THE DARKNESS |
THE DARKNESS |
Že sa ďalší stupienok veku oslavuje, je bežným zvykom. V Amerike je bežné, že práve 21 rokov sa oslavuje poriadne tučne. Ale to neplatí pre Jacka Estacada. Jackie je iný. Na nejakú sentimentálnu oslavu narodenín nie je čas. A ani chuť. Musí vybaviť jednu fušku pre „strýčka“ Paulieho. Iba prísť, vyzdvihnúť prachy a odísť. Nič vážne, žiadna krv, bez komplikácii. Aspoň tak to malo byť. Jackie síce žije na druhej strane zákona, živí sa ako chladnokrvný zabijak u mafie, celé detstvo prežil v sirotinci a ani zvieratká nemá zrovna v láske, no to neznamená, že odznak morálneho kódexu a putá lásky sú mu cudzie. Tých pár ľudí, ktorí sú mu blízki, ochráni za každú cenu. No dnes je všetko inak. Dnes je príliš blbý deň. Vlastne... u Jackieho nie je odteraz viac vecí „v rámci normálu“. Dnes mu to celé prerastie cez hlavu. Doslova.
Všetko najlepšie k narodeninám, Jackie!
Ľahko slnečný deň, podvečer, kľudná jazda tunelom, dvaja dobre naladení kolegovia s vami v kabriolete. Ideálny čas na túto prácu. Zrazu sa však veci zvrtnú zlým smerom a sled udalostí mrazivo naberá na obrátkach. Policajné sirény húkajú za chrbtom, mafiánski spoločníci spanikárili. Mike dupol na plyn, Nino strieľa do všetkého, čo vidí. A vy? Sedíte na zadnom sedadle a bezmocne sa všetkému prizeráte. Do vašich rúk sa dostane prázdna brokovnica a s kľudom ju začínate pomaly nabíjať patrónami. Pekne jeden náboj za druhým. Flegmaticky kútikom oka pozorujete havárie ostatných áut okolo, horiace trosky policajných hliadok, ktoré sa vás snažia neúspešne zastaviť. Stále nabíjate. Nino nešťastnou náhodou príde o hlavu a vy zaujímate jeho miesto. Prebúravate si s kolegom cestu ďalej pomedzi civilné autá nechávajúc za sebou spúšť. Vám je to jedno. Brokovnica v rukách je pripravená rozosievať smrť, to je podstatné. V tento moment sa už ako hráč dostávate do interaktívnej role.
Takéto agresívne vhodenie neplavca do vody sa nevidí len tak ľahko. Žiadne úvodné intro so zasvätením do príbehu, bez zbytočných kecov, nijaký tutorial. Hneď od začiatku hra nabrerá strhujúce tempo, ktoré diváka vtiahne a prikuje k ovládaču. Na(ne)šťastie zbesilý kolotoč neskôr mierne poľavuje, čo niektorým bude vyhovovať viac, iným menej. Podobnosť s predošlou FPS-kou firmy Starbreeze Studios sa nedá zaprieť a tí, čo ho hrali, budú na začiatku často vnímať nádych vydareného Riddicka, pričom to nie je vôbec na škodu. Brutálny 1st person shooter jemne potretý RPG prvkami podávaný s priduseným adventúrnym štýlom servírujú tvorcovia na temnom, chladnom stole. Dobrú chuť.
Sám Jackie Estacado
|
Mike úvodnú naháňačku neprežil
|
Toto bol narodeninový darček od Paulieho
|
Priznám sa, hororové hry zbožňujem a rád si nechávam dianím na obrazovke behať mráz po chrbte. Očakávať nečakané a nervydrásajúce pomalé odbíjanie času, kedy to nečakané nastane (najsilnejšia doména kvalitných hororov). Čím väčší TV a lepší zvuk, tým priamo úmerne viac chlpov v pozore. Hier typu F.E.A.R. alebo Condemned, či teraz aktuálneho The Darkness, nie je na aktuálnej generácii konzol bohužiaľ tak mnoho, ako popálenín na Freddyho tele, preto s nadšením očakávam každý ďalší prírastok do tohto skromného kruhu. Od tejto hry som možno očakával veľa, možno som dúfal v niečo iné, čo mi ponúkla, no rozhodne nie som sklamaný.
V detstve sme s kamarátmi hrávali takú hru. Skákať na idúce vlaky a potom z nich vyskakovať. Naozaj sme tú hru milovali, tí, ktorí sme prežili. - Jackie Estacado
Podstatou The Darkness nie je prestrielať sa cez masy mafiánskych nepriateľov za Hollywoodskym happy-endom. Chcete sa zbaviť svojho preklatia, ktoré ste zdedili. Svojej ťarchy, Temnoty (The Darkness). Mocného stvorenia, ktoré nedokáže žiť bez hostiteľa, a tak putuje z pokolenia na pokolenie do ďalšieho ľudského tela od čias nepamäti. Prechádza z otca na syna, čo má za následok okamžitú smrť pôvodného hostiteľa a v tom ďalšom sa prebudí k životu až presne po 21 rokoch odo dňa narodenia. Nikto nevie, odkiaľ sa zobrala, skade pramení jej nadpozemská sila alebo čo je podstata jej existencie. S istotou sa vie iba jediné. Nikto ju nedokáže poraziť. Doteraz ju nezastavil žiadny človek. Ale ešte predtým musíte s jej pomocou vybaviť nejaké nedoriešené účty s obyčajnými mafiánskymi smrteľníkmi.
Svoju moc zdieľa so svojím hostiteľom, za čo ale musí kruto platiť – byť otrokom vo svojom vlastnom tele. Temnota dodáva Jackiemu nadľudské schopnosti, ktoré sa stále zlepšujú zbieraním ešte teplých srdcí z čerstvo zabitých nepriateľov efektným vyrvatím jedným z dvoch temných hadov, ktorých máte kedykoľvek k dispozícii. Ďalšia čierna výhoda, pekelne ostré a dlhé chápadlo, poslúži ako dobrá pomôcka pri odstraňovaní prekážok z cesty alebo kohokoľvek nepohodlného. Čierna diera, dual pištole temnoty, zvýšená odolnosť proti guľkám, to všetko vám je Temnota pripravená poskytnúť. Úplnou špecialitou je Creeping Dark, had, ktorého vypustíte a ovládate až k svojej obeti, kde mu odkusnete kus z tváre a keď sa vám bude chcieť, rovno si zoberiete aj jeho srdce. Tiché, účinné, efektné. Stačí si len zvoliť čo a kedy chcete použiť. Jedinou podmienkou je, aby ste sa držali v tme.
Jackie si ide pre ďalšie srdce
|
Chápadlu Temnoty nemožno ujsť
|
At your service, my lord
|
Keď ste v Darkness forme, svetlo je váš protivník, čiže buď si budete tmu vytvárať rozstreľovaním zdrojov svetla, alebo si v neskorších fázach jednoducho povoláte jedného zo 4 rôznych Darklingov, pomocníkov rovno z horúceho podsvetia, ktorý to bude robiť za vás. Spočiatku budete môcť vyvolávať iba základného Darklinga bojujúceho nablízko, no postupom času získate gulometčíka, bombového sebevraha či „kaziča svetla“. Každý má svoj význam a účel, takisto ako všetky ostatné Jackieho temné schopnosti. V hre budete využívať naozaj všetky a nestane sa také niečo, aby ste používali vždy len jednu. Ich použiteľnosť je dobre vyvážená a schopnosti dané na začiatku budete bežne využívať aj ku konci hry. Nehovoriac o tom, že ich budete musieť využívať k postupu v hre. To dodáva hre tú správnu šťavu originality a osvieženia oproti konkurencii. Temnotu si jednoducho zamilujete, i keď v príbehu vystupuje ako záporný pól. Jackie sám o sebe sa však tiež nedá zahanbiť a jeho "gun fatality" budú patriť nemenej k vašim obľúbeným nástrojom skazy.
Kapitolou samou o sebe je priam nádherná krv. Pokiaľ mi pamäť ešte dobre slúži, zatiaľ najlepšie spracovaná krv, akú som kedy v hre videl. Autentické striekance spolu s nádherným odleskom okolia v kaluži krvi. Neopísateľné. To treba vidieť! Niekedy sa pristihnem, ako strieľam do bezmocných tiel a pozorujem, ako obsah žíl dopadá na zem, behám okolo kaluží a obdivujem moje dielo... ale to tu radšej spomínať nebudem. Autori taktiež pekne zapracovali na prelínanie svetla, tmy a na viditeľnosť v tieni obzvlášť. Ak ste na svetle, nevidíte, čo sa nachádza v tieni, pri pozornom oku dokážete ako-tak rozoznať obrysy, no to je všetko. To sa úplne zmení, keď do tieňa vstúpite. Zrazu sa viditeľnosť v rámci tieňa zlepší a priamy pohľad do svetla napr. z dverí vás zase oslepuje. Nič nové, ale zvládnuté na výbornú.
Tu v metre som zažil svoj prvý bozk. Mal som 15. Bolo to s jednou štetkou, Candy. Skrížila nohy a rozbila mi okuliare. Boli to dobré časy. - Jackie Estacado
Škoda, že Jackieho grafický kabát nie je taký trendy, ako sa na túto módnu sezónu pripravili iní. Z celkového hľadiska hra vyzerá pekne, ale pri bližšom preskúmaní stien a objektov ľahko zistíte, že na ne boli použité low textúry, podaktoré nápisy na smerových tabuliach sú len sťažka čitateľné, ba dokonca ani na postavách nie je toľko polygónov, koľko by sme si predstavovali. Umeleckému vizuálnemu dojmu to však kriticky neškodí. Zvuk je pre zážitok z hry omnoho dôležitejší a ten si zaslúži hodnotenie 100%. Dabing postáv geniálne doprevádza každého výzor s jeho osobnou gestikuláciou. Chladný hlas Jackieho vám utkne v pamäti na pekne dlho, to mi verte. Ešte teraz ho počujem. Hudba robí presne to, čo má, nádherne dopĺňa momentálne prežívané situácie na obrazovke a jej výber bol trefou do čierneho. Kvalitný tvrdý rock pri akcii či chórové piesne pri prechádzaní kamenných chodieb. Nádhera. Škoda len tej slabšej grafiky, no aspoň, že hra ide plynule bez sebemenších trhancov. Omyl.
Aj takýto prevkel pre Darklingov môžete získať
|
Metro. Jediné miesto, kde má Jackie kľud
|
Takéto "jatky" v tomto mäsokombináte ešte nezažili
|
Pokles fps je tu bežný a niekedy príde dosť nevhod, inokedy v nevysvetliteľnú chvíľu. Nič vážne, ale ani to nepoteší. Horšie je to pri multiplayery, kde môže zachrániť kožu každá snímka naviac. Čo sa jeho samotného týka, ponúka iba štandartné módy DM, TDM, CTF (za Humana, ako Darkling alebo oboje naraz) a so spomínanými snímkami za sekundu sa mu veštiť dlhá budúcnosť nedá. Možno keby pribudlo viac MP možností. Ale pokračujeme ďalej. Frame rate a AI si môžu spolu podať ruky, pretože obaja zdieľajú jemné výpadky. Zasekávanie sa okoloidúcich NPC o vás počas in-game animovaného rozhovoru nie nič výnimočné, uhnúť z cesty vám neuhnú nikdy, ani keď je to jediná cesta a nepriatelia dokážu potešiť strieľaním náhle do úplne opačného smeru, než by sa čakalo. Občas sa vyskytnú mierne problémy pri interakcií predmetov, či zasekávanie sa o predmety podliehajúce fyzike. Tieto bugy však nie sú až tak vážne a dajú sa vyriešiť updatom.
Licencovaná hra podľa komiksu (The Darkness u nás nikdy nevychádzal, iba v knižnej podobe) znie ešte horšie ako „podľa filmu“. Také kúsky spravidla nedopadnú dobre a len výnimočne sa im podarí prekročiť prah priemernosti. Výnimky však potvrdzujú pravidlo. Správne ste sa dovtípili. Temnota použila svoje dlhé chápadlo a naozaj dočiahla až za spomínanú hrubú čiaru. Tesne, ale predsa. Hustá atmosféra, svieže nápady s nápaditým level dizajnom zabrali a dokázali zaplátať tých pár dier, ktoré sa vyskytli. Keď sa k tomu pridá príbeh napísaný na mieru hry od tvorcu samotnej predlohy, znie to viac ako lákavo.
RECENZIE HRÁČOV |
Xbox 360
PS3 Vývoj: 2K Games / Starbreeze Studios Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|