Počas jedného kola sa môžete s vašimi postavičkami (v niektorých misiách budete ovládať až 9 hrdinov) pohybovať a útočiť, čarovať, resp. používať niektorý predmet. Zvýraznenie slova stratégie je viac ako na mieste. Hra totiž počíta s takými vecami, ako sú zvýšené hodnoty útoku (a tiež vyššia pravdepodobnosť zásahu) zboku, resp. zozadu, s výškovými rozdielmi terénu, nechýbajú rôzne plošné (každá mapa je virtuálne rozdelená na políčka, takže presne viete, kam dostrelíte, resp. dobehnete) obranné i útočné kúzla, špeciálne útoky so zbraňami, viacnásobné útoky, preventívne útoky atď. Zaujímavým doplnkom je tzv. burning aura, ktorá vznikne pri obyčajnom útoku (nie kúzlom ani špeciálnym skillom) vašej postavy. Burning aura sa prejavuje tak, že po zásahu sa za nepriateľom vytvorí špeciálne políčko, ktoré pri útoku iným vašim hrdinom zásadne zvyšuje damage. No a aby toho nebolo málo, tak v hre existuje bonus pri obrane, ak sa vaši hrdinovia postávajú vedľa seba – čím viac, tým lepšie.
V praxi to potom vyzerá takto: k tomuto nepriateľovi dobehnem zozadu (s postavičkou, ktorá má najvyššiu pohyblivosť), pokúsim sa ho seknúť obyčajným útokom, čím sa vytvorí burning aura. Do nej vstúpi hlavný „tank“, ktorý ju využije spolu s niektorým zo svojich špeciálnych chvatov na masívny útok. Ďalej sa medzi nich posnažím postaviť kúzelníka tak, aby vytvorili prepojenú líniu a tým pádom získali bonus do obrany. To ale v súperovom kole určite využije nepriateľský mág stojaci opodiaľ a celú oblasť zapáli plošným kúzlom. V zálohe preto budem mať lukostrelca, ktorý s 50 % šancou dokáže kúzelníka omráčiť, lenže má málo many a preto potrebujem inú postavičku, aby k nemu prišla a manu mu doplnila (nie je možné v jednom kole použiť predmet a útočiť, vždy môžete robiť len jedno z toho).
Celá sa to ale komplikuje tým, že boje síce prebiehajú v kolách, no na priame útoky postavičky reagujú ihneď štýlom zub za zub, oko za oko (pri obyčajnom seknutí sa aj vo vašom kole nepriateľská postava okamžite odvďačí seknutím, rovnaké pravidlo platí v nepriateľskom kole, t.j. priame nepriateľske útoky sú automaticky opätované). Takže hneď prvý útok určený na vytvorenie burning aury môže pre daný charakter skončiť smrťou (ak má málo HP, resp. sa nedokáže úderu vyhnúť), tým pádom síce aura vznikne, ale obranná línia bude mať o jedného člena menej a navyše je vysoko pravdepodobné, že AI vo svojom kole zaútočí na slabučkého kúzelníka. Takto budete nútení kombinovať stále a hoci to môže vyzerať nudne, ba až komplikovane, verte, je to zábava, ktorá navyše netrpí syndrómom repetitívnosti.
Významnou mierou do priebehu bojov zasahujú magické náramky. Johanka spolu s niektorými svojmi druhmi sa vďaka nim dokáže na určitý počet kôl premeniť štýlom Power Rangers na nadľudsky silného bojovníka. Premena je však podmienená viacerými podmienkami a navyše trvá len dve kolá (dá sa za určitých okolností predĺžiť), zase je preto nutné veľmi dobre si premyslieť, kedy je naozaj vhodný čas na inicializovanie premeny.
Trochu sme si rozobrali strategickú zložku hry (v tomto smere titul ponúka ďaleko viac), poďme si teraz niečo povedať o RPG možnostiach. Johanka, ako som už spomenul, nebude na ceste za záchranou Francúzska kráčať sama. Pripojí sa k nej niekoľko iných postavičiek s rôznym pôvodom a špecializáciou. Okrem ľudí sa stretnete s elfami, humanoidnými zvieratami, veľkou ružovou žabou; pomimo meča vám pomôžu zlodejské dýky, smrtiace šípy lukostrelcov, magické žezlá, nabrúsené sekery a presné kopije. Primárne zameranie hrdinov nie je možné zmeniť a získavanie experience za zabitých vám neumožní zlepšovať ich atribúty (to sa deje automaticky). Čo však s narastajúcimi levelmi určite oceníte, je zvyšovanie počtu slotov a sprístupňovanie lepších skillov. Ako to už býva zvykom, začínate s minimálnym počtom slotov (t.j. voľných miest), do ktorých budete môcť vopchať rôzne skilly (diamanty). Počet slotov sa postupne zvýši, rovnako sa výrazne obohatí aj ponuka skillov.
Zatiaľ čo na začiatku si budete musieť vystačiť so slabučkým fireballom, obyčajným liečením a jednoduchým útokom so zvýšenou šancou na kritický zásah, ku koncu hry budete mať ničivé plošné kúzla, rôzne podporné zaklínadlá, doplnkové skilly umožňujúce dva útoky v jednom kole, zvyšovanie života, ovplyvňovanie základných atribútov, ničivé kombá pri boji so zbraňami atď. Skilly sú rozdelené do niekoľkých kategórií, niektoré môžete prideliť postavičkám bez obmedzenia (aj slabý fireball u magicky nenadaného bojovníka môže rozhodnúť bitku tým, že v pravý čas zabije na diaľku nepriateľa, ku ktorému sa nemá ako dostať po „vlastných“), iné sú zas viazané na typ použitej zbrane.
Vhodný výber skillov pred bitkou je teda tým najdôležitejším z prípravnej fázy. Vzhľadom na to, že slotov je naozaj obmedzený počet (konkrétne 6) a na výber je naozaj široká paleta získaných či kúpených skillov, v rozdeľovacej obrazovke strávite veľa času. Urobím si dobrého bojovníka s troma typmi útokov, zvýšenou mobilitou a 150 HP navyše? Alebo dám radšej 150 HP navyše kúzelníkovi, ktorého vybavím skillom zvyšujúcim magický útok a urobím z neho stroj na zabíjanie? Ostal mi nevyužitý diamant s dvojnásobným útokom počas jedného kola, lenže dvojnásobný útok = dvojnásobná odplata od nepriateľa vo vlastnom kole + najmenej jeden útok v jeho vlastnom kole, takže buď mu radikálne zvýšim HP (aha, hups, +150 HP skill mám len jeden), alebo mu pridelím + evade (schopnosť vyhnúť sa útoku) a budem dúfať, že to bude stačiť.
Do tohto procesu vstupuje ďalší element, ktorý by som označil za akúsi prerábku systému papier-kameň-nožnice do digitálnej podoby. Nepriatelia totiž môžu byť typu hviezda, slnko alebo mesiac, no a vďaka špecifickému skillu môžete z vašeho hrdinu zamerať tiež na niektorú z troch strán. Potom platí, že proti jednému typu nepriateľa máte väčší damage, proti ďalšiemu naopak oveľa menší a proti tretiemu (rovnakému ako vy) je to neutrálne. Vyčerpávajúce informácie o skilloch ukončím špecifickou schopnosťou ružovej žaby, ktorá sa tiež ocitne v Johankynej partii. Dokáže totiž existujúce skilly kombinovať a vytvárať tak úplne nové diamanty, je to však nezvratný proces a predtým, než sa o spojenie pokúsite, neviete, čo sa vám podarí vytvoriť. Ešte že sa tento proces dá ošetriť spôsobom save/load.
Momentálne sme v presile.
|
Hlavná mapa s výberom levelov.
|
Johanka v magickom brnení (a la Power Ranger).
|
Jednotlivé levely, mapy, misie, (volať to môžete, ako vám to vyhovuje), sú pospájané in-game animáciami, rozhovormi a tiež pravými, nefalšovanými manga-like kreslenými filmami. Na mape kontinentu sa vám v nadväznosti na predchádzajúcu animáciu či rozhovor, sprístupní práve jedna nová lokácia, kam budú smerovať vaše ďalšie kroky a kde znova skrížite zbrane s nepriateľom. Toto vodenie za ručičky je zároveň najväčšou slabinou titulu – vytráca sa akýkoľvek pocit voľnosti, prakticky neexistujú bočné questy a celkovo o ďalšom postupe Johanky v nepatrnej miere budete môcť rozhodnúť len dvakrát. Levely majú zväčša rovnakú náplň, pozabíjať v danom časovom (kolovom) limite všetkých nepriateľov, ale existujú aj výnimky v podobe ubránenia hradu, odprevadenia dôležitej osoby či prebojovania sa na určité konkrétne políčko. Dohratý level sa vám po úspešnom dohraní sprístupní na opätovné prejdenie, čo umožňuje zvyšovanie úrovne postavičiek. Niektoré miesta navyše ponúkajú možnosť nákupu a predaja zbraní, brnení, štítov, liečivých a podporných odvarov, a aj skillov.
Ak som spomenul „umelé“ zvyšovanie úrovne postavičkám, nebolo to bezdôvodne. Kvôli bitke so záverečným bossom som sa totiž musel loadom vracať niekoľko levelov dozadu, aby som mal vôbec šancu (malý spoiler: do finálnej bitky môžete nasadiť až 9 hrdinov, v celkovej ponuke ich budete mať cca 14 a bežne v misiách bojujete s 5-6, takže nezabudnite na rovnomerné expovanie). A poviem vám, dostať sa s Johankou až do bodu, keď sa budete môcť postaviť zlu v podobe svorky démonických reaperov, vám zaberie riadne veľa času. Zabudnite na 8-10 hodinový priemer, zabudnite na 20 hodinové RPG, Jeanne d’Arc vám vydrží najmenej 30 hodín, u mňa to bolo vďaka levelovaniu a poctivému prechádzaniu pár nepovinných levelov dokonca cca 40 hodín a to už je čo povedať!
Lesy, polia, mestá, hrady, močiare, chrámy a katedrály, duchovné sféry sú len časťou prostredí, do ktorých v hre zavítate. Všetky sú spracované veľmi pekne, grafika levelov ako i postáv je farebná, detailná a plne 3D, takže bojiskom môžete ľubovoľne otáčať a čiastočne aj zoomovať. Občas sa dokonca objavia efekty počasia, do toho si pripočítajte efekty pri kúzelní a bojovaní a dostanete naozaj pôsobivý grafický kabátik. Ak by som mal grafike priradiť nejaký štýl, bol by to zrejme celshade a vďaka tejto technike v kombinácii s veľkými hlavami (viď. obrázky) majú postavičky roztomilý „look“. Menej roztomilo pôsobia nepriatelia od radových anglických vojakov, cez lietajúce, plaziace sa i chodiace monštrá, až po drakov a reaperov stelesňujúcich ultimátne zlo. Malé a naozaj bezvýznamné mínusy si odnášajú zvuky (najmä vyslovene nevhodný zvuk pri rozhovoroch) a aj inventár pri kombinovaní skillov mohol byť vyriešení ergonomickejšie.
Niet pochýb o tom, že Jeanne d'Arc je veľmi dobrou hrou, dokonca sa nebojím tvrdiť, že jednou z najlepších pre platformu PSP. Naozaj dlhé hodiny výbornej zábavy, pri ktorej musíte aktívne zapojiť mozog, ulahodia nie len fanúšikom RPG a stratégií. Je dosť pravdepodobné, že titul osloví aj nejedného hráča, ktorý za normálnych okolností takéto tituly obchádza míľovými krokmi. Či už patríte do prvej alebo druhej skupiny, Johanka by vám v žiadnom prípade nemala ujsť.