Predstavte si hru z univerza Hviezdnych vojen bez Jediov, svetelných mečov a Sily. Predstavte si hlavnú hrdinku rasy Twi’lek (to sú tí s dvoma "vrkočmi“ vyrastajúcimi z hlavy), primerane disponovanú po všetkých stránkach. Predstavte si prvú originálnu Star Wars hru určenú pre hanheldy a nie iba port alebo pokračovateľa niektorej zo známych sérií. Máte? Tak otvorte oči a uvidíte Star Wars Lethal Alliance (LA).
Copatá Rianna (pozor, nemýliť s čokoládovou speváčkou) sa neživí najpoctivejšie. Jej vzorom by mohol byť kľudne napríklad Han Solo a som si istý, že by si s legendárnym pirátom, podvodníkom a pašerákom výborne rozumeli. Poznáte to, vrana k vrane sadá. Napriek svojej nie práve najvzornejšej povesti sa Rianna stáva dôležitým pešiakom vo veľkej vojne medzi Rebelmi a Impériom, do ktorej je zatiahnutá kvôli svojim nepopierateľným schopnostiam nebadane sa infiltrovať do nepriateľského prostredia, získať dôležité informácie a potichu sa vytratiť za ďalšou úlohou. Obdobie medzi Epizódou III a Epizódou IV ponúka jednu priam gigantickú možnosť, aký druh informácií by to mohol byť. Ak tipujete Hviezdu smrti, tipujete správne. Práve plány najničivejšej zbrane vo vesmíre sa budete po naliehavých prosbách princeznej Lei snažiť získať. A veru, nebude to ľahká úloha.
Mladá zlodejka sa totiž nemôže spoliehať na vesmírnu silu, ani na štýlový svetelný meč, ale len sama na seba. Teda aspoň zo začiatku. Veľmi skoro jej totiž pribudne spoločník, droid Zeeo a spolu vytvoria dvojicu, ktorú nezastaví žiadna prekážka. Zeeo a jeho funkcie sú jedným z najpozitívnejších elementov celej hry, bez neho by bola LA len obyčajnou, tuctovou strieľačkou z pohľadu tretej osoby, akých sme už videli neúrekom.
Rýchlosť, pružnosť a presnosť – to sú najsilnejšie vlastnosti, ktorými sa môže pochváliť Rianna. Dokáže behať, skákať, akrobaticky sa vyhýbať nepriateľskej paľbe, slušne ovláda ručné či stacionárne zbrane a s dotieravými nápadníkmi si hravo poradí aj v boji telo na telo. To je, ako sami uznáte, celkom slušný základ pohybov pre akčnú hru. Presnejšie povedané, pre priemernú akčnú hru. Do zóny mierneho nadpriemeru sa Rianna šplhá po chrbte droida. Z počiatku pôsobí skôr ako príťaž, pretože jediné jeho využitie je pri efektnom spomalenom uskakovaní, počas ktorého môže Rianna pohodlne mieriť a zneškodňovať v slow motion efekte jedného nepriateľa za druhým, prípadne ho zamestnať, ako omračovací prostriedok.
Ako to už býva, neskôr sa ponuka rozšíri o zaujímavejšie možnosti. Droid sa dá použiť ako štít odrážajúci streľbu z blasterov, vozítko, ktorým sa môžete "prevážať“ po určitých typoch povrchov, letiaci dopravný prostriedok pri rýchlych únikoch, či ho priamo ovládať (inak sa ovláda pomocou jednoduchých príkazov) pri preliezaní technickými tunelmi a hľadaní vypínačov silových polí. Nesmiem zabudnúť ani na jeho využitie na bojisku – niekoľko typov spoločných útokov s Riannou vás naučí milovať vysvetľovanie problematiky Rebeli vs. Impérium Trooperom priamo do očí.
Po prečítaní predchádzajúceho odstavca vám bude zrejme jasné, s akým typom hry máte dočinenia. LA je zo 70 percent akcia, z 20 percent arkáda a zvyšných 10 percent tvoria minihry (lietanie na Zeeovi, ničenie Tie Fighterov z lodných kanónov). Priemerný level teda vyzerá zhruba nasledovne. Niekam sa dostanete, zabijete X nepriateľov, pošlete Zeea hacknúť prístupovú konzolu, pričom ho musíte ochraňovať, vysporiadate sa s ďalšou vlnou protivníkov, vyčistíte plošinu so stacionárnou zbraňou, ktorou sa chvíľu zabavíte na účet Impéria, následne pomocou Zeea vyskáčete, resp. sa vyveziete, kam je treba, zničíte ďalších X nevinných životov a podľa potreby odletíte, alebo utečiete do ďalšieho levelu.
Takýto postup vás bude baviť prvých pár levelov, potom začnete uvažovať, či vôbec získanie plánov Hviezdy smrti stojí za to. Nepomôže ani občasné holografické prezliekanie za nepriateľského dôstojníka (asi trikrát za hru), ani pár bossov (napr. Rancor) a celkovému rozporuplnému pocitu z hry nahrávajú už toľkokrát opozerané prostredia, v ktorých sa levely odohrávajú. Tatooine, Alderan, Corsusant alebo samotná Hviezda Smrti sú už notoricky známe, ešte že Rianna zavíta aj na menej frekventované turistické destinácie, ako Despayre či Danuta. Na jednej strane tu máme staré známe prostredia, na druhej strane zas absenciu akýchkoľvek Jedi vychytávok. Osobne by som radšej privítal obrátené garde (Jediovia v nových lokáciách), pretože Sila je tou silou, ktorá k fenoménu Hviezdnych vojen priviedla milióny fanúšikov.
Ďalšiu zlú známku si LA odnáša za predmet "Ponuka zbraní“. Štandardný blaster s nevyčerpateľnou zásobou munície vystrieda útočná puška, snajperka, granátomet a ... a to je koniec. 4 kusy a utrum. Navyše použitie snajperky je limitované dizajnom levelov (prevládajú súboje na krátke vzdialenosti), takže ju vylovíte z vrecka asi toľkokrát, koľko holokamufláž. Strieľačkovú šeď aspoň miestami rozjasňujú súboje na blízko. Laserová dýka v Rianniných rukách je viac ako nebezpečná, keď sa jej podarí k nepriateľom priblížiť nepozorovanie, ich zneškodnenie sa dá elegantne zvládnuť jedným pohybom. Výpady, kopy a kombá sa zrejme kvôli WOW efektu odohrávajú v spomalenom režime, čo je zaujímavé asi prvých 5 minút, po ktorých nasleduje obligátne šomranie na zbytočné zdržovanie gameplayu. Nie, v options sa to vypnúť nedá.
Úvodné kredity pri spustení hry zaujmú veľkým červeným logom Unreal. Pri tvorbe hry bol použitý práve tento engine. Nedajte sa oklamať obrázkami v galérii, až taký zázrak to zas nie je. V pohybe vyzerá LA priemerne, na PSP sme už videli lepšie, aj horšie tituly. Prostredia neprekypujú detailmi, naopak celkom podarene pôsobia animácie. Zvukovo budú fanúšikovia Hviezdnych vojen doma, spínače pípajú, blastre svištia, droidi "štebotajú“, unifovaná orchestrálna hudba taktiež nemôže chýbať. Nezaujímavý a fádny multiplayer s minimom herných módov má na svedomí, že štandardných 8 - 10 hodín príbehovej kampane bude aj celkový čas, koľko budete ochotní Rianne venovať.
Star Wars: Leathal Alliance nie je vyložene zlá hra, len je chýba niečo, čím by sa z remeselne pomerne dobre vypracovaného dielka stala pecka. Môžeme to nazvať trebárs dušou. Áno, LA chýba duša a pri hraní to budete cítiť. Je ťažké presne zadefinovať, ako absenciu hlbšieho zmyslu (môže mať vlastne takýto typ hry nejaký hlbší zmysel?) pocítite, ale jednoducho vám bude počas hrania niečo chýbať. Možno Jediovia a svetelné meče, možno iné než už toľkokrát opozerané lokácie, či nejaké rozptýlenie v podobe bonusov (LEGO SW by mohlo byť vzorným príkladom). Takto sa o Lethal Alliance bude hovoriť ako "celkom dobrej hre, ale nič sa nestane, ak ju hrať nebudem“.