DISGAEA 3: ABSENCE OF JUSTICE |
DISGAEA 3: ABSENCE OF JUSTICE |
V čase, keď hráči po fórach nadávajú na to, že 60-eurovú hru zmáknu za 4-5 hodín, sa objavuje titul so stovkami hodín hrateľnosti a skvelým pomerom cena/výkon. Strategické RPG sú absolútni žrúti času, Disgaea 3 nastavuje ešte vyššiu latku pre maximalistov i milovníkov divných príbehov.
Mao je lenivý študent Evil Academy, má viac ako 1500 rokov, žiadne skúsenosti so svetom, akurát miluje videohry a komiksy. Konzolu SlayStation Portable mu však rozdupe vlastný tatko (a to mal na nej nahraných štyri milióny hodín a zrazu zbohom, savegame data), a aj preto sa z komiksov dočíta, že hrdinovia porážajú zloduchov. Najlepšie takých vrchných zloduchov, napríklad Overlordov. Jedným z nich je práve Maov otec, ktorého sa rozhodne zabiť. Ako sa dočítal, mal by sa stať hrdinom a toho robí aj česť a láska. S tým má už Mao problém, a tak s pomocou svojho komorníka unesú iného hrdinu kráčajúceho za zhodným cieľom. Postupne sa k nim pridajú aj ďalší a vydávajú sa smer Overlord...
Hoci prvých pár minút sa ponárame do pekne temného sveta, o chvíľu z neho temnota opadne a autori nastolia ironický tón strieľajúci si z RPG a klišé žánru. Platí tu, čím viac japonských strategických RPG ste hrali, tým unavenejší azda ste z rozprávania podobných príbehov, a ten nie je v Disgaei 3 úplne bežný. Vydáte sa na putovanie cez rôzne dimenzie, no sprevádza vás dobrý démon, mág či komorník pasovaný za tím lídra. Množstvo sarkazmu, irónie a milých vtipov je vysoké. Už moment, že hráte za niekoho so zničenou konzolou s miliónmi nahraných hier a zároveň fakt, že táto hra vás hravo dostanete k stovke hodín, je príbuzný. I keď nováčikovia budú vstupovať opatrne a nemusia pochopiť úplne všetky nuansy, znalci série budú určite spokojní pri každom odkaze či familiárnej postavičke.
Centrom Disgaei 3 je popri vtipnom príbehu jej svet. Jeho objavovanie nie je vzhľadom na relatívne obyčajný vizuál spočiatku príťažlivé ako pri kolosoch a la produkcia Square Enix, no vhodne sa hrá so školským prostredím slúžiacim ako hrdinská základňa. V nemocnici sa liečite, dobíjate magické body, v učebni združujete hrdinov a v ďalších miestnostiach dávate dokopy podobné charaktery, aby ste ich správnou kombináciou v boji získali čo najlepšie bonusy. Samotné dimenzie nie sú úplne dychberúce, no poskytujú variabilitu pri desiatkach hodín putovania a oproti minulým dielom sú väčšie. Hoci nejeden hráč bude reptať, že pri takej grafike pôsobia všetky príliš interiérovo až klaustrofobicky a nádenník bude čakať, kedy sa konečne hra z nich vymaní a rozbalí do veľkého sveta.
Netreba preháňať svoje očakávania, základom vandrovania je prepracovaný boj. Popri štandardných mechanizmoch strategických RPG v izometrickom pohľade s variabilnými hrdinami ponúka oproti konkurencii i minulým dielom viacero vylepšení. Prvými sú tzv. Evilties. Štandardný zvyk pestovania vlastností ostáva, Evilties funguje v dvoch smeroch – jednak vychádzajú z povolania hrdinu a potom máte slobodu pre investovanie Mana bodov do vlastností podľa želania. Na čo slúžia? K niektorým vlastnostiam sa dostanete skôr cez body ako dlhým tréningom, tak ušetríte čas a postavy rozvíjate efektívnejšie. Čo je však podstatnejšie, customizované Evilties sa postupne dajú spájať v rámci tímu, čím môžu vzniknúť ešte silnejšie postavy – a hra poskytuje kvantum kombinácií na ich tvorbu.
Minulé diely boli pri tímovom spájaní z veľkej miery ovplyvňované náhodou a generovanou voľbou, tu dostávate možnosť na rozvoj sami. Vďaka tzv. After School Clubs si delíte hrdinov do klubov a tímov, v ktorých rozvíjajú schopnosti a získavajú pekné bonusy. Evilties ponúkajú skôr pasívne ability, kluby pracujú na aktívnych – útokoch, účinnosti kúziel či predmetov. V rámci dosiahnutia optimálneho charakteru s vysokým levelom a vhodnými vlastnosťami pre boj je dobré dbať o obe.
No zatiaľ čo všetky vlastnosti charakterov či klubov si dokážete namixovať permanentne, na bojisku narazíte na ďalšiu vychytávku – Geo bloky. Majú formu puzzle, pri boji sú individuálne. Tieto 3D časti skrývajú viaceré výhody, treba ich obsadiť hrdinami a získať z nich čo najviac – predovšetkým lepšie efekty voči nepriateľom alebo ochranu. Ich vyriešenie je neraz kľúčové, pretože hoci pri bežnom bojisku rozhodnete prevahou, tu sa rýchlo miešajú aktuálne možnosti veží a blokád v akcii.
Maximálna hrateľnosť vychádza popri solídnom príbehu a návšteve dimenzií predovšetkým z ďalších prepojených subsvetov v rámci hry. Môžete sa vrátiť do navštívených miest a získať ďalšie skúsenosti – sú potrebné, ak túžite vyšvihnúť hrdinov na poriadny level. Maximom nie je štandardná 99, ale až 9999! Prečo taký level? Nuž, ako inak bojovať proti riadnym nepriateľom a rozdávať rany s miliónovým damagom v neskorších fázach?
Existuje ešte ďalší pár možností, ako zveľadiť svoje, postupne až polobožské postavy. Tzv. Item World vychádza z fantastickej idey, že každý predmet skrýva svoj vlastný svet – dungeon a po jeho prebehnutí a porazení náročných nepriateľov sa môže stať ešte efektívnejším. Žiadny prsteň či iný artefakt nemusí byť rovnaký. Vlastné dungeony má aj tzv. Class World, kde si však zvyšujete nie kvalitu predmetu, ale priamo svoje skúsenosti. Nuž, keď nie sú Mana body alebo Evilties k dispozícii, môžete si poradiť a svoju silu či inú dispozíciu zlepšiť takto. No pozor, pretože oba svety sú časovo neskutočne žravé a práve pri nich naskakujú desiatky hodín hrateľnosti.
Vtipný príbeh, dobré prostredia, prepracovaný systém, tony hrateľnosti, to všetko ťahá mierne nadol pár iných vlastností. Spočiatku budete dosť vyhecovaní k nepríčetnosti kamerou, ktorá volí nepríjemne neprehľadné uhly a tie treba korigovať. Nejde iba o neduh v niektorých momentoch, stretávate sa s ním prakticky už v prvých miestnostiach po piatich minútach hry – a nebude to lepšie.
A potom je tu otázny prechod na PS3 pri jej výpočtovej sile. Zapínam hru na TV v 1080p rozlíšení a dočkám sa rozmazanej grafiky z PS2? Mám dojem, že nefunguje ani efekt obyčajného upscalingu – postavy sa rozbijú do spritov, bojiská i pozadia sú veľmi prosté. Žiadna bohatosť dimenzií, len jednoduchosť, skoro ako na PSP. Hoci pri toľkých prepracovaných herných systémoch si mnohí hráči grafiku nemusia všímať, prvé hodiny sú smutné, od PS3 čaká hráč oveľa viac ako iba jemne vylepšený engine pre ako-také HD. Chudobný vizuál platí aj pre menu a je najväčším sklamaním hry. Je super, že Disgaea 3 vyšla na PS3 a ide o jeden z mála exkluzívnych titulov, no je smutné, že to bolo skôr politické rozhodnutie ako nutnosť prejsť na nový systém kvôli grafike či podstatne bohatšiemu svetu.
Smútok z vizuálu vyrovnáva výborný dabing a zvuková stránka. Mimoriadne podarená je aj anglická stopa, kde postavy typicky nevreštia ako z amerického seriálu, no majú vhodne vybrané hlasy. Mnohým to bude jedno, prešaltujú na japonský originál. Hudba je štandardne dobrá, hoci neobsahuje pamätné tóny, ani nenudí po desiatkach hodín.
Suma summarum, Disgaea 3 je dobré pokračovanie série s vylepšenými hernými mechanizmami, fajn príbehom, no typicky neposlušnou kamerou a najmä slabučkou grafikou na PS3 pomery. Ak oželiete moderné efekty z roku 2009, čakajú vás desiatky, ba stovky hodín kvalitnej strategickej RPG zábavy. Nie je pre každého, no fanúšikovia žánru budú spokojní.
RECENZIE HRÁČOV |
PS3
Vývoj: Square Enix / CENEGA / Nippon Ichi Software Štýl: RPG / Ťahová stratégia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|