SPACE EMPIRES V |
SPACE EMPIRES V |
Stratégovia, ktorí majú slabosť na komplexné tituly, zahrňujúce boje, diplomaciu a hospodársky rozvoj, majú ďalšiu príležitosť vydobyť si nehynúcu slávu nielen na Zemi, ale v celom vesmíre. Umožní im to ťahová stratégia Space Empires, ktorá sa už po piatykrát pokúša presvedčiť o svojich kvalitách a možno aj o tom, že je zdatným súperom klasickej sérii Master of Orion. Do akej miery je to tak?
Titul privíta hráčov pomerne skromnou ponukou, kde budete márne hľadať kampaň alebo scenáre s nápaditou náplňou. Jedinou možnosťou je zvoliť si štandardnú hru. Tu však nájdete toľko nastavení a úprav, že si môžete vygenerovať skutočne pôsobivý celok. Volíte si všetko, od parametrov mapy a charakteristík impérií, až po podmienky víťazstva v hre, ktorých môže byť až desať a dajú sa kombinovať. Jedná sa o limitovaný čas, najvyšší stupeň rozvoja, alebo najviac prebádaných oblastí vesmíru. Hra sa dá zavŕšiť aj ovládnutím kvadrantu vojenskou silou, či diplomaciou. Totožné podmienky si môžete určiť v hre pre jednotlivca, ale aj pri konflikte so živými spoluhráčmi, na jednom počítači, alebo po sieti. Bohužiaľ multiplayer je sprevádzaný problémami, najmä so stabilitou a pripojením do hry.
Ak sa vám nechce pasovať s rôznymi nastaveniami, odporúčam rýchly štart. Vtedy počítač vygeneruje optimálny vesmír a na vás už zostane len výber jednej zo štrnástich rás, ktoré hra ponúka. Jednotlivé rasy sa líšia výzorom, majú určité výhody v konkrétnych oblastiach, odlišný dizajn lodí a jednotiek a rozdielne nároky na životné podmienky.
Na počiatku obývate jedinú planétu, upravenú tak, aby poskytovala základné potreby vašej civilizácie. To znamená, že „vyfasujete“ domovinu s kamennou, plynnou, alebo ľadovou štruktúrou a atmosférou, ktorá umožňuje vašej rase dýchať, teda kde sa koncentruje kyslík, vodík, oxid uhličitý alebo metán. Svoju úlohu zohráva aj stupeň radiácie, teplota podnebia a stupeň gravitácie. Keď vyprodukujete kolonizačné lode, môžete sa pokúsiť o osídlenie ďalších planét, mali by ste však brať do úvahy spomínané charakteristiky. Okupovať územie, kde je minimálna šanca na prežitie a rozvoj je zbytočné. Každá planéta má aj určité špecifiká, ako sú prírodné zdroje, maximálna kapacita obyvateľstva, modifikácie, ktoré vplývajú na spokojnosť populácie atď. Prvé planéty je možné osídliť len vtedy, ak majú rovnakú štruktúru ako vaša domovina. Prístup k ďalším typom vám umožní rozvoj technológií najmä v odvetví kolonizácie.
Na začiatku hry si vyberiete ľubovoľnú rasu...
|
... a potom začnete dobýjať vesmír...
|
... a to sa nezaobíde bez výskumu nových technológií...
|
Výskum tvorí dôležitú súčasť hry. Len získavaním moderných technológií a inovácií sa dopracujete k prosperujúcej veľmoci s rozvinutým hospodárstvom aj vojenským potenciálom. Nájdete tu niekoľko desiatok odvetví, v ktorých postupujete na vyššie úrovne, čo je podmienkou pre nové výdobytky v každej oblasti. Súčasťou sú aj skryté technológie, ktoré sa objavia až po dosiahnutí značného pokroku v určitom smere. Na výskum používate výskumné body a zdokonaľovať sa môžete v mnohých oblastiach súčasne. Je však lepšie zvoliť menej odvetví a investovať do nich viac percent bodov, čím dosiahnete rýchlejšie napredovanie vo vybranej oblasti. Lepšie výsledky dosiahnete zadovážením väčšieho prísunu výskumných bodov alebo výmenou technológií s inými rasami. O napredovaní ste informovaní aj prostredníctvom žurnálov na počiatku každého nového kola.
Výskumné body, ako aj ostatné štyri zdroje surovín (minerály, organické látky, rádioaktívne prvky- izotopy, informácie) získavate z vašich kolónií, po výstavbe tovární a budov na spracovanie. Kapacita závisí od úrovne tovární ale aj množstva a spokojnosti miestnych obyvateľov. Ťažba je automatická, ale ak v systéme nemáte transportné letisko (spaceport) a sklady, body sa strácajú a nepribúdajú. Totiž všetko, čo vyťažíte, je (automaticky) prepravované obchodnými a dopravnými loďami a tie potrebujú miesto na pristávanie. Preprava surovín je prerušená aj vtedy, keď planétu blokuje nepriateľ, čím zabraňuje transportom v cestovaní.
Nepriateľskú hrozbu môžu odvrátiť vaše vojenské sily. Tie sa rozdeľujú do niekoľkých kategórií. Vesmírne lode vám umožňujú pohybovať sa vo vesmíre, objavovať nové svety, kolonizovať nové planéty a v neposlednom rade produkovať bojové plavidlá rôznych rozmerov a kvalít. Lode si musia priebežne dopĺňať palivo a muníciu. To je možné na planétach alebo vesmírnych staniciach. Stanice sú masívne základne mimo planéty, ktoré okrem zásobovacej funkcie a opravy lodí majú obranný charakter. Na skenovanie oblasti a nepriateľských plavidiel vhodne poslúžia satelity. Podobne ako míny, ktoré automaticky útočia na protivníkov, sa dajú prevážať na palube lodí.
Uvedené objekty zohrávajú úlohu pri bojoch v otvorenom vesmíre. Keď nastane stret s nepriateľom, hráč si zvolí taktický, alebo strategický boj. Ak zvolíte strategický boj, bitka prebieha bez vašej účasti a vy ste oboznámení s výsledkom. Pri taktickom boji ovládate vaše lode a síce v reálnom čase. Je však možné stanoviť si nasledujúce kroky počas pauzy, ktorú môžete kedykoľvek aktivovať. Na bojovom poli, pomocou dvoch kamier, pozorujete a koordinujete celý priebeh bitky, až kým nezvíťazíte, alebo neutrpíte porážku.
...ani bez konfliktov v otvorenom vesmíre...
|
... ale aj na povrchu planét.
|
Žurnál vás informuje o novinkách v impériu, ale aj v známom vesmíre.
|
Ak nepriateľ prenikne vaším vzdušným priestorom, môže bombardovať či inak znehodnotiť vybranú planétu z jej okolia. Takýmto spôsobom poškodí jej štruktúru, zničí časť tovární a obrancov, sústredených na povrchu. V krajnom prípade je zlikvidovaná celá planéta. Finálnym krokom je vysadenie vojsk a pozemný boj, kde sa stretnú nepriateľské bojové stroje a posádka, chrániaca kolóniu. Jednotky, ktoré sa zúčastňujú pozemných konfliktoch, bojujú len na povrchu planét. Tieto vozidlá a stroje sa stretávajú na symbolickej mape kolónie, kde sú zaznačené, aj prítomné budovy a továrne. Pozemný boj má podobný priebeh, ako potýčky vo vesmíre.
Všetky pozemné aj letecké jednotky sa vyrábajú prostredníctvom tovární, ale ich výrobe predchádza návrh dizajnu a umiestnenie jednotlivých súčastí. Najprv si určíte druh jednotky a potom jej rozmer. Pred sebou uvidíte príslušný model, rozčlenený na veľký počet políčok. Tam umiestňujete zbrane, motory, brnenie, prepravné moduly, ubytovňu pre posádku, kapitánsky mostík atď. Pri zostavovaní ste obmedzení maximálnou nosnosťou a na jednotku musíte umiestniť všetky kľúčové súčasti a zadať jej presné označenie. Potom je návrh ukončený a vy môžete danú jednotku produkovať v takom množstve, ako potrebujete, ak je dostatok surovín. Umiestňovanie komponentov je pomerne zložité a preto odporúčam využitie automatického režimu. Inak sa vám môže stať, že navrhnete nepodarok a to aj napriek upozorneniam, ktoré jednak lezú na nervy a navyše nezaručujú, že loď bude obsahovať naozaj všetko podstatné. Čiže sú zbytočné. Príkladom je môj malý-veľký omyl, keď som do lode neumiestnil motory, takže sa nedokázala hýbať.
Bohužiaľ, návrh dizajnu nie je zďaleka jedinou komplikovanou súčasťou hry a nie je to ani jediná chybná oblasť. Chyby v hre sa týkajú aj stability. Jednoducho vám to niekedy zamrzne, alebo padne. AI by tiež mohla byť na vyššej úrovni a niekoľko ďalších interných nezdarov zbytočne kazí celkový dobrý dojem. Určitú výtku mám aj na adresu aktivít ostatných rás. V pokročilej fáze hry vás totiž bude deprimovať zdĺhavé prepočítavanie ťahu súperov. Čo sa týka náročnosti, tá kráča ruka v ruke s hĺbkou a prepracovanosťou hry. Všetko, čo som dosiaľ spomenul, je totiž len hlavné jadro. Titul má mnoho ďalších aspektov, ktoré majú vplyv na úspech pri vašom ťažení. Niektoré sme už videli aj v iných hrách, iné sa objavujú prvýkrát, alebo sú výnimočne prepracované. Užívateľské rozhranie je však miestami strašidelné.
Určite nezanedbateľná je politika a diplomatické vzťahy. Toľko možností, ktoré sa dajú uplatniť pri jednaní s inými frakciami, zrejme nenájdete ani v tituloch Master of Orion! Pomocou desiatok pokynov a príkazov môžete vyjednávať, vymieňať technológie či suroviny, vyhrážať sa, žiadať o pomoc, zasielať výstrahy a dary, konzultovať ďalší postup s vašimi spojencami a dokonca navrhnúť nového člena do aktuálnej aliancie. Svoj význam má aj špionáž, vtedy vaši agenti získavajú údaje o iných rasách, sabotujú lode a nepriateľské budovy. Zaujímavé je spravovanie niektorých odvetví, alebo lodí počítačovými asistentmi - ministrami. Praktické je aj stanovenie priorít a trás novým jednotkám a to dokonca už pri návrhu dizajnu. Len veľká škoda, že tvorcovia to hráčom veľmi neuľahčujú.
Všetko, aj tie najmenšie detaily, musíte robiť pracne a polopatisticky. Zložité užívateľské rozhranie vám dá slušne zabrať. Tí, čo už hrali tituly zo série Master of Orion, budú mať s hrou mierne ťažkosti, ale zvyknú si. Nováčikovia v tomto žánre zrejme nevydržia ani do konca, mimochodom veľmi frustrujúceho, tutorialu a od hry utečú. V tomto smere je rozhodne ústretovejšia ešte stále aktuálna stratégia Galactic Civilizations II (recenzia).
Grafika môže byť pri tomto type hier určitým ospravedlnením, ale aj tak mohla byť o niečo lepšia. 3D kabátik Space Emires V je teda prijateľný a poteší aspoň približovanie objektov a rotácia mapy. Niektoré efekty, napríklad pri boji, tiež nevyzerajú zle. Hudba je pekná, ale keď si ju vypnete, zistíte, že štandardné zvuky sú veľmi slabé, respektíve takmer žiadne. Na druhej strane, pri ktorej novodobej hre vám postačí 500 MHz procesor a 64 MB RAM?
Space Empires V je hra pre trpezlivých, pretože pochopiť komplexný systém hry vyžaduje dosť veľa času a sústredenia. Komu sa to však podarí, vychutná si stratégiu s prekvapivou hĺbkou a komplexnosťou a to aj napriek istým chybám, ktoré obsahuje. Hráči zo starej školy budú zrejme nadšení, nováčikovia sklamaní. Space Empires V však rozhodne nie je na zahodenie.
Vo vesmíre nájdete nové civilizácie, planéty, hviezdne brány a kadečo iné.
|
Zaujímavý dizajn, čo poviete?
|
V SE V je obrovské množstvo nastavení, vďaka čomu si vytvoríte hru podľa vašich predstáv.
|
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Empire Interactive / TOP CD / Malfador Machinations Štýl: stratégia / ťahová Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|