PNEUMATA |
PNEUMATA |
Keď vznikla kultová klasika Resident Evil, netrvalo dlho a jej napodobeniny prichádzali ako na páse. Trend zvaný survival horor zmiešaný s adventurou a s manažmentom inventára chceli zrazu všetky štúdia vkladať do svojich titulov, aby sa čo najviac priblížili k známej hororovej sérií a zviezli sa tak na vlne popularity. Tento trend nepoľavil ani v súčasnosti a stále sa dajú nájsť podobné hry v rôznych videoherných sub-žánroch, avšak rôznej kvality.
Fanúšikovia snáď najznámejšej zombíkovskej série z Deadbolt Interactive si povedali, že ich debutom bude hra zo žánru survival hororu z pohľadu prvej osoby. Vydavateľ Perp Games, ktorý sa väčšinou vyžíva vo FPS hrách, im to odklepol, keďže im to chlapci zo štúdia opísali pravdepodobne ako ďalší Resident Evil 7. Videoherný projekt poháňaný fanboyovskou vášňou tak mohol začať.
Pneumata bude hráčom klásť otázku, čo je realita a čo je číre šialenstvo. Táto hra sa nebojí chváliť vo svojej prezentácií ako jeden z najdesivejších psychologických hororov za posledné roky. Ako detektív odhaľujete pravdu, ktorá sa skrýva v strede temného mestečka, kde sa obyvatelia strácajú a výkriky sa ozývajú cez krvavé steny domov. Pomaly si skladáte svoje roztrieštené spomienky, len aby ste nepodľahli hrôzam, ktoré sa skrývajú v tieňoch tejto zlovestnej zmesi hororu a psychologického teroru. Aby ste prežili, musíte byť viac ako skúseným hráčom hororových hier.
Ako som spomínal, tvorcovia z nezávislého štúdia Deadbolt Interactive sa netaja tým, že chceli vytvoriť konkurenciu posledných časti Resident Evil so základnými elementmi, ale zato s vlastným príbehom, krvavejšou hrateľnosťou a hustejšou atmosférou. Čiastočne sa im to podarilo, ale problémy nastali niekde inde.
Úvod hry vám ukáže základne pohyby a interakciu s prostredím, čo je vcelku intuitívne a dobre opísané. Po pár „bu-bu-bu" scénach vo vašom dome sa vaša postava, ako každá typická v hororovom svete, rozhodne vydať v ústrety problémom a smrti do mesta, kde by sa vraj mali nachádzať odpovede na vaše otázky. Keďže každá osoba v podobných hrách je neschopný vodič, nehoda sa dala očakávať, pochopiteľne, v totálnej tme a počas najsychravejšieho počasia. Následne sa vydáte po svojich a pomaly objavujete blízke, až príliš tiché mestečko.
Aj keď základnú strelnú zbraň nájdete pomerne rýchlo, na akciu si nejaký ten čas počkáte. Avšak môžete čo-to objavovať v opustených domoch. Napr. zistíte, že okrem úderov a streľby máte krytie, ktoré vám môže pomôcť pri agresívnych nepriateľoch. Alebo vyskúšate kopanec, ktorý buď upraví zdeformované tváre protivníkov, alebo si ním otvoríte cestu naprieč zataraseným prostredím. Nájdené veci si vložíte do inventára, kde ich viete, pochopiteľne, aj kombinovať. Alkohol z lekárničky potriete vreckovkou a zrazu máte uzdravovacie bandáže. Pohodené klince nastrelíte na baseballovú pálku pre lepší efekt úderu alebo si skombinujete potrebné kľúče a nástroje.
Keďže každá vec, ktorú nájdete, má svoj zmysel, ale hlavne veľkosť (áno, aj zbrane), inventár sa vám zanedlho preplní. Následne si viete nájdené predmety uložiť a ponechať si na neskoršie použitie v kufroch pri návšteve oddychovej miestnosti, kde je, mimochodom, aj pozíciu ukladajúci magnetofón. Našťastie, nájdené nahrávky a listy opisujúce udalosti alebo osudy autorov, v ktorých viete nájsť aj riešenia určitých hlavolamov, majú svoje miesto a inventár vám nezahltia. Po blúdení a vyhľadávaní potrebných vecí a preživších natrafíte na prvého nepriateľa, na ktorom si môžete skúsiť vašu pištoľ a aj nástrahy prostredia, ako sú napríklad propán-butánové bomby. Síce aj po tomto incidente sa na vás nepriatelia nijako nepohrnú, vždy sa však musíte mať na pozore. Keď už si exteriéry prejdete snáď desiatykrát, dostanete sa k hotelu, kde vás žena v núdzi z okna poprosí smiešnym dabingom, že by sa jej zišla chlapská ruka. Keďže vám ako hlavnej postave nestačila krvavá bohoslužba v kostole a nemáte čo iné na práci, vydáte sa jej pomôcť.
Nastal čas skritizovať grafiku. Je neuveriteľné, aké som mal zmiešané pocity pri hraní Pneumaty. Už hneď pri vstupe do mestečka do mňa udrela silná atmosféra temnoty v kombinácií s neutíchajúcim dažďom, kde mi sem-tam robil svetelnú kulisu náhodný blesk a, samozrejme, silná baterka. Pri ohraničenej viditeľnosti baterky som si vravel, že Resident Evil bude mať konkurenciu. Následne som však postrehol sériu bugov a glitchov vo forme poletujúcich vecí, miznúcich domov a pádu hry. Potom som sa pousmial na béčkovom dabingu, ale smiech ma rýchlo prešiel, keď som zistil, že automatické ukladanie pozície má svoje vady. Automatické ukladacie body sú ďaleko od seba a po načítaní pozície vám hra môže obnoviť nepriateľov, ktorých ste už dávno zabili, bez obnovy streliva v prostredí. Taktiež prestrihove scény sa nedajú preskočiť a sú pekne nedotiahnuté, hlavne čo sa týka kamery. Je smiešne, že tvorcovia zvolili základný font písma Wordu do hlavného menu alebo do herného HUDu hry. Tieto elementy mi nepripadajú veľmi atraktívne v hre, ktorá by chcela dosiahnuť AAA kvalitatívnu úroveň, aj keď ide o nezávislý titul štúdia s malým osadenstvom.
Je síce pravda, že Pneumata od svojho uvedenia na trh prešla pár aktualizáciami, stále je ale v nej čo doťahovať. V súčasnosti mi hra pripadá ako vo verzii s predbežným prístupom. Nepriatelia vám miestami dajú zabrať, ale iba vtedy, keď vás uvidia. AI protivníkov tiež nie je dotiahnutá, aj keď ich dizajn je pekne hnusný, krvavý a nemajú problém vám uštedriť niekoľko nepekných rán. Pár úderov a striel však znesú, takže vždy je treba vedieť, na koho útočiť chladnými zbraňami a na koho strieľať. Zo začiatku na vás pôjdu pomätení cosplayeri s prasacími hlavami, ale neskôr sa k nim pridajú zombící, zväčša sporo odetí. Dokonca vám hra sama nadelí rôzne typy zombíkov pri každom znovunačítani pozície toho istého miesta.
Pekne veľkí bossovia na mňa útočil podľa nálady. Napríklad prvého som skolil bez toho, aby na mňa čo i len pozrel. Síce si na chvíľu všimol, že po ňom niekto páli, ale to som ho už dorazil plynovou bombou. Na likvidáciu protivníkov si viete vybrať zo slušného arzenálu. Pištoľ, brokovnica, samopal sú také tie srdcové zbrane, ale chladné kúsky, ako vodovodná rúra, nôž, baseballová pálka či panvica, sa vždy zídu, keď vám dôjdu náboje. Síce nebudete musieť úplne šetriť potrebným strelivom, ale je vždy dobré správne mieriť a zbytočne neplytvať.
Príbeh sa inšpiroval kozmickým hororom z dielne H.P. Lovecrafta a kto pozná jeho poviedku The Color out of space, asi už bude tušiť, o čom hra Pneumata bude. Krvou, vnútornosťami a všeobecným hnusom sa tu rozhodne nešetrí a spomínaná atmosféra hlavne exteriérov sa dá doslova krájať. Dizajn levelov má vcelku potešil, keďže ma nútil navštevovať zákutia úrovní znova a znova a nachádzať cestu ku danému cieľu alebo predmetu a všímať si priestory hry, ktoré som predtým prehliadal. Okrem malebných rodinných domov mestečka postupne navštívite jeho ostatné krásy, ako rozbité baraky, stoky a nezabudlo sa ani na psychiatrickú liečebňu a výskumné centrum. Fanúšik agresívnych hororových hier si rozhodne príde na svoje. Avšak aby sa nezabudlo, že ide o survival horor inšpirovaný sériou Resident Evil, tvorcovia vložili do celku zaujímavé a logické hlavolamy, ako aj vedľajšie úlohy, ktoré vám dodajú náboje a rôzne iné predmety, ktoré sa nie vždy povaľujú na každom kroku.
Hudobná kulisa síce nie je zvlášť výrazná, ale slušne dopĺňa napätie a atmosféru, čo sa o zvukoch až tak povedať nedá. Dabing je lacný a jednotlivé zvuky sú takým tým štandardom súčasných hier. Hru dáte za 6+ hodín a jediné čo vás môže nútiť si dať ju znovu, je vyššia obťažnosť a možno dokončenie zbierky nahrávok a dokumentov. Kto si potrpí na Steam trofeje, bude sklamaný. Tvorcovia trofeje do hry skrátka nedodali.
Kto sa tešil na krvavejší a viac klasickejší Resident Evil od nezávislého štúdia, bude buď sklamaný, alebo si hru neužije tak, ako to tvorcovia hry Pneumata zamýšľali. S ďalšou aktualizáciou a opravou chýb by sa pokojne dalo hovoriť o veľmi dobrej hre, ale zatiaľ je to len fanúšikovský nezávislý survival horor, ktorý mal vyjsť najprv vo verzii s predbežným prístupom. Ak vám však neprekážajú spomínané mínusy hry a odpustíte jej občasné bugy a glitche, môžete dať tomuto psychologickému teroru šancu a užiť si ho. Najlepšie však až potom, keď bude v zľave.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Perp Games / Deadbolt Interactive Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|