WARHAMMER: MARK OF CHAOS |
WARHAMMER: MARK OF CHAOS |
Svet Warhammeru azda netreba nikomu predstavovať, hoci v našich končinách sa s ním stretávame hlavne prostredníctvom počítačových hier a pôvodnej stolovej hre sa venuje len hŕstka nadšencov. Do známeho fantasy prostredia, plného nástrah, nás zavedie aj nová RTS s podtitulom Mark of Chaos. Vyrazili sme do boja v mene našich drahých čitateľov, aby sme im priniesli informácie z prvej línie. Nastražte uši a počúvajte, čo sme zažili.
Je rok po Veľkej vojne, kde vojská Impéria porazili útočiace hordy Chaosu. Zbytky nájazdníkov sa utiahli na sever, aby nabrali sily na ďalší úder. Stratili veľkého vodcu, ale naďalej šíria hrôzu a potulujú sa v menších skupinách po celej krajine. Schyľuje sa k novej vojne, v ktorej sa stretnú noví hrdinovia, sledujúci rôzne záujmy. Niektorí bojujú pre česť a slávu, iní sa bezohľadne ženú za mocou. Ale všetci sú poznačení znamením chaosu...
Warhammer: Mark of Chaos ponúka hráčom dve kampane, rozdelené do niekoľkých kapitol. Prvá je za Impérium, druhá za Chaos, žiadne prekvapenie. Bohužiaľ prekvapivý nie je ani príbeh kampaní a už vôbec nie misie. Či už sa rozhodnete absolvovať hru s mladým Stefanom Von Kesselom a jeho priateľmi z radov ľudí a elfov, alebo s nástupcom padlej legendy Chaosu Asavarom Kulom, zrejme budete pociťovať nudu. Thorgar the Blooded One si najprv musí získať dôveru vo vlastných radoch a zjednotiť kmene roztrúsené po krajine, aby potom viedol svoj ľud do víťazného (?) boja, ale veľa zábavy si pri tom neužijete.
V teréne veľmi zriedkavo nájdete objekty, ktoré vašim jednotkám poskytnú dobré krytie.
|
Z kopca sa útočí najlepšie.
|
Hrdinove kúzla a schopnosti sú rozdelené do troch kategórií.
|
Jednotlivé kapitoly kampaní sledujú hrdinov a ich sprievodné armády na rôznych územiach a poodkryjú ďalšiu časť príbehu. Každú kapitolu tvorí mapa, na ktorej sú vyznačené poprepájané body, reprezentujúce kľúčové miesta a udalosti. Hrdina postupuje od jedného k druhému, až kým sa nedostane do cieľovej oblasti. Hoci niekedy sa body rozvetvujú a znovu spájajú, takže nemusíte absolvovať všetky, jedná sa viac-menej o lineárny priebeh a fádny koncept misií.
Po vstupe na väčšinu checkpointov sa presuniete do bojovej zóny, kde musíte splniť stanovené úlohy. Hoci popis býva rozmanitý (oslobodenie zajatcov, dobýjanie hradu, presun na určené miesto), v konečnom dôsledku je cieľ vždy rovnaký; poraziť všetkých nepriateľov, ktorí vám stoja v ceste. Keď sa vám to podarí, vrátite sa na mapu kapitoly a môžete sa presunúť na ďalší bod. Pred vstupom na nasledujúce bojisko však treba doplniť stavy regimentov, čo môžete urobiť kedykoľvek, ak máte dostatok zlata, získaného z misií. Niekedy máte možnosť aj nakúpiť úplne nové jednotky a to v spriatelenom meste, ktoré reprezentuje jeden z absolvovaných bodov. Tu sa vám otvorí menu, kde nájdete štyri sekcie, respektíve budovy, kde sa pripravíte na ďalšie konflikty.
V chráme môžete okrem doplnenia stavu a oživenia hrdinov získať aj požehnanie, ktoré vám v nasledujúcej bitke pridá bonus k útoku, alebo morálke. V zbrojnici vylepšujete zbrane a obranu jednotiek – každému regimentu osobitne. Okrem toho sa tu vojsku dajú zakúpiť praktické doplnky na obliehanie hradu (výbušniny, rebríky) a vlajky, ktoré zlepšujú morálku a odolnosť armády. Niekedy je možné zakúpiť aj kone, respektíve zvieratá, ktoré sa dajú osedlať. Baraky sú miestom, kde kupujete celkom nové regimenty. V ponuke sú peší bojovníci na boj zblízka, aj na diaľku, jazda a neskôr aj plnohodnotné obliehacie zbrane (delá, katapulty). Pred bojom si potom hráč vyberá zo všetkých jednotiek tie, ktoré mu pripadajú vhodné do akcie, pričom niekedy je stanovený maximálny počet regimentov aj hrdinov. Napokon je tu laboratórium alchymistu. Tam vašim hrdinom kupujete užitočné artefakty, prípadne predávate tie, čo ste získali z padlých nepriateľov na bojisku.
Konflikty by sa dali stručne charakterizovať ako fantasy obdoba bojov z Total War. Ale hoci to môže znieť lákavo, realita na bojisku je trochu zarmucujúca. Boje vo Warhammer: Mark of Chaos neoplývajú veľkou hĺbkou a neobsahujú dostatočné taktické možnosti. Sú skrátka plytké a chýba i šťava. Navyše musíte dávať pozor na hlavného hrdinu, pretože ak zomrie, skončili ste. V úvode bitky (misie), si hráč rozmiestni svoje regimenty vo vyznačenej oblasti. Netreba zdôrazňovať, že strelcov a delá je vhodné umiestňovať za ťažkoodených šermiarov či kopijníkov. V tejto fáze je aj vhodné priradiť svojim hrdinom vybraný regiment. Vtedy sa postava stane súčasťou formácie, na ktorú sa vzťahujú rôzne bonusy, čo so sebou prináša. Po rozmiestnení vám už zostáva len vyhľadať súpera, alebo, čo je efektívnejšie, počkať na nepriateľa v obrannom postavení, najlepšie na kopci.
V zápale boja...
|
Stefan Von Kesssel, hrdina Impéria na čele rytierov.
|
Mapa kapitoly obsahuje sériu bodov, ktoré musíte postupne absolvovať.
|
Pri rýchlom presune využijete beh, ktorý však uberá staminu a pri boji niekoľko formácií s rôznym efektom. Jednotky pri potýčke môžete posilniť aktivovaním hrdinových bonusov, alebo schopností príslušiacich danému regimentu. Sú to ochranné štíty, posilňovače morálky, rýchlosti, streľba a ďalšie vymoženosti. Ohrozeným bojovníkom klesá morálka a majú tendenciu zutekať. Polohy vojsk rýchlo zaregistrujete podľa vlajok, ktoré sa u vzdialených regimentov objavujú na okrajoch obrazovky v súlade s ich polohou. V hre nestaviate žiadne budovy, ale ojedinele sa tu vyskytujú objekty, ovplyvňujúce priebeh boja (roh na privolanie posíl, liečivá studňa, atď.) Niekedy je súčasťou bojov obrana, alebo dobýjanie hradieb, kedy musí dobyvateľ obdsadiť určený post v útrobách opevnenia.
Ako sme už spomenuli, hrdina používa aktívne a pasívne kúzla a schopnosti, ktoré povzbudzujú pridelené regimenty. To je však len jedno z odvetví, v ktorom sa môže zdokonaľovať prideľovaním bodov za navýšenú úroveň. Pritom maximálna úroveň každého vybraného doplnku je piata. Druhú sekciu schopností tvoria útočné kúzla a zručnosti, obvykle sa jedná o rôzne ničivé výpady a štíty, aplikovateľné na vybraný cieľ. Napokon je tu ponuka znalostí, ktoré sa využívajú zásadne pri dueloch. Jedná sa zväčša o podporné prostriedky, ktoré tento charakter používa, keď nastane súboj s nepriateľským hrdinom.
Duel je unikátny boj dvoch lídrov, do ktorého nesmú zasahovať žiadne iné jednotky. Nastáva vtedy, keď sa dvaja nepriateľskí hrdinovia stretnú na bojisku a jeden z nich vyzve toho druhého na súboj. To sa udeje jednoduchým kliknutím na ikonku oponenta, ktorá sa zjaví v pravej časti obrazovky. Potom sa okolo dvojice vytvorí ohnivý kruh, do ktorého nikdy nevkročí žiadna iná postava. Hrdinovia bojujú osobnými zbraňami, pomocou duelových schopností a za použitia ofenzívnej alebo defenzívnej taktiky. Tieto parametre ovplyvňuje samotný hráč. Súboj končí smrťou jedného zo zúčastnených, prípadne útekom, ktorý však výrazne zníži morálku jednotiek ustupujúcej frakcie. Životnosť hrdinu zvyšujú liečivé odvary a povzbudzujúce predmety, ako aj kvalitná výstroj, zahrňujúca rôzne časti brnenia a výzbroje v jeho osobnom inventári. Kúzla a schopnosti je možné opakovane aplikovať dovtedy, kým je v centrálnom zdroji (spoločnom pre všetky postavy) dostatok magickej energie. Energia sa dobíja samovoľne, ale dá sa urýchliť napríklad magickými odvarmi.
Pre tých, ktorých odradí kampaň, teda otvorene povedané, pre väčšinu hráčov, je tu možnosť hrať voľnú hru. V menu pre jednotlivca síce nájdete len kampane, ale prostredníctvom menu pre multiplayer je možné zahrať si aj proti počítačovému oponentovi bez prítomnosti iných živých hráčov. Všetky štyri MP módy hry sú však dostupné len pre živých hráčov. Okrem klasickej bitky, kde musíte poraziť armády súpera, je tu boj s priebežným dodávaním posíl, časovo obmedzená bitka a obrana/dobýjanie hradu. Zaujímavosťou týchto módov je použitie armády, ktorú si hráč zostaví z dvanástich setov, obsahujúcich kolekcie hrdinov a jednotiek. Jedná sa vždy o tri obdoby štyroch hlavných frakcií. Okrem Impéria a Hordy chaosu sú to vysokí elfovia a potkania rasa zvaná Skaven. Každá frakcia zahrňuje aj ponuku žoldnierov, ktorú tvoria doplnkové rasy a to sú goblini, orkovia, trpaslíci, prípadne troll, či gigant. Hráč si vyberie charaktery a regimenty na základe ponuky a podľa toho, aký je stanovený nákupný limit. Takto vytvorený balíček sa importuje do vytvorenej hry a potom sa už po odpočítaní vstupuje na bojové pole.
Pri konfrontácii hry so sľubmi autorov je zrejme každému jasné, že hra vyšla v trochu inej podobe, ako mala a zrejme jej unáhlené vydanie je príčinou nemastnej-neslanej ponuky. Epické veľkoplošné boje sú v skutočnosti plytké bitky niekoľkých regimentov na dosť malom nezáživnom priestranstve. Nepostrehol som deštrukčný terén a nenašiel žiadne výnimočné herné módy ani kooperatívnu kampaň. Taktické možnosti sú symbolické, obmedzené na niekoľko formácií a možnosť preskupovať jednotky s použitím ukazovateľa zoskupení (naznačenie budúcej polohy regimentu po presune). K tomu vás znervózňujú také veci, ako stratený kurzor myši, či iné technické závady a dlhé nahrávanie misií, počas ktorého stihnete povysávať celý byt. Za pozornosť naozaj stoja len duely hrdinov a ako plus (povedzme) môžeme uznať tvorbu vlastnej armády pred bojom a vcelku slušnú počítačovú inteligenciu. Ale žeby bol Warhammer: Mark of Chaos zvlášť zábavný, to ani pri najlepšej vôli tvrdiť nemôžem.
Grafika hry je chvályhodná, najmä spracovanie a detaily jednotiek sú pozoruhodné. Bojisko si môžete polohovať a približovať podľa potreby. Vydarili sa aj efekty a vložené videá. Naozaj na jednotku je úvodné intro. Hudba pasuje ako s prepáčením za výraz, "riť na šerbeľ“, inak je ozvučenie priemerné. Čo však z kvalitného spracovania, keď hrateľnosť pokrivkáva, ako jednonohý pirát.
Tak aby bolo jasné, Warhammer: Mark of Chaos nie je žiadny odpad, ale chutí ako neposolená polievka. Kampaň, čo uspí aj dieťa, ktorému rastie prvý zub, veľmi priemerný multiplayer a boje, kde zúfalo chýba viac taktických možností, jednoducho nemôžu dlho udržať pozornosť hráča. Príťažlivá grafika a duely hrdinov sú síce pozoruhodné, ale aj tak nevytiahnu hru z vôd priemeru. Od Warhammer: Mark of Chaos sa rozhodne očakávalo viac.
Armáda Impéria v plnej paráde.
|
Gigant je drahý, ale efektívny. V pozadí elfský hrdina na drakovi počas duelu.
|
A tu je duel zblízka.
|
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Namco / CENEGA Slovakia / Black Hole Studios Štýl: stratégia / realtime
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|