SUPER SMASH BROS. BRAWL |
SUPER SMASH BROS. BRAWL |
Nintendo nehrá formu, že vie robiť hry. Vo fabrike na sny sa nikto nepretvaruje, že robia tie najlepšie hry pre vlastné platformy. Nemajú to zapotreby. Oni ich jednoducho vedia robiť. Bodka. A Nintendo vie robiť ešte jednu vec dokonale – overenú formulu ponúkať v tak hrateľných príchutiach, že nikomu ani len nenapadne, aby čo i len krivého slova povedal na obľúbené série. Aj preto si budem musieť požičať bufetový termín hojne používaný v komiksoch, aby som jednoznačne a jasne definoval kvality Super Smash Bros. Brawl. Vážení, máme tu najlepšiu držkovú za posledné roky!
Dva krát po držke a pivo k tomu
Celebrity bojovka vždy kooexistovala popri Mario Kart a Mario Strikers a spolu vytvárali ideálne kompetitívne podmienky pre tie najtuhšie boje o zlato, prvé miesto alebo pohár. Nemá cenu dokola omieľať, že Nintendo robí hry inak a na prvé a posledné miesto kladie vždy hráča. Super Smash Bros. nikdy nebola séria pre automaty, ale pre obývačky a aj práve kvôli úžasnej otvorenosti, jednoduchosti a skrytej hĺbke dokáže do ringu vyzvať ktoréhokoľvek žánrového kolegu a nakopať mu do červena zadnicu.
Super Smash Bros. sú zvláštne bojovky, u ktorých nie je potrebné dlhé hodiny drilovať pohyby, na milisekundu presne vyťukávať tlačítkami zrdvujúce kombá a mesiace trénovať s jednou postavou všetky techniky. Stačí vám vedieť, že základom nie je položiť súpera na lopatky, ale ho vykopnúť z arény tak, aby sa už nevrátil. A k tomu budete potrebovať iba dva útoky (základný + špeciálny) a jeden blok! Super Smash Bros. Brawl podporuje širokú paletu ovládačov, ich kombinácií a dokonca aj staré GameCube pady.
Táto univerzálnosť hovorí jasnou rečou, že si s vami môže zahrať hocikto. Môže to byť stará mama, mladší súrodenec aj frajerka. Či už budú držať v rukách holý Wiimote, ovládač Classic alebo diaľkač s pripojeným Nunchukom, treba rátať s tým, že vám ten hocikto môže hocikedy vyprášiť kožuch. Taká je hra nevypočítateľná. A to ju robí o to viac zábavnejšou. A šialenejšou. A frustrujúcejšou.
Link a jeho superničivý útok TriForce.
|
Wuááááá, držkováááá!!!
|
Kto je z kola von, ten prehráva.
|
Mario a spol sú znova pripravení zmerať si sily a opäť umlčať dohady najzapálenejších fanúčikov o tom, kto je väčší borec. Široký výber Nintendo postavičiek, medzi ktorými nechýbajú Luigi, Kirby, Peach, Zelda, Link, Bowser, Samus, Donkey Kong, dopĺňa Solid Snake, Sonic a ďalší. Bojovníkov zastupujúcich tretie strany však mohlo byť podstatne viac, Brawl by tento počet určite zvládol a celá ponuka by sa zaručene stala ešte atraktívnejšou, no i tak si nikto sťažovať nemôže. Najväčšie hviezdy istia menej známe postavy s vlastnými hrami ako Diddy Kong, Princ Emblem, Lucas či Kid Icarus.
Každý z bojovníkov má svoje jedinečné charakteristické útoky, špeciálne ťahy a navyše je vybavená superúčinným odstrčovákom – fatálnym finišom – Super Smash. Ak sa vám podarí rozbiť Smash Ball - dúhovú gulu, tak môžete zoslať so Samus ultrasilný lúč, ktorý pošle kohokoľvek aj cez steny na kraj arény alebo s Mariom vypustiť peklo fireballov. Keď časomiera neúprosne klesá, dokáže Smash Ball poriadne zdramatizovať situáciu. Pôjdem po guli, alebo zabránim nepriateľovi, aby sa k nej dostal?
V arénach sa dá však realizovať aj inak. Počas boja padajú na plochu rôzne predmety, objekty, pasce a iné spestrujúce bonusy. Môže to byť výbušná debna, štít, laserový meč, bazooka, rôzne pištole, power upy dočasne zlepšujúce vlastnosti alebo jedlo na zníženie vášho damage. Totiž, čím viac úderov nakúpite, tým vyššia je šanca (vyjadrená v percentách), že po spodnom háku odletíte poriadne ďaleko. S hodnotou blízko 100 % vám horí za zadkom a pri takých 300 %, čo je jediná (prednastavená) hodnota v rozhodujúcom kole Sudden Death, je to len otázkou šťastia, kto koho pošle ku hviezdam ako prvý.
Arény sú viac otvorené sebarealizácii, je v nich väčší priestor pre pohyb, deštrukciu a zmeny podmienok, ktoré priamo ovplyvňujú boj. Napríklad vo svete WarioWare sa aréna mení v závislosti od mikrohier z tejto série a ak chcete zostať celí, donúti vás ich dokonca aj hrať! Aby vám nestúpol damage, budete sa schovávať pod dáždnikom. Domáce prostredie Donkey Konga sa zase mení na skrolujúcu plošinovku a kto nestíha bojovať a pritom skákať, má jednoducho smolu. Aréna Shadow Moses postupne mení svoju tvár, tuhé boje narušia statiku vysokých stĺpov a na rozhodujúcu bitku sa bude prizerať Metal Gear!
Jednoznačne najoriginálnejšou arénou je PictoChat. Na začiatku ide o čistú placku, no po pár chvíľach sa na ploche začnú objavovať kresby predstavujúce objekty. Raz to budú plošinky, inokedy u-rampa s vozíkom, na ktorom sa dá voziť, alebo vietor, ktorý bojovníkov odfúkne až na samý kraj arény. Je to šialené, ako keby ste priamo bojovali v komunikačnom sotfvéri DS-ka. Arény v Brawl patria medzi to najlepšie, čo súčasné bojovky môžu ponúknuť. A komu sa nepáči, je tu editor. Pri kvalite a rozmanitosti, akú hra ponúka, je existencia jednoduchého nástroja na vytváranie vlastných arén tak trochu rozporuplná.
Mimo zaužívané pravidlá Super Smash Bros. stojí singleplayer mód Subspace Emissary. Skúšali to už aj iné série, no vždy podobný režim bol iba doplnkom k samotným bojom v arénach. Brawl nie je výnimkou, no Subspace Emissary je druhou alternatívou, ako odomknúť nové postavy, získať trofeje a rôzne bonusy. V podstate ide o jedno veľké dobrodružstvo, ktoré predstavuje všetky postavičky jednu po druhej, prežívate s nimi vlastné trable a snažíte sa zachrániť svet pred novou hrozbou. Naraz môžu hrať dvaja hráči, no vzhľadom na kameru bez zoomu, si je vhodné zobrať do partie zdatnejšieho kolegu. Kombinácia pohybov z bojovej časti s pasážami ako vystrihnutými z plošinoviek pôsobia veľmi nevyvážene a pri nešikovnom druhom hráčovi prídete práve pri skákacích častiach zbytočne o životy.
A smrť postavičiek a už vonkoncom nie obrazovku Game Over nebudete chcieť vidieť, pretože by ste prišli o nálepky. Okrem zberateľskej hodnoty ešte vylepšujú schopnosti postáv (sila kopu, úderu, odolnosť voči elektrine, obranné číslo a pod.), no má to jeden háčik. Na jednu postavu možno nalepiť iba obmedzené množstvo nálepiek rôznej veľkosti. A ak ich budete chcieť vymeniť, tak po odlepení o ne navždy prídete. Vytvoriť dokonale vybalansovaný koktejl stojí kopec nervov, no rozhodne stojí za to.
Kolektívna bojovka
Základ Brawl tvoria turnaje pre 2 – 4 hráčov naraz na jednej obrazovke, no hra si poradí aj s väčším počtom bojuchtivých. Na striedačku môžete usporiadať turnaj až pre 32 hráčov, v ktorom si môžete prispôsobiť pravidlá úpravou parametrov! No a potom je tu online. Vzhľadom na politiku Nintenda o bezpečnosti najmenších v tomto prostredí, sa k slovu dostávajú 16-miestne kódy a čo je najhoršie vo verejnom zápase nevidíte mená učastníkov, takže po porážke nebudete vedieť, komu sa odvďačiť za KO alebo za prehrané mince, ak si na bezmenného bojovníka vsadíte v móde Spectator. Brawl je jednou z hier, pri ktorej by bola absencia podpory online vyčítaná, no zaobíde sa bez problémov aj bez nej.
Podmienky sa v arénach menia v závislosti od prostredia a tematiky.
|
Subspace Emissary pobaví, no nie je ťažiskom hry.
|
Na zbieraní nálepiek a trofejí sa dá vybudovať solídna závislosť.
|
Vo výbave Brawl nájdete tony ťažkých eventov, päť obtiažností, rôzne minihry (ničenie terčov na čas), challenge (boj proti 100 a viac nepriateľom), maniakálne štatistiky, je toho toľko, že pri prvom kontakte s hrou neviete, kde by ste skôr začali. A to nehovoríme o tom, že tu nájdete trial verzie siedmych staručkých hier ako The Legend of Zelda, Super Mario Bros, či StarFox 64! Brawl sa môže pochváliť jednými z najlepších a najpočetnejších achievementov v histórii. Odmeny získavate za všetko, za časté hranie za jednu postavu, za výhru v turnaji, bojovanie v jednej aréne, za budovanie vlastných arén, prekonávanie rekordov a pod.
Achievementy tvoria obrovský panel zložený z okienok – obrazoviek, niečo ako televízory v miestnosti architekta v Matrixe. Ak sa vám podarí rozbiť jedno okienko povedzme získaním hudobného tracku, tak vo vedľajších uvidíte popis ako získať susedné achievementy. To však nie je všetko, autori vedeli, že hráči si budú chcieť dokazovať svoju dominanciu a tak v Brawl nájdete foto režim takmer na všetko. Fotiť sa dajú samotné boje, replaye a v miestnosti s trofejami si môžete cvaknúť tie najcennejšie. Absolútni detailisti ocenia, že celá zbierka sa dá aranžovať pred objektívom napríklad zmenou pozadia. Fotky sa dajú spolu s replaymi, vlastnými arénami sharovať cez WiiConnect24 alebo ich exportnete na SD kartu.
Starý dobrý Smash Bros.
Brawl vyzerá na prvý pohľad na vlas rovnako ako predchodca Melee. Dramatické zmeny sa však týkajú rýchlosti enginu (60 fps), aký svižná bojovka s meniacimi sa podmienkami v arénach potrebuje, podpory širokouhlého obrazu a rozlíšenia 480p. Grafika výborne vyzerá aj na HD paneloch, je rýchla aj pri neskutočnom chaose na obrazovke, aký sa strhne pri každom boji. Výnimočný je soundtrack zložený z najznámejších skladieb všetkých Nintendo hier, ktoré boli pre potreby Brawl upravené.
Super Smash Bros. Brawl je najkompletnejšou bojovkou, akú nenájdete široko ďaleko. Má najlepšie arény vo svojom žánri, neprekonateľne bohatú výbavu a pridanú hodnotu a jeden z najjednoduchších bojových systémov, pričom si zachováva potrebnú hĺbku na jeho dokonalé zvládnutie. Ako už bolo povedané na začiatku, máme tu najlepšiu držkovú za posledné roky.
Originálnymi nápadmi je Brawl doslova natrieskaný.
|
Počas turnajov máte v tej mele identifikovať vami ovládaného bojovníka.
|
Medzi odomykateľnými postavičkami je aj hlavný hrdina hier Game
|
RECENZIE HRÁČOV |
Wii
Vývoj: Nintendo / LOGUS / Nintendo Štýl: Bojovka Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|