LAIR |
LAIR |
O dračej hre Lair ste už zaručene počuli. Videli sme tony obrázkov, trailerov a videí zachytávajúcich jeden a ten istý level. Za úroveň s mostom, na ktorom súperia dve armády, sa však nikto nedostal. My vás tam teraz zoberieme. Lair je zaujímavý z dvoch dôvodov, okrem toho, že patrí v našich radoch medzi najočakávanejšie PS3 tituly, je to hlavne fakt, že na obrazovkách sa budú preháňať draci a zúčastňovať masívnych bitiek vo fantasy svete, kde odjakživa bojujú medzi sebou dve rasy. Tým druhým dôvodom je technológia poháňajúca hru.
Podpora vysokého rozlíšenia a senzory SIXAXISu ako základný kameň ovládania je len začiatkom. Ranné demo, ktoré sme mali možnosť vidieť a hrať, útočilo hlavne impresívnou atmosférou rozsiahleho sveta, kde môžete zmeniť sled udalostí. Už vtedy sa nás zmocnila panika, keď na moste pristáli štvornohé kreatúry a ničili našich pidi-vojačikov, zatiaľ čo sme mali plné ruky práce s lietajúcimi potvorami chŕliacimi oheň. Čo spravíme potom, keď sa k hradbám nášho domovského mesta budú blížiť celé flotily lodí a letky mocných drakov? Asi sa pos...!
Jazdec na dračom chrbte
Masívne bitky hrajú veľkú rolu v budovaní atmosféry a skvelého (doposiaľ) nevideného zážitku, ktorého centrom sú draci. Vy, ako jazdec na týchto monštrách, svojimi činmi na bojisku otočíte udalosti vo svoj prospech. Keďže ale mapy majú rozlohu 32x32 km, nemôžete byť všade, ale svoje ciele si musíte dôkladne vyberať. Potopíte najskôr lode, alebo sa vrhnete do bojov s drakmi? Zosadnete na zem a zničíte pešiakov dobýjajúcich sa k hradbám? Postaráte sa o obranu lietajúcich veľrybomárov alebo strhnete pozornosť morského hada na seba?
|
|
|
V tomto hra (napriek svojej linearite) poskytuje dračím jazdcom dostatok priestoru. Úlohy budú rôzne od podpory zásobovacích lodí, cez zničenie určitého počtu nepriateľov, odrazenie útoku, preriedenie vzdušného priestoru, až po zničenie strategických cieľov ohrozujúcich spojencov. Ak máte radi požieranie vojačikov, zostanete na zemi a budete ohňom podpaľovať všetko živé. Ak chcete vyskúšať dogfighty a naháňanie drakov, tak sa vaše strategické boje odohrajú vo vzduchu. Takýmto spôsobom sa dala získať prevaha na bojisku v deme. Je reprezentovaná teplomerom, ktorý pomerom ukazuje jednotlivé počty na oboch stranách konfliktu.
Lair môže niektorým pripadať, ako jednoduché poletovanie, žranie vojakov na zemi za účelom doplnenia života a potom zabíjanie iných jazdcov. Nie je to však pravda, v tej na prvý pohľad jednoduchosti, je oveľa väčšia hĺbka. Drak je vašou zbraňou, nie je však stroj, ale žijúca beštia. Preto sa aj autori sústredili viac na fyzický kontakt počas bojov, pri ničení niektorých štruktúr budov atď. Počas celej hry budete postupne získavať nové pohyby, schopnosti, ale aj útoky. Naučíte sa, ako zobrať do pazúrov veľké zviera a zničiť s ním celé budovy, alebo si zahrať kolky s pešiakmi!
Kým na začiatku si vystačíte s pľuvaním ohňa na malých dráčikov, neskôr budete prenasledovať veľké beštie odolávajúce plameňom. Sú osedlané iným jazdcom a ten sa rovnako ako vy snaží udržať v sedle. Zbaviť sa takéhoto nepriateľa vyžaduje strmhlavý útok, ktorým sa priblížite približne na rovnakú úroveň, dorážaním a bodíčkami oslabiť potvoru alebo jazdca vyhodiť zo sedla a následne preskočiť a doraziť draka úderom do hlavy. Možností, ako zabiť drakov bude viacero, vždy sa však bude jednať o formu minihry a zapájanie pohybových senzorov, ktoré prekladajú do herného kódy vaše gestá a simulované bodíčky.
|
|
|
Lietajúci beštiár
Sila, ako aj počty nepriateľov, sa budú zvyšovať a vy budete mať čoraz viac práce. Celkovo má byť v hre sedem typov drakov, každý s inými vlastnosťami a schopnosťami. Nájdete tu temných, drakov chŕliacich ľad a tradičný oheň. Vsadíme topánky, že jedna sorta bude jedovatá. Podľa slov autorov, pri tvorbe drakov sa nechali inšpirovať netopiermi a dinosaurami. Ale ani zbytok hernej fauny nebude zaostávať, minimálne čo sa týka bizarnosti. Dvojnohým nosorozčom budete musieť utrhnúť hlavy, pretože sa nedajú podpáliť, ako srsťou pokryté telá ťažkých Taurusov. Po oblohe sa budú premávať zásobovacie lode v podobe veľrýb a v hlbokých vodách si na vás počká jednu míľu dlhý Coral Snake (môžete vidieť v jednom z videí).
Každý jeden útok je bodovo ohodnotený Carnage metrom a fyzické útoky pridávajú aj na indexe násobiča. Nejde o obyčajný štatistický údaj, ale v závislosti od vašich metód boja budete získavať aj ocenenia a medaily. Žatva pešiakov môže byť vykonaná ohňom, pazúrmi, chvostom alebo krídlami. Výsledné bodové ohodnotenie sa potom odrazí v počte odomknutých dobrôt v podobe nových útokov a schopností. Lair bude jednou z prvých hier podporujúcich trofeje (ekvivalent Achievmentov u Xbox360) v službe Home a vaše výkony bude zapisovať do online rebríčkov. Hra aj takýmto spôsobom motivuje hráča, aby sa púšťal do bojov s veľkými nepriateľmi.
Pripravení na závrat?
Ovládanie, primárne šité na mieru SIXAXISu, potrebuje však odladiť hlavne rozoznávanie gest. Ľahko sa môže stať, že namiesto bodíčka do draka letiaceho nad vami spravíte otočku o 180°. Ďalším drobným problémom je samotná kamera, ktorá sa lockuje na nepriateľa pri strmhlavom útoku a zostáva na ňom nalepená až do okamihu jeho smrti. Strácate tak kontrolu nad letom a prehľad, čo sa okolo vás deje. Po úspešnom zákroku tak môžete napeckovať do steny a pod. Autori na týchto nedostatkoch intenzívne pracujú.
|
|
|
Kto má strach z výšky alebo rýchlosti, si bude musieť vziať Kynedril. Závrat spôsobuje v prvých momentoch nielen ovládanie (reaguje o milisekundu neskôr, pretože ovládate jazdca s opratmi), ale rozloha samotných úrovní a výšky, v ktorých budete bojovať. Predstavte si obrovský počet jednotiek a teraz ho vynásobte dvomi, presne toľko ich uvidíte lietať, chodiť a bojovať na zemi. Ak si k tomu pripočítate aj zničiteľné objekty, monumentálnosť jednotlivých bitiek bude dosahovať takých rozmerov, pri ktorých bude zahanbene stáť v kúte aj útok na Minas Tirith. V jednej úrovni dostanete za úlohu zrovnať celé mesto so zemou!
Factor 5 garantuje, že Lair bude stabilne bežať v rozlíšeniach 720p a 1080p pri 30 fps. Na vykresľovanie sveta používajú streamované textúry, progresívnu geometriu a iné triky, ktoré majú zaručiť detailnosť svete z akejkoľvek výšky. Určite jedným z efektov, ktoré si zapamätáte, je spracovanie vody. Nejde však o odrazy ani o vlnenie, ktoré je mimochodom perfektné, ale o vykreslenie samotnej hĺbky. Pri strmhlavom lete vidíte, reps. cítite, že more je skutočne hlboké. Vodná hladina reaguje na objekty (lode sa húpu na vlnách) ako aj výbuchy, pod ktorými sa ešte viac rozbúri.
Lair sa momentálne nachádza vo fáze alfa. Draci by mali do obchodov doraziť v priebehu leta (v US v júli) spolu s hrateľnou ukážkou. My sa už nevieme dočkať, kedy rozpálime masívny fantasy svet plameňmi. A čo vy?
|
|
|
PS3
Vývoj: SCEE / SONY Slovakia / Factor 5 Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|