TALES OF VESPERIA |
TALES OF VESPERIA |
Konečne! Zvolali iste všetci fanúšikova JRPG žánru, keď sa takmer po roku čakania nový diel série Tales konečne dostal aj na starý kontinent. Európania boli opäť raz odsunutí na vedľajšiu koľaj, no budme vdační, že Tales of Vesperia sa k nám vôbec dostala. Bola by veľká škoda, keby sme o nové dobrodružstvá od Namco zásluhou rozdielnej regionálnej politiky nakoniec prišli.
Kde bolo, tam bolo, za siedmymi kopcami, za siedmymi morami, exitoval raz rozprávkový svet nazývaný Terca Lumireis. Obývané mestá a dedinky roztrúsené po kontinentoch a ostrovoch oddelených širokým oceánom sužuje už celé veky strach z monštier. Jediným obranným prostriedkom ľudí proti nájazdom z pustatín sú magické veže využívajúce prastarú technológiu blastií. Pre blastiu by sme mali v našom svete iný názov, mágia. Rôzne blastie s rôznymi účinkami prepožičiavajú silu mestám, gildám a tiež jednotlivcom. Príbeh jedného blastiou obdareného chlapca, Yuriho Lowella, začína odcudzením vodnej blastie v slumoch hlavného mesta. To má za následok potopu v štvrti chudobných a Yurimu neostáva nič iné, len sa pustiť po stopách zlodeja. V tom momente ani sám netuší, že práve spravil prvý krok v ústrety najväčšiemu dobrodružstvu jeho života. Nielenže bude ochraňovať mestá s pokazenými blastiami, pátrať po dávno zmiznutých artefaktoch, ale zapojí sa aj do dlhotrvajúcej politickej šarvátky medzi miestnou vládou a mocnými gildami, aby nakoniec zabránil návratu ultimátneho zla v podobe bytosti Adephagos.
Yuriho po cestách a necestách Terca Lumines bude správadzať niekoľko ďalších postáv. Odpadlík z inej gildy, Karol, šľachtičná Estell s tajomným pôvodom, protivná čarodejka Rita Mordio a ďalší. Členovia sa podľa postupu v hre budú pripájať a odpájať z družiny, no väčšinou to budú iba chvíľkové odchody a tak vytvorenie zdravého 4 členného jadra nebude problém. Práve 4 členovia skupiny sa totiž zúčastňujú bitiek. Keď sa bavíme o súbojoch v akejkoľvek JRPG hre, treba si položiť dve zásadné otázky. Vyvolávanie súbojov a systém boja. Tales of Vesperia patrí do skupiny „svojho protivníka dopredu vidím“, teda na rozdiel od napr. kultového Final Fantasy 7 sa nemusíte báť náhodne generovaných stretov s nepriateľom.
Systémom súbojov sa titul radí do kategórie real time. Ozbrojené strety prebiehajú „naživo“, priamo ovplyvňujete, kedy postavička zaútočí, kedy niečo vyčaruje, kedy použije predmet, kedy sa bude brániť. Boje nelimituje žiadny faktor (časové body, AP body...) záleží len na vás a na schopnostiach vašej partie. Zvyšných 3 členov zvládne veľmi uspokojivo ovládať umelá inteligencia, kúzelníci kúzlia, klerikovia doliečujú, bojovníci používajú špeciálne útoky, všetci podľa potrieb vyťahujú z batohov oživovacie fľašky či manové lektvary. Ak by vám to predsa len nestačilo, môžete si partiu prepnúť do poloautomatického i automatického módu, môžete tiež zakázať používať niektoré kúzla a podobne. Chýbať nesmie rozostavanie do formácií, špeciálne útoky Artes, ničivé pohyby závisiace od vašeho postrehu, extrémne kombá po dosiahnutí tzv. Over Limits. Možností je skutočne veľa a pri súbojoch vďaka nim nuda nehrozí (na druhú stranu, veľa súbojov je možné vyhrať iba jednoduchým button mashingom bez potreby použiť čo i len jeden silnejší útok).
Nemenej dôležitou súčasťou hrateľnosti je adventúrna časť. Absencia akýchkoľvek postranných questov zamrzí, no pri JPRG to už býva zvykom. Primárna dejová nitka sa rozpletá navštevovaním miest v ich správnom poradí. Pasáže v mestách sa striedajú s pasážami na svetovej mape, kde sa pešo alebo s pomocou lode budete prebojovávať zástupmi monštier, hľadať cestu k ďalšej zastávke v podobe zrúcanín, opusteného chrámu, tábora, piesočnej pevnosti atď. Hra je k cestovateľom ohľaduplná, nedovolí im opustiť mesto, kým nevykonajú všetky potrebné úkony, takže výraznejšie záseky sa nevyskytujú.
Brave Vesperia, gilda, ktorú Yuri s Karolom spolu založia, strávi polovicu svojho dobrodružstva súbojmi a druhú polovicu rozhovormi s postavami. Rozhovorov je skutočne veľa, o ich zvýšené množstvo sa starajú tiež „skity“, v ktorých jednotlivé postavy komentujú aktuálne dianie a pomocou ktorých sa dozviete viac z histórie Terca Lumireis i z pozadia vzťahov medzi jednotlivými kumpánmi.
Keď sme hovorili o absencii vedľajších úloh ako o častom neduhu JRPG, musíme spomenúť aj ďalšie „spiatočnícke“ elementy, ktoré japonskí tvorcovia ešte nestihli nahradiť modernými trendmi. Začneme napríklad zdanlivo nepodstatnou drobnosťou ako nemožnosť preskakovať rozhovory. Sám o sebe je tento fakt celkom neškodný, keďže rozhovory sú neoddeliteľnou súčasťou žánru, no keď si k tomu pripočítate ďaleko od seba rozmiestnené checkpointy na ukladanie pozície a občasnú nutnosť niektorú pasáž opakovať, rovnaké rozhovory začnú liezť krkom. Komentované skity síce preskakovať idú, ich spracovanie na štýl pohybujúcich sa kartičiek s podobami hrdinov je však na zamyslenie. Ďalej by sa dali vypichnúť napr. zmena oblečenia (na postavách sa neprejavuje, no výmena zbraní a doplnkov áno) alebo občasné zdĺhavé pobehovanie po mestách kvôli rozhovorom.
Aby sme len nekritizovali, Tales of Vesperie prináša aj niekoľko pozitívnych a zaujímavých spestrení. Po celom svete môžete hľadať „schovku“ s kuchárom, ktorý vám rád prezradí recepty na svoje najlepšie jedlá. Tie sa potom z nazbieraných surovín môžete pokúsiť uvariť a zvýšiť tak dočasne partii niektorú z vlastností. Levelovanie postáv prebieha automaticky, nové bojové artes sa odomykajú v závislosti od skúsenosti. Schopnosti sa naopak získavajú priamo zo zbraní, každý meč, sekera, kopia, luk či yo-yo môže zlepšovať útok, obranu alebo nejakú z ďalších vlastností. Ak bude postava danú zbraň používať dostatočne často, schopnosť jej ostane permanentne a vybavenie je možné zmeniť za iné, čím sa opäť sprístupnia nové skilly. Preto sa budete snažiť po naučení schopnosti zbrane meniť - jedine tak môže postava získať čo najviac skillov, na ktorých je možné postaviť dostatočne účinnú bojovú stratégiu. Navyše, zbrane je možné (znova z pozbieraných surovín) upravovať podľa pradávnych receptov metódou syntézy.
JRPG nebol, nie je a nikdy nebude žáner pre každého. Stráviť desiatky hodín v spoločnosti podivne oblečených a ostrihaných ľudí, hovoriacich zvierat a mágie je hlavne západnému publiku mierne proti srsti. Navyše aj v tomto, rovnako ako v každom inom žánri sa nájdu lepšie i horšie kúsky. Preto som veľmi rád, že nakoniec sa čakanie na Tales of Vesperia vyplatilo a priaznivci japonských RPG sa môžu bez obáv pustiť do odhaľovania tajomstiev blastií.
RECENZIE HRÁČOV |
Xbox 360
PS3 Vývoj: Namco / CD Projekt / Namco Štýl: RPG | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|