A QUIET PLACE: THE ROAD AHEAD |
A QUIET PLACE: THE ROAD AHEAD |
Videohry podľa známych komerčných filmov už majú svoju zlatú éru za sebou. Počas tejto éry rôzne herné štúdia prispeli niekoľkými slušnými kúskami do videoherného priemyslu, avšak neskôr to už bolo o kvantite a menej o kvalite. Hry podľa známych filmových značiek sa robili rýchlo, mali prevažne krátku hernú dobu a povedzme si pravdu, boli aj pekne ľahké, určené skôr pre nenáročných konzumentov. Časom sa vytratili kvôli slabým predajom, zlému prístupu vydavateľstiev k danej značke produktu a spomínanej kvalite. Túto zlú karmu však mierne vychýlila hra Alien: Isolation (okrem iných titulov). Alien: Isolation ukazala, že videohra podľa filmu alebo známej značky nemusí byť narýchlo zbúchaná priamočiara strieľačka, ale keď sa toho chopí štúdio s dobrými nápadmi, venuje sa tomu čas a rozpočet, tak výsledný projekt môže predstavovať presne to čo bolo silným jadrom a úspešným elementom celého filmu. Ako je to v prípade A Quiet Place?
Štúdio Stormind Games má za sebou zatiaľ, len slušne vyzerajúcu akčnú adventúru s RPG prvkami Batora: Lost Haven, ale vydavateľ Saber Interactive, ktorý sa neraz pochválil titulmi a licenciami podľa známych značiek, ako je World War Z alebo Evil Dead The Game, dal šancu práve tomuto štúdiu preniesť horor A Quiet Place z filmového plátna priamo na obrazovky počítačov. Otázka je, či sa videohernému štúdiu Stormind Games podarilo správne preniesť striktné pravidlá filmu, byť úplne ticho tak, aby hráč mal podobný zážitok z hry ako filmový divák z filmu.
A Quiet Place: The Road Ahead je hororová dobrodružná hra pre jedného hráča inšpirovaná kriticky uznávanou filmovou sériou, ktorá odhaľuje príbeh o preživších po invázii smrtiacich tvorov. V tomto exkluzívnom spin-offe, inšpirovanom filmom Tiché miesto, sa vyberiete cestou mladej ženy, ktorá musí prežívať apokalypsu uprostred medziľudských rodinných konfliktov, pričom sa musí vyrovnať so svojim vnútorným strachom a fyzickým hendikepom. Zažijete absolútny teror, keď sa budete snažiť ticho zakrádať a skrývať v prostrediach plných agresívnych stvorení, ktoré lovia iba pomocou zvuku. Pomalým prieskumom a pozorovaním prostredia objavíte vlastné cestičky svetom, v ktorom využívanie nástrojov a predmetov bude kľúčové. Táto hra navyše obsahuje voliteľné nastavenie „Microphone Noise Detection", kedy stvorenia reagujú na zvuky, ktoré vydávate cez pripojený mikrofón alebo slúchadlá. Musíte zostať ticho, aby ste prežili!
Hra Tiché miesto: Cesta pred vami sa od začiatku netají tím, že má ambície AAA titulov. V úvode vás víta skvelo zasadené menu, kde si môžete kdečo nastaviť a nechýba ani galéria artworkov a modelov z hry. Hneď v prvom leveli si vyskúšate okrem základných pohybov z pohľadu prvej osoby aj gro celej hry, čo je pohybovať sa a manipulovať s predmetmi v prostredí s minimom akýchkoľvek zvukov. Hra je však v tomto ústretová a ukáže vám, ale hlavne upozorní, kedy ste prekročili hranicu, po ktorej si vás začnú nepriatelia všímať. Samozrejme, určitá tolerancia tam je, ale keď máte nepriateľa pár metrov od vás, vaše kroky budú ostro sledované.
Každé prostredie má taktiež rôzne povrchy a ak ste videli filmy, hneď budete vedieť, na ktorom povrchu si budete môcť dovoliť viac hluku a na ktorom menej. Keďže ľudia po prvotnej invázií po sebe zanechali neporiadok, pochopiteľne si musíte sledovať nielen kam, ale aj na čo stúpite. Voda taktiež vydáva zvuk pri dotyku, ako aj pohodené plechovky, vedrá a sudy, ktoré rozhodne nebudú pri nechcenom kopnutí ticho. Potom sú tu škrípajúce dvere, ktoré budete musieť otvárať opatrne, šuplíky a vetracie šachty, kde môžete nájsť potrebné predmety alebo cestu von či dnu. Opatrnosť a rozvaha je tu na prvom mieste.
Akoby to nestačilo, vaša postava má astmu a každá námaha, stresová situácia alebo záťaž vás pomaly alebo rýchlo vedie k astmatickému šoku. Stane sa, že budete musieť niečo preložiť alebo niekde vyliezť, alebo preskočiť (bežné skákanie v hre nenájdete). Každý jeden takýto úkon vám tlačí na pľúca a indikátor záťaže budete mať stále na očiach. Určite nebudete chcieť, aby váš indikátor ukazoval červenú, keďže z tejto farby sa len tak nevylížete. Ostatná námaha či stres sa vám v pokojovom stave vráti do normálu, ale na červenú už potrebujete lieky alebo sprej, inak sa ľahko prezradíte. Keď je monštrum pár metrov od vás stres a strach vám budú kolovať telom. V takom prípade je pomalý únik najlepšie riešenie, ale aj v takom prípade vás môžu zachrániť práve lieky. Aby toho nebolo málo, vaša postava je tehotná, našťastie však len v prvom mesiaci.
Inventár síce máte obmedzený, ale vždy v ňom nájdete, čo potrebujete. Okrem liekov tu máte baterku do tmy, do ktorej, pochopiteľne, potrebuje batérie a keďže ste z nejakého dôvodu vynálezca, zostrojili ste si aj zvukový senzor, ktorý zaznamená zvuk každého jedného úkonu, čo spravíte (tu však batérie z nejakého dôvodu nepotrebujete). Aj keď nájdete kľúčové predmety počas hrania, vždy ich využijete len v rámci danej úrovne alebo dokonca daného prostredia, v ktorom sa práve nachádzate. Zbrane tu nehľadajte, aj tak vám proti netvorom veľmi nepomôžu. Čo vám však rozhodne pomôže, sú veci, ako fľaše, tehly, vrecia, kamene, ktoré sa dajú hádzať, čím odvrátia pozornosť protivníkov. Vrhacími predmetmi taktiež viete spustiť určité pasce, ako napr. pasce na medvede, ktoré zväčša blokujú cestu, po ktorej potrebujete ísť. Odstránenie pascí je takou malou minihrou, ktorá trochu osviežuje hrateľnosť. Nezabudlo sa ani na hádanky a hlavolamy vo forme uzamknutých kufrov a dverí, ktoré vám otvoria tajné miestnosti, pomôžu k rôznym kľúčom či predmetom, alebo vám dajú niečo na čítanie
Na vizuálnu stránku a detailnosť grafiky nemôžem povedať nič zlé, len chváliť. Zmysel pre detail sa tvorcom uprieť rozhodne nedá, hlavne keď ide o predmety v priestoroch. Taktiež atmosféra hlavne nočných levelov vás vtiahne do deja a vyvolá slušné napätie, ktoré vás núti byť opatrným. Úrovní, ktoré sa odohrávajú počas dňa, nie je veľa, ale prinášajú určitý oddych a kľud po vypätých situáciách predošlých scén a dajú hráčovi možnosť viac vstrebať príbeh, postavy a celkový pocit z hry. Animácie postáv a hlavne príšer sú na vysokej úrovni a každá jedna mimika tváre a pohybu naznačuje presne tie pocity, aké má daná postava či monštrum vyvolávať.
Od dizajnu úrovní nečakajte maximálnu slobodu ako v nejakej sandboxovke, ale skôr také komorné interiéry a exteriéry, v ktorých síce viete nájsť rôzne spôsoby ako sa dostať danému cieľu, ale budú v nich časti a predmety, ktoré vás budú obmedzovať. Začínate na ranči, potom sa presuniete do nemocnice a prejdete sa aj lesnym parkom a neskôr sa dostanete aj do industriálnej zóny. Každá časť levelu obsahuje plno logicky rozložených vecí, ktoré vás môžu prezradiť v tomto nebezpečnom svete. Technická stránka by sa aj po niekoľkých aktualizáciách mala ešte došetriť. Hra síce nemá obzvlášť závažné vizuálne glitche, ale v určitých momentoch dosť zaťažuje hardvér vášho PC aj pri lepších grafických kartách. Párkrát mi hra vypla počítač - a to mám slušnú mašinu.
Kto videl sériu filmov Tiché miesto, tak vie, že obsahujú len jeden typ netvorov, čo vyhľadávajú svoje obete pomocou bystrého sluchu. Sú veľkí, pekne agresívni a s normálnymi zbraňami na nich nevystačíte. Tým pádom iných nepriateľov nehľadajte ani v tejto hre. Samozrejme, natrafíte aj na ľudských nepriateľov, ale len v rámci príbehu bez interakcií. Vaším najhorším nepriateľom však stále ostáva prostredie ako také a záleží len na vás, ako k nemu budete pristupovať. Hudba je tu podávaná skromne, skôr sa zvuková kulisa sústreďuje na ambient okolo vás a tvorbu vašich zvukov v prostredí - kvôli lepšiemu prehľadu. Ako bonus si viete zapojiť mikrofón do hry s tým, že bude nahrávať vaše ľakanie a výkriky, čím sa síce ľahšie prezradíte, ale zato dostanete väčší zážitok z hry. Obťažnosť hry sa dá hocikedy zmeniť, ak by sa vám citlivosť netvorov zdala príliš výrazná.
Príbeh je silným elementom hry A Quiet Place: Road Ahead. Z toho dôvodu hra dáva dôraz na prestrihové scény, postavy, ich dialógy a hlavne dabing, ktorý je skvelo nahratý. Prestrihové scény sa dajú preskočiť, ak by sa vám zdali dlhé a dramatický príbeh viete vstrebávať aj nájdenými denníkmi, kresbami a všeobecnými informáciami, ktoré nájdete viditeľne v jednotlivých častiach úrovní. Mapu ani nejaké konkrétne ukazovatele síce nenájdete, ale hra vám všetko pekne popíše a vysvetlí, čo sa kde nachádza a čo máte spraviť. Každá misia sa aj tak skladá väčšinou len z presunu z bodu A do bodu B s tým, že sem-tam treba zobrať určitý predmet a použiť ho na konkrétnom mieste. Cestou naprieč úrovňami si postupne zveľadíte zbierku MC kaziet, informácií a známych hračkárskych raketoplánoch, za ktoré si potom v hlavnom menu viete kúpiť artworky a modely postáv do galérie.
A Quiet Place: Road Ahead sa trochu opičí svojím konceptom po moderných survival hororových hrách, hlavne ako je Resident Evil 7 alebo spomínaný Alien: Isolation, ale snaží sa prísť s vlastnou hrateľnosťou, dizajnom a rozprávaním príbehu a deja. Možno skalných fanúšikov survival hororov odradí obmedzený pohyb v úrovniach, jasné využitie kľúčových predmetov a ciele misií, ale zato vám dá slušný atmosferický a hororový zážitok počas pomalého zakrádania sa medzi monštrami s vycibreným sluchom..
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS5 Xbox Series X|S Vývoj: Saber interactive / iLLOGIKA / EP1T0ME Štýl: Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|