EDGE OF SANITY

EDGE OF SANITY

7.0

V treskúcej zime na hrane šialenstva

Recenzia na PC verziu

Na Aljaške nemusí byť len zima. Môže tam byť aj poriadne horúco, hlavne keď sa naokolo začnú objavovať desivé stvorenia. 2D survival hra s prvkami psychoogického hororu, inšpirovaná  mýtom Chtulhu z diel Lovecrafta, ale aj pripomínajúca kultový film Vec, či jeho pokračovanie, vás rozhodne chladnými nenechá. I keď je otázne, či nakoniec nezamrznete alebo nepodľahnete šialenstvu.

Hra vám dá trochu zabrať, ale nie priveľmi a ak chcete pritvrdiť, môžete si zvoliť ironman režim. Rozdiel je v tom, že ironman ukladá váš progres len automaticky na začiatku každého dňa, na ktoré je hra členená. Pri štandardnom hraní môžete ukladať a nahrávať aj manuálne, hoci počas výprav v divočine to tiež nie je možné a ak zlyháte, musíte ich znovu absolvovať celé.

O aké výpravy vlastne ide a kto ste? Postava, ktorú ovládate, je člen zásobovacieho tímu, čo pomáhal vedcom na Aljaške. Volá sa Carter. Všetko sa zmenilo po objavení monštier, ktoré zapríčinili rozdelenie vašej skupiny.  Vám sa podarilo prežiť, vytvorili ste si jednoduchý tábor a vyrážate do okolia na výpravy, aby ste našli ostatných, nech už skončili akokoľvek. V úvodnej kapitole teda hľadáte svojich kolegov a tých, čo ešte dýchajú, si privediete do kempu, kde vám pomáhajú zabezpečiť suroviny.

Edge of Sanity
Edge of Sanity Hra má celkom zaujímavý a štýlový vizuál.
Hra má celkom zaujímavý a štýlový vizuál.


Edge of Sanity Monštrum stojí pri sude s horľavinou, do ktorého stačí niečo hodiť.
Monštrum stojí pri sude s horľavinou, do ktorého stačí niečo hodiť.


Edge of Sanity Carter bude mať aj rôzne psycho vízie.
Carter bude mať aj rôzne psycho vízie.





Každý deň môžete uskutočniť jednu výpravu na mieste, ktoré si vyberiete na mape a niekedy sa dá na prieskum poslať iných preživších. Priamo však ovládate iba Cartera. Na výpravách zbierate hlavne suroviny, ale aj informácie a správy, ktoré vám objasnia viac z minulých udalostí. Potom nasleduje bilancia v tábore. Keď nahromadíte dostatok potravy, môžete sa presunúť do  ďalšej oblasti, kde pre zmenu zhromažďujete súčiastky na opravu auta. A potom nasleduje nový cieľ v inej lokalite.

V tábore je niekoľko provizórnych stavieb. Pri výrobnom stole si zhotovíte nové predmety z odomknutých receptov a v skladisku ich odkladáte, aby ste trochu uvoľnili svoj pritesný osobný inventár. V oddychovom stane vy alebo iní preživší odpočívajú, keď sú unavení a zvyšuje sa im tam morálka. Tá je dôležitým ukazovateľom spokojnosti a v podstate aj psychického stavu a keď priveľmi klesne, postava môže umrieť. Hneď vedľa stoja objekty na výrobu jedla a vody, neskôr aj na získavanie šrotu, dreva a kameňa. To sú základné suroviny, ktorých ale nebýva nazvyš, takže i tak ich treba hľadať aj v teréne. Avšak každá stavba sa dá viacnásobne vylepšiť. Tým sa zvýši denná produkcia, odomknete nové recepty, ako aj viac slotov v osobnom inventári aj v sklade.

Manažment tábora ale vyžaduje rozumné plánovanie. Každá budova funguje len vtedy, keď jej tam pridelíte pracovnú silu. Preživší však môžu byť časom prepracovaní, vysilení, zranení či chorí. Treba im teda dopriať aj odpočinok a optimálne aj doplnkové predmety, napríklad medikament, odvar alebo kávu na potuženie. To hlavné je ale zabezpečiť všetkým dostatok jedla a pitia na každý deň. Spotreba môže byť vyššia, ako stíhate vyrábať a znovu sa tak ukazuje nutnosť zbierať aj veci na výpravách. Postavy síce vydržia istý čas aj bez prídelov, ale klesá ich morálka. Ak by ste však o niekoho prišli, dodatočne dostanete možnosť doplniť svoj stav v tábore (s vami maximálne päť osôb) vyhľadaním nových preživších na výpravách.

Samotné výpravy nie sú príliš dlhé, hoci v niektorých sa zdržíte kratšie, v iných strávite viac času. Pri bežných, kde chcete nájsť hlavne suroviny, máte možnosť prakticky kedykoľvek ich ukončiť, keď sa rozhodnete použiť niektorý z východov. Môže to byť v prípade, že ste našli dostatok vecí, alebo ich už ani nemáte ako zobrať, či kvôli ťažkým zraneniam. Keďže je to 2D hra sledovaná zboku, pohybujete sa doľava alebo doprava, niekedy sa dá vyšplhať hore či dolu alebo zmeníte poschodie použitím výťahu. Okrem toho sa premiestnite do inej časti úrovne pri dverách v pozadí, keď použijete tlačidlo na aktiváciu.

Ocitnete sa v exteriéroch so snehom a stromami, ale aj v banských chodbách a vo vnútri budov, napríklad na základni. Prehľadávate tam označené skrinky, truhlice a telá. Neraz obsahujú suroviny, jednoduché zbrane a doplnky (nôž, sekera, svetlice, kamene, alkohol, liečivá, látky...), písané odkazy a časti denníkov. Príležitostne aj prístupové karty k niektorým zabezpečeným dverám. Pritrafia sa aj jednoduché hlavolamy, najčastejšie na získanie číselných kódov alebo na uskutočnenie rituálov.

Všade nachádzate stopy násilia a priebežne aj krvilačné bytosti. Na tie platí rôzna taktika podľa ich druhu a možností v okolí. Sú tam veľké červy na zemi, ktoré síce nič nevidia, ale zato dobre počujú. Nemusíte ich zabiť, ale treba pri nich použiť stealth, tichú chôdzu a keď sa vás dotknú, úplne zastať. V prípade hlasného zvuku alebo vyrušenia útočia. Iné potvory buď len zaplaší, alebo úplne spáli a zabije svetlo. Takže sa ich viete zbaviť svetlicou, zapnutím elektrického obvodu s lampami, ale aj príručným lampášom, ktorý máte pri sebe a jeho lúč používate podľa potreby. Treba však myslieť na to, že spotrebúva olej.

Edge of Sanity
Edge of Sanity Rozkúskované ľudské telá neveštia nič dobré.
Rozkúskované ľudské telá neveštia nič dobré.


Edge of Sanity Mnohé predmety si viete sami vyrobiť. Či už v teréne, alebo v tábore pri stole.
Mnohé predmety si viete sami vyrobiť. Či už v teréne, alebo v tábore pri stole.


Edge of Sanity V tábore sa treba postarať o všetkých preživších a optimálne ich aj zapojiť do práce.
V tábore sa treba postarať o všetkých preživších a optimálne ich aj zapojiť do práce.





Často nejaká kreatúra visí na strope a ak si ju nevšimnete, skočí vám na hlavu a hryzie, kým ju nestrasiete. Na tú platí vrhanie kameňov alebo svetlíc s jednoduchým zameraním. Zmutované osoby či zvieratá a rôzne hybridy niekedy treba namáhavo zabiť nožom, sekerou či granátom. Alebo jednoduchšie hodením svetlice či kameňa do sudov s horľavinami, ktoré efektne vybuchnú. V lese zas nájdete pasce s nastraženými brvnami, ktoré na potvoru strhnete, alebo bodce či krehké mosty, ktoré ju smrteľne zrania. Viete aj sami vyrábať kovové pasce na medvede. Ale pred touto háveďou viete aj utiecť alebo použijete stealth. Zakrádate sa monštru za chrbtom a schováte v nejakom otvore, kým neprejde. Možnosti sú skrátka celkom slušné.

Okrem zdravia, ktoré dopĺňate medikamentmi, čo si aj viete sami vyrobiť, vás ohrozuje aj stres. Preto si musíte striehnuť líniu stresu, aby ste napokon nezošaleli. Znižuje sa určitými prostriedkami, totemami  a oddychom v tábore. No i tak sa nevyhnete vidinám a permanentným traumám, ktoré postupne získate. Prinášajú vám postihy, ale niekedy aj bonusy – napríklad znížia staminu, ale ľudia v tábore budú piť menej vody.

Hra je v príjemnej 2D grafike s pohľadom zboku, ktorá má špecifický štýl. Skúmané oblasti majú dobrú atmosféru, hlavne v prítmí, monštrá vyzerajú celkom zaujímavo. Prím však hrá predovšetkým ozvučenie. Jednak sú to zvuky kreatúr, ale aj tajuplná hudba, čo v hráčovi vyvoláva určité napätie. Užívateľské rozhranie je vcelku rozumné, pri ovládaní používate myš a klávesnicu alebo gamepad. Výbavu z inventára si viete vyvolať aj v rýchlom kruhovom menu. Len je trochu zbytočné posúvanie obrazu pri zmene polohy kurzoru myši.

Edge of Sanity
Edge of Sanity Vylepšovanie  budov prináša viac vyprodukovaných surovín, recepty a sloty v inventári.
Vylepšovanie budov prináša viac vyprodukovaných surovín, recepty a sloty v inventári.


Edge of Sanity Každý deň končí bilancovaním,  prehľadom morálky a získaných surovín.
Každý deň končí bilancovaním, prehľadom morálky a získaných surovín.


Edge of Sanity Ubližuje vám aj stres a poznačia vás traumy.
Ubližuje vám aj stres a poznačia vás traumy.




Edge of Sanity dokáže najmä spočiatku osloviť priaznivcov survival hier s prímesou hororu. Postupne ale upadá do stereotypu. Ten je zapríčinený hlavne opakovaným prechádzaním úrovní kvôli surovinám. A v pokročilej fáze už ani nemáte veľmi čo robiť v tábore. Napokon prichádza predvídateľné a trochu odbité finále. Hrateľnosť ako taká je ale solídna a zaujímavá, hoci sú možnosti čiastočne obmedzené kvôli 2D grafike. Trojrozmerné prostredie, aké ponúkajú konkurenčné tituly, by poskytovalo väčší priestor na interakciu s okolím. Výsledok vôbec nie je zlý, len je škoda, že si hra nedokáže až do konca udržať razanciu, ktorú má v prvých hodinách.


napísal uni 13.11.2024
Páči sa mi! (+2)
7.0
Ohodnotiť
EDGE OF SANITY
+ dobrá stiesňujúca atmosféra
+ prieskum oblastí spojený s manažmentom tábora s preživšími
+ spočiatku motivujúce vyhľadávanie predmetov a surovín a vylepšovanie budov
+ na jednotlivé druhy nepriateľov platí rôzna taktika
+ systém stresu a traumy s rôznymi efektmi
- hra postupne stráca grády a upadá do stereotypu
- opakované prechádzanie úrovní kvôli zdrojom po čase omrzí
- slabší a predvídateľný koniec


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS4
Xbox One
PS5
Xbox Series X|S
Switch

Vývoj: Daedalic Entertainment / Vixa Games
Štýl: Akčná Adventúra
Dátum vydania: 13. september 2024
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Efootball (0)
Prosím vás hrávate niekto Efootball? Hľadám nejakú...
|Steam awards 2024 (2)
Sem môžete písať ako ste hlasovali na Steam Awards...
|Záchrana ranenej pc zostavy (12)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či by niekto ne...
|Gamepady (17)
vsetko ohladom a okolo gamepadov...
|Chodíte k lekárom? (11)
Stáva sa vám niekedy, že po intenzívnych hrách nem...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29895)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk