TALES OF VESPERIA

TALES OF VESPERIA

8.0

Výborná JRPG po roku aj v Európe.

Recenzia na Xbox360 verziu

Konečne! Zvolali iste všetci fanúšikova JRPG žánru, keď sa takmer po roku čakania nový diel série Tales konečne dostal aj na starý kontinent. Európania boli opäť raz odsunutí na vedľajšiu koľaj, no budme vdační, že Tales of Vesperia sa k nám vôbec dostala. Bola by veľká škoda, keby sme o nové dobrodružstvá od Namco zásluhou rozdielnej regionálnej politiky nakoniec prišli.

Kde bolo, tam bolo, za siedmymi kopcami, za siedmymi morami, exitoval raz rozprávkový svet nazývaný Terca Lumireis. Obývané mestá a dedinky roztrúsené po kontinentoch a ostrovoch oddelených širokým oceánom sužuje už celé veky strach z monštier. Jediným obranným prostriedkom ľudí proti nájazdom z pustatín sú magické veže využívajúce prastarú technológiu blastií. Pre blastiu by sme mali v našom svete iný názov, mágia. Rôzne blastie s rôznymi účinkami prepožičiavajú silu mestám, gildám a tiež jednotlivcom. Príbeh jedného blastiou obdareného chlapca, Yuriho Lowella, začína odcudzením vodnej blastie v slumoch hlavného mesta. To má za následok potopu v štvrti chudobných a Yurimu neostáva nič iné, len sa pustiť po stopách zlodeja. V tom momente ani sám netuší, že práve spravil prvý krok v ústrety najväčšiemu dobrodružstvu jeho života. Nielenže bude ochraňovať mestá s pokazenými blastiami, pátrať po dávno zmiznutých artefaktoch, ale zapojí sa aj do dlhotrvajúcej politickej šarvátky medzi miestnou vládou a mocnými gildami, aby nakoniec zabránil návratu ultimátneho zla v podobe bytosti Adephagos.

Tales of Vesperia
Tales of Vesperia  Niektoré scenérie sú skutočne rozprávkové.
Niektoré scenérie sú skutočne rozprávkové.


Tales of Vesperia  Protivníkmi sú rôzne zvieratá, monštrá, kvety, banditi i stroje.
Protivníkmi sú rôzne zvieratá, monštrá, kvety, banditi i stroje.


Tales of Vesperia  Rita Mordio sa chystá na kúzlo.
Rita Mordio sa chystá na kúzlo.





Yuriho po cestách a necestách Terca Lumines bude správadzať niekoľko ďalších postáv. Odpadlík z inej gildy, Karol, šľachtičná Estell s tajomným pôvodom, protivná čarodejka Rita Mordio a ďalší. Členovia sa podľa postupu v hre budú pripájať a odpájať z družiny, no väčšinou to budú iba chvíľkové odchody a tak vytvorenie zdravého 4 členného jadra nebude problém. Práve 4 členovia skupiny sa totiž zúčastňujú bitiek. Keď sa bavíme o súbojoch v akejkoľvek JRPG hre, treba si položiť dve zásadné otázky. Vyvolávanie súbojov a systém boja. Tales of Vesperia patrí do skupiny „svojho protivníka dopredu vidím“, teda na rozdiel od napr. kultového Final Fantasy 7 sa nemusíte báť náhodne generovaných stretov s nepriateľom.

Systémom súbojov sa titul radí do kategórie real time. Ozbrojené strety prebiehajú „naživo“, priamo ovplyvňujete, kedy postavička zaútočí, kedy niečo vyčaruje, kedy použije predmet, kedy sa bude brániť. Boje nelimituje žiadny faktor (časové body, AP body...) záleží len na vás a na schopnostiach vašej partie. Zvyšných 3 členov zvládne veľmi uspokojivo ovládať umelá inteligencia, kúzelníci kúzlia, klerikovia doliečujú, bojovníci používajú špeciálne útoky, všetci podľa potrieb vyťahujú z batohov oživovacie fľašky či manové lektvary. Ak by vám to predsa len nestačilo, môžete si partiu prepnúť do poloautomatického i automatického módu, môžete tiež zakázať používať niektoré kúzla a podobne. Chýbať nesmie rozostavanie do formácií, špeciálne útoky Artes, ničivé pohyby závisiace od vašeho postrehu, extrémne kombá po dosiahnutí tzv. Over Limits. Možností je skutočne veľa a pri súbojoch vďaka nim nuda nehrozí (na druhú stranu, veľa súbojov je možné vyhrať iba jednoduchým button mashingom bez potreby použiť čo i len jeden silnejší útok).

Nemenej dôležitou súčasťou hrateľnosti je adventúrna časť. Absencia akýchkoľvek postranných questov zamrzí, no pri JPRG to už býva zvykom. Primárna dejová nitka sa rozpletá navštevovaním miest v ich správnom poradí. Pasáže v mestách sa striedajú s pasážami na svetovej mape, kde sa pešo alebo s pomocou lode budete prebojovávať zástupmi monštier, hľadať cestu k ďalšej zastávke v podobe zrúcanín, opusteného chrámu, tábora, piesočnej pevnosti atď. Hra je k cestovateľom ohľaduplná, nedovolí im opustiť mesto, kým nevykonajú všetky potrebné úkony, takže výraznejšie záseky sa nevyskytujú.

Brave Vesperia, gilda, ktorú Yuri s Karolom spolu založia, strávi polovicu svojho dobrodružstva súbojmi a druhú polovicu rozhovormi s postavami. Rozhovorov je skutočne veľa, o ich zvýšené množstvo sa starajú tiež „skity“, v ktorých jednotlivé postavy komentujú aktuálne dianie a pomocou ktorých sa dozviete viac z histórie Terca Lumireis i z pozadia vzťahov medzi jednotlivými kumpánmi.

Tales of Vesperia

Keď sme hovorili o absencii vedľajších úloh ako o častom neduhu JRPG, musíme spomenúť aj ďalšie „spiatočnícke“ elementy, ktoré japonskí tvorcovia ešte nestihli nahradiť modernými trendmi. Začneme napríklad zdanlivo nepodstatnou drobnosťou ako nemožnosť preskakovať rozhovory. Sám o sebe je tento fakt celkom neškodný, keďže rozhovory sú neoddeliteľnou súčasťou žánru, no keď si k tomu pripočítate ďaleko od seba rozmiestnené checkpointy na ukladanie pozície a občasnú nutnosť niektorú pasáž opakovať, rovnaké rozhovory začnú liezť krkom. Komentované skity síce preskakovať idú, ich spracovanie na štýl pohybujúcich sa kartičiek s podobami hrdinov je však na zamyslenie. Ďalej by sa dali vypichnúť napr. zmena oblečenia (na postavách sa neprejavuje, no výmena zbraní a doplnkov áno) alebo občasné zdĺhavé pobehovanie po mestách kvôli rozhovorom. 

Aby sme len nekritizovali, Tales of Vesperie prináša aj niekoľko pozitívnych a zaujímavých spestrení. Po celom svete môžete hľadať „schovku“ s kuchárom, ktorý vám rád prezradí recepty na svoje najlepšie jedlá. Tie sa potom z nazbieraných surovín môžete pokúsiť uvariť a zvýšiť tak dočasne partii niektorú z vlastností. Levelovanie postáv prebieha automaticky, nové bojové artes sa odomykajú v závislosti od skúsenosti. Schopnosti sa naopak získavajú priamo zo zbraní, každý meč, sekera, kopia, luk či yo-yo môže zlepšovať útok, obranu alebo nejakú z ďalších vlastností. Ak bude postava danú zbraň používať dostatočne často, schopnosť jej ostane permanentne a vybavenie je možné zmeniť za iné, čím sa opäť sprístupnia nové skilly. Preto sa budete snažiť po naučení schopnosti zbrane meniť - jedine tak môže postava získať čo najviac skillov, na ktorých je možné postaviť dostatočne účinnú bojovú stratégiu. Navyše, zbrane je možné (znova z pozbieraných surovín) upravovať podľa pradávnych receptov metódou syntézy. 

Zvýraznené oči, šialené účesy, afektovaná gestikulácia a mimika, zbrane väčšie ako ich držitelia – vizuálny štýl jednoznačne odkazujúci na japonskú animovanú tvorbu. Postavičky ako vystrihnuté z mangy a pre západný svet netypické kombinácie (jedným z Yuriho spoločníkov je aj pes Repede, ktorý po svete pohybuje s fajkou v papuli) dotvárajú štýlovú prezentačnú schému Tales of Vesperia. Základnými piliermi kvalitnej grafiky sú v tomto prípade postavy, ktoré sú vykreslené veľmi pekne (ale o prekonaní vizuálu postáv z Eternal Sonata nemôže byť ani reči). O trochu horšie sú na tom niektoré lokality či kulisy, no ako celok tvoria všetky prvky pestrú, rozprávkovú obrazovú galériu, do ktorej sa budete radi vracať a s chuťou objavovať ďalšie nepreskúmané zákutia Terca Lumireis.
 
Slabší deň si naopak vybrali hudobníci. V niektorých momentoch hudobný podmaz absolútne nesedí s dejom prezentovaným na obrazovke, inokedy budete nadávať, že tento motív počúvate už miliónty krát. Dabing postáv je na akceptovateľnej úrovni spracovania, pokarhať ale musíme jeho objem. Zatiaľ čo niektoré rozhovory sú nadabované celkom, iné nie sú vôbec a najhorším prípadom sú dlhšie animácie, kedy sa najprv dabing používa a o pár minút už iba smutne sledujete klasické textové bubliny nad hlavami postáv.
 
Tales of Vesperia
Tales of Vesperia  A teraz som pripravená na zvádzanie.
A teraz som pripravená na zvádzanie.


Tales of Vesperia  Pohyb po svetovej mape.
Pohyb po svetovej mape.


Tales of Vesperia  Dostanete sa aj na pirátsku ľod ukrývajúcu dôlezitú červenú skrinku.
Dostanete sa aj na pirátsku ľod ukrývajúcu dôlezitú červenú skrinku.





JRPG nebol, nie je a nikdy nebude žáner pre každého. Stráviť desiatky hodín v spoločnosti podivne oblečených a ostrihaných ľudí, hovoriacich zvierat a mágie je hlavne západnému publiku mierne proti srsti. Navyše aj v tomto, rovnako ako v každom inom žánri sa nájdu lepšie i horšie kúsky. Preto som veľmi rád, že nakoniec sa čakanie na Tales of Vesperia vyplatilo a priaznivci japonských RPG sa môžu bez obáv pustiť do odhaľovania tajomstiev blastií.


napísal je2ry 29.7.2009
Páči sa mi!
8.0
Vo svete
8.0
Ohodnotiť
TALES OF VESPERIA
+ zábava na desiatky hodín
+ postupné rozpletanie deja
+ dobre spracované súboje
+ kuchtenie, syntéza zbraní, učenie sa skillov
- niektoré „spiatočnícke“ elementy
- hudba občas nekorešponduje s dejom


RECENZIE HRÁČOV
Xbox 360
PS3

Vývoj: Namco / CD Projekt / Namco
Štýl: RPG
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Forza horizon 5 (8)
Dobrý den,chtěla bych se zeptat,jestli tato hra bu...
|Predam zaklad pc (cpu, mb, ram... (0)
po upgrade ponukam na predaj zaklad pc: intel i5 ...
|Black ops 6 (2)
Ako sa zbavím farebného rozlíšenia postáv v kampan...
|Nový pc - intel ultra 7 (29)
Dobry den, cely život som na počitačoch s Intel. V...
|Účet na steam (4)
Potrebujem poradiť, súrne! Predala som hru, ktorú...
|Svet, ukrajina, vojny ... (28280)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk