sa stotožníte so smoliarom Billym. Ak čakáte prestrelky a dynamickú akciu, zrejme budete trochu sklamaní. Billy sa totiž musí správať čo najnenápadnejšie a vyhýbať sa otvoreným konfliktom. Takže sa budete zakrádať, skákať po strechách a ukrývať pred zrakmi okolitých ľudí. Po úspešnom úniku z pohoršeného mesta, práve v kritickom okamihu na farme, náhle preberiete úlohu reverenda Raya. Po sérii časovo limitovaných naháňačiek a vypuknutí rebélie v mestečku, si konečne užijete pravú a nefalšovanú akciu z divokého západu. Po smrti šerifa je reverend jediný, kto dokáže znovu nastoliť poriadok a keďže nepomohlo Božie slovo, bez okolkov použije zbrane. Po vyriešení tohto problému sa samozvaný pomstiteľ rozhodne ďalej pátrať po stopách utečenca. Hráč sa znovu prevtelí do postavy Billyho a pokračuje v úlohách, ktoré sadnú predovšetkým milovníkom stealth akcií...
Šerif netuší, že o chvíľu sú jeho dni spočítané.
|
Tvorcovia neopomenuli ani také detaily, ako konský trus. Len kone bez hrivy vyzerali trochu čudne.
|
Hooorí, má panenko srdce moje hooorí...
|
Takto to pokračuje až do konca hry. Neustále sa striedajú Billyho špionážne misie a dramatické akcie s reverendom. Obvykle to potom vyzerá tak, že dvakrát prechádzate takmer totožnými oblasťami, pričom najprv nepriateľov obchádzate a potom ich bezohľadne zlikvidujete. A treba povedať, že takýto postup má niečo do seba. Ako to všetko napokon dopadne, vám samozrejme nepoviem. Prezradím však, že navštívite veľa zaujímavých miest a stretnete pri tom pár priateľov, ale hlavne množstvo nepriateľov. Užijete si misie v otvorenej krajine s rozsiahlymi lesmi, bralami a zurčiacimi riekami. Uchýlite sa do podzemia a banských štôlní. Zúčastníte sa prepadu vlaku a budete prenasledovať dostavník. Nakuknete na farmy a pozriete si aj typickú mexickú haciendu a nebude chýbať ani vyprahnutá púšť posiata kaktusmi. Poputujete pešo, ale aj na koni. Medzi spojencami sa objavia členovia americkej armády a rančeri, Billy sa spojí so svoju láskou Molly a posedí pri ohni s domorodým šamanom. Nepriateľov reprezentujú rôzni banditi a desperádi, indiáni, lupiči a únoscovia, ale občas do cesty vstúpia aj vlci, hady, či jedovaté pavúky.
Keďže štýl hry je u hlavných hrdinov rozdielny, líšia sa aj svojou výbavou a schopnosťami. Hoci sa Billymu občas dostane do rúk aj strelná zbraň, zvyčajne sa musí spoliehať len na svoju šikovnosť a veľmi praktický bič. Vďake tejto vecičke Billy dokáže zblízka zneškodniť dravé zvery, ale v prípade potreby aj človeka. Hlavný význam však spočíva v prekonávaní jám a rôznych prekážok. Bičom sa zachytíte trámov, konárov stromov a výčnelkov a potom sa vyšplháte, alebo prehupnete na inak nedostupné miesto. V niektorých fázach hry si zastrieľate aj z luku.
Svojský reverend je typický pištoľník a obratne používa rôzne revolvery, pušky a keď treba, obslúži aj gatling, prípadne delo. Má po ruke aj bibliu, ale tú zrejme uplatní len pri poslednom pomazaní. Pred guľkami ho chráni brnenie na hrudi, zrejme ešte z čias španielskeho dobyvateľa Hernanda Corteza. A práve s reverendom si dokonale užijete duely a súboje so zbraňami vrátane špeciálnych pohybov.
Menu zbraní zahrňuje niekoľko políčok určených pre rôznu výbavu a tri druhy nábojov. Prvé dve políčka sú vyhradené na revolvery - pre ľavú a pravú ruku, tretie na pušky. Ostatné sú používané menej a sú určené na výbušniny, luk či bibliu. V každom políčku môže mať hráč len jednu zbraň, to znamená, že súčastne môže nosiť maximálne dva revolvery a jednu pušku. Zbrane sa však dajú nahradiť lepšími a niekedy je ich výmena dokonca nutnosťou, pretože sa opotrebúvajú a kazia.
Z revolverov sú najpraktickejšie bubnové, viacranové zbrane so zalamovaním. Tie sa totiž nenabíjajú pracne, po jednom náboji, ale naraz doplníte všetku muníciu. To je pri boji s početnými nepriateľmi dôležité, pretože pomalé nabíjanie uprostred bojiska vás neraz stojí život. Medzi puškami nájdete brokovnicu, vhodnú na kratšie vzdialenosti, skvelú opakovačku a pušku sharp so zameriavačom. Lahôdkou v hre je používanie dvoch zbraní súčasne. Najpoužívanejšou je kombinácia dvoch revolverov, ale dá sa v jednej ruke držať kolt a v druhej brokovnica, alebo šúľok dynamitu. Špecialitkou je použitie revolverov v spomalenom čase. Keď máte zbrane v opasku a zaútočíte, dosiahnete efektnú streľbu v štýle Matrixu. Hrdina vytasí revolvery a v rozmedzí niekoľkých sekúnd môžete pohodlne zamerať nepriateľov prostredníctvom dvoch kurzorov, reprezentujúcich cieľ jednotlivých zbraní.
V hre nie je žiadne nakupovanie, ani konverzácia s postavami. Všetky potrebné predmety, zbrane, muníciu, fľaše, čo slúžia ako lekárničky a špeciálne objekty, nájdete v obydliach, prírode a pri nebožtíkoch počas putovania. Po otvorení truhlíc neraz narazíte na vtipné „wanted“ postery, na ktorých sú vo westernovom prevedení zobrazení vývojári hry. Rozhovorov sa dočkáte len v predelových scénach a nemôžete ich ovplyvniť.
Jednotlivé epizódy hry zvyknú byť zakončované zaujímavými duelmi. Vtedy stojíte oproti nepriateľovi a po odpočítavaní, pomocou myši, musíte rýchlo tasiť zbraň, zamerať a smrteľne zasiahnuť protivníka skôr, ako sa to podarí jemu. Občas si užijete aj pästné súboje, kde porazíte oponenta dobre mierenými pravými a ľavými hákmi. Zabíjanie v hre si skrátka vychutnáte, pretože systém boja je veľmi praktický a originálny.
Druhou stránkou mince je podivný morálny kódex, ktorým sa Call of Juarez riadi. Totiž tvorcovia vystríhajú hráčov pred zabíjaním nevinných obetí a zvierat a strieľaním do mŕtvol. Čo ich k tomu motivovalo netuším, ale isté je, že to občas pekne lezie na nervy. Objekty, ktoré v súlade s pravidlami nemôžete zasiahnuť, sú označené červeným „preškrtnutím“ a na ne jednoducho nemôžete zaútočiť. Problém nastane vtedy, keď sa napríklad útočník zjaví tesne za mŕtvolou. Jednoducho ho niekedy ani pri najlepšej vôli nedokážete zastreliť, pretože nesmiete tasiť na cieľ pred ním. Našťastie sa to nedeje často. Stalo sa mi aj to, že som pri prenasledovaní zasiahol namiesto jazdca koňa, čo nie je pri rýchlej jazde prekvapivé. Prekvapivá však bola reakcia tvorcov, ktorí ma vykázali z misie. Aj tak by ma však zaujímalo, prečo je zabíjanie koní smrteľným hriechom a nikoho netrápi, keď ste poverení strieľaním zajacov. A skôr, ako ma milí čitatelia-rýpali začnú odcudzovať, dodávam, že mám rád kone aj ostatné zvieratá, ale jednoducho na divokom západe sa nebral ohľad na život týchto zvierat a moralizovanie pri westernovej hre nie je na mieste. Hoci možno takto bude hra prístupná aj mladším hráčom.
Keď už som načal nedostatky, pridám k tomu lineárny príbeh bez slobody jednania. Dej sám o sebe je nepochybne zaujímavý, ale hráč musí konať presne tak, ako to vyžadujú tvorcovia a k cieľu sa dostanete len jedným, vopred stanoveným spôsobom po striktne určených bodoch. To vidíte napríklad pri zakrádaní, kde povedzme musíte preliezť plot na konkrétnom mieste, odtiaľ sa musíte presunúť ku kôlni, pretože iba tadiaľ sa dostanete do dvora atď. Vhodným príkladom, kde je naopak sloboda hráča kľúčová a veľmi zreteľná je iný western - Gun, kde môžete popri hlavnom deji, tráviť čas naháňaním vybraných zločincov, navštevovaním ľubovoľných miest a pod. Nie každému hráčovi v Call of Juarez vyhovuje aj striedanie rýchlej akcie s pomalým zakrádaním a „hopsaním“. Napríklad ja som sa prvú hodinu výdatne nudil a ožil som až po prebraní úlohy reverenda.
Veľmi pozitívne na mňa vplýval multiplayer. Väčšina súčasných akčných titulov využíva len notoricky známe módy bez štipky originality. Aj v Call of Juarez nájdete klasický zápas smrti, kde bojuje každý proti každému (deathmatch) a tímový boj, kde treba eliminovať opozičný tím (skirmish). Lenže okrem toho sú tu ešte dve zaujímavosti. V móde „lúpež“ jeden tím stráži poklad v banke, zatiaľ čo druhý sa ho snaží získať a ukradnúť. Goldrush je zas zameraný na zbieranie zlatých tehličiek, ktoré sa objavujú na mape. Kto ich nazbiera v časovom limite najviac, víťazí. Samozrejme súperov zastrašujete aj zbraňami. Pred každou hrou si môžete vybrať zameranie vašej postavy a k tomu zodpovedajúcu výzbroj. Napríklad rifleman je vyzbrojený puškou a dvomi štandardnými revolvermi, miner používa hlavne dynamit a nálože atď. Medzi postavami nájdete aj indiánov a v množstve máp objavíte aj koral OK, kde sa odohrala legendárna prestrelka s Wyatt Earpom. Multiplayer prostredníctvom LAN aj internetu môžem len vrelo odporúčať.
Občas dôjde aj na pästné súboje a duely.
|
Váčšinou bojujete ako osamelý vlk, prepad tohoto ranča je výnimkou.
|
Ostreľovacia puška sharp zabíja rýchlo.
|
Grafika hry je na vysokej úrovni, hoci dokonale vymodelovaný svet si užijete len pri lepšej zostave, respektíve s výkonnejšou grafickou kartou. Najkrajšie a pre PC najnáročnejšie, sú voľné priestranstvá s množstvom stromov, kvetnatou lúkou a prepracovaným okolím. Dobre však vyzerajú aj budovy alebo železnica. Postavy a objekty majú precízne detaily. Tvorcovia neopomenuli ani také doplnky, ako konské lajná, nad ktorými poletujú muchy, dymová clona a zvírený prach pri streľbe alebo vlnenie vzduchu na rozpálenej púšti. Klobúky zostrelené z hlavy, mimika tváre, realistická fyzika a pôsobivé umieranie obetí je tu samozrejmosťou. Jediné, čo sa mi nepozdávalo, bolo zobrazenie koní, ktorému by veľmi pomohli animácie hrivy. Ozvučenie je výborné a aj pedanti ocenia priestorový zvuk s efektami zbraní, priliehavým komentárom a rozhovormi postáv, medzi ktorými si vypočujete aj popevok z dobovej piesne Clementine. Súčasťou je aj pekná muzička, ktorá ideálne pasuje k westernovej hre.
Call of Juarez je zaujímavý titul s westernovou tematikou. Hra má vydarený, aj keď priveľmi lineárny príbeh, ktorý prežívate v originálnom koncepte prenasledovaného a jeho prenasledovateľa. No zatiaľ čo pasáže s akčným reverendom väčšinu hráčov uchvátia, zakrádanie a „horolezecký výcvik“ s druhou postavou, skôr odrádzajú. Ak sa však povznesiete nad menej výrazné misie s Billym, dočkáte sa jedinečných akčných scén, ktoré stoja za to. Osobitne si hru vychutnáte v multiplayeri. Call of Juarez sa rozhodne oplatí vyskúšať.
Muž pri pulte dopil ďalší pohárik a barman vzal do ruky fľašu. Cez sklenené hrdlo lenivo vytiekol tenký pramienok a za ním nasledovali už len spomalené kvapky.
„Prinesiem druhú“ povedal pohotovo barman, ale pútnik odmietalo kývol hlavou.
„Myslím, že stačilo, pôjdem.“
„To bol zaujímavý príbeh. A čo sa nakoniec stalo s tým pokladom? A čo Billy a Molly? A reverend?“
Privandrovalec mykol plecami. „Ak to chcete vedieť, navštívte Juarez, dozviete sa.“
Potom zívol a nenáhlivým krokom vyšiel na ulicu. Za ním sa, jeden po druhom, zo saloonu vytratili aj kartári. Barman sa zahľadel na odchádzajúceho pištoľníka a bandu hrdlorezov a premýšľal. „Možno ich zvábilo volanie Juarezu...“
Tak toto je ten poklad, ktorý ukrýva Juarez.
|
Voľba zamerania a výstroje postavy v multiplayeri.
|
Tvorcovia sa hráčom predstavili prostredníctvom plagátov hľadaných zločincov.
|
RECENZIE HRÁČOV |
7.5
|
PC
Xbox Vývoj: Ubisoft / CENEGA SLOVAKIA / Techland Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|