RAILROADS! |
RAILROADS! |
Máte radi vláčiky? Sid Meier určite, ba dokonca ich zbožňuje, inak by sotva pripravil toľko herných titulov s touto tematikou. Bohatá zbierka „vlakových hier“ známeho tvorcu sa opäť rozšírila a najmladší člen rodiny sa volá Railroads! Či je to však potomok hodný chvály, je otázne.
Railroads! vás privíta pôsobivým a nápaditým videom, ktoré vo vás vyvolá posvätnú bázeň a nutkavý pocit vyhrabať spod postele škatuľu s elektrickým vláčikom, alebo sa vrhnúť do počítačovej kampane. Ale, ejha, v Railroads! žiadna kampaň nie je!, zistíte zakrátko, a tak vaša voľba jednoznačne padne na sériu herných scenárov, prípadne na tutoriál. Hoci systém hry nie je náročný, ba dalo by sa povedať, že ho pochopí aj žiak osobitnej školy, ktorý dvakrát prepadol, pre rýchlejšie zorientovanie vám odporúčam túto výuku absolvovať. Dozviete sa tam, ako postaviť železnice, stanoviť trasy, prevážať tovar atď. Ale, vlastne, prečo by sme si to nerozobrali priamo tu? Aspoň budete hneď vedieť „o čo go“.
Na počiatku bolo svetlo... eh, to asi nie je celkom ono. Skúsime to inak. Kde bolo, tam bolo, bol raz jeden ambiciózny podnikateľ, ktorý sa rozhodol, že prerazí v biznise so železnicami. Na počiatku mal slušnú sumu dolárov, libier, či Euro (záleží od toho, či hráte na americkom kontinente, Britských ostrovoch, v Nemecku alebo strednej Európe) a úvodný kus koľajnice, položenej pri malebnom mestečku. Bystrý biznisman z tejto koľajničky, jednoduchým ťahom myši, urobil peknú trať, ktorá viedla k susednému sídlu homo sapiens. V ceste mu stála chovná stanica, rieka a mohutný vrch, no aj tak sa nemusel veľmi namáhať, pretože povrch krajiny, stromy, továrne a obydlia sa automaticky prispôsobujú trase. Takže kravín sa posunul mierne doľava, nad vodou sa vygeneroval most a masívnu vrchovinu bez problémov prederavil pekný tunel. Ale aby sa nepovedalo, že hráč-architekt nijako neprispel, občas stlačil na klávesnici plus, alebo mínus a tak sa trať zvažovala do výšky, alebo do hĺbky, podľa rozmaru majiteľa.
Keďže v úvodnom meste nádražie nechýbalo, stačilo postaviť ešte jedno v prepojenom „city“, aby prvý vlak mohol premávať. Nasledoval presun z členitej krajiny do plánovacej mapy. Tu sa po jednoduchom kliknutí na dva body, reprezentujúce stanice, vytvorila trať, na ktorú okamžite vyrazil rušeň, ťahajúci toľko vagónov a s takými komoditami, ako si určil náš hráč-podnikateľ. Mestá vždy požadujú prepravu pasažierov a pošty, takže prvé spojenie sútredil na vagóny s balíkmi a občanmi. Po navedení kurzora na mestá sa dozvedel o ďalších požadovaných, ale aj ponúkaných tovaroch. V prvom meste vraj túžia po kravách, aby z nich pripravili chutné stejky, v tom druhom sa domáci radi obžierajú mäsom. Dokonca miestny starosta vyhlásil, že kto prvý dodá štyri vagóny tejto poživne, bude bohato odmenený.
Ide vláčik motoráčik...
|
Z tohoto malého mestečka sa vďaka železnici čoskoro stane veľkomesto.
|
Noviny informujú nielen o vašich úspechoch, ale aj dianí vo svete.
|
Našťastie náš podnikateľ viedol trať popri farme, takže po prístavbe prekladovej stanice mohol okamžite začať prevážať kravy do prvého mesta a odtiaľ vyvážať mäso. Sto tisíc od starostu výdatne pomohlo, takže biznisman si zaskočil do menu s lokomotívami a v sekcii rušňov zakúpil rýchlejší stroj, ktorý utiahne viac vagónov. Navyše hrdinu, ktorý zachránil nenažraté mestečko, oslavovali aj noviny. Poplatky na údržbu novej lokomotívy sa síce o niečo zvýšili, ale zefektívnila sa preprava a vzrástli aj zisky. A tak náš milý podnikateľ bohatol, vymeral nové trate, kúpil a naplánoval ďalšie vlakové súpravy a hrabal peniaze dovtedy, kým ho z toho neporazilo.
Všetky uvedené činnosti súvisiace s výstavbou a prepravou železnice sa realizujú pomocou štyroch funkcií, ktorým zodpovedajú štyri ikony. Pomocou prvej vybudujete novú trať, ktorá však musí byť prepojená s hlavnou koľajnicou. Druhá slúži na vytvorenie paralelných tratí, čo je užitočné pri viacerých premávajúcich vlakoch na tej istej trase. Vďaka tomu sa nespomaľuje preprava a nevznikajú zbytočné komplikácie pri stretnutí súprav. Zvlášť vhodné je ich využitie v prípade staníc, ktoré budujete prostredníctvom tretej ikony a umiestňujete priamo na požadovanú pozíciu v krajine. Štvrtá ikona vás prenesie do menu, kde kupujete vlaky a stanovíte prepravu vybraného tovaru medzi prepojenými stanicami.
Hoci už s týmito znalosťami bez problémov vystačíte, v hre je podstatne viac súčastí, ktoré by ste nemali opomenúť. Napríklad vylepšovanie staníc na maximálnu, tretiu úroveň, vám zabezpečí rýchlejšiu prepravu a extra zisky. Nákup tovární v mestách vám prinesie ďalšie peniaze z výroby. Tu však treba dbať o to, aby ste mali dodávky potrebných surovín. Napríklad, ak máte mäsokombinát a nedodávate zvieratá na porážku, určite prerobíte. Naopak, v prípade dobrého reťazca zhrabnete slušné „prachy“ a navyše vaša továreň postupne zvýši svoju kapacitu a efekt výroby. Továrne kupujete za pomerne nízke sumy v aukciách, alebo môžete vyrobiť nové, čo je však nákladné a navyše táto možnosť býva dostupná len vo väčších mestách.
Aukcie sa týkajú aj vynálezov, ktoré sa objavujú pomerne často a majú značný význam. Inováciu získate vtedy, ak k výkričnej sume prihodíte desiatku, dve, tri, alebo rovno päťdesiat tisíc a nikto (v prípade, že máte v scenári aj súperov) vašu ponuku neprekoná. Ak pri jednaní v stanovenom čase ponúknete najvyššiu sumu, patent je váš a máte naň monopol plných desať rokov. Lepší pohon, turbína, kvalitnejší materiál alebo piesty vám umožnia väčší komfort v preprave a menšie výdavky. Napríklad o 25 % lacnejšie trate vám ušetria peknú kôpku peňazí.
Keď už sme načali súperov, venujme sa im trochu podrobnejšie. O tom, či budete mať jedného, alebo až troch oponentov, alebo sa v hre budete realizovať len vy, rozhodnete pri výbere scenára. Tu si okrem obtiažnosti a stanoveného obdobia, určíte aj množstvo konkurentov, prípadne upravíte vzhľad krajiny a miest. Vaši protivníci sa vás pokúsia zruinovať a predčiť komplexnosťou tratí a ziskami v rôznych odvetviach. Kľúčovú úlohu tu zohrávajú akcie spoločností. Každá spoločnosť má desať akcií, z ktorých štyri vlastní v úvode hry ich majiteľ. Ak sa vám podarí skúpiť všetky akcie súperov, eliminujete ich. Oni sa však snažia o to isté. V prípade núdze môžete, alebo niekedy priam musíte, predávať vlastné akcie, aby ste sa udržali nad vodou. Tým dávate príležitosť vašim rivalom. Kúpna cena sa odvíja od úspešnosti firmy. Môže to byť niekoľko desiatok tisíc alebo u „losera“ len stovka za 10 % spoločnosti (1 kus). O tom, ako sa vám a konkurencii darí, vás presvedčia nielen grafy a čísla v niekoľkých tabuľkách, ale aj tváre, ktoré sa buď spokojne usmievajú alebo tvária, ako keby mali zápchu.
Režim scenárov, zameraný výlučne na konkurenčný boj, sa príznačne volá „posledná trať zostáva“. Väčšou výzvou sú však mapy, kde vás čakajú aj ďalšie ciele. Zvyčajnými podmienkami víťazstva je prepojenie konkrétnych miest, dosiahnutie určitého zisku alebo prepravenie vybraného druhu tovaru do určeného termínu. Obvykle sa tieto ciele kombinujú a plníte ich niekoľko súčasne v stanovenom limite niekoľko desiatok rokov. Pritom rýchlosť hry si prispôsobíte vašim aktivitám. V úvode, kde treba hojne stavať, sa hodí normálna rýchlosť, v kritických momentoch spomalenie, alebo úplné pozastavenie hry. Keďže však väčšinu činností pripravíte rýchlo a na pomerne malých mapách už nebudete mať veľmi čo robiť, zrejme neraz použijete urýchlenie času. Na konci nasleduje zhodnotenie vašich úspechov, doplnené hodnotiacim titulom. Môžete byť konduktorom alebo magnátom, ale ak to zbabrete, na konci sa vám môže ujsť aj post bezdomovca.
Lepšiu orientáciu v teréne vám umožní veľmi praktická minimapa. Vďaka nej a pomocných ikon si veľmi ľahko vyhľadáte náleziská surovín alebo dôležité mesto. V prípade multiplayeru, tam nájdete aj ikonu, ktorou zasielate správy. V sieťovej hre sa môžu popasovať štyria živí oponenti. Stretnú sa na tých istých mapách, ktoré ponúka hra pre jednotlivca a vyberajú si reprezentatívny profil, vďaka čomu sa stotožnia s postavou Otta Von Bismarcka, cára Nikolasa II, Charlesa De Gaulea alebo ďalšími osobnosťami histórie. Jediným pozitívom multiplayeru je hra so živými oponentmi, ktorí značne prevyšujú schopnosti počítačových protivníkov. No tak, ako všade v hre, aj tu nájdete to, čo tento titul okráda o jeho atraktívnosť a zábavnosť a to sú...
Chybičky, Chyby, Chybiská. Prvé hodiny hry ma napĺňali potešením a v hlave som si formoval značne vysoké hodnotenie, ktoré Meierovmu titulu udelím. Potom som však začal narážať na chyby a môj úsmev začal vädnúť ako krása žien po tridsiatke. Určité závady, týkajúce sa, inak dokonalej grafiky by som tvorcom ľahko odpustil, sú tu však aj výraznejšie kazy.
Pri hre s konkurentmi by ste (teoreticky) nemali mať problém prevážať dovar aj do tých istých miest, lenže niekedy je to nemožné. Dôvod? Často máte problém vytvoriť vlastné trate v blízkosti oponentových dráh. Tunel vedúci pod alebo most nad súperovými železnicami, ktorý by mal všetko vyriešiť, nie je možné postaviť. Výzor budúcej trate vidíte, ale obyčajne je zamietnutý, ako neakceptovateľný. Ak sa vám to napokon podarí, často škrípete zubami, pretože ste museli improvizovať a neraz vás nutná prestavba stála cenné peniaze. V poriadku, poviete si, tak nebudem stavať blízko protivníkov. No áno, ale čo vtedy, ak je cieľom scenára prepojiť tri mestá, ale jedno z nich vám zablokuje prihlúply počítač?
Kritickou chybou je úplné zlyhanie budovateľského systému, zvyčajne v pokročilej fáze hry. Mám na mysli to, že zrazu nemôžete stavať trate, kupovať akcie a niektoré ďalšie zásadné činnosti, napriek tomu, že máte kopu peňazí a spĺňate všetky podmienky hry. Multiplayer bude padať, v lepšom prípade pri ňom len zaspíte nudou. To sú vybrané, zďaleka nie všetky, bugy, na ktoré narazíte.
Vlaková idylka.
|
Továrne, podobne ako vynálezy, nakupujete v aukciách.
|
Počas hry ste pravidelne informovaný o nových typoch vlakov a ďalších zaujímavostiach.
|
V súvislosti s viacerými nádejnými, no podobne postihnutými hrami (napríklad taký Gothic, Stronghold Legends), sa mi z hrdla tisne zúfalý výkrik, Preboha! To sa už dnes nepoužívajú betatesteri, ktorí by pomohli vychytať väčšinu múch? Boja sa vývojári pirátstva tak veľmi, že radšej neposkytnú svoje produkty nikomu, až do dňa vydania a potom sa snažia odfláknutú prácu zachrániť početnými patchmi? Alebo sledujú len komerčný úspech, nevážia si hráčov a bez hanby vypúšťajú nedorobky?
Ale čo si budem ničiť hrdlo, prejdime radšej ku grafike a ozvučeniu. Pekný plastický terén, detailne spracované vláčiky a dobrý dizajn nikoho neurazia, hudba zvýrazňuje atmosféru. Opäť tu však máme nejaké to "ale". Čiastočné priblíženie povrchu a rotácia mapy je dobrá vec, ale niektorí hráči by určite uvítali viaceré kamery a napríklad izometrický pohľad zhora. Navyše po návrate do hry, po minimalizovaní okna, sa zbláznia niektoré farby a na obrazovke máte krikľavý miš-maš. Napriek tomu však oceňujem prechod do nápaditej 3D podoby.
Railroads! je hra s veľkým potenciálom, ktorá stroskotáva na zásadných chybách a bugoch. Snáď ju Sid Meier obdarí ďalšou pozornosťou a „dôsledne opačuje“ a potom bude hodná pozornosti, no v pôvodnej forme je to len akýsi krívajúci bežec, čo nemá šancu byť v cieli medzi prvými. Ani potom však nesadne každému. Stavba tratí a hospodársky systém je totiž priveľmi zjednodušený, čo síce upúta príležitostných hráčov, no zručnejší stratégovia pri ňom budú zívať nudou. Mínusom je určite aj absencia kampane. Myslím, že mnohí fanúšikovia sa radšej vrátia k Railroad Tycoon 3 a nad Railroads! iba mávnu rukou. Úplne na záver len smutné konštatovanie. Mohla to byť bomba, ale napokon je to len malá petarda.
Pohľad na prosperujúce mesto.
|
A toto je pohľad na prosperujúceho UNIho, ktorý úspešne skupuje akcie svojich rivalov :-).
|
Na mape naplánujete trať jednoduchým spájaním bodov a výberom komodít.
|
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: 2k games / Firaxis Štýl: Managementová
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|