LOSTWINDS |
LOSTWINDS |
Začiatkom tohto týždňa bol spustený kanál WiiWare, súčasť virtuálneho obchodu Wii Shop Channel, kde popri najpamätnejších klasikách starých herných systémov vo výstavnej skrini Virtual Console, dostávajú priestor kompaktné hry od nezávislých, ale aj renomovaných štúdií. WiiWare sa podobne ako Xbox Live Arcade a PlayStation Network stáva liahňou pre originálne a zábavné kúsky v cene pár stovák, ktoré nemajú priamo konkurovať katalógu titulov distribuovaných na DVD nosičoch, ale vypĺňať medzery originalitou, nízkou náročnosťou a samozrejme aj dostupnosťou.
Z ponuky momentálne dostupných hier vyniká svojou premrštenou cenou manažmentovka Final Fantasy Crystal Chronicles: My Life as a King a nenápadná, pastelovými farbami hýriaca kombinácia plošinovky a logickej hry LostWinds. Prvotina od britského štúdia Frontier Developments, ktorého frontmanom nie je iný, ako tvorca legendárnej Elite - David Braben. Za investovaných 1000 bodov, čo je v prepočte cca 280,- Sk, sa skrýva úžasná protihodnota. LostWinds nie je živá len pestrým vizuálom, ale v jej vnútri pulzuje srdce a duša, čo sú trademarky hier od nesmrteľného Miyamota.
Bravo Frontier!
Na počiatku je vždy nápad, pre hlavného dizajnéra Stevena Burgessa to bol len ďalší ťažký deň v práci, svoju frustráciu liečil pohľadom na pohybujúce sa listy v stromoch a kmásajúce sa konáre v poryve vetra za oknami kancelárie. Nechal sa unášať hypnotizujúcou a upokojujúcou scenériou, zabudol na prácu, zodvihol ruky a začal dirigovať vietor za sklom. V mysli sa mu okamžite zjavila spleť levelov, pridal k tomu druhú bezbrannú postavu a s týmto nápadom prišiel na fórum Game of the Week, ktoré každý týždeň vo vnútri Frontier otvára ventil kreativity.
Zrodil sa koncept kooperácie fyzična a abstraktných síl, skombinovaním krehkej osoby – chlapca menom Toku a jeho ochrancu – veterného ducha Enrila. Stimulovanie kreatívneho prostredia a udržanie zamestnancov vo vnútri štúdia v psychickej kondícii využívajú aj iné firmy, no práve Frontier je jedinečný v tom, že z jednoduchého brainstormingu určeného pre najšialenejšie idei, bol odklepnutý projekt presne v čase, keď Nintendo začínalo nakupovať svoje pilotné tituly pre svoju novú službu Wiiware.
LostWinds je presne tou hrou, ktorú chcete na svojom Wii-čku hrať, keď máte plné zuby všetkých tých párty hier a Wii Fit vás opäť označí za tučného. Čo je pozoruhodné, že v tak krátkom čase vznikla (síce malá) hra, no počas jej hrania si ani raz neuvedomíte, že vznikla v západnej Európe a už vôbec nie ako vedľajší produkt v prostredí, kde slová blockbuster alebo vysoký rozpočet nie sú cudzie termíny.
S vetrom vo vlasoch
Frontier si dobre vykalkuloval, koľko bude výroba stáť, koľko zhltne technológia a koľko investovaný čas. Možno aj preto má LostWinds na viac ako len digitálnu distribúciu a možno aj preto je v príprave pokračovanie (ako vôbec prvé pre WiiWare hru!) Svet, ktorý bol pre potreby hry vytvorený, sa môže rozvíjať do viacerých smerov a zaviesť hráča hlbšie do nekalých plánov zlého ducha Balasara a jeho pokusy s reinkarnáciou do chumáčov olejnatých bublín, Glurpov.
Reálna hrozba neexistuje, len je naznačená a možno pri ceste za kúpou korenín z obchodu, zničeného lavínou skál, si ani neuvedomíte, ako nenásilne sa stáva z Toku hrdina a ako netušene zachraňujete rozprávkový svet pred hrozbou, ktorá je niekde tam za horami dolami a nemá ešte silu zatiahnuť oblohu ťažkými mračnami, poliať trávu lávou a ovzdušie namiesto vône kvitnúcej sakury naplniť sírou. Toku je ešte dieťa a ako dieťa sa túla po okolí, objavuje a vy spolu s ním spoznávate zákony sveta, aj jeho krehkú osobnosť.
Pri páde z výšky si ublíži, nedokáže odniesť ťažké balvany, vyškriabať sa na vyvýšené miesta, vyliezť na strom, postaviť sa glorpom často zamaskovaných za lietajúce lístie, alebo kraba, ktorý sa vykľuje z hŕby kamenia. Vietor Enril mu pomáha prekonať fyzické prekážky mávaním Wiimotu požadovaným smerom. Ak chcete dostať Toku na druhú stranu priepasti, stačí nakresliť čiaru a malý hrdina je unášaný silou vetra. Potrebujete zodvihnúť kameň a zaťažiť ním plošinku? Kreslením si kotúľate alebo vyhadzujete skalu presne tam, kam potrebujete aj na hlavy nepriateľov.
Búrka v šedej kôre
Technika manipulovania s vetrom inšpirovaná kreatívnou stránkou Okami si z tohto veľkolepého diela požičiava aj zapaľovanie faklí. Stačí len z jednej na druhú nakresliť čiaru a oheň cestuje po predom definovanej ceste vzduchom. S novonadobutnutými schopnosťami sa Enril stáva silnejším a nebezpečnejším živlom. Vo víre dokáže roztočiť balvany a ďalším ťahom rozbíjať drevené dvere, rozvibrovaním veterného kameňa (takisto nakreslením kruhu) zase ničiť ľadové stalaktity atď. Žiadna prekážka nezostane pokorená, žiadny nepriateľ už nebude ohrozovať Toku a úrovne sa prirodzene rozostavanými skratkami stanú ešte kompaktnejšími.
Časté cestovanie z jednej strany mapy na druhú sa skráti a navyše objavíte zákutia, kde sa skrývajú totemy, ktorých zbieranie bohužiaľ nemá opodstatnenie (aspoň zatiaľ). Vietor ovplyvňuje aj fyzickú časť sveta. Dajú sa pohladkať kvety, steblá vysokej trávy, rozhýbať koruny stromov, roztočiť mlynské koleso, či len poštekliť obyvateľov v dedinkách. Do prostredí bolo vložených toľko detailov, že ani jedna časť nepôsobí mŕtvo a to sa môžete nachádzať aj v hlboko v jaskyniach.
Aj na takýchto miestach presvitajú lúče svetla, v pozadí hučí vodopád a okrem skál tu narazíte aj na mäkkú zem, kde sa dajú zasadiť semená, z ktorých vyklíči rúrovitá vec vystreľujúca do výšky čokoľvek, čo zožerie. Zatiaľ čo dedinky sú plné skákania, podzemia si zakladajú na logických hádankách, manipulovaní s ohňom, semenami, presúvaním skál, zaťažovaním plošiniek, otváraním dverí novou schopnosťou atď. Do hry sa však nedostali všetky prvky ako boli zamýšľané. Možno by nakoniec LostWinds presiahla kapacitný limit na jednu WiiWare hru, alebo si len Frontier povedal, že plnenie dažďového mraku vodou a jeho žmýkanie nad rastlinami, ktoré sa natiahnu cez kaňon vytvárajúc tak most, si odložia do pokračovania.
Skutočný drahokam
Ak by sa LostWinds predávala pod logom Nintenda, nikto by nehovoril o Frontier Developments, ale by prikývol, že tie správne hry pre Wii vznikajú v Japonsku pod taktovkou držiteľa platformy. Frontier trafil klinec po hlavičke. Vytvoril hrateľnostne a vizuálne príbuznú hru s Wind Waker, ktorá je ľahko indentifikovateľná pre svoju mechaniku vzájomnej spolupráce chlapca a vetra pri zdolávaní prekážok a príjemným relaxom pre každého, kto si chce pri hre oddýchnuť a zažiť nejaké to (4-5 hodinové) dobrodružstvo bez toho, aby bola šedá kôra po dlhom dni uvarená tuhým rozmýšľaním. 1000 Wii bodov sa dá utratiť na Virtual Console rôznym spôsobom, no LostWinds je v ponuke Wii Shop Channel skutočným drahokamom.
RECENZIE HRÁČOV |
Wii
Vývoj: Nintendo / Frontier Developments Štýl: Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|