ANOTHER WORLD: 15TH ANNIVERSARY EDITION |
ANOTHER WORLD: 15TH ANNIVERSARY EDITION |
Lester Knight Chaykin je mladý, atletický, červenovlasý fyzik. Do svojho podzemného labáku prišiel na svojom novom Ferrari a chystal sa spustiť prevratný experiment pomocou časticového urýchľovača. Čo si v záplave rýchlo plynúcich myšlienok, keď nastupoval do výťahu, ani len nestihol uvedomiť, bolo, že začala zúriť búrka. Práve, keď častice dosahovali maximálnej rýchlosti, sa stalo niečo neočakávané. Blesk, ktorý udrel do laboratória, z neznámych príčin interferoval s časticovým urýchľovačom. Na mieste, kde bola pred niekoľkými sekundami stolička s počítačom a vedcom, zostala čierna diera. Lester však nezomrel. Anomália ho teleportovala do neznámeho prostredia. Iného sveta.
O remastrovanej starinke sa vo všeobecnosti vždy píše veľmi ťažko. Nastáva určitá schizofrénia medzi dojmami z prvého hrania pred niekoľkými rokmi a určité precitnutie, keď sa ju budeme snažiť porovnať s aktuálnymi hrami.
V dobe vydania si Another World (AW) zaslúžil obdiv a nadšené reakcie. Do análov sa zapísal zlatým písmom, a aj dnes mu patria prvé priečky v niektorých (ak nie väčšine) abandon ware stránok. Neuveriteľný zážitok bol už len pri sledovaní intra, pri ktorom všetkým padali sánky a valili sa oči. Vektorové spracovanie s filmovým fílingom však nezastavilo pri intre, ale plynulo prešlo do hry. Mne sa tiež na prvý krát nepodarilo rozoznať, že už začala hra a nasledovala smrť utopením a klasický game over.
☼ Vedeli ste, že: v USA vyšiel AW pod názvom Out of This World, aby nedošlo k zámene s aktuálne vysielanou soap operou s menom Another World? Iróniou je, že v čase relasu do obchodov sa začal v USA vysielať sci-fi sitcom s názvom Out of this world. V Japonsku hra vyšla pod názvom Outer world.
Prison break
|
Pištoľ po strážnikovi poteší.
|
Šup do kanála.
|
To, čo každému vyrážalo dych, bola animácia hlavnej postavy, prepracované prostredia a tak isto aj ostatní nepriatelia. K tomu sa podpísal na vtedajšiu dobu neuveriteľný dizajn úrovní a filmové prestrihové animácie. V roku 1992 ešte nikomu nič nevraveli slová ako scenár alebo level dizajn. Až Chahi vtlačil filmový adrenalínový zážitok, ktorý vtedajší hráči až na pár herných výnimiek nepoznali. Herný dizajn v praveku prebiehal štýlom; prvý level, ratatata bum, druhý level. Chahi už v prvej úrovni nenechal nikoho na pochybách o svojej geniálnosti. Posúďte sami.
☼ Vedeli ste, že: Eric Chahi vytvoril prevratné filmové sekvencie pomocou rotoskopie? A na to všetko mu stačila Amiga 500 s 1 MB pamäte a 20 MB diskom, videokamera a video na animácie, Deluxe paint s assemblerom na programovanie a pixel art? Na zvukové efekty mu stačil len magnetofón.
Sme teleportovaní aj s kusom kancelárie priamo do vodnej nádrže, kde treba rýchlo plávať smerom hore, pretože po nás už zdola začína naťahovať chápadlá rastlina. Na povrchu zlikvidujeme pár červíkov, ktoré ak nás zasiahnu svojím jedovatým zubom, tak sme skončili (opäť úžasná animácia). Po niekoľkých obrazovkách sa na nás vrhne levovi podobné zviera nasledované naším útekom k liane, ktorá sa utrhne a zhúpne nás za zviera. Bežíme teda ako o dušu späť, kde je zviera laserom zabité neznámym týpkom v čiernom habite. Po neúspešnom nadviazaní komunikácie s naším záchrancom dostaneme laserom do brucha aj my. Tomuto vravím scenár. A to je len prvý level.
Únik cez lávku. Náš kamoš to berie skratkou popri objektíve.
|
Smrť utopením.
|
Hádanka so strážnikom a automatickými dvermi.
|
Keď sa povie hrateľnosť, dnes si pod tým predstavíme niečo iné než pred 15-timi rokmi. Hry v praveku boli až nechutne ťažké a ich prejdenie vyžadovalo presné plánovanie skokov a streľby. Niektoré úseky sme prechádzali 10x, 20x, 50x a buď sme to nakoniec dokázali alebo hru hodili do koša. Neinak je tomu aj u AW.
☼ Vedeli ste, že: sám veľký Fumito Ueda označil Another World ako hlavný vplyv pri vytváraní hry ICO na PlayStation 2? Chahi sa zasa nechal inšpirovať hrou Dragon’s Lair (hlavne jeho filmovou animáciou) na Amigu.
Teoreticky vzaté je AW neskutočne krátky. Mne sa ho podarilo dotiahnuť do konca za nejakých 75 minút. Na youtube nájdete aj speed runy do 20 minút. Ale to som si všetko takmer presne pamätal ešte z pôvodného hrania, takmer každá obrazovka alebo hádanka ostala hlboko zakorenená v mozgu. Neuveriteľné na čo si dokáže hlava spomenúť po pätnástich rokoch. Keby tam radšej zostali naliate integrály alebo malá násobilka.
☼ Vedeli ste, že: veľa ľudí si myslí, že voľným pokračovaním AW bol geniálny Flashback a jeho sequel Fade to Black? Tieto hry však nie sú s pôvodnou hrou nijako spojené a Eric Chahi na nich taktiež nepracoval. Ten sa vrátil až s geniálnym a tak trochu bohom zabudnutým počinom Heart of Darkness.
A prečo som vlastne opisoval len nejakú 15-ročnú starinku a nepovedal nič o remaku? No tak to je jednoduché. Pretože sa takmer nič nezmenilo. Teda až na pár drobností. Hru spustíte aj vo veľmi vysokom rozlíšení na predpotopných strojoch, dá sa zapnúť hi-res grafika (pôvodná hra mala 256 odtieňov šedej a modrej, teraz je ich síce rovnako, ale sú v 32-bit grafike), pozadia sú prekreslené, ale postavám nepribudli žiadne nové animácie ani polygóny (viac by sme ich našli na pravej topánke Lary Croft) a posledná úprava sa týka remastrovania zvukov a hudby, ktorá sa celkom podarila. To je celé. Nič viac a nič menej.
☼ Vedeli ste, že: v SNES a Megadrive verziách boli odhalené pozadia alienov v kúpeľoch redukované o niekoľko pixelov, pretože „zadky“ vyžarovali až príliš erotický nádych? Taktiež každý náznak červenej krvi musel byť vymenený za zelenú farbu.
Dobíjanie zbrane
|
Ten dole nedrhne dlážku, ale sa nám snaží pomôcť.
|
Zjedla ma sasanka... alebo také čosi.
|
Rozpoltenosť sa ma nezbavila ani na konci recenzie. Odporučiť alebo nie? Ťažká to voľba. Na videu si môžete porovnať pôvodný verzus nový AW. Pre nás starých hard-core hráčov hra nemá takmer čo ponúknuť, pretože nám o grafiku alebo nové zvuky nejde a kľudne si zahráme aj starý jednomegový AW. No a u nových hráčov je to takmer úplne mimo misu, pretože pokiaľ nemá hra suprovú grafiku, tak o ňu ani pohľadom nezavadia. Ťažká obťiažnosť a opakovanie niektorých úsekov doblba asi tiež nebude pre nich to pravé. Za svoje peniažky dostanete len starú Škodu 100 s novým náterom, ktorý aj tak výsledný dojem veľmi nevylepšil.