IMPERIUM ROMANUM |
IMPERIUM ROMANUM |
A máme to tu zas! Výstavba a spravovanie Rímskeho Impéria je už pekne obohraná platňa, ale zdá sa, že si ju ešte niekoľkokrát vypočujeme. Rím je sám osebe zaujímavým míľnikom dejín, ale keď sa stále znovu objavuje v manažmentových hrách, ktoré sa navyše vyznačujú absenciou inovácií, človeku je náhle prejedený. Napokon všetkého veľa škodí. To by si mohli obzvlášť uvedomiť chlapci z Tímu Haemimont Games, u ktorých zrejme doslova platí, že všetky cesty vedú do Ríma. Predtým totiž vytvorili hry Celtic Kings a Glory of the Roman Empire, ktoré čerpajú námet z totožného prostredia, ako ich aktuálna hra Imperium Romanum. Ale uvidíme, možno tentoraz hra ponúkne aj nové prvky a nebude to len nespočetne krát omieľané klišé. Alebo žeby predsa?
Základná ponuka hry budí ilúziu mnohých herných režimov. Keď sa však pozriete na ňu zblízka, táto fatamorgána sa rozplynie. Ak bežne hrávate budovateľské stratégie, tutoriál môžete pokojne vynechať. Zostanú vám tri sekcie označené ako história, Rím a scenáre. V podstate je to však vždy to isté, len, ako sa hovorí, v zelenom.
História vám ponúkne necelú dvadsiatku máp, ktoré sa vám postupne odomykajú, po úspešnom zdolaní troch úvodných. Budete spravovať rôzne rímske mestá v odlišnom časovom období, kde je však takmer totožný sortiment obydlí. Okrem samotnej citadely, Ríma, budete mať pod palcom Veronu, Tarraco, Alexandriu a iné mestá, kde treba priložiť pomocnú ruku, aby ste ch priviedli k blahobytu. Sortiment úloh zväčša zahrňuje výstavbu určených budov, alebo vyriešenie konfliktov s barbarskými kmeňmi. Niekedy sú podmienky sťažené, ako napríklad v prípade neblaho známych Pompejí, kde váš postup často skomplikujú budovy zachvátené plameňom. Po splnení kolekcie stanovených úloh dosiahnete víťazstvo a môžete sa pustiť do ďalšej mapy.
Sekcia Rím vám zverí do rúk výlučne hlavné mesto, kde plníte podobné ciele ako v historickom režime. Scenáre sú kolekciou samostatných máp s rôznymi obtiažnosťami a sťaženými podmienkami, ako je nedostatok určitých surovín, alebo časté nájazdy nepriateľov. Na rozdiel od predošlých režimov nemáte stanovené žiadne priebežné ciele a misie, musíte len dosiahnuť rozmach kolónie. Aj z tohoto dôvodu tam nenájdete, inak všade obsiahnuté, tabule, vo forme ktorých sú hráčovi predkladané misie, ale aj odmeny.
Tabule otvárate v paneli úloh a potom ich vidíte aj na hracej ploche. Nasledujú síce v striktnom poradí, ale (až na výnimky) ich môžete otvoriť niekoľko naraz a plniť podľa uváženia a možností. Tie, ktoré úspešne zavŕšite, môžete odfajknúť a pustiť sa do iných. Historické scenáre úspešne zdoláte po splnení všetkých povinných úloh a ak chcete, aj vedľajších. Nepovinné úlohy však môžete odignorovať a pokojne zmazať. Po otvorení niektorých tabúľ na vás čakajú aj odmeny. Často dostanete jednorazové finančné príspevky, alebo vždy po niekoľkých minútach, určitý obnos ako tribút zo zotročených území. Niekedy môžete vybrať extra dane od obyvateľov vášho mesta, alebo postaviť niekoľko budov zdarma. To poteší.
Výstavba prebieha klasicky, aj keď prostredníctvom sympaticky riešeného menu, ktoré však tvorcovia použili už vo svojom predošlom titule. Pravým tlačítkom myši otvoríte budovateľskú ponuku, vyberiete kategóriu a napokon konkrétny objekt a umiestnite ho v teréne. Srdcom mesta je fórum, ktoré môžete po splnení určitých kritérií jednoduchým úkonom vylepšovať na vyššie úrovne. Okrem možnosti vybrať jednorázovo dane na každej novej úrovni a väčšieho množstva nevoľníkov, ktorí zabezpečujú výstavbu, však vylepšenia neprinášajú nič zaujímavé. Samozrejme, ďalej budete potrebovať obydlia pre obyvateľov mesta, budovy na ťažbu dreva, rudy a hliny, farmy, vinice, pekáreň a bitúnok na zabezpečenie obživy a potom chrámy, školy, divadlá, sochy, dekorácie a ďalšie objekty.
Rozmanitosťou a vhodným umiestnením budov dosiahnete rozmach mesta a prerod obydlí do honosnejších príbytkov. Nesmiete zabudnúť na distribúciu vody pomocou akvaduktov, v okolí ktorých potom postavíte studne a kúpele, nezaškodí obranný múr a trochu neskôr aj vojenské objekty. Keďže, netuším prečo, nemôžete od mešťanov vyberať pravidelné dane, príjmy zabezpečíte hlavne výstavbou obchodného centra, kde zvolíte predávanú alebo kupovanú komoditu a niečo získate z chrámov a vybraných budov, ako sú napr. kúpele. Plus sem-tam dostanete jednorazové odmeny za splnené úlohy.
A takto prebieha výstavba Ríma...
Počet obyvateľov v meste by mal korešpondovať s kapacitou pracovných miest. Pritom niektoré povolania môžu vykonávať len muži, alebo iba ženy. Priveľa nezamestnaných je predzvesťou rebélie, prázdne budovy sú neefektívne. Zaujímavá je možnosť okamžite, bez čakania, zrealizovať výstavbu akejkoľvek štandardnej budovy a to v prípade, že ste za to ochotní zaplatiť extra peniaze. V tomto prípade odpadá nutnosť mať potrebné suroviny, takže takýto spôsob sa ideálne hodí pri nedostatku dreva, či kameňa.
Hru je možné kedykoľvek urýchliť, aby ste zbytočne nečakali, napríklad na dostavbu kľúčovej budovy. Keď neberieme do úvahy kozmetické úpravy, systém výstavby je úplne tuctový a používa sa v manažmentových hrách odjakživa. A keďže, na rozdiel napríklad od hry Caesar, je sortiment budov, výstavba a manažment až príliš zjednodušený, čoskoro vás fádne piplanie s domčekmi začne výdatne nudiť. V takom momente by vašu pozornosť pri hre mali udržať vojenské konflikty.
Od budovateľskej stratégie asi nikto nečaká priveľmi komplexné boje a rozhodne ich nenájdete ani tu. Po výstavbe kováčskej, krajčírskej a drevárskej dielne, môžete postaviť tri rôzne vojenské objekty, kde sa vyrába pechota, jazda a lukostrelci. Každý objekt je len pre jedinú skupinu vojakov, to znamená, že ak chcete napríklad viac pešiakov, potrebujete postaviť dva alebo tri baraky. Na počiatku je v budove vždy len časť mužstva, zbytok sa doplní, ak máte dostatok surovín z dielní. Armády presúvate zadaním pozície pomocou navigačnej vlajočky a bojujú automaticky, alebo po zadaní voľby - útok na najbližšiu pozíciu nepriateľa.
Ak atakujete barbarskú dedinu, po eliminovaní nepriateľských bojovníkov ju vypálite. Na jej mieste zostane centrum, okolo ktorého môžete vystavať nové mestečko. Ak útočia barbari, pri výprave na mesto môžu postaviť obliehacie zbrane. Okrem zadania cieľa útoku môžete vojakom meniť formácie, potom ste už iba divákom a čakáte na výsledok. Obmedzenie kapacity jednotiek v pomere k budovám a trochu neohrabaný presun vojsk pomocou navigačných ikon znižuje zábavnosť bojov, ktoré predsa len mohli byť riešené trochu praktickejšie.
Grafika je asi jediným skutočne nápaditým prvkom hry. Pekne navrhnuté budovy a postavičky, ktoré sa mrvia v uličkách miest, vyzerajú na pohľad dobre. Môžete si ich aj čiastočne priblížiť a sledovať z ľubovoľného uhla pohľadu. Atmosféru dotvára zmena dňa a noci, ako aj počasia. Ozvučenie je skôr symbolické a nevýrazné, pokiaľ si nedožičíte dobovú hudbu. Úlohy sú sprevádzané nahovoreným komentárom. Čo sa týka technickej stránky a dizajnu ako celku, hra je spracovaná komplexne a slušne.
Imperium Romanum neobsahuje žiadne zásadné závady, prečo teda také nízke hodnotenie? Problémom hry je fakt, že síce nemá chyby, ale bohužiaľ ani nové nápady, ani zaujímavý dej a skrátka nič, čím by dlhodobo podchytila záujem hráča. Okrem monotónnej výstavby s málo nápaditými úlohami a symbolickými bojmi, neponúka nič naviac a tak vás postupne uspí. Skrátka a dobre, jedná sa o ďalší tuctový titul z obdobia Rímskej ríše, ktorý nemá iskru.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Kalypso Media / Haemimont Games Štýl: stratégia / realtime
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|