MEDIEVAL II: TOTAL WAR- KINGDOMS |
MEDIEVAL II: TOTAL WAR- KINGDOMS |
Vojna na Zemi nemá konca. Možno je to prirodzenou ľudskou mentalitou, skrátka človek je tvor nepokojný a večne nespokojný a pre svoje ciele je ochotný aj vraždiť. Tak to vždy bolo a zrejme aj zostane, kým bude existovať Homo Sapiens. Tie najväčšie a najvýznamnejšie boje sú obľúbeným námetom hernej série Total War. Najnovší titul nás po druhýkrát zaviedol do stredoveku a v expanzii sa teraz rozrastá o nové bojiská a krvavé príbehy.
Medieval II: Total War - Kingdoms prináša štyri nové kampane. Každá má svoje špecifiká a odohráva sa v inom prostredí. Jednotlivé ťaženia ponúkajú aj odlišný súbor máp pre samostatné bitky a aj historické boje podľa reálnych udalostí. Okrem toho sa samostatne spúšťajú a dokonca aj inštalujú, takže ak vás niektorá neosloví, nebudete vám zbytočne zaberať miesto na disku. Spoločným znakom je hlavný cieľ, ktorým je opäť dobytie a udržanie stanoveného počtu území, prípadne aj eliminovanie určeného súpera. Detaily závisia od toho, či uprednostníte krátke alebo dlhé ťaženie. Čakajú vás nasledujúce konflikty a udalosti:
Britská kampaň
Píše sa rok 1258 a vo Veľkej Británii vládnu nepokoje. Anglicko čelí útokom Írska a obyvatelia Walesu sa snažia osamostatniť. Škóti bojujú o svoju slobodu a stratené územia a karty zamieša aj invázia Nórov. V určitej fáze hry sa pri každej frakcii objaví známy hrdina so silnou armádou, ktorý vám bude vítanou posilou. Počas konfliktov sa vytvorí nová frakcia - Aliancia barónov, ktorá chce prevziať moc v krajine. Takže, ak hráte za Anglicko, musíte udržiavať lojalitu svojich ľudí, inak môžu dezertovať a prejdú na stranu aliancie. V tomto ťažení sa zdržiavate výlučne na Britských ostrovoch a v okolí.
Križiacka kampaň
Rok 1174, búrlivé obdobie, kedy kresťania a mohamedáni intenzívne bojujú o mesto Jeruzalem, ktoré je pre každú stranu dôležitým symbolom vlastnej viery. Mesto a okolie na počiatku ovládajú križiaci z Jeruzalemského kráľovstva a Antiošského kniežatstva. Turecko, no predovšetkým Egypt, však vyvíja silný nátlak a posiela na neveriacich početné armády. A napokon Byzantská ríša využíva tieto spory, aby presadila vlastné záujmy.
Každá frakcia ovláda strategicky významné mocenské sídlo, ak oň prídete, obvykle dostanete posily, aby ste ho mohli získať späť. Dobyté sídlo nepriateľa prináša vzácne relikvie. Aj tu sa vyskytujú hrdinovia a disponujú zaujímavými schopnosťami, ktoré uplatnia počas bojov. Napríklad byzantský Manuel Comemnus spôsobí dočasný ústup niekoľkých nepriateľských formácií, Richard Levie Srdce dokáže zastaviť vystrašených vojakov a vráti im morálku na normálnu úroveň, takže sú opäť schopní bojovať.
Kampaň rádu nemeckých (teutónskych) rytierov
Rok 1250. Východná Európa sa nesie v znamení náboženskej vojny. Z kedysi pokorného rádu nemeckých rytierov sa stali nemilosrdní fanatici, ktorí svoju krvilačnosť skrývajú za slová o službe Bohu a potrestaní hriešnikov z radov pohanov. Trpia najmä okolité krajiny, teda Litva, Poľsko a Novgorod. Do bojov sa zapája aj Dánsko, ktoré neskôr vytvorí Kalmarskú úniu s novou vlajkou a jednotkami. Frakcia nemeckých rytierov nemá vládnuci rod, uplatňuje vojenský režim na čele s predstaveným rádu a najímanie jednotiek je silne ovplyvňované vierou. Najsilnejšie jednotky je možné získať len tam, kde je katolícka viera na veľmi vysokej úrovni. Potom sa do čela armád dostanú rytieri Krista a strach šíriaci ritterbruderi a halbbruderi.
Nemeckých rytierov môžu sprevádzať šľachtici zo západnej Európy, ktorí sem prišli bojovať proti pohanom. Radi rabujú a ak po vašom boku dosiahnu víťazstvá, štedro sa odmenia. Zaujímavá je aj hra za Litvu, ktorá začína ako pohanská mocnosť. To umožňuje produkciu pohanských jednotiek a chrámov, no súčasne bráni v pokroku. Po konverzii na katolícku vieru Litva získa prístup k moderným technológiám, no súčasne stráca všetky, aj už vyrobené, pohanské jednotky a budovy. Spestrením kampane je Hanzovná liga. Frakcia, ktorá ovláda najviac postov tejto obchodnej spoločnosti, môže postaviť ústredie a získa tak extra príjmy.
Nemeckí rytieri pôsobia hrozivo o to viac, keď je noc a búrka, ako vidíte vo videu.
Začína sa v roku 1521 a zaoberá sa predovšetkým výbojmi španielskych dobyvateľov, ktorí sem prišli za bohatstvom a slávou. Medzi domorodcami sa popri veľkolepých Aztékoch a Mayoch stretnete s menšími kmeňmi Tlaxcalančanov, Tarascanov a Chichimekov. Kolekciu dopĺňa kmeň Apačov. V prospech Španielska je podstatne vyššia technologická úroveň a lepšie zbrane a prihráva im aj výskyt epidémií zo starého kontinentu, ktorý devastuje indiánov.
Španieli môžu stavať len mestá, no nie hrady, ale v mestách postavíte všetky potrebné budovy. Na najímanie najlepších jednotiek je potrebný prístav, čiže najsilnejšie posty sú pri mori. Rozvoj miest je podmienený vašou obľubou u španielskej koruny, čiže sa musíte riadiť pokynmi a plniť úlohy, ktoré požaduje vaša vlasť. Potom získate vyššie tituly, extra suroviny aj prístup k novým budovám a technológiám. Španielsko má v tejto kampani podstatne silnejšie jednotky, ako domorodci a ako jediné disponuje delostrelectvom. Stavy vojsk je možné v obmedzenom množstve doplniť domorodcami a žoldniermi od ďalších Európanov.
Aztékovia a Mayovia majú majestátne mestá a spokojnosť obyvateľstva zaisťujú obeťami zajatcov, obyvateľov dobytých sídiel, prípadne aj vlastných jednotiek. Bojujú s veľkým počtom väčšinou slabších jednotiek, hoci aj tu nájdete pár zaujímavých kúskov, ako sú jaguárí a orlí bojovníci. Nemajú jazdu.
Úplne od veci pôsobia apačské kmene. Po pravde, na hru za túto frakciu som sa tešil najviac a veľmi ma sklamala. Sortiment jednotiek je bohatý na jazdné jednotky a Apači žijú v teepee, kde vykonávajú obradné tance na uzmierenie duchov. Na čele stoja vojnoví náčelníci a vysoko postavený kňaz môže priviesť kmeň na vojnový chodník, čo je obdoba európskej krížovej výpravy. Za vydržiavanie jednotiek v takejto výprave sa neplatí, ale ak nesmeruje k stanovenému cieľu, jednotky dezertujú. Tu sa mi nepáčilo viacero faktorov. To, že väčšina bojovníkov má skôr dizajn juhoamerických indiánov, by sa dalo tolerovať, ale napríklad jednotky zoradené do formácií, navyše so zástavami (podobne ako indiánske osady) pôsobili odpudivo.
Nič také totiž kmene kočovníkov nikdy nepoužívali. Na rozlíšenie (nevhodných) formácií mohli tvorcovia použiť napríklad oštepy s výzdobou z pier, ale na to mali asi príliš málo fantázie. Apači určite nepoužívali systém peňažných daní! A napokon dizajn menu s helmami rytierov by tiež nebolo na škodu trochu upraviť. Celé spracovanie Apačov priveľmi pripomínalo európske civilizácie a tvorcovia ignorovali výrazné odlišnosti kultúr. Apačov skrátka odflákli.
Okrem samotných kampaní nájdete v hre viacero vylepšení. Niektoré sú aplikované aj pomocou patchov, ktoré sú súčasťou inštalácie. Ja osobne som ocenil ovládanie posíl na bojisku. Jednotkám spojencov, ktorí sa zúčastnia tej istej bitky, teraz môžete priradiť jeden z troch režimov. Pri stanovení agresívneho prístupu vojská útočia na pozície nepriateľa. V obrannom režime armáda zotrváva vo svojej pozícii, odráža útoky protivníkov, ale neprenasleduje ich. Ak určíte ostreľovací prístup, spojenci budú používať katapulty, delá, luky a pušky a atakovať nepriateľské pozície, budú sa však vyhýbať kontaktnému boju.
Vďaka týmto jednoduchým útokom môžete využiť novú taktiku. Napríklad dokážete na nepriateľské opevnenie simultánne zaútočiť z dvoch strán súčasne, alebo použijete posily na to, aby zabavili obrancov, kým vy pripravíte nečakaný útok na inej strane opevnenia. Mimo opevnení povedzme obídete súperove armády a prepadnete ich od chrbta. Naozaj vydarený doplnok.
Ďalšou príjemnou novinkou je multiplayerový režim hot-seat, ktorý je vítaným doplnkom tradičných bojových scenárov. Ponúka možnosť absolvovať kampaň s účasťou viacerých hráčov a to na jednom počítači! Na počiatku si hráči vyberú frakcie a potom postupne absolvujú svoje ťahy na globálnej mape. Boje sú buď automatické alebo pri strete dvoch hráčov ovláda jednotky útočník, zatiaľ čo úlohu obrancu prevezme počítač.
Grafika hry bola na vysokej úrovni už v pôvodnej hre a tvorcovia ešte doladili niektoré detaily, takže ak máte výkonnú zostavu, užijete si bitky vo fantastickom spracovaní. Pritom však treba povedať, že pri vhodných nastaveniach si titul bez problémov užijú aj majitelia slabších zostáv, samozrejme nebude to už také pekné. Grafický engine si jednoznačne zaslúži pochvalu, pretože to nie je žrút hardvéru, ako je neblahým trendom vo väčšine moderných hier a pritom všetko vyzerá výborne. Ozvučenie má dosť vysoký štandard a kampane sú doplnené viacerými melódiami v súlade s obsahom kampane.
Medieval II: Total War - Kingdoms je vydarená expanzia ku kvalitnej stratégii. Neprináša síce nič prevratné, ale štyri kampane a niekoľko zaujímavých doplnkov robia pôvodnú hru šťavnatejšou a chutnejšou. Ak ste si obľúbili Medieval II, určite si zadovážte aj tento datadisk, neoľutujete. A keď sa tak rozhodnete, odporúčame vám zakúpiť výhodné balenie, kde za veľmi dobrú cenu získate okrem expanzie aj ďalšie dve hry zdarma.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: SEGA / CD Projekt / Creative Assembly Štýl: stratégia / realtime
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|