TOM CLANCY'S HAWX |
TOM CLANCY'S HAWX |
Prakticky od odhalenia HAWX bolo nad slnko jasnejšie, že rozšírenie vojnových hier nesúcich meno Tom Clancy sa bude porovnávať s japonskou sériou Ace Combat. Tá už dlhé roky kraľuje leteckým akciám, no na druhej strane je opomínaná hernou obcou. So šiestym dielom s podtitulom Fires of Liberation sa dostala do vzdušného priestoru platformy Xbox360 a s korunou najkrajšia a najlepšia letecká akcia lieta už dobrý rok. HAWX sa dostáva do pozície lovca, ale ľahko sa môže stať, že nová elektronika v kokpite zlyhá a stane z neho korisť.
Mnohí z vás sa už možno preleteli v dvoch demo úrovniach a zistili na vlastnej koži, že Ubisoft pristupuje k leteckým akciám z iného uhla. Nám sa dostala do rúk preview verzia so šiestimi misiami a po prevetraní početnejšieho zastúpenia stíhačov v hangároch môžeme povedať, že HAWX bude pre širšie publikum, ktoré má rovnakú šancu predviesť smrteľný kobra manéver tak ľahko, ako náruživí hráči tráviaci čas prevažne v niekoľko kilometrovej výške.
Všemocný počítač
Prvé, čo si všimnete, je, že HAWX nedelí model na simulačný a arkádový, namiesto toho ponúka vypínanie a aktiváciu asistentov kedykoľvek to potrebujete. Stačí ťuknúť dvakrát do bŕzd/plynu a palubný počítač sa zrazu postará, aby vaša rýchlosť neklesla pod hranicu únosnosti. Ak je vypnutý, môžete stroj vo vzduchu úplne zastaviť, stratí podtlak a začne voľný pád na brucho. Asistent ďalej nedovolí podnikať zložité manévre, drží vás v bezpečne vzdialenosti od zeme, inými slovami, kecá vám do riadenia a obmedzuje vás (v dobrom slova zmysle).
Na asistentov je previazaný aj systém Enhanced Reality System (ERS), nápomocný v počiatočných fázach hrania. Jeho výhodou je, že sa nikdy nemýli (ak nie sú v okolí rušičky) a bezpečne vás dostane tam, na čo ste ho aktivovali. Môže to byť úhybný manéver pred riadenou strelou, vyprovokovanie dog fightu alebo útok na pozemný cieľ. ERS na HUD kreslí trojuholníky, ktoré predstavujú ideálnu stopu k úspešnému zásahu. Prelet cez ne evokuje jazdu cez checkpointy v tuneli. ERS nie je nevyhnutné používať a rovnako ako asistentov ho môžete kľudne ignorovať.
Čo sa stane, ak zapnete asistentov, je snáď každému jasné. Zrazu máte voľnosť pri manévroch, pri strmhlavých nájazdoch počítač iba signalizuje blížiaci sa stret s povrchom, môžete v súbojoch podniknúť frajerský manéver Kulbit (dotočenie známej kobry o jeden a pol obrátky – salto vzad) a okamžite útočiť na nepriateľa, ktorý bol doteraz na vašich šiestich hodinách, driftovať pri prudkom brzdení. Boj bez asistentov je dynamickejší, ciele sa dajú jednoduchšie identifikovať a hlavne môžete ich behom pár sekúnd poslať k zemi.
Lietadielka na diaľkové ovládanie
Má to však jeden háčik. Pri vypnutých asistentoch sa nemôžete prepnúť do kokpitu, nemôžete meniť vôbec žiaden pohľad ani sa obzerať do strán. Hra vám vnucuje jednoducho povedané hrateľný replay. Ovládaný stíhač je snímaný z riadnej diaľky, aby ste získali prehľad aj o dianí na bojisku mimo vášho zorného poľa. Kamera neustále lieta a vyberá ten najideálnejší uhol na zameraný cieľ. Napriek širokému záberu sa niektoré z nepriateľských stíhačov ocitajú v mŕtvych uhloch a pri prepínaní medzi cieľmi dochádza k strate orientácie.
Lietanie bez asistencie chce cvik a musíte akceptovať, že v tomto móde pripomína HAWX skôr exhibíciu diaľkovo ovládaných lietadielok. Máte nad strojmi absolútnu kontrolu, vidíte si aj za chvost, rýchlejšie sa zbavíte riadených striel a môžete sa kochať úžasnou hrou aerodynamických, dymových stôp a volumetrických oblakov, ale strácate s nimi priamy kontakt. Ako keby ste neboli pilotom. Možno ide o subjektívny pocit, ale oveľa radšej sa pozerám na prácu klapiek zblízka alebo sledujem krajinu z kokpitu.
Pri početných stretoch s nepriateľskými letkami niet však iného východiska, ako vypnúť asistentov. Vybrané misie sú časovo obmedzené a napríklad taký bezpečný eskort bombardérov cez záliv posiaty krížnikmi vybavenými protileteckými raketami a odháňanie nepriateľských stíhačov bez pomoci wingmanov sa inak prejsť ani nedá. V deme ste mohli brániť mesto Rio de Janiero, ďalej si vychutnáte obranu Air Force One, ropnej rafinérie alebo zaujímavé lokalizovanie rušičiek v hustej mestskej agregácii Chicaga.
Tam hore nie si sám
Náplň misií súdiac podľa preview verzie pravdepodobne nevybočí zo zabehnutého štandardu, úlohy sa dynamicky menia, pribúdajú a nečakane sa mení spád bojov. Po boku máte wingmanov, ktorých môžu nahradiť živí hráči v kooperácii. Hra dokonca podporuje systém okamžitého pripojenia bez nutnosti opúšťať rozohratú misiu. Wingmani si robia svoju robotu na jednotku, poslúchajú a prenasledujú cieľ, až kým neexploduje. Rušná rádiokomunikácia podfarbuje výborné divadlo vojny, takže máte neustály prehľad o ustupujúcich silách alebo letke es prichádzajúcej odnikiaľ.
Autori si dali záležať, aby hráč mal dokonalý prehľad nad bojiskom, na mape vidíte všetky ciele, ktoré vám označí AWACS, HUD ukazuje, koľko chýba zostrelených cieľov na splnenie misie a v pravom dolnom rohu si urobíte dokonalý prehľad o výzbroji. V hangári HAWX narazíte na všetky stíhače, na ktoré by ste chceli naraziť. Celkovo ich bude 50, vrátane SU-37, Mig-33, Euro Fighter, F-22, F-16, F-18, A-10. Každé lietadlo je možné individuálne vyzbrojiť podľa počtu a druhu cieľov zobrazených pred misiou. Na výber sú rakety stredného-krátkeho-dlhého doletu, niekoľko (ne)riadených striel a ďalšie. Vo finálnej hre bude možné odpaľovať aj EMP impulz. V HAWX sa výzbroj a nové lietadlá odomykajú kumulovaním skúsenostných bodov za zničené ciele, alebo splnenie malých mini úloh (challengov) počas misie.
Prednosťou HAWX je technická stránka, hlavne využívanie Geo Eye – najlepších satelitných snímkov ako textúr. Lietanie nad mestami je skutočne zážitkom, členitý povrch je posiaty stovkami budov, stromov a v mestách uvidíte dominanty ako Pentagon, Ježiša s rozpaženými rukami. Autori adaptovali zo stratégie EndWar dokonca aj hlasové príkazy pre wingmanov a palubné systémy.
Bude to nasledovník Ace Combat, alebo pošle dlhoročná séria Ubisoft k zemi? Na odpoveď dlho nebudeme čakať, Tom Clancy's HAWX vychádza 3. marca pre PC, PS3 a Xbox360.
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Ubisoft Romania / CENEGA / Ubisoft Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|