CASTLE CRASHERS |
CASTLE CRASHERS |
Z času na čas ma pochytí nekontrolovaná chuť niečo surovo zmasakrovať. Niečo vo veľkých počtoch. Priam v húfoch. A nie je to pritom len vec animálnych pudov; ten krutý svet, v ktorom žijeme, sa zákonite pestuje aj v nás samotných, vďaka čomu sa každým dňom stupňuje miera agresie, ktorej sme v prípade krízovej situácie schopný. A tak, aby sme náhodou pod ťarchou tej birokracie či štátnej buzerácie neexplodovali v gejzíroch zlosti a amoku, uchyľujeme sa k našim osobitným streso-anulátorom v najrozmanitejšej podobe. Niekto sa napríklad ide vybehať na futbalový trávnik, niekto skočí do kina, niekto zájde na kúpalisko a niekto pre zmenu navštívi niektorý z početných verejných domov. Na tomto mieste vám už asi nemusím pripomínať, ako si podobné stavy ventilujem ja (nie, tie verejné domy to nie sú... aj keď... :-)).
Akčné hry a najmä odnož rubaníc hlava-nehlava predstavujú pre moju maličkosť prima odreagovanie, ktoré ma okrem zábavy odbremení aj od každodenného stresu. Castle Crasher je presne takýmto titulom. Titulom, ktorý sa nehrá na pompéznosť či veľkoleposť, titulom, ktorý ponúka kryštalicky čistú zábavu na pozadí „crazy“ herného sveta, ktorému paródia či sebairónia nie je ani náznakom cudzia. A navrch pridáva aj kopec sviežich nápadov a originálnych audio-vizuálnych prvkov, takže vo výsledku nemôže byť o jeho kvalitách ani len pochýb. „Vážne? To je všetko, čo nám tento ujo chce k tomu povedať?“ Nebojte sa. Tak ojedinelý počin ranku Castle Crashers si totižto zaslúži vašu eminentnú pozornosť.
Príbeh, rozprávajúci o putovaní odvážnych rytierov za unesenými princeznami cez pestrú zmes viac či menej šialených zemí, je pomaly starý ako ľudstvo samé. Castle Crashers si je toho ale plne vedomí a tak stavia osudy hrdinov a stratených mladúch pred tie najbizarnejšie prekážky, aké si len stredoveký junák dokáže predstaviť. Jedna pamätihodná scénka nasleduje ďalšiu, pričom ale v kontexte s príbehom samotným dávajú tieto bezosporu šialené momentky vzniknúť neskutočne vtipným situáciám, na ktoré budete spomínať ešte dlho potom, ako hru dokončíte. Podivný prales s hnačkujúcou zverou (srnka s črevnou prehánkou, ktorá vystrelí ako raketa, je obzvlášť podarená), súboj s robotím bossom zakončený scénou priam vystrihnutou zo záveru Terminátora 2 či krátka návšteva ufónskej lode s DESIATKAMI alienov z titulu Alien Hominid, všetky tieto a mnoho ďalších herných okamihov vás minimálne rozosmejú, vďaka čomu si budete túto hru užívať doslova s detskou radosťou. A to som pritom prosím pekne len u tej „omáčky“.
Ako ste si už (poniektorí z vás) stihli z obrázkov všimnúť, samotný herný obsah evokuje spomienky na Golden Axe. A niet sa čo čudovať. Herná náplň je totižto s tou golďáckou navlas rovnaká, teda až na pár vylepšení a noviniek, idúcich pekne v šľapajách evolúcie a pokroku. V úvode hry si zvolíte jedného z dostupných bojovníkov (každý s inou špecializáciou ako po stránke zbraní, tak aj kúzel) a neubehne ani 10 sekúnd a už sa nachádzate v štýlovo kreslenom rozprávkovom svete, kde nie je núdza o drastické výjavy namočené v krvi, presne v duchu éry, do ktorej sú Castle Crashers zasadení. Do éry zámkov, rytierov a drakov, do éry stredoveku, kedy o Xboxe ani o podobných výdobytkoch techniky nemali ani len potuchy. Teda až na to ufónske intermezzo. Späť ale do diania.
Doslova primitívne ovládanie si v rámci prechodu medzi jednotlivými miestnosťami ani len neuvedomíte, a to predovšetkým vďaka nebezpečne intenzívnej a zbesilej akcii, ktorá sa krátko po vstupe do kráľovskej siene rozbehne. Protivníci nabiehajú v statných skupinách aj keď slovo formácia im zhola nič neohovorí, svojimi počtami vám dávajú nepekne zabrať. Ale čo, mixovaním slabších (rýchlych) a silnejších (pomalých) útokov z nich v krátkych časových intervaloch robíte astrálne bytosti a tak po čase stojíte pred prvým vážnejším súperom – ultra veľkým obrom, len tak mimochodom samozvaným kráľom barbarov. Trojica nebezpečných útokov, ktorými vás tento boss častuje, vám ale nanajvýš tak poškriabe brnenie a po minútke-dvoch už kráľ líže pedosféru. Následným oslobodením jednej z princezien a pozbieraním pokladov si tak môžete na svoje konto pripísať prvú úspešnú sériu levelov.
Aby ste ale nenadobudli mylného dojmu, že hra je krátka, práve naopak. Tak početné ale pritom dokonale nápadité a rozmanité zóny vás totižto budú udivovať po celú dobu hrania, ktorá sa pohodlne prekročí 10 hodín. Na to, že je to Live Arcade hra, je to slušný výkon, nemyslíte? Náplň jednotlivých zón pritom nepostráda štipku originality. Okrem bežnej rubačky a bitiek s bossmi sa totižto zúčastníte viacerých osviežujúcich vložiek, ako napríklad útek pred dotierajúcou mega-obludou, splavovanie miestnej rieky, akcia na idúcom kočiari či osobitná bitka v závere púštneho hradu v štýle volejbalového zápasu. Skrátka, aj keď sa v prvom okamihu bude to všadeprítomné sekanie protivníkov zdať stereotypné, pestrá zmes levelov vás istotne presvedčí o opaku. A verte mi, či už sa budete preháňať po temných lesoch, vyprahlých púšťach, lávových poliach či nehostinných močiaroch, vždy to bude kráľovsky čistá zábava.
Prekvapivú hĺbku potom dozaista nájdete nielen v elementárnom RPG prvku, ale aj v rozličných doplnkoch, spestrujúcich už aj tak vycibrenú hrateľnosť. Počas vašej výpravy nachádzate množstvo rozmanitých zbraní a predmetov, ktoré nielenže vylepšujú niektoré z vašich štatistík, ale navyše pôsobia aj humorným dojmom. Uznajte sami; taká zbraň v podobe mŕtvej ryby či svetelného meča dozaista nepatria medzi bežný štandard. Okrem toho ale v rámci ťaženia nachádzate aj petov, ktorý v podobe malých zvieracích spoločníkov drobne napomáhajú k vášmu úspechu. Malé sloníča vám tak napríklad zvýši silu, zatiaľ čo drobný netopierik sa zakusne do najbližšieho protivníka, aby mu ubral trochu tých životov. No a do tretice sú tu spomínané RPG prvky, vďaka ktorým si po dosiahnutí nového levelu vylepšujete hrdinu presne v duchu klasických zástupcov tohto žánra. Sila útoku, obrana, rýchlosť či magické schopnosti, to všetko bude čakať na vaše skúsenostné body a pokiaľ sa rozhodnete špecializovať len v jednej oblasti, určite to na schopnostiach vašej postavy citeľne postrehnete.
Kapitolou samou o sebe je technické spracovanie. Zvolený grafický štýl totižto tomuto titulu sadne ako uliaty a keď uvidíte jednotlivé herné prvky v pohybe, pochopíte, že kúzelná vizuálna hostina nie je len vecou polygónov. Chytľavá elektronická hudba (ktorá mi počas písania tohto článku vyhráva na pozadí) už len potom dokresľuje svojskú atmosféru titulu, ktorá v kategórií Arcade hier nemá prakticky žiadnu konkurenciu. No dobre, až na Braida. Faktom ale je, že ako celku nemám Castle Crashers čo vytknúť a obzvlášť po tom, ako som mal možnosť odskúšať chytľavý co-op, musím tvorcom verejne poďakovať, že niečo tak špičkové a pritom elementárne jednoduché som nehral už poriadne dlho.
Ďalšia hra zo série Live Arcade, ďalší hit. Neviem ako vy, ale pomaly si začínam uvedomovať, že v nezávislej sfére dominuje viac talentu, než v tej „závislej“. A nejde pritom len o osobitný grafický štýl; rokmi overené herné mechanizmy zabalené do rozmanitých vylepšení dávajú vzniknúť kryštalicky čistej hrateľnosti. A verte mi, u Castle Crasher nebudete mať problém vytuhnúť aj niekoľko hodín len preto, lebo vás bude zaujímať nové prostredie, nová zbraň, noví protivníci či nový boss v podobe pekelného draka s bruchomluveckou bábikou na jednej tlape. Hovoril som, že Castle Crashers je všetko iné len nie nuda?